Einde aan "beste verhalen" - serie in 2007

Berichtdoor Ferdi F » vr jul 23, 2010 8:50 pm

DD schreef:
Ferdi F schreef:Mocht je Somewhere in Nowhere toch heel graag willen lezen, dan kun je de Engelse versie hier bestellen:
http://www.amazon.com/Donald-Duck-Uncle-Scrooge-Somewhere/dp/1888472057/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1279907605&sr=8-1

Huh, dit verhaal staat toch in Winterboek 2002? Of stel ik nou een domme vraag?

Dat klopt, hoor! Maar Daniel wees mij er destijds terecht op dat een oud Winterboek moeilijk te bestellen is. De Amerikaanse uitgave daarentegen niet.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 23, 2010 10:19 pm

Ferdi F schreef:Bij elke discussie gooi je 'The Pied piper' op tafel. Misschien heb je gelijk en horen de Jippes en Rosa uitwerking niet in z'n volledige vorm in een "echte" Barks reeks. Maar zoals ik al een keer eerder heb gezegd, doe je kinderen (de primaire doelgroep) echt geen plezier met drie pagina's van een verhaal zonder de afloop te laten zien. Je lijkt wel eens te vergeten dat Donald Duck in de eerste plaats een product voor kinderen is.
Je kunt dus kiezen om het verhaal helemaal niet te plaatsen of het verhaal wel te plaatsen met een niet Barks-einde. Er is voor het laatste gekozen. Dat is dan een aspect in mijn uitleg waar je dan geen reactie op geeft. Da's een beetje flauw, vind je ook niet?
Daarom maar een directe vraag. Wat had jij dan gedaan als je hoofdredacteur geweest?

Is het geven van geen reactie een beetje flauw? Nu veroordeel je jezelf en je collega's. Jullie zijn kampioen in het wegrennen van discussies.
Volgens mij heb ik wel gereageerd op jouw vraag. Het zou anders de eerste keer zijn dat ik niet op een vraag van een redacteur reageerde.

1. Je stelt dat kinderen de primaire doelgroep zijn. Dit is volgens Thom Roep een misverstand. Op 17 maart 2010 schreef hij aan mij: "Het allergrootste misverstand. Donald Duck weekblad is een gezinsblad. Het feit dat jij het leest bewijst toch al dat het geen kinderblad is? Of ben je opeens ook minderjarig?"
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22519#p22519
2. Thom Roep is degene die ineens streng is over een verhaal waaraan Barks is begonnen, maar waarvan de uitwerking van anderen is. 'The Pied Piper of Duckburg' valt in die categorie, maar die staat hij wel toe in Beste Verhalen.
3. Roep stelde eerst dat Barks van 10 meter afstand naar 'Nowwhere' heeft gekeken. Daar krabbelde hij later van terug, toen hij repliek van mij kreeg. Aanvankelijk stelde hij: " Je kunt het vergelijken met het ophouden van een tekening op tien meter afstand en dan glashard beweren dat Barks er naar GEKEKEN heeft!" Roep had dus het verhaal al afgekeurd voordat hij de achtergrond kende.

Antwoord op je vraag, wat ik zou doen als hoofdredacteur:
Als de beslissing echt draait om wel/niet Barks (en niet om geld), had ik hoogstens Barks's schetsen gebruikt, drie op een pagina, met op het vierde veld een uitleg (waarin Barks's herinnering aan het plot).
De versies van Rosa en Jippes had ik bijvoorbeeld geplaatst in de 'Grappigste'-reeks.

Ferdi F schreef:Weet je, ik kan hier nog wel een keer gaan uitleggen waarom ik denk dat 'Somehwere in Nowhere' niet in de serie thuishoort, maar heb ik dat niet al vaak genoeg gedaan? Ja, er zijn verschillende aanwijzingen dat Barks wel aan dit verhaal heeft meegewerkt, maar er zijn genoeg professionals die Barks en zijn (naar verluidt) graaierige managers van dichtbij hebben meegemaakt en ernstige twijfels hebben. Ik ken niet alle details, maar jij duidelijk ook niet helemaal.

Haha! Ik heb nota bene Roep de les zitten lezen over dit verhaal. Ik heb vooralsnog meer details verteld dan jij en Roep bij elkaar. Roep probeerde op wetenschappelijke wijze een verhaal buiten de reeks te houden. Eerst keek Barks er op 10 meter afstand naar. Daarna is Roep gaan informeren bij Heiskanen, die blijkbaar alleen een anekdote had over een feestje en niet over de tijd die eraan vooraf ging: de tijd dat aan het verhaal gewerkt is.
Ook Heiskanen zegt uit eigen beweging niets over Block's informatie dat het wel om Barks gaat.
Dat is fraai. Ik stimuleer een hoofdredacteur om onderzoek te doen, ik lever hem informatie en dan ben ik volgens jou tóch nog onwetend. Hoe verzin je het.

Dat die managers graaierig waren, is hier helemaal niet van toepassing. Managers proberen een zo hoog mogelijke prijs te krijgen. Dat is nota bene één van de weinige zaken die ze blijkbaar goed deden. (Balen voor de hoofdredacteurs natuurlijk.)

Laten we nu alsjeblieft geen wedstrijdje maken om wie hier het meeste weet over nare toestanden met Barks's managers. Om een voorbeeld te noemen: volgens een insider wilden ze Barks zelfs van de trap duwen (die naar zijn werkplaats), als hij niet luisterde. Zo'n val zou z'n dood zijn geweest.
Als jullie zo tegen produkten van die "managers" zijn, waarom dan wel 'Horsing Around With History' gebruiken?
(D 94003) Waarom die gratis tekening aanpakken?

Ferdi F schreef:Al jaren loop je te mopperen over Go Slowly, Sands of Time. Die wordt nu eindelijk geplaatst! Ben je daar niet blij mee? Daar hoor ik je niet over.

Zou ik alsjebliueft eerst de publicatie mogen zien? Misschien gaat het om een Frans Hasselaar-versie.
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op vr jul 23, 2010 10:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » vr jul 23, 2010 10:40 pm

Michiel P schreef:Er zijn nog Donald Duck-gags van Al Taliaferro waar Barks het scenario voor heeft geschreven:

http://sekvenskonst.blogspot.com/2008/0 ... trips.html

Ferdi F schreef:Leuk dat een van jullie de Taliaferro gags heeft genoemd. We waren op de redactie hier helemaal nog niet van op de hoogte. Ik heb het ook aan Thom Roep doorgegeven en deze zullen waarschijnlijk wel terug te vinden zijn in een van de volgende albums.

Bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 9145#p9145

e-mail 2010-03-29, Thom Roep schreef:Bedankt voor het idee om de illustratie van Carl Barks, die we in 1994 van de goede man ontvingen, in De Beste Verhalen af te drukken. Dat ding ligt hier maar achter slot en grendel (veel te bang dat-ie anders gepikt wordt) en we waren zelf niet op dit idee gekomen.

Bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 754#p22754

@ Ferdi: Worden die Taliaferro-gags en Barks' tekening van Donald inderdaad in BV 135 afgedrukt? :)

Ferdi F schreef:Ja, er zijn verschillende aanwijzingen dat Barks wel aan dit verhaal heeft meegewerkt, maar er zijn genoeg professionals die Barks en zijn (naar verluidt) graaierige managers van dichtbij hebben meegemaakt en ernstige twijfels hebben.

Het punt is dat er, ondanks de omstandigheden waaronder "Somewhere" tot stand is gekomen, een Barks-kern aanwezig is in dit verhaal. De vraag is dus, hoeveel Barks voldoende is om zo'n verhaal in de BV-reeks op te nemen. Mijns inziens is dat percentage in "Somewhere" vrij hoog.

Ik begrijp heel goed dat Barksfans van het eerste uur, die de beste man bovendien persoonlijk hebben gekend of ontmoet, zoals Thom Roep en Daan Jippes, een ontzettend vieze smaak in de mond krijgen wanneer ze worden herinnerd aan "Somewhere". Carl Barks werd destijds geëxploiteerd door zijn (inderdaad) graaierige manager Bill Grandey, die er alles aan deed om over Barks' rug zoveel mogelijk geld te verdienen. Ik kan me voorstellen dat "Somewhere" zo een besmet verhaal is geworden, dat alleen maar weerzin oproept.

Dat neemt evenwel niet weg dat Barks er aan mee heeft gewerkt etc. etc. Bovendien is het verhaal al aangekocht en kan het nu eindeloos hergebruikt worden. Grandey heeft er maar één keer geld aan verdiend.

Uiteindelijk heb ik er vrede mee dat "Somewhere" niet in de BV-reeks wordt opgenomen. Ik heb niet de illusie dat ik Thom Roep (via Ferdi) nog op andere gedachten zou kunnen brengen. Het verhaal pas trouwens sowieso niet meer in BV 135, want het telt 28 pagina's, terwijl er maar 19 blz. over zijn. Wel jammer dat de reeks nu ophoudt. Kan er niet nog een BV 136 worden gedrukt?

Ferdi F schreef:Wat had jij dan gedaan als je hoofdredacteur geweest?

De vraag is niet aan mij gericht, maar ik heb er toch over nagedacht. Ik bedacht dat ik inderdaad mijn persoonlijke smaak zou hebben gevolgd. Geen Vicar en Rosa in de BV. Geen "Gouden Appels" van Blum, wel "Pied Piper" en "Rodents Ransom" van Jippes. Zoveel mogelijk handlettering, zo min mogelijk Italiaanse inkleuring. Was de reeks misschien duurder van geworden.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 23, 2010 11:06 pm

Michiel P schreef:Het punt is dat er, ondanks de omstandigheden waaronder "Somewhere" tot stand is gekomen, een Barks-kern aanwezig is in dit verhaal. De vraag is dus, hoeveel Barks voldoende is om zo'n verhaal in de BV-reeks op te nemen. Mijns inziens is dat percentage in "Somewhere" vrij hoog.

Het verhaal is gebaseerd op een plot van Barks, waaraan (volgens Block) in de uitwerking meer ideeën van Barks zijn toegevoegd. Barks heeft vervolgens het potloodwerk nagekeken, waarbij hij notities op het tekenwerk maakte. (Bijvoorbeeld de suggestie om in een plaatje mist toe te voegen, zodat aannemelijk is dat Donald niets ziet van de walrussen voor zijn slee. Dit zeg ik overigens uit het hoofd.)

Overigens is het verhaal een Barks/Lustig-verhaal.

Michiel P schreef:Ik begrijp heel goed dat Barksfans van het eerste uur, die de beste man bovendien persoonlijk hebben gekend of ontmoet, zoals Thom Roep en Daan Jippes, een ontzettend vieze smaak in de mond krijgen wanneer ze worden herinnerd aan "Somewhere". Carl Barks werd destijds geëxploiteerd door zijn (inderdaad) graaierige manager Bill Grandey, die er alles aan deed om over Barks' rug zoveel mogelijk geld te verdienen. Ik kan me voorstellen dat "Somewhere" zo een besmet verhaal is geworden, dat alleen maar weerzin oproept.

En krijgt men dan geen vieze smaak 'Horsing Around With History'? Of van de gratis Barkstekening voor de Roepredactie? Of van de kritiekloosheid waarmee men Barks en zijn managers op de redactie binnenhaalde, in 1994?
De enige vieze smaak die men lijkt te krijgen, is dat de managers veel geld wilden verdienen. Dat is het enige protest dat ik zie: de managers waren te duur. Over het welzijn van Barks heb ik redacteurs nooit zorgen zien maken.

Michiel P schreef:Ik heb niet de illusie dat ik Thom Roep (via Ferdi) nog op andere gedachten zou kunnen brengen.

Wie heeft die illusie wel? Dat Roep's oordeel al vastligt, ongeacht het percentage Barks, dat was van begin af aan al helder.

Michiel P schreef:
Ferdi F schreef:Wat had jij dan gedaan als je hoofdredacteur geweest?

De vraag is niet aan mij gericht, maar ik heb er toch over nagedacht. Ik bedacht dat ik inderdaad mijn persoonlijke smaak zou hebben gevolgd. Geen Vicar en Rosa in de BV. Geen "Gouden Appels" van Blum, wel "Pied Piper" en "Rodents Ransom" van Jippes. Zoveel mogelijk handlettering, zo min mogelijk Italiaanse inkleuring. Was de reeks misschien duurder van geworden.

Je zou je persoonlijke smaak volgen? :O Bel voor mij dan het witte busje maar. Blijkbaar is de wereld willekeuriger en chaotischer dan ik dacht.
Maar goed, jij geeft het tenminste eerlijk toe! Gewoon maar doen waar je zin in hebt, als je toch de baas bent.

Overigens is de Vicar-uitwerking maar een gedeeltelijke uitwerking van 'Hang Gliders Be Hanged' (D 6886). In Barks's plot raakt Donald duizelig door een hilarische scène met een vliegertouw en een draaimolen. Donald wordt er in de rondte geslingerd. Zie Carl Barks Library set 1, waarin Barks's plot is te lezen. (Qus CBL 1E). Laat Jippes daar een uitwerking van maken.
De uitwerking van Vicar hoort dus eigenlijk niet thuis in Beste Verhalen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ferdi F » za jul 24, 2010 12:00 am

Daniel73 schreef:En krijgt men dan geen vieze smaak 'Horsing Around With History'? Of van de gratis Barkstekening voor de Roepredactie? Of van de kritiekloosheid waarmee men Barks en zijn managers op de redactie binnenhaalde, in 1994?
De enige vieze smaak die men lijkt te krijgen, is dat de managers veel geld wilden verdienen. Dat is het enige protest dat ik zie: de managers waren te duur. Over het welzijn van Barks heb ik redacteurs nooit zorgen zien maken.

Ik krijg vooral een vieze smaak van de manier waarop deze discussie blijft terugkeren en te pas en te onpas wordt gebruikt om de Roep-redactie onderuit te halen. En daarbij wil ik heus niet ontkennen dat ik ook af en toe pittig uit de hoek kan komen, hoor!
Daniel, of jij nu gelijk hebt of dat ik nu gelijk heb, het maakt niet uit. Het verhaal komt niet in de Beste Verhalen, punt uit. Het album is al samengesteld en het wordt het allerlaatste deel. De serie is afgelopen. Ik vond het een leuk verhaal om te lezen, maar lig er niet wakker van dat het niet in de Beste Verhalen verschijnt.

Je neemt het mij kwalijk dat ik de Deense Barks collectie als voorbeeld neem als het om 'Somewhere' gaat, want 'Pied Piper' stond daar ook niet in. Jouw argument gaat dus ook weer niet op, want daar stonden 'Hang Gliders' en 'Go Slowly' (door Vicar) weer wél in. Zo blijven we natuurlijk pingpongen.

Daniel73 schreef:Zou ik alsjebliueft eerst de publicatie mogen zien? Misschien gaat het om een Frans Hasselaar-versie.

Ach ja... Laten we het 'verminkte' verhaal van Ed van Schuijlenburg weer eens van stal halen. Zelfs op Inducks moest dat met naam en toenaam nog even gemeld worden.
Is het nu echt nodig om bij elk punt van kritiek op een neerbuigende manier de namen van redactieleden te gebruiken? Dat zijn dingen die mij een vieze smaak geven. Zeker als je aan de andere kant uiterst correcte mailtjes naar een hoofdredacteur gaat sturen.

Daniel73 schreef:Als de beslissing echt draait om wel/niet Barks (en niet om geld), had ik hoogstens Barks's schetsen gebruikt, drie op een pagina, met op het vierde veld een uitleg (waarin Barks's herinnering aan het plot).

Leuk voor de kinderen. "Gunst moeder, ik snap het niet... Is het verhaaltje nu al uit?"
Daniel zou wellicht een geweldige hoofdredacteur zijn voor de stripliefhebbers, maar de kinderen komen er minder goed van af. Maar ze krijgen dan in ieder geval wel het echte werk van Barks te zien!

Daniel73 schreef:De versies van Rosa en Jippes had ik bijvoorbeeld geplaatst in de 'Grappigste'-reeks.

En wie weet gebeurt dat met "Somewhere in Nowhere" wel in een Pat Block-album. De tijd zal het leren...

Om dan toch nog leuk af te sluiten. In het album komt ook Barks tekening voor de redactie te staan en het Pluto-verhaal van Barks wordt met nieuwe inkleuring (dus niet de steunkleuren in de versie die bij sommige albums als miniboekje zat) geplaatst.

Welterusten!
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Michiel P » za jul 24, 2010 12:27 am

Ferdi F schreef:Om dan toch nog leuk af te sluiten. In het album komt ook Barks tekening voor de redactie te staan en het Pluto-verhaal van Barks wordt met nieuwe inkleuring (dus niet de steunkleuren in de versie die bij sommige albums als miniboekje zat) geplaatst.

Betekent dat, dat er geen ruimte meer is voor de Taliaferro-gags? Dat zou ik wel jammer vinden, want daar had ik jullie nog op geattendeerd. Dat Pluto-verhaal telt 51 blz., dus het moet vast omgemonteerd worden. Het klopt wel dat het eigenlijk ook écht in de reeks moest worden opgenomen.

In ieder geval bedankt voor de informatie. En ik ben blij dat "Go Slowly" geplaatst wordt! :)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rubberduck » za jul 24, 2010 2:46 am

Ferdi F schreef:
Rubberduck schreef:Eh... er is ook nog 'Somewhere in Nowhere', waar Barks aan meegewerkt heeft (versie van Lustig & Block). Maar ja, da's de persoonlijke smaak van Oom Thom niet, hè, en die gaat bóven Barks...

Niet alleen van oom Thom, hoor! De Denen hebben 'Somewhere in Nowhere' ook niet herdrukt in hun 'complete Barks-collectie'.

Wat heb ik met de Denen te maken? 'Hullie doen het ook', dus dán wij ook? Als de Denen in de sloot springen... Nee, ik maak het niet af. Dit is gewoon te makkelijk.

Ferdi F. schreef:Ook bij meerdere Disney redacteuren (in andere landen) wordt, zoals al heeeeel vaak hier besproken, getwijfeld aan Barks inbreng bij dit verhaal, he?

Ferdi, jongen, hou toch eens op met het aanvoeren van drogredeneringen om het hachje van Thom Roep te redden. We weten toch allemaal dat Barks wel degelijk een heel grote inbreng heeft gehad in het verhaal? Dat is op McDrake uittentreure toe besproken. Alleen kiezen jij en je baas ervoor dit stelselmatig opzettelijk te negeren. Nee, te discussiëren valt er wat mij betreft niks meer. Met een bakstenen muur heb je nog meer succes. Je doet maar, hoor, maar doe niet zo hypocriet over 'Barks dit' en 'Barks dat' als het je toch geen fluit kan schelen.

Ferdi F. schreef:Bovendien zouden de managers, die door verschillende bronnen als dubieus bestempeld werden, bij elke redactie geleurd hebben met 'Somewhere' om zoveel mogelijk geld te verdienen over de rug van Barks. Of je dat gelooft of niet is jouw keuze, maar hier is het in ieder geval reden genoeg om het verhaal niet in het laatste deel van de 'Beste Verhalen' te plaatsen. Jammer maar helaas voor de liefhebbers.

Toen Barks door diezelfde managers naar de Nederlandse redactie werd gesleurd (in 1994), werd er niet geklaagd, wel? Al met al een zeer zwakke smoes om het verhaal niet te publiceren. Nu zijn de persoonlijke omstandigheden van Barks opeens een criterium om een verhaal al dan niet te plaatsen. Werkelijk álles wordt er met de haren bijgesleept om Thom's zwalkbeleid te vergoeilijken.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 24, 2010 3:07 pm

Allereerst een citaat dat ik gisteravond heb overgeslagen:
Ferdi F schreef:Je stelt nu dat ik degene ben die bekeurd wordt en dat jij de agent zou zijn. Volgens mij ligt die verhouding niet zo, dus de vergelijking klinkt heel leuk, maar slaat kant noch wal.

Nee, de agent is hier echt een agent. Hij kan zowel jou als mij bekeuren.

Daniel73 schreef:Ik heb vooralsnog meer details verteld dan jij en Roep bij elkaar. Roep probeerde op wetenschappelijke wijze een verhaal buiten de reeks te houden. Eerst keek Barks er op 10 meter afstand naar. Daarna is Roep gaan informeren bij Heiskanen, die blijkbaar alleen een anekdote had over een feestje en niet over de tijd die eraan vooraf ging: de tijd dat aan het verhaal gewerkt is.

Of misschien had Roep de informatie van Heiskanen al in huis en heeft hij daarna alleen geïnformeerd om toestemming de informatie door te sturen. Die informatie van Heiskanen wordt overschat. Het gaat alleen over een feestje. Barks toonde volgens Heiskanen een gebrek aan enthousiasme, DUS heeft Barks niets met het project te maken. Met grote stappen snel thuis.

Ferdi F schreef:
Daniel73 schreef:En krijgt men dan geen vieze smaak 'Horsing Around With History'? Of van de gratis Barkstekening voor de Roepredactie? Of van de kritiekloosheid waarmee men Barks en zijn managers op de redactie binnenhaalde, in 1994?
De enige vieze smaak die men lijkt te krijgen, is dat de managers veel geld wilden verdienen. Dat is het enige protest dat ik zie: de managers waren te duur. Over het welzijn van Barks heb ik redacteurs nooit zorgen zien maken.

Ik krijg vooral een vieze smaak van de manier waarop deze discussie blijft terugkeren en te pas en te onpas wordt gebruikt om de Roep-redactie onderuit te halen. En daarbij wil ik heus niet ontkennen dat ik ook af en toe pittig uit de hoek kan komen, hoor!

Daar hebben we die oude tranentrekker weer, over het onderuit halen van de Roep-redactie. Het gaat niet over 'Beste Verhalen', 'Nowhere' of over Barks's welzijn, maar telkens weer over het lijden van de Roep-redactie. Wat vervolgens wordt aangegrepen om geen reactie meer te geven. Dit vind ik niet pittig uit de hoek komen.

Ferdi F schreef:Je neemt het mij kwalijk dat ik de Deense Barks collectie als voorbeeld neem als het om 'Somewhere' gaat, want 'Pied Piper' stond daar ook niet in. Jouw argument gaat dus ook weer niet op, want daar stonden 'Hang Gliders' en 'Go Slowly' (door Vicar) weer wél in. Zo blijven we natuurlijk pingpongen.

Het is jouw voorbeeld. Jij verwijst naar die Deense Barks collectie. Ik wijs je op het ontbreken van 'Pied Piper' in die reeks. En nu wijs je mij op het rammelen van die reeks. Dat is twee keer in je eigen nadeel.
Je speelt tegen jezelf en je verliest. Dat is geen pingpongen.

Ferdi F schreef:
Daniel73 schreef:Zou ik alsjebliueft eerst de publicatie mogen zien? Misschien gaat het om een Frans Hasselaar-versie.

Ach ja... Laten we het 'verminkte' verhaal van Ed van Schuijlenburg weer eens van stal halen. Zelfs op Inducks moest dat met naam en toenaam nog even gemeld worden.

Ga je mij nu verwijten dat ik op in Inducks heb laten melden dat het Schuijlenburg-verhaal is gewijzigd door Frans Hasselaar??
Zulke notities horen in Inducks thuis, beste redacteur. Al is het bij jullie eigenlijk onbegonnen werk. Je zou de Nederlandse oer-Inducks index eens moeten zien, die geheel aan Barks is gewijd. Ik heb er nog een afdruk van. In die index staan notities over wijzigingen in Barksverhalen zoals ze in Nederland zijn gepubliceerd. En dat zijn veel wijzigingen. Met als dieptepunten de gebrekkige 'Trick or Treat' en de belachelijke bewerkingen van 'The Golden River' en het toffees-verhaal. Die verhalen staan in een hevig verminkte vorm in de Beste Verhalen-reeks. De Roep-redactie heeft geprobeerd om zoveel mogelijk restmateriaal in die verhalen te prakken. Zo heeft de Nederlandse 'Trick or Treat' twee keer een beginplaat. In het toffee-verhaal blijft Donald maar zoeken naar toffees, omdat een alternatief, vervangen gedeelte het verhaal in is geramd. Hierdoor eindigt het verhaal ook nog eens lelijk, met een eindpagina van een enkele strook.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+DD+++26-02
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++22-02
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+WDC+175-01
Dat heeft mij de Carl Barks Library doen kopen. Deze blijkt ook vervelende wijzigingen te hebben, maar niet zoveel als in Nederland.
Een andere wijziging in de 'Beste Verhalen'-reeks: het lijkt niemand op te vallen dat 'Bongo on the Congo' inmiddels is gecensureerd, zoals in de Carl Barks Library. In de Dagobert-reeks staat de ongecensureerde versie.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++33-05

De notities uit de oer-index staan niet op Inducks. Ik dacht dat het vanwege "luiheid" was, maar misschien is het een tactische zet om redacties te sparen? Zie hoe zo'n notitie over een Schuijlenburg-verhaal je in het verkeerde keelgat schiet. Liever geschiedvervalsing dan dat een redactie kwaad wordt, is wat ik hiervan leer.

Ferdi F schreef:Is het nu echt nodig om bij elk punt van kritiek op een neerbuigende manier de namen van redactieleden te gebruiken? Dat zijn dingen die mij een vieze smaak geven. Zeker als je aan de andere kant uiterst correcte mailtjes naar een hoofdredacteur gaat sturen.

Vind je het nu echt nodig om van elke discussie een persoonlijke discussie te maken? Moet ik mezelf alweer gaan zitten verdedigen? Zelfs het bij Inducks melden van een wijziging neem je mij nog kwalijk. Gaat de Roep-redactie zo ook met Inducks om? Heb je er al geklaagd over die notitie?
Als Frans Hasselaar besluit om klassiek tekenwerk te veranderen, mag dan niet op internet verteld worden dat het gaat om een beslissing van Frans Hasselaar? Mag zo'n beslissing van Frans Hasselaar niet bekritiseerd worden?
Toen ik bij Inducks de index leverde voor enkele Vlaamse Mickey Magazines heb ik met naam en toenaam erbij vermeld dat jij eraan meegeholpen hebt. Dat zij de index toch geheel op mijn naam zetten, daar kan ik niets aan doen. Elders op McDrake geef ik complimenten aan Roep, met naam en toenaam, omdat hij een lezer heeft geholpen met een index.

Over het gebruik van namen in het algemeen. Jullie namen staan wekelijks in Donald Duck weekblad. Daardoor is de naam van Frans Hasselaar gauw gevonden. Ga dus klagen bij Sanoma als je niet kunt verdragen dat namen, zoals die van Frans Hasselaar of die van jouzelf, op internet overgetypt worden.
Maar goed, ik hoor Frans Hasselaar niet klagen. Jij wel? En waarom zou hij klagen? Hij heeft toch terecht dat vre-se-lij-ke, af-schu-we-lij-ke tekenwerk van Ed van Schuijlenburg gewijzigd?

Ferdi F schreef:
Daniel73 schreef:Als de beslissing echt draait om wel/niet Barks (en niet om geld), had ik hoogstens Barks's schetsen gebruikt, drie op een pagina, met op het vierde veld een uitleg (waarin Barks's herinnering aan het plot).

Leuk voor de kinderen. "Gunst moeder, ik snap het niet... Is het verhaaltje nu al uit?"
Daniel zou wellicht een geweldige hoofdredacteur zijn voor de stripliefhebbers, maar de kinderen komen er minder goed van af. Maar ze krijgen dan in ieder geval wel het echte werk van Barks te zien!

Donald Duck weekblad is volgens Thom Roep geen kinderblad. Moet ik dat hier nu opnieuw citeren? ("Het allergrootste misverstand. Donald Duck weekblad is een gezinsblad. Het feit dat jij het leest bewijst toch al dat het geen kinderblad is? Of ben je opeens ook minderjarig?")

Je doet alsof een moeder de achtergrond-artikels uit een stripalbum gaat zitten voorlezen.
En wat een betutteling van kinderen. Alsof ze zo'n artikel niet kunnen snappen. ("Gunst moeder, ik snap het niet...") Ja lieve kindertjes, Neef Ferdi denkt dat jullie dom zijn.
Je zou een prijsvraag kunnen maken, waarmee kinderen zelf een einde mogen bedenken. Er staat nota bene in Donald Duck weekblad geregeld een strip-strook waarvan lezers zelf het einde moeten bedenken: het laatste plaatje is een vraagteken. Zeggen de kindertje daar ook: "Is het verhaaltje nu al uit?"

Overigens ontzettend verwarrend dat de ene Roep-redacteur mij streng toespreekt over een familieblad, dat volgens een andere Roep-redacteur aanhoudelijk als kinderblad (voor domme kindertjes) beschouwd wordt.

Ferdi F schreef:In het album komt ook Barks tekening voor de redactie te staan [...]

Ik ben benieuwd! Meer kan ik er nu niet over zeggen.

Rubberduck schreef:We weten toch allemaal dat Barks wel degelijk een heel grote inbreng heeft gehad in het verhaal? Dat is op McDrake uittentreure toe besproken.

Het gaat niet om McDrake maar bijvoorbeeld om scans die circuleren van Block-potloodwerk met Barks-notitites. Ongeveer 10 jaar geleden werd dergelijk materiaal aangeboden op Ebay, waarbij afbeeldingen te zien waren. Ook moeten er foto's circuleren van Barks, Lustig en Block met het verhaal. (Wellicht van dat feestje waar Heiskanen over schrijft.) En Pat Block heeft Barks's aanvullende inbreng op internet genoemd en er voorbeelden van omschreven.

Ik kom amper toe aan het doen van verder onderzoek en het tonen van materiaal, omdat ik constant mezelf moet verdedigen en reeds gedane discussies weer opnieuw moet voeren. Wie is hier nu eigenlijk bezig met wie onderuit te halen? Ik doe een bewering in topic A, dat ik vervolgens in topic B moet verdedigen tegenover een redacteur die mij aanhoudend neerzet als een ondankbaar iemand die een redactie wil zwartmaken. Op een ander forumboard was ik er natuurlijk allang afgedonderd na zo'n klacht van een professional. Want stel je voor dat de hoogverheven redacteur niet meer terugkomt.

Rubberduck schreef:[aan Ferdi] Je doet maar, hoor, maar doe niet zo hypocriet over 'Barks dit' en 'Barks dat' als het je toch geen fluit kan schelen.

Hier ben ik het 100% mee eens.

Laat men niet zo hypocriet doen. Dat zou veel overloze discussies schelen. De Roep-redactie probeert van alle markten thuis te zijn. Ze zijn voor kinderen, nee, voor familie. Ze wijden een reeks aan Barks, maar kiezen Rosa- en Jippes-werk omwille van de kinderen. Ze willen geen oorlog in hun strips, maar ze tonen oorlog in een Tokkie Tor-verhaal. Een vondeling kan niet, maar wel in een Ariël-verhaal. Diederik moet weggewit omdat de kinderen hem niet zouden herkennen, maar het gezicht van ene Roep komt op de voorplaat van het komende BV-album. Om maar te zwijgen van een rugtekening die zou eindigen op pocket 175, maar uiteindelijk eindigt op een extra pocket die gevuld is met herdrukken.
Een redactie die zo'n tegenstrijdig beleid voert, daar valt natuurlijk niet mee te discussiëren. Een verstandig mens ziet dat direct. Ik niet. Een verstandig mens zou z'n verlies nemen en gauw overgaan op een andere boeg, die van de gezelligheid en de zoete broodjes. Het enige wat discussie oplevert is boze gezichten van de redactie. Een verstandig mens zou zich bedenken dat dit ten koste van eventuele hulp op andere vlakken kan gaan. Dus die laat de discussie gauw voor wat het is en gaat socializen: "O lieve redacteur, wat glanzen de kaften van de BV-albums altijd mooi!" Redacteur blij, jij een goede beurt. Maar dat taaltje spreek ik niet.

Misschien moet ik eens zo verstandig zijn om zelf eens de eerste te zijn die uit een discussie stapt. Waarom zou ik die eer steeds aan een redacteur of auteur moeten overlaten? De manier hoe Ferdi mij telkens probeert neer te zetten als iemand die zeurt en slecht is geïnformeerd, vind ik allesbehalve prettig. Buiten schijnt de zon en dan zal ik me laten gijzelen door wat iemand op een forum typt?
Als Ferdi mij een slecht geïnformeerde kwal wil vinden en zijn baas de bron der onmetelijke kennis, dan moet hij dat toch zelf weten? Moet ik daarvoor gaan binnenzitten? Moet ik daar wakker van gaan liggen?


On-topic:
Wat is de papierkwaliteit van het dubbeldikke album? Wat wordt de prijs? Op McDuck zei Keessie over de dubbeldikke Rosa-albums (Dagobert-reeks), die een inferieure papierkwaliteit hadden, dat ze zo gemaakt waren wegens tegenvallende verkoop. Misschien wil men zo gauw mogelijk van de Barks-reeks af zijn, ongeacht wat er nog ligt?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor McDuck Menu » do jul 29, 2010 7:17 pm

Nog een vraag, is er al bekend wanneer dit album uitkomt?
En staan er ook nog herdrukken gepland voor eerdere delen uit de serie?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Kwekje » wo sep 22, 2010 12:44 pm

McDuck Menu schreef:Nog een vraag, is er al bekend wanneer dit album uitkomt?
En staan er ook nog herdrukken gepland voor eerdere delen uit de serie?

ik zou t ook weleens willen weten.....
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor McDuck Menu » wo sep 22, 2010 1:04 pm

Beste Verhalen 135 komt in week 39 in de winkel te liggen. Over de herdrukken ben ik nog niets te weten gekomen.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor jan Baksteen » wo sep 22, 2010 6:06 pm

Op inducks staat de datum wanneer hij komt: http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/BV%20135

Op 30 september komt hij in de winkel te liggen...
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Re: Einde aan "best verhalen" - serie in 2007

Berichtdoor Jop Duck » ma jun 11, 2018 5:07 pm

Het staat vooral vol met verhalen waarin Barks alleen de tekst maakt. Het lijkt of ze de tekeningen belangrijker vinden dan de tekst. In De Beste Verhalen van Donald Duck 50 is er een verhaal van "Het Goud van Piraat Morgan" waarin Barks het alleen getekend heeft, maar andere verhalen met tekeningen staan er niet in.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Einde aan "best verhalen" - serie in 2007

Berichtdoor JOPDVCK » zo jun 17, 2018 10:48 am

Ridder ter Geit schreef:Ik heb het nieuwste album met de zweefeend doorgekeken. Het woudlopersverhaal met de hond door Jippes getekend, de vervorming van Vicar. Dan nog een speciale stripuitgave met tekst eronder uit een of ander speciaal boekje en de rebus 'Daisy's Dazzled Day's' erbij. Met nette uitleg erbij en een Engelse oplossing van de rebus (gewoon in de originele taal dus, moet ook wel). Hulde aan de redactie enerzijds dat ze dit alles opsporen en er netjes inzetten. Anderszijds ziet het er wel uit als een restjesalbum. Als daarnaast albums in de zomeraanbieding liggen die wat ouder zijn maar die je ook nog niet hebt, met lange en geweldige Barks-verhalen (Donald Duck als Geluksvogel lag er naast, zo'n euro goedkoper ook nog) loop je echter al gauw met dit oudere album de winkel uit (okee, na betaald te hebben). Ik wel, tenminste.

In het Engels? Waarom bewaren ze van die restjes. Doe op het eind bijvoorbeeld Het Goud van Piraat Morgan of Only Poor a Old Man.
Rocerduck schreef:Idem voor 'Captains':
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW ... ageous+++_

Wat extra opvallend is, is dat dit verhaal in Nederland twee keer gepubliceerd is, in twee pockets binnen dezelfde reeks, met slechts 3 jaar verschil (pockets 21 en 35 uit de tweede reeks).

Vreemd dat het al gepubliceerd is, maar als nog moet worden overgetekend door Inducks.
Ferdi F schreef:Wat betreft de Beste Verhalen hoeft niemand zich zorgen te maken. Er komt nog voldoende materiaal aan om nog een aantal albums te vullen. Aangezien we geheel afhankelijk zijn van Deens materiaal zal er voorlopig niet meer dan één album per jaar gaan verschijnen. We gaan zeer binnenkort aan album 134 beginnen.

Een aantal. Na 134 is alleen 135 gekomen. Niet meer. Wie heeft jouw die informatie gegeven? Jij bent dan misschien redacteur, maar wie geeft je dan de informatie? Ik denk niet dat jij het zelf bepaald. Je kan iedereen gerust stellen met iets wat je niet honderd procent zeker weet, maar je kan ook deze informatie niet geven. Je kan ook zeggen dat je het niet zeker weet of dat het waarschijnlijk is dat er nog maar weinig albums komen, maar je kunt het best er helemaal niks over zeggen als je het niet zeker weet. Je kunt ons proberen gruwt te stellen, maar je stelt ons dan zeker niet gerust als er maar twee nieuwe komen. Dat maakt de McDrake-leden hier teleurgesteld. Waarom zijn jullie eigenlijk afhankelijk van de Denen? Hebben jullie een contract? Moet dit van Disney? dus als de Denen bijvoorbeeld "Dark Africa" te racistisch vind. Mogen wij dat verhaal dan niet in de Beste Verhalen van Donald Duck waar dan zogenaamd alle verhalen van Carl Barks in staat. Dat vind ik anders belachelijk.
Ferdi F schreef:Ik heb begrepen dat Daan Jippes inmiddels klaar is met tekenen van alle Woudlopers-verhalen die door Barks geschreven zijn. Alle eerste versies van deze verhalen, die meestal door Kay Wright en Tony Strobl zijn getekend, zullen dus hoogstwaarschijnlijk de Beste Reeks niet halen.

Waarom moeten alle woudlopers-verhalen getekend door Strobl en Wright opnieuw worden getekend door Jippes? Strobl tekent best wel goed hoor. Ik vind het prima dat het opnieuw geïnkt moet, maar opnieuw getekend vind ik overbodig. Ik heb er niet zoveel bezwaar tegen. Ik kan steen en been klagen, maar ze zijn toch al geplaatst, maar waar ik nou echt boos op ben is dat Jippes het niet deed bij "Pluto Saves the Schip". Jippes hoeft het niet per se te doen. Nadorp mag het ook opnieuw teken. De broertjes Heymans mogen het ook na tekenen. Als je verhalen van Barks waarin Barks niet heeft getekend wil overtekenen ga dan je gang, maar ga dan niet uitzonderingen maken. Kom ook niet met smoesjes zoals dat Jippes het leuk vind Woudlopers te tekenen.
Ferdi F schreef:Van de precieze geschienis van "Hanggliders be hanged" weet ik helaas niet zoveel af, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven.
Wat betreft "The Pied Piper" is de inbreng van Barks wel degelijk heel duidelijk. Barks heeft deze zelf geschreven en ook al geschetst.
http://coa.inducks.org/story.php?c=CX+OS+1047
Met name de versie van Daan Jippes is heel trouw gebleven aan de lay-out van Barks. Het vervolg van het verhaal is welliswaar niet van Barks, maar het alleen plaatsen van die drie pagina's zou ook raar zijn. Daarom is voor deze constructie gekozen. Allemaal ook netjes verantwoord in een redactioneel stukje ervoor.

Over Somewhere in Nowhere bestaan verschillende verhalen. Zoals ik het begrepen heb, is het verhaal gebaseerd op een korte briefwisseling. Ik weet in ieder geval dat dit verhaal voorlopig niet (en misschien wel nooit) in een Barks-album zal komen. Maar de toekomst zal het leren.

Geen een Barks-album? Je neemt ons bij de maling. Misschien in geen enkel Nederlandse, maar wel in een buitenlands album :P
Ferdi F schreef:Maar die drie pagina's van Barks zijn natuurlijk wel relevant. Voor de fans heeft een onaf verhaal natuurlijk nog enige waarde, maar de jonge lezertjes (de primaire doelgroep) hebben hier natuurlijk weer geen boodschap aan.

Die jonge kindertjes vinden het waarschijnlijk wel leuk om een verhaal af te maken. Het zou leuk zijn als er wat bladen bij zaten waar ze het verhaal af konden maken. Zo vinden ze het misschien wel leuker dan wat Jippes en Rosa er van hebben gemaakt.
Carl Rosa schreef:Deel 135 wordt het laatste deel in de serie en gaat heten "Als Hekkensluiter".
3 Belangrijke personen uit de geschiedenis van de serie hebben een cameo op de cover die getekend is door Daan Jippes. Als enthousiaste toeschouwers langs een wielerwedstrijd zien we Carl Barks, Thom Roep en Daan Jippes.
Een dubbelzinnige titel dus.

Als Hekkensluiter? Waar baseer je dit op? Je kunt het op wat verhalen gaan baseren, maar dan hoeft het niet te kloppen. De cover klopt inderdaad.
Michiel P schreef:Uit het topic "Nieuwste albumuitgaven":

Carl Rosa schreef:30/09 Beste verhalen van Donald Duck 135, Donald als Hekkensluiter.
Zoals ik reeds eerder vermelde wordt dit het laatste album in de reeks en is daarvoor dubbeldik met 92 pagina's.
Met een aantal Barks-verhalen die nog niet in Het Vrolijke Weekblad hebben gestaan.

92 pagina's, dus. Rekenen we 2 pagina's voor titel en inleiding, dan blijven er nog 19 bladzijdes over. Waar zullen ze die mee vullen? Ik hoop met "Go Slowly" en de Taliaferro-gags. "Somewhere Beyond Nowhere" misschien? We zullen zien.

Het is Go Slowly, Sands of Time geworden en Pluto Saves a Ship.
DD schreef:
Ferdi F schreef:Mocht je Somewhere in Nowhere toch heel graag willen lezen, dan kun je de Engelse versie hier bestellen:
http://www.amazon.com/Donald-Duck-Uncle-Scrooge-Somewhere/dp/1888472057/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1279907605&sr=8-1

Huh, dit verhaal staat toch in Winterboek 2002? Of stel ik nou een domme vraag?

Een re-make ervan is ook in het Vrolijke Weekblad verschenen.
Ferdi F schreef:Weet je, ik kan hier nog wel een keer gaan uitleggen waarom ik denk dat 'Somehwere in Nowhere' niet in de serie thuishoort, maar heb ik dat niet al vaak genoeg gedaan? Ja, er zijn verschillende aanwijzingen dat Barks wel aan dit verhaal heeft meegewerkt, maar er zijn genoeg professionals die Barks en zijn (naar verluidt) graaierige managers van dichtbij hebben meegemaakt en ernstige twijfels hebben. Ik ken niet alle details, maar jij duidelijk ook niet helemaal.

Dat heb je misschien wel genoeg gedaan, maar niet met een goede reden. Dat het uitgewerkt is door andere mensen dan Barks mag dus alleen bij The Pied Piper of Duckburg, maar niet bij Somewhere in Nowehere. Een Barks-verhaal is in feite een verhaal waarin Barks heeft meegewerkt. Een plot is belangrijker dan tekeningen bij Het Goud van Piraat Morgan.
Zonder een plot bestaat het verhaal niet. Je kunt geen zwaartekracht-formule ontwikkelen als je niet weet wat natuurkunde is. Zonder Barks bestond het verhaal niet. Jullie zijn blij met verhalen van Barks, maar als hij alleen het plot bedenkt dan kan hij de pot op. Zonder plotten, geen verhalen. Geen verhalen, geen Barks-verhalen.
Je kunt niet een boek schrijven als je geen idee hebt wat je erin wil schrijven. Jullie keuren het verhaal af zonder een goed reden. Je kunt smoesjes bedenken en Barks belachelijk maken, maar daar schiet jezelf niks mee op op geklaag na en daarmee bereik je niets tenzij je levensdoel is om Barks-verhalen af te keuren en het verdrietig en woedend maken van Nederlandse Barks-fans. Ik heb hier nog een paar vraagjes erover:

-Waarom is Somewhere in Nowehere geen Barks-verhaal?
-Waarom heeft Barks niet meegewerkt aan Somewhere in Nowehere?
-Waar zijn de bewijzen van je antwoorden?

Probeer er maar onderuit te komen. Als Gottfredson een verhaal aan Barks vertelde wat hij heeft bedacht en Barks het opschrijft dan is het toch een Gottfredson-verhaal.

Je zit toch niet meer op het forum, maar als je terug komt moet je er niet proberen ongestraft langs te komen.
Daniel73 schreef:Je zou een prijsvraag kunnen maken, waarmee kinderen zelf een einde mogen bedenken. Er staat nota bene in Donald Duck weekblad geregeld een strip-strook waarvan lezers zelf het einde moeten bedenken: het laatste plaatje is een vraagteken. Zeggen de kindertje daar ook: "Is het verhaaltje nu al uit?"

Ik vind mijn idee beter.
JOPDVCK
Member
 
Berichten: 48
Geregistreerd: di mei 29, 2018 7:06 pm

Vorige

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron