Grappigste Avonturen van Donald Duck

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do jun 11, 2009 9:32 pm

DuckBoy schreef:Er zijn nog vele tekenaars die een album verdienen! hier een lijst van de albums die boeten komen volgens mij!

nr 26: helaas bottaro ofzo (ik ken hem niet)
nr 27: Francisco Rodriguez Peinado
nr 28: Cesar Feroli Perez
nr 29: Guido Scala
nr 30: Massimo da Vita
nr 31: Kari Karohen
nr 32: Al tallifero
en er zijn vast nog wel meer!

Doe het liever zo:
30: Kari Korhonen
31: Al Taliaferro (alleen maar krantenstrips van Donald uit 1937-1939 en het eerste Mickey verhaal uit 1930)
32: (een driedubbeldik nummer) Massimo de Vita/Franco Valussi (met Alla ricera della pietra zodiacale)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jun 12, 2009 9:58 am

Barks verdiend een hele eigen albumreeks, dat is waar. Toch zou Barks zelf zich niet ondergewaardeerd voelen als hij een album kreeg en Millet ook een. Ik denk dat Barks evenveel respect voor andere tekenaars zou hebben als voor zichzelf. Misschien dat hij zich even achter zijn oren zou krabben bij het Rosa-album, maar dat is alles.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor mcDuck King » vr jun 12, 2009 12:51 pm

Ridder ter Geit schreef:Barks verdiend een hele eigen albumreeks, dat is waar. Toch zou Barks zelf zich niet ondergewaardeerd voelen als hij een album kreeg en Millet ook een. Ik denk dat Barks evenveel respect voor andere tekenaars zou hebben als voor zichzelf. Misschien dat hij zich even achter zijn oren zou krabben bij het Rosa-album, maar dat is alles.

Hoezo, bij Rosa?
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jun 12, 2009 3:23 pm

mcDuck King schreef:Hetzelfde als dat Barks en Millet allebei een album van hetzelfde soort album, en dat dat Barks enige album is en dat dat het enige album is van Millet. Dan zou ik me een gemiddelde tekenaar voelen, hoor.

Dat is dan jammer voor hem. Ik denk persoonlijk niet dat Barks zich daar druk over zou maken, dan moet je wel overlopen van de kapsones. Als je toevallig een goede tekenaar en schrijver bent, wil dat nog niet zeggen dat je verhalen met het uiterste respect behandeld moeten worden. Jij verkoopt je verhalen, en de eigenaar mag dan zien wat die er mee doet. Dat lijkt me nogal logisch. Over Rosa: Waarom zou Barks zich daar druk over maken? Hij heeft een hele schare fans achter zich, dus wat je ook van hem wilt zeggen, hij is niet een van de minsten. En dat Rosa wat onaardigs over hem zei is ook geen argument: Het gaat hier om de verhalen, niet om de personen.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jun 12, 2009 11:08 pm

Uit alles wat ik over Barks heb gelezen, komt een persoon naar voren die maling had aan status of beroemd-zijn. Ik denk dat dat wel het laatste zou zijn waar hij zich druk over zou maken. Barks zag zichzelf als een broodtekenaar, die zijn werk deed om er geld mee te verdienen. En dat probeerde hij zo goed mogelijk te doen. Niks meer en niks minder.

Barks heeft publiekelijk vol lof gesproken over het werk van Daan Jippes, Vicar, de Italianen, maar gevraagd naar Don Rosa hield hij zich, uit respect, op de vlakte. Dan zei hij dat het werk "heel anders" was dan de gebruikelijke Disney-strips.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » za jun 13, 2009 7:11 am

Rockerduck schreef:Barks heeft publiekelijk vol lof gesproken over het werk van Daan Jippes, Vicar, de Italianen, maar gevraagd naar Don Rosa hield hij zich, uit respect, op de vlakte. Dan zei hij dat het werk "heel anders" was dan de gebruikelijke Disney-strips.

Ook Millet, Bernado, hé. Nee, hé. :O
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jun 13, 2009 1:24 pm

Dat bedoelde ik. Barks vond het niet zo leuk dat Rosa Dagoberts hele levensverhaal uitwerkte. Hij zei dat hij wilde dat Rosa dat niet gedaan zou hebben.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor mcDuck King » za jun 13, 2009 3:39 pm

Ridder ter Geit schreef:Dat bedoelde ik. Barks vond het niet zo leuk dat Rosa Dagoberts hele levensverhaal uitwerkte. Hij zei dat hij wilde dat Rosa dat niet gedaan zou hebben.

Had die het dan in schetsen zelf gedaan?
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ei » za jun 13, 2009 6:33 pm

Ega Bevan schreef:Als je toevallig een goede tekenaar en schrijver bent, wil dat nog niet zeggen dat je verhalen met het uiterste respect behandeld moeten worden. Jij verkoopt je verhalen, en de eigenaar mag dan zien wat die er mee doet. Dat lijkt me nogal logisch.

Dus als je Rembrandt's schilderij 'De nachtwacht' hebt gekocht, mag je het ook vernietigen?
Nee, natuurlijk hoef je goede verhalen niet met respect te behandelen. Redacties doen niks illegaals als ze een stripverhaal aankopen en het verpesten. Dat mogen ze, als koper zijnde. Maar is het iets om trots op te zijn?

Ega Bevan schreef:Over Rosa: Waarom zou Barks zich daar druk over maken? Hij heeft een hele schare fans achter zich, dus wat je ook van hem wilt zeggen, hij is niet een van de minsten. En dat Rosa wat onaardigs over hem zei is ook geen argument: Het gaat hier om de verhalen, niet om de personen.

Het is in elk geval duidelijk dat er veel afstand was tussen Barks en Rosa. Als personen, maar ook artistiek.


Ei is het zicht op de 'Grappigste Avonturen'-albumreeks verloren. Aanvankelijk was Ei een trouw koper. Ei wilde geen nummer missen. Maar inmiddels vraagt Ei zich af: wat is het punt van deze serie?
De formule van een heel album gewijd aan een enkele auteur, spreekt Ei aan. Zo kan de reeks aan lezers een bloemlezing bieden van wat welke auteur zoal kan. Ei vindt de eerste nummers van de reeks veelbelovend. De serie leek eindelijk een begin te maken aan het bundelen van werk van Nederlandse auteurs. Dat werd hoog tijd. Maar ondanks lezers die blijkens McDuck/McDrake uitkeken naar een tweede Mau-album, een tweede Jippes-album, etc., bleek elke auteur eenmalig te zijn.
Het doel van de reeks lijkt om er hooguit één album per auteur in uit te brengen. Een album dat is beperkt tot Duckverhalen, in een reeks die beperkt is tot tekenaars. Er zijn geen Kruse- of Jonker-albums, bijvoorbeeld.
Omdat ook buitenlandse tekenaars die niet voor Nederland werken, voor de reeks in aanmerking komen, kunnen er tientallen albums verschijnen. Maar behalve de korte biografie in elk album, kom je als lezer weinig over hun werk te weten. En de verhalenselectie lijkt een lukrake graai te zijn, zonder op zoek te gaan naar publieksfavorieten. Bevat bijvoorbeeld het Mau-album zijn beste publiekslievelingen? Is het album opgebouwd uit hits? Kan Mau met enkel dit album de geschiedenis in?

De ene tekenaar heeft een handvol verhalen gemaakt en de andere tekenaar honderden. Toch krijgen ze elk één album in deze reeks. Bij de ene tekenaar is men blij als men een album bijeen kan schrappen, bij de andere komt men ruimte tekort.
Hier zit iets fout, zou je zeggen.

Ei vindt het zonde dat een albumreeks die kan dienen als opvolger van de 'Beste verhalen'-reeks, in de middenmoot blijft steken.
De beperkingen zorgen voor eenzijdige albums die niet echt uit de verf komen. Is een tekenaar aan de beurt geweest, dan zie je hem nooit meer terug. Aangezien de meeste beroemde auteurs aan de beurt zijn geweest, zal het steeds moeilijker worden de 'Grappigste' albumreeks te vullen. De voorraad raakt op.
In feite heeft men er nu hetzelfde probleem als met de 'Beste verhalen'-reeks. Terwijl dat nergens voor nodig is. We zitten nu met twee moeilijke albumreeksen, waarvan één bijna is gestopt. En zoveel andere albumreeksen zijn er niet meer. Geen wonder als de pockets beter verkopen. Daar is de voorraad eindeloos.

Uiteraard zal het antwoord zijn dat alleen zeurende fans zich hier druk over maken, en dat het de gemiddelde lezer een worst zal zijn wie of wat in die 'Grappigste' albums staan. Wat kunnen die paar fans nou vertellen?
Maar hé, wie is er in de minderheid? De redactie bestaat uit "anderhalve vent en een paardenkop" die besluiten wat heel Nederland leuk vindt. Er zijn minder redactieleden dan fans. Dus wie zou eigenlijk naar wie moeten luisteren? :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » za jun 13, 2009 6:45 pm

Ei schreef:De ene tekenaar heeft een handvol verhalen gemaakt en de andere tekenaar honderden. Toch krijgen ze elk één album in deze reeks. Bij de ene tekenaar is men blij als men een album bijeen kan schrappen, bij de andere komt men ruimte tekort.

Moet zijn: een album bijeen kan schrapen
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DuckBoy » za jun 13, 2009 7:03 pm

Jose colmer fonts heeft ook nog geen album. Met mijn eerder genoemde Pelaez, Peinado, Taliferro, Scala, da Vita en Korhonen heb je stof voor nog zeven goede albums!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » za jun 13, 2009 7:41 pm

Ik vind alleen Al Taliaferro en Kari Korhonen. :P
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor DuckBoy » za jun 13, 2009 8:58 pm

mcDuck King schreef:Ik vind alleen Al Taliaferro en Kari Korhonen. :P

vindt jij niet dat tekenaars als Pelaez een album verdienen? raar......
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 14, 2009 1:29 am

DuckBoy schreef:Jose colmer fonts heeft ook nog geen album.

Colomer heeft zeker wel een eigen album: nummertje 12 in de serie.

Na pakweg nummer 10 is de serie gaan zwabberen. Alhoewel je zou kunnen betogen dat enkele voorgaande selecties al bedenkelijk waren. Zo bevat het Rota-album een merkwaardige selectie, waaronder een veel te lang, slaapverwekkend Winterboek-verhaal en opent het Branca-album met een oeroude, foeilelijk ingekleurd verhaal (uit de tijd dat alleen de kleuren groen, blauw en roze bekend waren bij Egmont). Met de opname van buitenlandse auteurs had ik geen moeite. Ik vind het Van Horn-album één van de mooiste uit de reeks. Volgens mij was dat ook het allereerste album waarbij zowel voorplaat, achterkant en titelpagina bij de auteur pasten.

Na nummer 10 gaat het met ups en downs. Santiago Barreira is 'maar' een studiotekenaar en een rare keuze na al de 'grote namen'. Maar hij tekent erg mooi, de verhalen zijn goed geschreven en zijn tekenwerk bepaalde deels de Duck van de late jaren '90. Colomer is een zelfde geval, al zijn diens tekenkwaliteiten beduidend minder. Hij heeft vooral de Nederlandse productie van de jaren '80 gezicht gegeven. Toch is hij vele malen beter met Carioca dan met Donald. Toch zou je nog kunnen zeggen dat hij 'erbij hoort'. Deel 13 met Gulbransson kwam rijkelijk laat, maar wel zeer verdiend. Jammer van die Branca-tekening op de achterkant. Verder niks op aan te merken. Bradbury hoort er vanuit historisch oogpunt gewoon bij, al zijn de tekeningen belabberd. Hij speelde een belangrijke rol bij het ontwikkelen van Donald in de jaren '70. Maar met dit deel begint ook de "hap snap wat hebben we nog liggen"-mentaliteit die de reeks sindsdien teistert. Waarom enkele hoogtepunten uit de jaren '70 nemen als je ook pas herdrukte verhalen uit de Extra kunt nemen? Hoef je geen moeite voor te doen. Vullen maar!

Bernádo is de eerste echt onbegrijpelijke keuze. Hij kan fantastisch Dombo en Mikmak tekenen, maar in Ducks heeft hij nooit uitgeblonken. Dat is ook niet waar hij om bekend staat, kortom: wat doet deze man in een auteurs-serie met Donald-avonturen? Jippes was een aangename afwisseling, met zowel (heel) oud als recenter werk. Een mooi overzicht van zijn kunnen. Alleen jammer van de zoveelste "koffiemok en dekbedovertrek"-voorkant. Bij nummer 17 brak echt mijn klomp. Da's het eerste deel dat ik niet heb gekocht. Daarin staan verhalen van dertien-in-een-dozijn lopende band-tekenaar Santanach. Ik herinner me die verhalen als de meest slaapverwekkende ooit. En dan probeert de redactie zijn gebrek aan talent ook nog te verkopen als "prestatie". Ja, als je zo alles recht praat, kun je inderdaad van iedere schlemiel een album maken. Dat verkoopt lekker zo.

Toen begon het me pas echt te dagen dat die naam 'Barks' op de achterkant echt gewoon name-dropping was. Zeker bij iemand als Tony Strobl (Nr. 18), die gewoon een collega was van Barks en zeker geen volgeling. Strobl hoort er uit historisch oogpunt ook zeker wel bij. Maar ook dit had weer een prachtig deel kunnen worden vol oude verhalen uit Ducks van de jaren '60 en '70, maar uit gemakzucht koos men uit verhalen die nog geen 3 jaar geleden in de Extra hadden gestaan. Nr. 19 was gewijd aan Wanda Gattino, een Branca-imitator die zich nog lang niet bewezen heeft, met een treurig dieptepunt: verhalen die amper 1 jaar voordien nog in DD hadden gestaan. Murry is geen Dyck-auteur, maar een Mouse-tekenaar. Daarna met Vicar, Don Rosa en Scarpa werd het weer beter, maar de laatste delen zijn weer van die schlemielen, met verhalen die voorheen gebruikt werden om de Big Fun vol te krijgen.

Verder erger ik me aan de slechte presentatie, met verkeerde tekeningen op omslagen, foutieve informatie in de kolommetjes, de miezerige kolommetjes op zich etc.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » zo jun 14, 2009 8:56 am

Rockerduck schreef:Na pakweg nummer 10 is de serie gaan zwabberen. Alhoewel je zou kunnen betogen dat enkele voorgaande selecties al bedenkelijk waren. Zo bevat het Rota-album een merkwaardige selectie, waaronder een veel te lang, slaapverwekkend Winterboek-verhaal en opent het Branca-album met een oeroude, foeilelijk ingekleurd verhaal (uit de tijd dat alleen de kleuren groen, blauw en roze bekend waren bij Egmont). Met de opname van buitenlandse auteurs had ik geen moeite. Ik vind het Van Horn-album één van de mooiste uit de reeks. Volgens mij was dat ook het allereerste album waarbij zowel voorplaat, achterkant en titelpagina bij de auteur pasten.

Dat vind ik nou zo stom, doen ze een Biografie gebruiken, terwijl er bij de ene tekenaar veel te veel achter de hand blijft, en bij een andere tekenaar vertellen ze te langdradig.
Rockerduck schreef:Na nummer 10 gaat het met ups en downs. Santiago Barreira is 'maar' een studiotekenaar en een rare keuze na al de 'grote namen'. Maar hij tekent erg mooi, de verhalen zijn goed geschreven en zijn tekenwerk bepaalde deels de Duck van de late jaren '90. Colomer is een zelfde geval, al zijn diens tekenkwaliteiten beduidend minder. Hij heeft vooral de Nederlandse productie van de jaren '80 gezicht gegeven. Toch is hij vele malen beter met Carioca dan met Donald. Toch zou je nog kunnen zeggen dat hij 'erbij hoort'. Deel 13 met Gulbransson kwam rijkelijk laat, maar wel zeer verdiend. Jammer van die Branca-tekening op de achterkant. Verder niks op aan te merken. Bradbury hoort er vanuit historisch oogpunt gewoon bij, al zijn de tekeningen belabberd. Hij speelde een belangrijke rol bij het ontwikkelen van Donald in de jaren '70. Maar met dit deel begint ook de "hap snap wat hebben we nog liggen"-mentaliteit die de reeks sindsdien teistert. Waarom enkele hoogtepunten uit de jaren '70 nemen als je ook pas herdrukte verhalen uit de Extra kunt nemen? Hoef je geen moeite voor te doen. Vullen maar!

Verschrikkelijk, al die onnodige albums. En dan nog de slechste verhalen bij tekenaars kiezen ook. Omdat dat goedkoper is. :mad:
Rockerduck schreef:Bernádo is de eerste echt onbegrijpelijke keuze. Hij kan fantastisch Dombo en Mikmak tekenen, maar in Ducks heeft hij nooit uitgeblonken. Dat is ook niet waar hij om bekend staat, kortom: wat doet deze man in een auteurs-serie met Donald-avonturen? Jippes was een aangename afwisseling, met zowel (heel) oud als recenter werk. Een mooi overzicht van zijn kunnen. Alleen jammer van de zoveelste "koffiemok en dekbedovertrek"-voorkant. Bij nummer 17 brak echt mijn klomp. Da's het eerste deel dat ik niet heb gekocht. Daarin staan verhalen van dertien-in-een-dozijn lopende band-tekenaar Santanach. Ik herinner me die verhalen als de meest slaapverwekkende ooit. En dan probeert de redactie zijn gebrek aan talent ook nog te verkopen als "prestatie". Ja, als je zo alles recht praat, kun je inderdaad van iedere schlemiel een album maken. Dat verkoopt lekker zo.

Jippes was een mooi album. Met zelfs een verhaal die geschetst en bedacht is door Barks. Maar dan komt er weer een belachelijk, slecht album, albums voor tekenaars die nauwelijks werk hebben gegeven aan de Duck.
Rockerduck schreef:Toen begon het me pas echt te dagen dat die naam 'Barks' op de achterkant echt gewoon name-dropping was. Zeker bij iemand als Tony Strobl (Nr. 18), die gewoon een collega was van Barks en zeker geen volgeling. Strobl hoort er uit historisch oogpunt ook zeker wel bij. Maar ook dit had weer een prachtig deel kunnen worden vol oude verhalen uit Ducks van de jaren '60 en '70, maar uit gemakzucht koos men uit verhalen die nog geen 3 jaar geleden in de Extra hadden gestaan. Nr. 19 was gewijd aan Wanda Gattino, een Branca-imitator die zich nog lang niet bewezen heeft, met een treurig dieptepunt: verhalen die amper 1 jaar voordien nog in DD hadden gestaan. Murry is geen Dyck-auteur, maar een Mouse-tekenaar. Daarna met Vicar, Don Rosa en Scarpa werd het weer beter, maar de laatste delen zijn weer van die schlemielen, met verhalen die voorheen gebruikt werden om de Big Fun vol te krijgen.

Dat album van T ony Strobl was goed. Die verdient hij naar kilo's strip pagina's, weer een goed album. Maar ja, komt er weer een onbekend album van ene Bernado.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten