Donald Duck Album 135 als Hekkensluiter (De Laatste?)

Berichtdoor Michiel P » vr okt 01, 2010 6:25 pm

Kwekje schreef:Wat me ook opviel is dat er stond dat Jippes [...] 130 voorplaten had gemaakt, Barks 1 en Nadorp 4 stuks. Welke zou dan van Barks zijn? En zou iemand ook weten welke 4 van Michel Nadorp zijn?

Vreemd dat ze bij de redactie hun feitjes niet op orde hebben. Er zijn er sowieso twee van Barks, "DD als brandweerman" (BV 1) en "DD als telfout" (BV 128). Nadorp heeft aan zeker negen covers meegewerkt.


Bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 157#p25157

Ik heb het album in de supermarkt bekeken en het leek me 'n waardige afsluiter. Lekker dik, op mooi papier en met volwaardige verhalen. Grootste minpunt zijn de lelijke computer-titels van de Woudlopers-verhaaltjes, met name de titel "Het Theehuis van de Kwispelende Draak" vond ik erg storend en onevenwichtig geletterd.

Het woord "Allerlaatste" in de titel is duidelijk met de computer toegevoegd. Normaliter tekent Jippes die titel zelf. In een advertentie in DD 2010-40 (deze week) zie je de oude titel "Hekkensluiter" nog op de cover. De supporters zijn herkenbaar als Roep, Jippes en Nadorp. Jippes houdt z'n vlaggetje verkeerd vast, of liever: het zit àchter z'n hand.

Waarom is de titel "Go Slowly, Sands Of Time!" aan de titelplaat van dat verhaal toegevoegd? Ten eerste gaat dat ten koste van de tekening, ten tweede is het geen Nederlandse titel. Vreemd en onnodig.

Waarom is de titel veranderd? Was men bang dat "Hekkensluiter" niet begrepen werd? Of is het vanwege het vraagteken dat men wilde toevoegen? "DD als Allerlaatste?" houdt duidelijk de mogelijkheid van 'n nieuw deel open. "DD als Hekkensluiter?" zou alleen maar verwarrend werken. Overigens vind ik "Hekkensluiter" wél 'n mooiere titel, juist vanwege die beeldspraak. Dat maakt de titel onduidelijker en daarom spannender.

Aan de andere kant is de nieuwe titel een leuke verrassing, want "DD als Allerlaatste" werd door mijzelf als titel gesuggereerd in het topic over het einde van de BV-serie. Zouden de redactie die titel van ons forum hebben overgenomen?

Michiel P schreef:BV 138 - Donald Duck als Allerlaatste

- W JW 19-01 - Teahouse of the Wagging Dragon - 17
- W JW 25-01 - Captains Outrageous - 15
- XUC USCA 1C - Go Slowly, Sands of Time - 12

Bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 7800#p7800
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Kwekje » za okt 02, 2010 3:41 pm

Hier de erg mooie voorplaat :)
Afbeelding
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Kwekje » za okt 02, 2010 3:46 pm

Dan heb ik hier nog een stukje van de inleiding. Helaas is een betere scan niet mogelijk anders moet ik m'n boek te ver openvouwen en dat vind ik zonde.

Maar hopenlijk is het toch een beetje duidelijk :)

Afbeelding
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Rubberduck » ma okt 04, 2010 5:17 pm

Op zich is het een mooi album, maar mijn keuze zou het niet zijn geweest. Leuk, zo'n speciaal dubbeldik album, maar ik zou gekozen hebben voor twee reguliere albums. Als ik het niet opgenomen verhaal 'Somewhere in nowhere' optel bij de 96 pagina's van dit album, kom ik op 124 bladzijden. Doe dan twee albums van 64 pagina's, dan heb je 128 bladzijden in totaal, en dan kun je de verhalen aanvullen met meer informatie en deze illustratie, naar een idee van Barks bij 'Somehere in nowhere':


Afbeelding


Het voordeel van deze aanpak zou zijn geweest dat het állerlaatste album een hoofdverhaal met DONALD DUCK bevatten. Nu is het eigenlijk 'de beste verhalen van de Jonge Woudlopers'. En die zijn dan weer verminkt door de abominable inkleuring en de invoeging van allerlei geluidseffecten met de computer. Jammer. Wel mooi dat 'Pluto saves a ship' opgenomen is, met prachtige inkleuring.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor kwuk duck » ma okt 04, 2010 8:41 pm

in de inleiding van van het album staat dat 1 voorplaat getekent is door Barks, welke is dat?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Kwekje » ma okt 04, 2010 10:52 pm

kwuk duck schreef:in de inleiding van van het album staat dat 1 voorplaat getekent is door Barks, welke is dat?

Dat is Nr. 128 Donald Duck als Telfout
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di okt 05, 2010 10:03 am

Maar ook nummer 1; Donald Duck als Brandweerman.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor McDuck Menu » di okt 05, 2010 5:40 pm

Rubberduck schreef:Op zich is het een mooi album, maar mijn keuze zou het niet zijn geweest. Leuk, zo'n speciaal dubbeldik album, maar ik zou gekozen hebben voor twee reguliere albums. Als ik het niet opgenomen verhaal 'Somewhere in nowhere' optel bij de 96 pagina's van dit album, kom ik op 124 bladzijden. Doe dan twee albums van 64 pagina's, dan heb je 128 bladzijden in totaal, en dan kun je de verhalen aanvullen met meer informatie en deze illustratie, naar een idee van Barks bij 'Somehere in nowhere':


http://img.photobucket.com/albums/v719/9475675/SomewhereinnowhereII.jpg


Het voordeel van deze aanpak zou zijn geweest dat het állerlaatste album een hoofdverhaal met DONALD DUCK bevatten. Nu is het eigenlijk 'de beste verhalen van de Jonge Woudlopers'. En die zijn dan weer verminkt door de abominable inkleuring en de invoeging van allerlei geluidseffecten met de computer. Jammer. Wel mooi dat 'Pluto saves a ship' opgenomen is, met prachtige inkleuring.

Dit had ik ook leuker gevonden, ik miste Donald wel een beetje in dit album.
Ook bewijst die tekening van Barks dat hij toch wel aardig wat te maken had met Somewhere in Nowhere.. 't blijft jammer, maar ja, weinig meer aan te doen. Een Barks album met alleen dat verhaal erin zou ook niet echt jofel zijn na dit 'allerlaatste' album.

Zijn er trouwens verder nog verhalen die in die twijfelzone zitten, zoals Somewhere in Nowhere?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor McDuck Menu » di okt 05, 2010 5:41 pm

(En dan bedoel ik verhalen die niet al in de BV serie staan)
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di okt 05, 2010 8:27 pm

Er is nog een andere versie van "Donald Duck tells about Kites".
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo okt 06, 2010 12:09 am

Behalve de versie van Lustig en Block, is er van 'Somewhere in nowhere' ook een versie van Daan Jippes van 12 pagina's. Die is enkel gebaseerd op Barks' geschreven synopsis. (Die overigens uitging van 10 pagina's, maar bij Egmont doen ze allang geen verhalen van 10 pagina's meer.) Da's samen 40 pagina's. Dan zouden er nig enkele Taliaferro-strookjes zijn waarvan Barks de plot heeft bedacht. Het Jippes-verhaal 'Geld in gijzeling' (Grappigste Avonturen 16) is gebaseerd op een script voor een tekenfilm over Dagobert die Barks ooit heeft geschreven, maar die er nooit is gekomen.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor deblouw » vr okt 08, 2010 9:33 am

Ik heb het album ook gekocht. Alle albums die bij ons in de Albert Heijn lagen hebben een smoezelige titelpagina, met de tekening van Barks erop. Blijkbaar is dat niet goed gegaan bij het drukken (iemand anders repte er in dit topic ook al over) maar vond men een herdruk niet nodig.

Opvallend - maar wel typisch iets voor Sanoma - is dat in het voorwoord iedereen bedankt wordt, BEHALVE de lezer. Uiteindelijk maken wij die serie mogelijk door de albums te kopen...
www.evertkwok.nl - cartoons & illustratie
deblouw
Member
 
Berichten: 22
Geregistreerd: za okt 11, 2008 11:41 pm
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 08, 2010 6:06 pm

Na wat problemen met internet gisteravond toch nog een lange post van mij over Barks materiaal dat nog niet gepubliceerd is.

Rubberduck schreef:Het Jippes-verhaal 'Geld in gijzeling' (Grappigste Avonturen 16) is gebaseerd op een script voor een tekenfilm over Dagobert die Barks ooit heeft geschreven, maar die er nooit is gekomen.

Vergeet niet de non-Jippes verhalen! Ook andere tekenaars hebben zich over Barks-ideeen ontfermd, waarvan de meeste op McDrake zich nog wel Heymans' Music Hath Charms. Wie makkelijker aan een die tekenfilm wil komen, koop pocket 103! Het idee met "Geld in Gijzeling" (hier: Paniek in het Geldpakhuis) is het hoofdverhaal.
Dit zijn 112 verhalen waar Barks iets mee te maken had, maar niet getekend heeft. Het zijn:
-een halve gecensureerde pagina voor King Scrooge the First en hee wacht eens even! Ook al is het getekend door Ulrich Schroder, dit zijn die verloren schatten die ze bij het maken van BV 135 nog niet van gehoord hadden!
-wat notities
-Go Slowly, Sans of Time en Hang Gliders Be Hanged (Vicars, in BV)
-een halve openingspagina voor Barks' "Silent Night" (meer schatten)
-Jippes verhalen
-Somewhere Beyond Nowhere, Jippes versie
-Horsing Around With History (BV 118)
-Dime and Dime Again (Vakantieboek 2003, Grappiste Avonturen 30)
-Powerplay on Killmotor Hill (pocket 103)
-Geld in Gijzeling (DD 22-2003, Grappigste Avonturen 16)
-Race om de Gouden Appels (DD 20-2008)
-Japanse remakes, net zoals Braziliaanse remakes (niet op lijst)
-Music Hath Charms
-Somewhere in Nowhere
-Giovan Battista Carpi's versie van Be Leery of Lake Eerie (Aha! Maar die heb ik wel al, in een speciaal Duits Barks boek. Maar daarover later)
-Western versies van Barks verhalen
-Pluto redt het Schip
-Barks gag OS 356
-King Scrooge the First (Strobl)
-Taliaferro gags

Maar, aan de hand van een Duits boek dat ik aan het lezen ben, "Carl Barks - Der Vater Der Ducks" (link) vind ik dat er een Beste Verhalen 136 gevuld zou moeten worden met Donald Duck als Collega en een aantal verhalen van andere tekenaars als homage aan Carl Barks. Maar: niet zoals hier! Dit boek is pocket-dik met heel veel tekst en van iedere Barks-volger een eigen verhaaltje (voor Rosa zijn Pied Piper, Jippes een ander verhaal) maar een paar speciale verhalen gemaakt voor Carl Barks.
-Bottaro's versie van Rip van Donald (abstract verhaal)
-De Vita's vevolg op de Gouden Helm (Mickey Mouse verhaal, met een geniale clou)
-Cavazzano tekent een interview met Barks en hoe hij de eenden ontmoette(nog zo'n geniaal verhaal, met veel nagetekende Barks-poses maar dan terwijl Barks ze zit te tekenen in flashbacks)
-Speciaal fan-gemaakt vervolg op de Gouden Helm voor een wedstrijd
Nou jullie weer.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bruno » vr okt 08, 2010 7:08 pm

Donald Duck als Collega lijkt me een goed idee! Ik ken ook dat verhaal waarin Barks wordt geinterviewd, maar ik heb hem in het Duits. Maar, ik denk dat het niet IN dezelfde reeks uitgebracht moet worden, de beste verhalen van Donald Duck is echt Barks Barks Barks. Eerder een soort 'aanvulling' voor de liefhebbers, met veel achtergrondinformatie en achtergrondverhalen die we verder bijna nergens vandaan kunnen halen.

Donald Duck als Stripfiguur bijvoorbeeld. Hoe het begon, met Barks die Donald Duck begon te tekenen. Meer dan die eeuwige 'onepager' in de 135 albums over Barks. Zijn brieven aan fans, zijn schetsen, zijn inspiratiebronnen etc.
Ik weet dat er veel hiervan op internet (op een bepaalde Deense site) staat, maar waarom niet 1 keer al deze informatie in een extra boek? Donald Duck als Stripfiguur, of Donald Duck als Carl Barks! Of Donald Duck als Biograaf.

Die laatste is niet zo sterk, maar is dat niet een idee? En daar hoeven niet eens verhalen in te staan, maar gewoon tekst + fragmenten.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za okt 09, 2010 4:05 pm

Beter nog, Carl Barks als Donald Duck! Ik zie nu al een karikatuur van Barks voor me, met een matrozenpakje aan en bijpassende pet, met met een nepsnavel en een koordje.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast