IK Donald Duck

Berichtdoor admin » za nov 28, 2009 4:35 pm

Uit het topic 'Welke Donald Duck albums heb jij':

2009-11-27 23:19:09, Carl Rosa schreef:Ik zie iedereen trots een lange lijst maken over de gangbare DD pockets en andere albums maar wat mij opvalt is dat ik niet vaak de 2 albums van "Ik Donald Duck" tegenkom. Geweldige albums op groot formaat uit 1976 en 1977. Met bekende lange Barks verhalen in verknipt formaat (geen plaatjes weggelaten maar zo verschoven dat er meer stroken op een blz pasten, maar door het grote fromaat zijn de plaatjes niet klein) zodat er relatief veel verhalen in het album pasten. Veel cultuurbewaarders en puristen meenden dat dit heiligschennis was maar ik vind het nog altijd de mooiste Nederlandse Duck albums die er gemaakt zijn met alleen maar lange verhalen op mooie grote bladzijden in mooie volle kleuren.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=19664#p19664
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » za nov 28, 2009 8:45 pm

Ze zijn overal zo ontzettend duur :(
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Carl Rosa » za nov 28, 2009 10:59 pm

DD schreef:Ze zijn overal zo ontzettend duur :(

Wat is duur? Ik bedoel, wat heb je voor prijzen gezien?
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Kwekje » zo nov 29, 2009 12:25 am

DD schreef:Ze zijn overal zo ontzettend duur :(

Niks is mij te duur want ik heb centen zat :P

Als ik de Koningin was dan koos ik het hazepad :P




Welterusten.
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor DD » zo nov 29, 2009 4:25 am

Carl Rosa schreef:
DD schreef:Ze zijn overal zo ontzettend duur :(

Wat is duur? Ik bedoel, wat heb je voor prijzen gezien?

Tussen 20 en 50 wel.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor arjan k » zo nov 29, 2009 12:29 pm

Ze staan nu op eBay. Deel 1 in slechte staat voor 1 euro en deel 2 voor 9,99 euro..........
arjan k
Member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: di jul 17, 2007 6:10 pm

Berichtdoor Ei » zo nov 29, 2009 4:21 pm

Big Bad Wolf schreef:- Ich Onkel Dagobert;

In deel 2 is 'Treasure of Marco Polo' verschenen, in 1974.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=de/IOD+2

Carl Rosa schreef:wat mij opvalt is dat ik niet vaak de 2 albums van "Ik Donald Duck" tegenkom. Geweldige albums op groot formaat uit 1976 en 1977. Met bekende lange Barks verhalen in verknipt formaat (geen plaatjes weggelaten maar zo verschoven dat er meer stroken op een blz pasten, maar door het grote [for]maat zijn de plaatjes niet klein) zodat er relatief veel verhalen in het album pasten. Veel cultuurbewaarders en puristen meenden dat dit heiligschennis was maar ik vind het nog altijd de mooiste Nederlandse Duck albums die er gemaakt zijn met alleen maar lange verhalen op mooie grote bladzijden in mooie volle kleuren.

Cultuurbewaarder Ei vindt het "heiligschennis". Door het verknipte formaat zijn de layouts van Barks's pagina's verloren gegaan. Waar een pagina oorspronkelijk eindigde op een cliffhanger, zit de cliffhanger nu ergens in het midden. Gruwelijk.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » zo nov 29, 2009 4:47 pm

Ei schreef:
Big Bad Wolf schreef:- Ich Onkel Dagobert;

In deel 2 is 'Treasure of Marco Polo' verschenen, in 1974.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=de/IOD+2

Carl Rosa schreef:wat mij opvalt is dat ik niet vaak de 2 albums van "Ik Donald Duck" tegenkom. Geweldige albums op groot formaat uit 1976 en 1977. Met bekende lange Barks verhalen in verknipt formaat (geen plaatjes weggelaten maar zo verschoven dat er meer stroken op een blz pasten, maar door het grote [for]maat zijn de plaatjes niet klein) zodat er relatief veel verhalen in het album pasten. Veel cultuurbewaarders en puristen meenden dat dit heiligschennis was maar ik vind het nog altijd de mooiste Nederlandse Duck albums die er gemaakt zijn met alleen maar lange verhalen op mooie grote bladzijden in mooie volle kleuren.

Cultuurbewaarder Ei vindt het "heiligschennis". Door het verknipte formaat zijn de layouts van Barks's pagina's verloren gegaan. Waar een pagina oorspronkelijk eindigde op een cliffhanger, zit de cliffhanger nu ergens in het midden. Gruwelijk.

Heb je gelijk in! Maar denk nu eens na: waar dient een cliffhanger voor? Alleen maar om je geboeid tehouden om de blz om te slaan! Maw: een trukje! Je wordt gewoon "aan het lijntje gehouden"! Het is ook heel goed te lezen met de zgn cliffhangers op een andere plaats, het verhaal moet goed lopen, spannend en humoristisch zijn. De rest is larie en pure commercie. De tekeningen en het verhaal blijven hetzelfde. Wakker worden!
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ei » zo nov 29, 2009 5:23 pm

Carl Rosa schreef:Maar denk nu eens na: waar dient een cliffhanger voor? Alleen maar om je geboeid tehouden om de blz om te slaan! Maw: een trukje! Je wordt gewoon "aan het lijntje gehouden"!

Bij Barks vormt (meestal) elke pagina een compositie, die je als een losse eenheid aan de muur zou kunnen hangen. De pagina's delen het verhaal op in eenheden, die van pas komen met de timing. Bij Barks zijn de pagina's bijvoorbeeld als panelen van een drieluik. Elk luik heeft z'n eigen voorstelling, en de voorstellingen tesamen vormen de hoofdvoorstelling.

Bij Barks is relatief makkelijk te ontdekken dat een pagina is verknipt. Neem bijvoorbeeld de door zijn uitgever ingekorte 'Land Beneath the Ground!' (US 13), 'Mythtic Mystery' (US 34) en 'The Cube' (OS 1184). Deze verhalen lezen als een grammofoonplaat die overslaat.

Een treffender voorbeeld is 'Kite Weather' (WDC 42), dat getekend is als drie-strook en (wegens papierschaarste) in publicatie verknipt is naar vierstrook. Is het resultaat niet gruwelijk?
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++42-02
Gladstone heeft in 1989 een poging ondernomen het verhaal te reconstrueren als driestrook, in de comic 'Mickey and Donald' 15 (1989). Ei vindt die reconstructie een verademing. Zie bijvoorbeeld hoe Donald verkleed als meisje, oorspronkelijk de cliffhanger van pagina 1 was. Die cliffhanger vestigt extra aandacht op de belachelijke Donald en de geïrriteerd kijkende neefjes. Het oog rust hier even, alvorens verder te gaan.

Carl Rosa schreef:De tekeningen en het verhaal blijven hetzelfde. Wakker worden!

Ei kan hier niet zomaar in mee gaan. Het omslaan van een pagina, het beginnen op een nieuwe pagina, biedt een kort rustmoment. Zoals er in muziek ook rusten zijn. Ei vindt dat een aantal Barksverhalen lezen alsof ze op muziek zijn geschreven. Die kracht gaat verloren als de rustmomenten zijn verplaatst.
Laat Ei dus maar dromen. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo nov 29, 2009 8:52 pm

Weet je wat ik zo mooi vind aan Barks? Hij bewaart het einde tot het allerlaatste plaatje en sluit af met een grapje. In een verknipte versie is dat iets anders.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Carl Rosa » zo nov 29, 2009 11:40 pm

Ei schreef:
Carl Rosa schreef:De tekeningen en het verhaal blijven hetzelfde. Wakker worden!

Ei kan hier niet zomaar in mee gaan. Het omslaan van een pagina, het beginnen op een nieuwe pagina, biedt een kort rustmoment. Zoals er in muziek ook rusten zijn. Ei vindt dat een aantal Barksverhalen lezen alsof ze op muziek zijn geschreven. Die kracht gaat verloren als de rustmomenten zijn verplaatst.
Laat Ei dus maar dromen. :)

Begrijp me niet verkeerd: Ik zie het liever ook zoals het hoort maar de grote bladzijden en de mooie kleuren maken het voor mij twee hele speciale boeken ook al weet ik dat het niet helemaal strookt met de originele bedoelingen. Ik vind die grote lay-out met 6 stroken van vaak 3 plaatjes en die harde kleuren als een soort van "pop-art" overweldigend. Dat mag van mij omdat in mijn geval ik vele Barks-verhalen al in meer dan 10 verschillende "correcte" versies heb. Anders is niet altijd goed maar in dit geval juich ik het toe. Ik weet trouwens niet de geschiedenis achter deze uitgaven, het waarom en hoe.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Vorige

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten