Grappigste avonturen van Donald Duck 30

Berichtdoor DD » do sep 02, 2010 9:20 pm

Dubbelduck schreef:Overmorgen is dit album dus te koop. De cover staat al op de Duckstadshop:

http://mimes601.sanoma-uitgevers.nl/catalog/DF/DFB4D494D261A5F1A45D00110A5E5BFA.jpg

De voorplaat lijkt bij een verhaal te horen. Van welk verhaal? Ik weet het niet (zeker). Het kan Captain Duckburg zijn, maar ook A Little House By The Sea of een ander verhaal. Ik hoop wel dat er nieuwe verhalen in staan, want anders koop ik hem niet.

Zo een voorlaat moet wel bij een verhaal horen omdat er geen in enkele "mop"in het plaatje is terug te vinden.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Dubbelduck » vr sep 03, 2010 5:34 pm

Het was geen thema voorplaat, maar hergebruikte tekeningen van Carlos Mota.
Het eerste verhaal heeft trouwens wat Barks verwijzingen. De striptekenaar die in het verhaal komt is precies Barks getekend. Bovendien zit er een verwijzing naar Lost in the Andes.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 03, 2010 5:43 pm

Dat verhaal is door Barks-fanaat Geoffrey Blum geschreven. Net als 'Alle geluksdubbeltjes!', gebaseerd op een verhaalidee waarover Carl Barks ooit aan Don Rosa schreef:
http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2FD+2001-004

Staat ook in dit album. Uit nieuwsgierigheid heb ik dit album gekocht.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 03, 2010 5:43 pm

Ridder ter Geit schreef:Dat verhaal is door Barks-fanaat Geoffrey Blum geschreven. Net als 'Alle geluksdubbeltjes!', gebaseerd op een verhaalidee waarover Carl Barks ooit aan Don Rosa schreef:
http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2FD+2001-004

Staat ook in dit album. Uit nieuwsgierigheid heb ik dit album gekocht.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 03, 2010 10:47 pm

Een erg leuk album! Ik heb het net uit, en de meeste verhalen zijn leuk en goed getekend; bovengemiddeld. Het eerste verhaal is een groot Barks-verwijzingen-verhaal. Verfrissend. De stoel die mensen op de kop scheert komt uit een Donald Duck tekenfilm, trouwens. Misschien een waar Barks aan mee heeft gewerkt? Best een origineel en verfrissend verhaal. Ik kan dit album alleen daarom wel aanraden aan de Barks-liefhebber. Ook omdat de verhalen bijna allemaal boven het gemiddelde niveau zijn en de tekeningen zeker ook. Echt even ouderwets genieten van een album! Ook lekker veel bladzijden. (het lijkt wel een reclame-boodschap...)
Het geluksdubbeltjesverhaal is, net als toen met die gouden appels, door Blum wel erg ver van de oorsprong vandaan gehaald, vermoed ik. Het verhaal met de Zinkies is qua verhaal wel tamelijk stompzinnig. Maar dat is één kort verhaal in het geheel.
Nee, een leuk album!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Donald Duck » za sep 04, 2010 11:52 am

Ik vond het ook een goed album, alhoewel ik de meeste verhalen alwel kende (stonden oa. in 2005 nog in het weekblad).
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Rubberduck » za sep 04, 2010 10:41 pm

Ridder ter Geit schreef:Het eerste verhaal is een groot Barks-verwijzingen-verhaal. Verfrissend. De stoel die mensen op de kop scheert komt uit een Donald Duck tekenfilm, trouwens. Misschien een waar Barks aan mee heeft gewerkt?

Dat klopt, die scène met de kappersstoel komt uit het filmpje 'Modern Inventions' (1937), de eerste 'eigen' tekenfilm van Donald Duck (waarin hij de hoofdrol speelde). Als ik het goed heb, schreef Barks niet mee aan de tekenfilm, maar had hij die grap wel ingediend (alle studiomedewerkers konden grappen indienen en daarmee een bonus verdienen). Volgens mij is het ook die grap geweest die hem heeft gepromoveerd naar de schrijversafdeling.

Modern Inventions
http://www.youtube.com/watch?v=SR0uQCZxyf4

Dat verhaal vond ik heel leuk, alleen is het wel heel vreemd dat de onschuldige boobytraps opeens overgaan in een heuse moordpoging! Op een gegeven moment laat de Barks-figuur een dodelijk gas de kamer waar Donald opgesloten zit binnendringen. Daarna zegt hij tegen Donald: "Je zou DOOD moeten zijn!" Dat maakt van de olijke striptekenaar een potentiële moordenaar. En na deze aanslag op zijn leven gaat Donald gezellig met die man zitten buurten? Ik had trouwens wel verwacht dat je dit eruit zou hebben gepikt, Ridder. Dit had een Nederlandse redactie niet moeten doen. Blum is hier ongelooflijk in de fout gegaan.

De rest van de verhalen vind ik wel heel leuk. Het zijn allemaal herdrukken van héél recente verhalen, wat opnieuw de toegevoegde waarde van de albumserie verder doet kelderen. Gelukkig had ik deze verhalen nog niet gelezen, omdat ik lang niet alle Weekbladen meer koop. Ik vind deze verhalen met kop en schouders boven de gemiddelde meuk uitsteken. Wel vind ik de tekeningen erg wisselen van verhaal tot verhaal. Het 'aardschakel'-verhaal vind ik het mooist getekend. Hoewel je in dit album heel goed het desastreuze effect kunt zien van de computerballonnetjes op het fraaie tekenwerk van Mota. Je kunt goed zien hoe de compositie in de Deense verhalen veel beter is, omdat Mota daarin zelf de balonnen 'regisseert'.

Tenslotte: vreemd dat men niets heeft vermeld over de betrokkenheid van Barks bij de totstandkoming van het verhaal 'Alle geluksdubbeltjes!'
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo sep 05, 2010 12:03 am

Ik vond dat van die moordpoing inderdaad ook heel vreemd. Ik had het er wel uitgepikt, ja, maar blijkbaar dacht ik er bij het typen van mijn berichtje niet meer aan.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo sep 05, 2010 9:35 am

Ik zal trouwens eens zoeken naar wat Barks nu aan Rosa had geschreven over dat dubbeltjes-verhaal. Wat ik me kan herinneren had namelijk bar weinig met dit verhaal te maken. Geoffrey Blum's pogingen iets met Barks ideeen te doen lijken dus ook vaak spaak te lopen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma sep 06, 2010 10:32 am

Zoals gezegd: ik heb het verhaalidee van Barks aan Rosa gevonden op 'A Guidebook to the Carl Barks Universe', Daniels site:

Carl Barks schreef:"I agree with you that the Number One Dime should not be treated as a good luck charm. It contradicts the way Uncle Scrooge really made his fortune, but woe is me! I blatantly violated that rule in at least one story, U.S. #46, "Lost Beneath the Sea." I not only had Scrooge calling the old dime a "boodle-bringer," I demonstrated such powers at points in the story.

It doesn't preclude your writing a story that debunks the luck charm misconception. One way might be that the dime gets stolen by the Beagle Boys, who figure that it is a good luck charm that will attract all sorts of undeserved wealth to their wallets. Needless to say, no matter how well they plan their bank heists, all the dime will attract is swarms of cops. Meanwhile Uncle Scrooge is having a terrible time. His stack of money shrinks a few inches every day. In desperation he even buys lottery tickets that never seem to win. It looks very much as if the old dime was the gizmo that made him the richest duck in the world. His luck is gone kaput.

Then he changes suddenly. He says, "Luck! I didn't make my fortune by being lucky. I made it in the old-fashioned way! By hard work." So he goes back to the hills with a pick and shovel and lots of sweat on his brow and before long he has a flock of new gold mines and oil wells and is richer than ever.

Walking along the street one day he is wondering how the Beagle Boys are making out with his old dime. He soon learns. The B-Boys, passing in a paddy wagon on the way to jail, bean him with the dime.

Now Scrooge places the dime in the position it is fitted for -- a memento of the way he got his start. He relaxes in his money contented. His overloaded money bin needs no more money. He personally needs no more money. He has got it made.

The doorbell rings. It is Don and the kids bringing news that one of the ten-cent lottery tickets that Uncle Scrooge thought worthless months ago has been declared a belated winner. Scrooge will have to make room for ten million dollars -- all in dimes."

Zie: http://www.seriesam.com/barks/detc_cceu ... 42-01.html

Blums verhaal volgt deze beschrijving wel vrij aardig, behalve dus het punt dat Dagobert bij hem geen loterij-briefjes koopt. Het idee van Barks dat Dagobert niet op meer geld zit te wachten vind ik wat vreemd in verhouding tot de Dagobert die wij kennen. Het einde van Blums verhaal vond ik net zo vreemd; de motivatie waarom Dagobert niet op die dubbeltjes zit te wachten ontging me hier ook al.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rubberduck » di sep 07, 2010 1:32 am

Ik denk dat Barks bedoelde dat Dagobert niet nog méér geld nodig had (wat hij normaliter toeschreef aan zijn geluksdubbeltje) om genoeg zelfvertrouwen te hebben.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di sep 07, 2010 9:09 am

Hmjah, maar ik heb nog nooit gehoord van een Dagobert die vind dat hij niet nog meer geld nodig heeft. Barks tekst lijkt er ook op te wijzen dat hij geen ruimte meer heeft voor meer geld in zijn pakhuis. Dit is in Blum's verhaal niet terug te vinden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rubberduck » wo sep 08, 2010 1:11 am

Dat is niet hoe ik het interpreteer. Barks' plot ging om Dagobert's behoefte om zich te bewijzen. Eerst is hij afhankelijk van het dubbeltje, maar daarna besluit hij dat kan bewijzen dat hij niet afhankelijk is van het muntje. Het binnenhalen van grote geldbedragen als gevolg van dat muntje hoort daarbij.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Kwekje » di sep 21, 2010 8:41 pm


16/09 Donald Duck pocket 178.
30/09 Beste verhalen van Donald Duck 135, Donald als Hekkensluiter.
92 pagina's tellend.
30/09 Donald Duck dubbelpocket 38.
14/10 Donald Duck pocket 179.
11/11 Donald Duck 50-reeks deel 16, wat eerder als deel 15 was aangekondigd, met de belevenissen van Pluto uit de jaren 39/40.
25/11 Donald Duck pocket 180.
25/11 Donald Duck mini pocket deel 11 met (waarschijnlijk) Superdonald.
25/11 Donald Duck Grappigste avonturen deel 31. Deze keer geen tekenaar in de spotlights maar een scenarist nl. Jan Kruse.
23/12 Donald Duck pocket 181.
30/12 Donald Duck Dubbel pocket 39
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Michiel P » vr okt 01, 2010 6:29 pm

Waarom heet Bill Gates in dit album Gill Bates? Was er soms iets mis met Bill Gaatjes? Nou was dat niet bepaald een hilarische woordspeling, maar Gill Bates is zo mogelijk nog saaier. :rolleyes:
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten