Copyright

Berichtdoor DD » wo apr 08, 2009 3:08 pm

In DD verhalen kom je vaak namen van echt artiesten tegen die zijn "verduckstedelijkt". Zoals bijvoorbeeld Jennifer Loopneus en Michael Duckson. Ook andere dingen zoals supermarktketennamen (C1000 = bijv. D1000 of C2000) of TV zenders als SBS Kwek. Denken jullie dat deze namen zomaar vervormd mogen worden of wordt eerst toestemming gevraagd aan betreffend persoon/bedrijf.

Weten redactieleden hier misschien ook meer over?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Meester Warbol » wo apr 08, 2009 3:53 pm

Goed dat je deze vraag stelt! Bij mijn weten heeft Uitgeverij Sanoma een speciaal langlopend contract met diverse Amerikaanse platenmaatschappijen. Sanoma heeft toestemming om de namen van verschillende artiesten te verbasteren. Ze hoeven dus niet aan elke artiest apart toestemming te vragen voor het gebruik van een parodie op hun naam.

Sanoma heeft een vergelijkbaar contract met Unilever, zodat ze parodieën op verschillende merknamen mogen gebruiken. Unilever heeft daar zelf ook baat bij, want een grap in de Donald Duck verhoogt de herkenbaarheid van het product.
Avatar gebruiker
Meester Warbol
Schoolfrik
Member
 
Berichten: 100
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 10:20 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo apr 08, 2009 4:33 pm

Meester Warbol schreef:Bij mijn weten heeft Uitgeverij Sanoma een speciaal langlopend contract met diverse Amerikaanse platenmaatschappijen. Sanoma heeft toestemming om de namen van verschillende artiesten te verbasteren. Ze hoeven dus niet aan elke artiest apart toestemming te vragen voor het gebruik van een parodie op hun naam.

Is dit sarcastisch bedoeld? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze hier toestemming voor nodig hebben. Maar wellicht heb ik het bij het verkeerde eind.

Maar de verbasterde naam heeft toch weinig met de echte naam van de artiest te maken?
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor DD » wo apr 08, 2009 4:49 pm

DisneyRemc°o° schreef:Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze hier toestemming voor nodig hebben. Maar wellicht heb ik het bij het verkeerde eind.

Ik als komende student Rechten kan het weten ;) :D

Bedankt voor de informatie meester Warbol.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor huugduck » wo apr 08, 2009 5:19 pm

Ik vind die namen wel grappig :D
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo apr 08, 2009 8:41 pm

Nee, ik denk niet dat Meester Warbol serieus is. Dat soort verbasteringen komen in allerlei landen voor. Zo herinner ik me uit een Barks-verhaal nog een 'Snarlin Grando' (= Marlon Brando).
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo apr 08, 2009 9:05 pm

Rockerduck schreef:Nee, ik denk niet dat Meester Warbol serieus is. Dat soort verbasteringen komen in allerlei landen voor. Zo herinner ik me uit een Barks-verhaal nog een 'Snarlin Grando' (= Marlon Brando).

Ik dacht al een lichte vorm van sarcasme te ruiken! ;)
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor DD » wo apr 08, 2009 9:08 pm

Rockerduck schreef:Nee, ik denk niet dat Meester Warbol serieus is. Dat soort verbasteringen komen in allerlei landen voor. Zo herinner ik me uit een Barks-verhaal nog een 'Snarlin Grando' (= Marlon Brando).

Ja nou en, die landen hebben dan toch ook contracten gesloten?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo apr 08, 2009 9:14 pm

DD schreef:
Rockerduck schreef:Nee, ik denk niet dat Meester Warbol serieus is. Dat soort verbasteringen komen in allerlei landen voor. Zo herinner ik me uit een Barks-verhaal nog een 'Snarlin Grando' (= Marlon Brando).

Ja nou en, die landen hebben dan toch ook contracten gesloten?

Ik denk gewoon niet dat het nodig is om contracten te sluiten voor dit soort namen. Het zijn gewoon leuk bedachte namen, geïnspireerd door bestaande personages. Hoe ga je dit ooit bij de rechter uitleggen? ;)
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Goudglans » do apr 09, 2009 7:58 am

Veel bedrijven hebben er alleen maar gratis reclame door. Dan zal je toch niet zo snel een rechtszaak aanspannen.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor huugduck » do apr 09, 2009 8:00 am

Maar zoals die beroemd heden als zij de duck lezen en er komt jenifer loopneus in te staan. En die beroemdheid kan niet tegen een grapje. Zou het wel een kunnen dat er een rechtzaak van komt.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor DD » do apr 09, 2009 8:19 am

Rechtzaak of niet. Het gaat hier om het gebruiken van andermans namen. En daar zou je toch wel toestemming voor moeten vragen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » do apr 09, 2009 10:25 am

Hoe kun je bewijzen dat ze jou bedoelen, als ze niet letterlijk je naam gebruikt hebben?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor DD » do apr 09, 2009 10:55 am

Ja daar heb je een punt, ook als is het zo duidelijk als wat dat die namen van bekende namen komen, bewijzen kun je het niet nee. Maar toch, ik weet het niet.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor huugduck » do apr 09, 2009 11:58 am

Ik denk niet dat de disney redactie aan jenifer lopes gaan vragen of ze haar naam in de Donald Duck mogen zetten of iets dat daar op lijkt.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron