50-reeks; Duckies uit 2003

Berichtdoor Ridder ter Geit » do nov 05, 2009 6:14 pm

Ik zag de nieuwe in de winkel.

Ik weet niet zeker of de fout nu hersteld is of weer klakkeloos herhaald; Rockerduck, kwam Branca nu wel of niet uit Argentinie?

Verder zijn het dus de achterkanten van 2003; Duckies door Mau Heymans. Wel gek dat de introtekst verteld over de speciaal ontworpen schoolklas en dat hier ook plaatjes van te zien zijn, terwijl deze figuren en de meester in de strips dus niet voorkomen. De Duckies door Heymans bevatten deze figuren niet. Toen ze eerder op de achterkant stonden (1998?), door een andere tekenaar getekend, wel. Ik denk eigenlijk dat dit al in de 50-reeks geweest is en dat ze de introtekst klakkeloos herhaald hebben, terwijl die nu dus niet helemaal klopt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » do nov 05, 2009 8:08 pm

Daniel Branca komt zeker wel uit Argentinië. De fout van eerdere uitgaves bestond erin, dat men zijn geboorteplaats Buenos Aires (hoofdstad van Argentinië) in Brazilië plaatste --een basisschoolfout.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do nov 05, 2009 8:18 pm

Nou, dan heb ik dus goed nieuws voor je: in de standaard-tekst over hem hebben ze eindelijk deze fout verbeterd!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » vr nov 06, 2009 10:07 pm

Ridder ter Geit schreef:Wel gek dat de introtekst vertelt over de speciaal ontworpen schoolklas en dat hier ook plaatjes van te zien zijn, terwijl deze figuren en de meester in de strips dus niet voorkomen.

Mij stoort het dat ze die schetsen van Branca op postzegelformaat hebben afgedrukt. Liever twee tekeningen die je goed kunt bekijken, dan zes priegelige mini-plaatjes waarvan je nauwelijks ziet wat het voorstelt. Op normaal formaat zijn het prachtige tekeningen!
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za nov 07, 2009 2:53 am

Maar de fout over Lizzy en DuckTales staat er toch alwéér in! Terwijl Roep mij in een e-mail nog wel gelijk gaf over dat punt. Lizzy uit DuckTales is helemaal niet het zusje van Juultje en Babetje, maar 'Webbigail Vanderquack', afgekort 'Webby', de kleindochter van Mevrouw Baktaart.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » za nov 07, 2009 9:05 pm

Ja, okee, maar de Nederlandse redactie heeft nog weleens zijn eigen interpretatie van dat soort dingen. Dat meisje ziet er wel hetzelfde uit en zal in de Nederlandse versie niet voor niets 'Lizzie' zijn genoemd.
Dat ze het feitelijk niet is, is duidelijk, vandaar dat Thom Roep je er gelijk in geeft. Maar dat wil niet zeggen dat ze deze interpretatie niet aan Nederlandse kinderen voor willen blijven houden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » za nov 07, 2009 10:06 pm

Ridder ter Geit schreef:Ja, okee, maar de Nederlandse redactie heeft nog weleens zijn eigen interpretatie van dat soort dingen. Dat meisje ziet er wel hetzelfde uit en zal in de Nederlandse versie niet voor niets 'Lizzie' zijn genoemd.
Dat ze het feitelijk niet is, is duidelijk, vandaar dat Thom Roep je er gelijk in geeft. Maar dat wil niet zeggen dat ze deze interpretatie niet aan Nederlandse kinderen voor willen blijven houden.

Hè? Webbigail Vanderquack is de kleindochter van Bertina Beakly (Mevrouw Baktaart). April Duck is het zusje van May en June Duck (Juultje en Babetje Duck). Daar komt geen interpretatie bij aan te pas, hoor. Dat is gewoon een feit. Straks komt er nog iemand met de interpretatie dat Donald eigenlijk de zoon is van Dagobert.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » za nov 07, 2009 10:14 pm

Ja, ik zei ook al dat het wel duidelijk is dat het niet dezelfde persoon is. Daar is geen discussie over.

Ik bedoel alleen dat de Nederlandse redactie het blijkbaar nog wel de moeite vind om hun lezers te vertellen dat het wel dezelfde persoon is. Net als dat ze in de Nederlandse vertaling ook Lizzie genoemd is. Blijkbaar vond de Nederlandse redactie het een leuk idee als dit wel zo was. Gezien haar Baktaart-link en haar optreden zonder zusjes niet heel erg logisch, maar goed. Waarom ze dit doen? Misschien vinden ze het verwarrend als een meisje dat er precies als Lizzie uitziet iemand anders is?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » za nov 07, 2009 11:21 pm

Ridder ter Geit schreef:Ja, ik zei ook al dat het wel duidelijk is dat het niet dezelfde persoon is. Daar is geen discussie over.

Ik bedoel alleen dat de Nederlandse redactie het blijkbaar nog wel de moeite vind om hun lezers te vertellen dat het wel dezelfde persoon is. Net als dat ze in de Nederlandse vertaling ook Lizzie genoemd is. Blijkbaar vond de Nederlandse redactie het een leuk idee als dit wel zo was. Gezien haar Baktaart-link en haar optreden zonder zusjes niet heel erg logisch, maar goed. Waarom ze dit doen? Misschien vinden ze het verwarrend als een meisje dat er precies als Lizzie uitziet iemand anders is?

Hmmm... de Lizzy uit DuckTales is anders wel beduidend jonger; zo'n 6 á 7 jaar. Maar goed, ja, de redactie doet wel vaker rare dingen. :)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » za nov 07, 2009 11:44 pm

Ik denk dat dit weer zoíets was van: laten we het niet te verwarrend maken. Net als waarom ze Otto's voor Donalds vervangen hebben. Dus inderdaad, ze doen wel vaker rare dingen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor DD » zo nov 08, 2009 6:00 am

Rockerduck schreef:Hmmm... de Lizzy uit DuckTales is anders wel beduidend jonger; zo'n 6 á 7 jaar. Maar goed, ja, de redactie doet wel vaker rare dingen. :)

De Lizzy uit Ducktales komt (naar mijn mening) even jong over als de Lizzy, Juultje en Babetje vóór ze in Ducktales optraden. Dus met die strikjes.

En over Webbigail gesproken. Ik vind het sowieso dom dat ze voor een appart personage dezelfde uiterlijk van een al bestaand personage gebruiken. Alsof hun inspiratie toen te beperkt was om een nieuw soort uiterlijk/personage te bedenken.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » zo nov 08, 2009 4:39 pm

DD schreef:De Lizzy uit Ducktales komt (naar mijn mening) even jong over als de Lizzy, Juultje en Babetje vóór ze in Ducktales optraden. Dus met die strikjes.

De Lizzy, Juultje en Babetje met strikjes en rokjes hebben volgens mij altijd de leeftijd gehad van Kwik, Kwek en Kwak, dus een jaar of 10, 11, zou ik zeggen. Lizzy uit DuckTales is pas een jaar of 6. Ze is duidelijk kleiner, met grotere ogen en ze sjouwt constant met een knuffeltje rond. Maar ja, door die kleren kan ik de verwarring wel begrijpen.

Desalniettemin had de redactie deze fout makkelijk kunnen voorkomen door... oh, ik weet niet... er iets om te géven.

DD schreef:En over Webbigail gesproken. Ik vind het sowieso dom dat ze voor een appart personage dezelfde uiterlijk van een al bestaand personage gebruiken. Alsof hun inspiratie toen te beperkt was om een nieuw soort uiterlijk/personage te bedenken.

DuckTales is een Amerikaanse serie, en ik denk dat de makers primair de binnenlandse markt in gedachten hebben gehad. In die tijd (en nu nog steeds trouwens) hebben Disney-strips nog maar een héél erg beperkt bereik. De meeste kinderen die DuckTales keken in Amerika, wisten hoogstwaarschijnlijk niet eens dat figuren als Dagobert, Willie Wortel en Guus Geluk eigenlijk uit stripverhalen afkomstig waren. En dan zijn Lizzy, Juultje en Babetje ook nog eens heel kleine bijrollen in het Duck-universum. Ik kan me voorstellen dat de makers van DuckTales er vanuit zijn gegaan dat de kijkertjes toch niet bekend zouden zijn met de al bestaande figuren.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo nov 08, 2009 6:19 pm

Ze kunnen derhalve wel geinspireerd zijn door haar uiterlijk in de strips. Tenslotte is Ducktales gebaseerd op Barks verhalen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Donald Duck » ma nov 09, 2009 8:51 am

Ik heb het album nog niet gelezen maar in het voorwoord stond al duidelijk dat de nichtjes van katrien al in 1953 optraden. Pas in 1998 kregen ze het uiterlijk en de namen die ze nu hebben. Waarschijnlijk hebben ze daar Lizzy toen als een nichtje 'gemaakt'

Verder vind ik de klas van de Duckies ook nergens terug. Zeer merkwaardig, hoeveel tijd ze nog besteden aan een goede inleiding....
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma nov 09, 2009 10:27 am

Nee, dat klopt niet. In 1998 hebben ze de haarstijlen veranderd; zijn de nichtjes gemoderniseerd. Ik weet zeker dat er voor 1998 ook al sprake was van 'Lizzy, Juultje en Babetje'. En ik denk dus dat de Nederlandse vertalers van DuckTales maar besloten hebben het meisje uit de serie, omdat die erop lijkt, ook maar 'Lizzie' te noemen. En dat de Nederlandse redactie het makkelijker leek voor de kindertjes om maar aan te houden dat dit een van de nichtjes van Katrien was (al is dit niet bepaald logisch te beredeneren vanuit 'DuckTales'.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Volgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten