Grappigste Avonturen van Donald Duck: nr. 16

Berichtdoor Rockerduck » wo maart 14, 2007 2:30 pm

Dit keer is het album gewijd aan niemand minder dan Daan Jippes! 'Waarom nu pas?' vroeg ik me af, 'waarom eerste derderangs tekenaars als Bradbury en Colomer voorlaten?' Maar in ieder geval ligt-ie nu in de winkels.

Wat ik jammer vind, is dat ze heel oud en heel recent werk hebben geplaatst. Waarom nou niet gewoon alleen maar dat oude werk? Dat vond ik juist zo leuk aan die eerste albums: vroege verhalen (waarvan ik een deel nog niet kende). Nu staan verhalen van amper drie jaar geleden tussen verhalen uit 1975! Het valt op dat vanaf deel 14 veel te veel heel recente verhalen herdrukt worden, uit de afgelopen vier jaar.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » wo maart 14, 2007 4:59 pm

Die ga ik zeker kopen/proberen van m'n ouders te krijgen!
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do maart 15, 2007 10:54 am

Er staat wel een aardige tekening voorin over dat hij zich alleen op Barks baseert. Het stukje tekst over hem voorin is ook aardig.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » do maart 15, 2007 7:44 pm

De Nederlandse verhalen zijn het beste. Ik had graag een album gezien met alleen maar Nederlandse verhalen. Vooral 'Het armenfeest' is uitzonderlijk sterk. Alsof Barks het geschreven en getekend heeft! Dat verhaal heeft zoveel lagen waarop je het kunt lezen; schitterend! Hulde!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » do maart 15, 2007 10:00 pm

Zonder computer ballonnetjes zeker? Dat maakt vast ook een deel uit van jouw liefhebberij voor Jippes..?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr maart 16, 2007 12:47 am

Dat is zeker een pluspunt. Maar ik vind Jippes gewoon geweldig om hoe hij tekent. Daniel zegt altijd dat hij 'tekent vanuit zichzelf'. Dat vind ik een mooie manier om het te zeggen. De tekeningen van Jippes 'kloppen', zijn vloeiend, beweeglijk, sierlijk. Helemaal achterin staat het korte verhaal 'Petat a la petoet'. Kijk daar maar eens naar alle gezichtsuitdrukkingen van de figuren. Expressiever kan niet.

Zijn scenario's zijn van wisselende kwaliteit, maar 'Het armenfeest' bijvoorbeeld is klassiek Barks-achtig. Maar ook van een zwak scenario kan Jippes een goed verhaal maken door middel van zijn tekeningen. Ken je de uitdrukking 'kameleontekenaar'? Dat is iemand die alles kan tekenen, en Jippes is zo iemand. Ken je zijn eigens strip 'Havank'? Dat is alsof je een strip van André Franquin (Robbedoes, Guust Flater) uit de jaren '50 leest, qua tekenstijl; heel mooi.

De andere verhalen in het album zijn ook goed geschreven. Het eerste verhaal is 'Picknick op eenzame hoogte', geschreven door Jan Kruse. Ik heb heel lang niet meer zo hard gelachen om een Duck-verhaal. En het is ook nog eens goed opgebouwd en goed verteld. Het ligt niet alleen aan zaken als computerballoons dat de Nederlandse verhalen de laatste jaren bergafwaarts zijn gegaan. Ook een gebrek aan goede scenario's en goede tekenaars speelt een grote rol.

Laat de redactie kijken naar de verhalen in dit album. Zó moet het! Ik heb lange tijd niet meer zo genoten. Aanrader.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » vr maart 16, 2007 8:14 am

Rockerduck schreef:Laat de redactie kijken naar de verhalen in dit album. Zó moet het! Ik heb lange tijd niet meer zo genoten. Aanrader.

Ik heb te weinig van Jippes. Ik heb de Duck's vanaf 1993 en volgens mij staat er maar drie of vier keer een Jippes verhaal in. Ik zal zeker kijken in de winkel. Bedankt voor de tip.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Caspar » za maart 17, 2007 1:59 pm

Zeker een gedenkwaardig album. Een aantal verhalen kende ik al, maar waren een genot om te herlezen, en de verhalen die ik niet kende bezorgde me alleen maar meer plezier.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor De steenrijke eend » za maart 17, 2007 3:41 pm

Ik heb hem gisteren gekocht
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor ?????????? » za maart 17, 2007 6:45 pm

Welk verhalen staan erin?
??????????
 

Berichtdoor Caspar » zo maart 18, 2007 9:16 am

Dat zou ik zo uit m'n hoofd niet weten. Ik kijk straks wel even.

Wat mij opviel is dat sommige verhalen een heel ander kleurgebruik hadden. Een soort koper kleur.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor mcprul » zo maart 18, 2007 3:10 pm

Vast Nederlandse en Deense verhalen. Een heel andere kleurenstijl. Zelf vind ik de Nederlandse mooier (behalve dat van de laatste jaren).
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Caspar » zo maart 18, 2007 3:51 pm

mcprul schreef:Vast Nederlandse en Deense verhalen. Een heel andere kleurenstijl. Zelf vind ik de Nederlandse mooier (behalve dat van de laatste jaren).

Ja, vind ik ook. Bij die Deense verhalen heeft Katrien bijvoorbeeld minder roze kleding, en dat koperkleurige vind ik ook niet mooi. Dat NEderlandse is heel kleurig en vrolijk.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo maart 18, 2007 8:32 pm

De Nederlandse inkleuring die je ziet in verhalen uit de jaren '70 en '80 zijn mooier omdat ze sfeervoller zijn. En dat zijn ze weer omdat ze met de hand ingekleurd zijn. De computer heeft de inkleuring makkelijker en sneller gemaakt, maar ook een groot deel van de charme weggenomen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » zo maart 18, 2007 8:51 pm

Drie keer zo snel als vroeger. Drie keer zo gemakkelijk.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Volgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten