de beste verhalen 134

Berichtdoor Rockerduck » zo okt 04, 2009 7:57 pm

Ik zag deze week een advertentie voor dit album in het Weekblad, waarin een voorkant staat waarop ín de goochelkist een silhouet van Donald te zien is. Dat had ik duidelijker gevonden.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo okt 04, 2009 8:46 pm

coolojw schreef:Beetje vreemd dat in dit deel van 'de beste verhalen van Donald Duck' Donald zelf niet eens in voorkomt.
Misschien verklaart dat de voorkant?

Niet echt noemenswaardig, maar Donald komt wel op één plaatje voor.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » zo okt 04, 2009 9:20 pm

Rockerduck schreef:Ik zag deze week een advertentie voor dit album in het Weekblad, waarin een voorkant staat waarop ín de goochelkist een silhouet van Donald te zien is. Dat had ik duidelijker gevonden.

Is dat een alternatieve versie van de voorplaat? Kun je een scan tonen?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 08, 2009 2:20 am

Ei schreef:
Rockerduck schreef:Ik zag deze week een advertentie voor dit album in het Weekblad, waarin een voorkant staat waarop ín de goochelkist een silhouet van Donald te zien is. Dat had ik duidelijker gevonden.

Is dat een alternatieve versie van de voorplaat? Kun je een scan tonen?

Zoals ik al zei: dat is de versie van de voorplaat zoals hij in de DD van die week stond. Misschien kan iemand met een werkende scanner voor Ei een scan maken?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do okt 08, 2009 8:09 am

Op pagina 36 van de nieuwste Donald Duck staat inderdaad het silhouet van Donald getekend in de kist. Nu ik er wat beter naar kijk; mooie advertentie! Op de achtergrond ie je de werktafel van Barks met schetsen en de National Geographic.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » do okt 08, 2009 4:42 pm

Rockerduck schreef:Ik zag deze week een advertentie voor dit album in het Weekblad, waarin een voorkant staat waarop ín de goochelkist een silhouet van Donald te zien is. Dat had ik duidelijker gevonden.

Ik heb de Duck er maar even bijgepakt in de supermarkt. Wat een rare voeten heeft dat silhouet, zeg! :o Deze versie sluit inderdaad beter aan bij de titel, maar toch vind ik de uiteindelijke versie geslaagder. Voor mij is de grap duidelijk genoeg - dat silhouet is juist afleidend.

Vóór het Willie Wortel-verhaal treffen we nog een illustratie van Barks, die ook in de DONALD heeft gestaan. Sommige teksten op die tekening waren aangepast voor de DONALD ("Yuppenprijzen", "Zwart licht"), maar nu slaan ze nergens meer op. In het origineel stond er op het grote bord reclame voor vliegfietsen. Het valt me tegen dat de redactie geen getrouwere vertaling heeft gebruikt.

Vergelijk: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS+1047-01
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 08, 2009 8:59 pm

Heeft-ie in de DONALD gestaan? Weet je dat zeker? Kan het me niet herinneren. Sowieso is die hele tekening verpest door die koppijn-lettering.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Mr. Happy » za okt 10, 2009 4:18 pm

Ik vind het jammer dat ze deze, vroeger zo sterke, serie op deze manier laten eindigen. Het idee om Jippes een aantal verhalen van Barks verder uit te laten werken zodat wij ook van deze verhalen kunnen genieten is erg goed, maar dit had naar mijn mening niet in deze reeks geplaatst moeten worden.
Zoals gezegt, de serie draait om de verhalen die volledig van Barks' hand komen. Als je naar de tekeningen in dit album kijkt, hebben die niet de sfeer die Barks wist te creëren. Een tekenstijl kan lijken op die van een ander, maar zal nooit hetzelfde zijn.
Dat de redactie er daarnaast voor kiest om de credits voor Jippes' werk achterwege te laten vind ook ik niet kunnen.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het werk van Jippes in dit album niet goed vind. De sfeer mag dan niet overeenkomen, ik vind de opbouw van de plaatjes en veel gezichtsuitdrukkingen weer goed in de buurt van Barks komen.
Waarom plaatst de redactie bijvoorbeeld niet wat meer originele schetsen van Barks? Die zou ik liever in een album zien dat het leesverhaal 'A christmas carol'.
Mr. Happy
Member
 
Berichten: 86
Geregistreerd: vr okt 09, 2009 4:44 pm

Berichtdoor Rockerduck » za okt 10, 2009 6:11 pm

Mr Happy, ik denk dat een album met voornamelijk schetsen weinig verkopen op zou leveren bij het jongere gedeelte van de lezers, en dat is toch primair de doelgroep. Ik heb geen problemen met andermans' uitwerken van Barks' scenario's. Barks is Barks. Maar dan moeten die auteurs wel de verdiende credits krijgen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Mr. Happy » za okt 10, 2009 6:38 pm

Ik bedoelde geen invulling met vooral schetsen, dat zou inderdaad niet genoeg verkopen en ook oninteressante albums opleveren. Mij lijkt echter dat mensen de BV albums kopen om de strips en niet voor leesverhalen. Door die te vervangen met wat schetsen krijgen lezers ook een beter beeld hoe Barks tot de uiteindelijke strip kwam.
Mr. Happy
Member
 
Berichten: 86
Geregistreerd: vr okt 09, 2009 4:44 pm

Berichtdoor Carl Rosa » za okt 10, 2009 6:39 pm

Mr. Happy schreef:Ik vind het jammer dat ze deze, vroeger zo sterke, serie op deze manier laten eindigen. Het idee om Jippes een aantal verhalen van Barks verder uit te laten werken zodat wij ook van deze verhalen kunnen genieten is erg goed, maar dit had naar mijn mening niet in deze reeks geplaatst moeten worden.
Zoals gezegt, de serie draait om de verhalen die volledig van Barks' hand komen. Als je naar de tekeningen in dit album kijkt, hebben die niet de sfeer die Barks wist te creëren. Een tekenstijl kan lijken op die van een ander, maar zal nooit hetzelfde zijn.
Dat de redactie er daarnaast voor kiest om de credits voor Jippes' werk achterwege te laten vind ook ik niet kunnen.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het werk van Jippes in dit album niet goed vind. De sfeer mag dan niet overeenkomen, ik vind de opbouw van de plaatjes en veel gezichtsuitdrukkingen weer goed in de buurt van Barks komen.
Waarom plaatst de redactie bijvoorbeeld niet wat meer originele schetsen van Barks? Die zou ik liever in een album zien dat het leesverhaal 'A christmas carol'.

Een logisch antwoord: 99% van al het originele tekenwerk is in de vuilnisbak verdwenen. Voor de "Dell" uitgeverij werden (niet alleen door Barks) zoveel verschillende strips aangeleverd (10-tallen titels per maand) dat de kasten uit hun voegen braken. Barks tekende daarbij nog op een formaat van ongeveer 65x45 cm wat zeer onwerkbaar was en dus werd al het tekenwerk na verwerking vernietigd....
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ei » zo okt 18, 2009 1:25 pm

Mr. Happy schreef:Zoals gezegt, de serie draait om de verhalen die volledig van Barks' hand komen.

Nee nee, dat draait de serie niet. Er staan meer verhalen in die gedeeltelijk van Barks's hand zijn. Bijvoorbeeld "art only" verhalen. Dat zijn verhalen waarvoor Barks alleen is betaald voor het tekenwerk.

Mr. Happy schreef:Dat de redactie er daarnaast voor kiest om de credits voor Jippes' werk achterwege te laten vind ook ik niet kunnen.

Op McDrake probeerden sommige redacteurs hun meest betrokken kant te tonen. Maar als je dan ziet wat in de winkel verschijnt... Zou er op de redactie zelfs maar één redacteur zijn, die nu oprecht verbaasd is over zo'n klacht? Na jaren McDuck en McDrake? Hadden ze dit niet kunnen zien aankomen? De redactie is het contact met Duckstad kwijt.
Overigens werd vroeger in de inleiding een indicatie gegeven wanneer de verhalen gemaakt zijn, in welk jaar. Die informatie ontbreekt inmiddels al een aantal albums. Voor zulke details moet de lopende band iets langzamer gezet worden, en dat is tegenwoordig natuurlijk ondenkbaar.

Mr. Happy schreef:Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het werk van Jippes in dit album niet goed vind. De sfeer mag dan niet overeenkomen, ik vind de opbouw van de plaatjes en veel gezichtsuitdrukkingen weer goed in de buurt van Barks komen.

Ei vindt Jippes verrassend dicht in de buurt komen, ook al is hij geen Barks. Ei vindt dat Jippes de Woudloperverhalen gered heeft van de vergetelheid. Ei vindt er een aantal heel goede verhalen tussen zitten. Neem bijvoorbeeld het verhaal 'Saviors Of The Lake' (D 2006-237), dat album 134 afsluit. Dagobert is daar weer ouderwets een witteboord schurk en het plot heeft een verrassende, grappige doch confronterende ontknoping voor de Woudlopers. Wie had dit Barksverhaal willen missen? Had dit buiten de serie moeten blijven?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Mr. Happy » zo okt 18, 2009 4:37 pm

Ei schreef:Nee nee, dat draait de serie niet. Er staan meer verhalen in die gedeeltelijk van Barks's hand zijn. Bijvoorbeeld "art only" verhalen. Dat zijn verhalen waarvoor Barks alleen is betaald voor het tekenwerk.

Dit was mij niet bekend, weer wat geleerd :).

Ei schreef:Overigens werd vroeger in de inleiding een indicatie gegeven wanneer de verhalen gemaakt zijn, in welk jaar. Die informatie ontbreekt inmiddels al een aantal albums. Voor zulke details moet de lopende band iets langzamer gezet worden, en dat is tegenwoordig natuurlijk ondenkbaar.

Helaas viert daar het spreekwoord "Tijd is geld" hoogtij.

Ei schreef:Ei vindt Jippes verrassend dicht in de buurt komen, ook al is hij geen Barks. Ei vindt dat Jippes de Woudloperverhalen gered heeft van de vergetelheid. Ei vindt er een aantal heel goede verhalen tussen zitten. Neem bijvoorbeeld het verhaal 'Saviors Of The Lake' (D 2006-237), dat album 134 afsluit. Dagobert is daar weer ouderwets een witteboord schurk en het plot heeft een verrassende, grappige doch confronterende ontknoping voor de Woudlopers. Wie had dit Barksverhaal willen missen? Had dit buiten de serie moeten blijven?

Dergelijke verhalen hadden wat mij betreft mooi in de grappigste avonturenreeks gekund in plaats van de herdrukken die daar geplaatst zijn. Ik ben het met je eens dat hij verrassend dicht in de buurt komt, maar ik mis bij hem toch net die typische Barks sfeer.
Ons als trouwe fans verhalen onthouden vind ik overigens sowieso een misdaad ;).
Mr. Happy
Member
 
Berichten: 86
Geregistreerd: vr okt 09, 2009 4:44 pm

Berichtdoor Kwekje » di nov 10, 2009 12:37 am

Ja, Kwekje vind dat... Ehm oei.. :/ vergeten waar 't over ging :$
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Michiel P » vr feb 12, 2010 12:44 am

Inspecteur Zaaks schreef:
Kwekje schreef:ZO daar issie dan ! ;) :D DD als Vaag Figuur :D Ik had het al gezegd in 2008 dat nummer 132 zo zou gaan heten ;)

Zo, had jij dat al gezegd? Hoe wist je dat dan? Of heb je die titel soms zelf verzonnen? Biecht maar eens op, mannetje!

Inspecteur Zaaks laat zich door Kwekje in de luren leggen! De titel "Donald Duck als vaag figuur" werd al in 2007 aangekondigd voor BV 132.

mcprul, 2007-08-11 schreef:Donald Duck Web schreef (http://www.donaldduckweb.nl/komendestrips):

Week 42

Donald Duck als vaag figuur #132
Voorlopig is dit het einde van deze succesvolle serie, waarvan in 1975 het eerste deel “Donald als brandweerman” verscheen. Er bestaat overigens de mogelijkheid dat de serie met één of twee delen wordt uitgebreid, maar het materiaal hiervoor is helaas niet op korte termijn beschikbaar.


Bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 4598#p4598
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Vorige

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten