Einde aan "beste verhalen" - serie in 2007

Berichtdoor arjan k. » za apr 14, 2007 7:10 pm

In de Zomerfolder van Sanoma uitgevers staat het volgende:

De beste verhalen van Donald Duck "Donald Duck als Zweefeend nummer 131"; Het voorlopige einde van deze succesvolle serie, waarvan in 1975 het eerste deel "Donald Duck als Brandweerman" verscheen, is helaas in zicht. De albums 131 en 132 staan nog voor 2007 gepland en dan is het wachten tot er nieuwe verborgen schatten worden opgedoken.

Donald Duck als Zweefeend is deel 131 en komt uit in week 28-2007. Deze heeft -volgens de zomerfolder- een hertekende versie van de cover van het weekblad nummer 20-1988.

Afbeelding
Afbeelding
arjan k.
 

Berichtdoor Ei » za apr 14, 2007 10:04 pm

Gaan ze de aangepaste stripversie van Barks's synopsis-verhaal 'Hang Gliders Be Hanged' gebruiken? Dus zonder de door Barks beschreven draaimolen-scene?

De adelaars in in de stripversie heeft de uitgever waarschijnlijk uit twee andere, bestaande Barksverhalen gehaald, waarin dergelijke scenes te zien zijn. Namelijk uit het verhaal waarin Donald postbode in een helicopter is, en het verhuisverhaal met de pratende vogel.
Deze adelaar-scenes horen dus NIET in Barks's synopsis-verhaal 'Hang Gliders Be Hanged' thuis.

De geschrapte draaimolen-scene past daarentegen keurig in het synopsis en draagt bij aan het verhaal. Maar misschien was het te moeilijk te scenareren en te tekenen?

Onbegrijpelijk dat een hevig veranderd (verkracht) Barks-synopsis als nota bene een titel- en voorplaat-verhaal in de Beste Verhalen-reeks geplaatst zou worden. Dit kan niet waar zijn. Een significant deel is niet van Barks, maar van een ander.
Met de veranderde stripversie lijkt het alsof Barks tot in zijn pensioen met het recyclen van saboterende adelaars bezig was. Terwijl de draaimolen in het synopsis een nieuw idee was.

In de Carl Barks Library is het synopsis weergegeven. Zou Nederland misschien een vertaling plaatsen, als een genoegdoening?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za apr 14, 2007 11:18 pm

Schandalig dat zo'n reeks moet eindigen met restjes van Vicar. Waarom niet 'Het gouden vlies' en 'Paniek om een papegaai' bewaard om de reeks met een klapper te eindigen?

Hoe zit het met 'Somewhere in nowhere', waarvoor Barks het plot schreef?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor ?????????? » zo apr 15, 2007 8:04 am

En verhale als King Scrooge the First zijn nog niet eens gebupliceerd. Op mcduck stond nog een lijstje met allerlei verhalen die nog moesten.
??????????
 

Berichtdoor Caspar » zo apr 15, 2007 9:15 am

http://forum.mcduck.nl/profile.php?id=128
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=12955#p12955

Volgens die "Duckeology" gaan we nog door tot album 134.

Keessie's lijstje:
YD 39-9-11 0,5 Pot met bonen
W OS 356-05 1 Talking parrot (?)
W US 14-05 8 Faulty Fortune
W CID 1-02 18 The black pearls of Tabu Yama
W US 24-02 4 The House on Cyclone Hill
W US 25-06 0,5 Bill Wind
W US 25-07 0,5 News from Afar
W DD 28-05 0,5 The money hat
W OS 1025-03 6 Trail Tycoon
W OS 1073-06 6 Free Ski Spree
W US 32-05 0,5 The Homey Touch
W US 32-06 1 A Thrift Gift
W US 33-03 4 You can't win
W US 38-06 0,5 Collection Day
W US 39-06 0,5 Art Appreciation
W US 40-04 4 Posthasty Postman
W US 71-01 21 - King Scrooge the First
W JW 6-01 14 - Peril of the Black Forest
W JW 6-03 5 - Life Savers
W JW 7-01 17 - Whale of a Good Deed
W JW 8-01 14 - Let Sleeping Bones Lie (remake D 2003-013)
W JW 9-01 13 - Looter of the Lake
W JW 12-01 13 - Hound of the Moaning Hills (remake: D 2001-015)
W JW 16-01 16 - Where There's Smoke
W JW 17-01 16 - Be Leery of Lake Eerie (remake: D 2002-023)
W JW 19-01 17 - Teahouse of the Waggin' Dragon
W JW 20-01 17 - New zoo Brews Ado (remake: D 2002-001)
W JW 21-01 16 - Music Hath Charms
W JW 23-01 15 - Hark, Hark, the Ark
W JW 25-01 15 - Captains Outrageous
D 6886 10 -Hang Gliders Be Hanged
H 89174 8 - The pied piper of Duckburg
I TES 3-1 28 -Somewhere in Nowhere
D 2001-021: 10-Rodent's ransom
D 2001-004 27-Dime and dime again
??? 14-Race for the Golden Apples

Maar een paar heirvan zijn al gepubliceerd.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 15, 2007 5:56 pm

Ik vrees dat verhalen als 'Somewhere in nowhere', 'Music hath charms' en 'Dime and dime again' niet gepubliceerd zullen worden. Een vaag voorgevoel. Hoewel... als dat zwaar bewerkte Vicar-verhaal ook geplaatst wordt?

'Somewhere in nowhere' vond ik een sterk verhaal, al moet ik zeggen dat dat komt doordat ik eerst de Franse versie heb gelezen. De Nederlandse vertaling was nogal slapjes en sloeg nogal wat grappen over.

'The pied piper of Duckburg' is al eens in de Dagobert-reeks verschenen. Ik betwijfel of die nog eens gedrukt gaat worden. 'Dime and dime again' is gebaseerd op een Barks-plot dat bedoeld was voor Rosa's 'Levensverhaal', maar dat hij afwees. Helaas is ook dit script zwaar vernaggelt door mensen die dachten het beter te weten dan Barks. Het is eerder gepubliceerd in een Vakantieboek.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma apr 16, 2007 10:33 am

Waarom denken mensen die Barks als hoogste voorbeeld zien altijd wel dat ze het beter weten dan Barks?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Kwek » wo apr 18, 2007 8:56 pm

Caspar schreef:http://forum.mcduck.nl/profile.php?id=128
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=12955#p12955

Volgens die "Duckeology" gaan we nog door tot album 134.

In de mcduck link waar je naar verwees, las ik dit:

"En als we ook een album 133 willen hebben in 2007 moet Egmont nu toch echt met nieuwe Barks/Jippes verhalen over de brug komen."


Dat was al een tijd geleden gepost. Is dit Deense bedrijf Egmont eigenaar van de verhalen? Wat hebben zij er precies mee te maken?
Kwek
 

Berichtdoor Caspar » wo apr 18, 2007 9:35 pm

Egmont is volgens mij een uitgever, net als Sanoma. En volgens mij schrijft Daan Jippes zijn Barks uitwerkingen voor Egmont.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jul 14, 2007 12:12 pm

Ik heb het nieuwste album met de zweefeend doorgekeken. Het woudlopersverhaal met de hond door Jippes getekend, de vervorming van Vicar. Dan nog een speciale stripuitgave met tekst eronder uit een of ander speciaal boekje en de rebus 'Daisy's Dazzled Day's' erbij. Met nette uitleg erbij en een Engelse oplossing van de rebus (gewoon in de originele taal dus, moet ook wel). Hulde aan de redactie enerzijds dat ze dit alles opsporen en er netjes inzetten. Anderszijds ziet het er wel uit als een restjesalbum. Als daarnaast albums in de zomeraanbieding liggen die wat ouder zijn maar die je ook nog niet hebt, met lange en geweldige Barks-verhalen (Donald Duck als Geluksvogel lag er naast, zo'n euro goedkoper ook nog) loop je echter al gauw met dit oudere album de winkel uit (okee, na betaald te hebben). Ik wel, tenminste.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor mcprul » za jul 14, 2007 1:15 pm

Heb het gezien in de winkel en het viel me zeker niet tegen voor het laatste album. Leuk, dat stripje zonder praatwolkjes, met ondertitels! Een leuk album.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 18, 2007 12:26 am

Wat mij verbaasde, was dat het Vicar-verhaal niet het openingsverhaal was. Dat had best gekund, want script-only 'Officer for a day', dat door Jippes werd getekend, was ook openingsverhaal, in BV 102. Maar nu zijn er dus 130 delen geweest waarin het openingsverhaal direct terugsloeg op de titel, en 131 breekt zonder reden opeens met die traditie. Donald doet niet eens mee in het openingsverhaal! Ik had ook gehoopt dat er bij 'Hang gliders...' een begeleidende tekst zou staan over de veranderde scène waar Ei reeds over sprak.

Dat openingsverhaal vond ik sowieso raar. Het was het enige Barks-verhaal waar ik nog nooit van had gehoord/had gelezen. Speelt het zich af in een andere tijd? Daar lijkt het wel op, maar er komt geen uitleg. En speelt het inderdaad in het verre verleden, waarom dan die Euro-tekens op de zakken geld? Vreemd.

Het tekst-verhaaltje 'Donald Duck and the boys' is aardig als extraatje, maar daardoor lijkt het wel echt een restjes-album. Terwijl je zonder de 11 bladzijden (tel er de rebus bij op) makkelijk een album van 46 pagina's had kunnen vullen. Ik vind de tekeningen niet zo mooi. Als het er niet bij had gestaan, had ik niet geloofd dat het Barks-materiaal is. De rebus vind ik helemaal een gruwel. Zoiets past naar mijn mening totaal niet in een stripalbum. Wat interesseren mij die krabbeltjes nou... Wel vreemd dat dit wél geplaatst wordt, maar niet de 12 tekeningen die Barks maakte bij zijn script voor 'Go slowly, sands of time' (BV 125), omdat ome Thom ze niet mooi vond.

Hopelijk krijgen we nog een album 132, want we moeten nog:

'The pied piper of Duckburg' (script pag. 1-3: Barks, script & tekeningen: Don Rosa; 8 blz.)
'Whale of a good deed' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 14 blz.) *nog niet in Nederland gepubliceerd*
'Music hath charms' (script: Barks, tekeningen: Mau Heymans; 16 blz.)
'Music hath charms' (script: Barks; tekeningen: Jippes; 16 blz.)
'Be Leerie of Lake Eerie' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 16 blz.)
'Let sleeping bones lie' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 14 blz.)
'Where there's smoke' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 16 blz.) *nog nergens gepubliceerd*
'King Scrooge the First' (script: Barks, tekeningen: Strobl, 21 blz.)
'Dime and dime again' (plot: Barks, script: Geoffrey Blum, tekeningen: Carlos Mota; 26 blz.)
'Somewhere in nowhere' (plot: Barks, script: John Lustig, tekeningen: Pat Block; 28 blz.)

Kortom: ik snap niet waarom ze van 131 z'n restjesalbum hebben gemaakt. Er is nog genoeg materiaal!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo jul 18, 2007 9:16 am

Rockerduck schreef:Ik had ook gehoopt dat er bij 'Hang gliders...' een begeleidende tekst zou staan over de veranderde scène waar Ei reeds over sprak.

Misschien weet de redactie amper dat 'Hang Gliders Be Hanged' is veranderd. Het synopsis van Barks bevat een kermisscene in plaats van adelaars.

Rockerduck schreef:Dat openingsverhaal vond ik sowieso raar. Het was het enige Barks-verhaal waar ik nog nooit van had gehoord/had gelezen. Speelt het zich af in een andere tijd? Daar lijkt het wel op, maar er komt geen uitleg. En speelt het inderdaad in het verre verleden, waarom dan die Euro-tekens op de zakken geld? Vreemd.

Welk verhaal?

Rockerduck schreef:Het tekst-verhaaltje 'Donald Duck and the boys' is aardig als extraatje, maar daardoor lijkt het wel echt een restjes-album. Terwijl je zonder de 11 bladzijden (tel er de rebus bij op) makkelijk een album van 46 pagina's had kunnen vullen. Ik vind de tekeningen niet zo mooi. Als het er niet bij had gestaan, had ik niet geloofd dat het Barks-materiaal is.

Het zou kunnen gaan om een zogenaamd gerestaureerde afdruk. Wat wil zeggen dat redacties weggevallen tekenwerk gaan invullen. Dat kan de vreselijkste resultaten opleveren.

Rockerduck schreef:De rebus vind ik helemaal een gruwel. Zoiets past naar mijn mening totaal niet in een stripalbum. Wat interesseren mij die krabbeltjes nou...

Het is wel Barks.

Rockerduck schreef:Wel vreemd dat dit wél geplaatst wordt, maar niet de 12 tekeningen die Barks maakte bij zijn script voor 'Go slowly, sands of time' (BV 125), omdat ome Thom ze niet mooi vond.

Goed opgemerkt. Er zijn trouwens ook twee andere door Barks geïllustreerde verhalen. Een over kerst en een die 'The Lemonade King' heet.

Rockerduck schreef:Hopelijk krijgen we nog een album 132, want we moeten nog: [...]
'King Scrooge the First' (script: Barks, tekeningen: Strobl, 21 blz.)

Is van 'King Scrooge the First' niet recentelijk het script teruggevonden en door Jippes uitgetekend? Zoiets is via McDuck/McDrake International te lezen, met een paar voorbeelden van tekenwerk.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcprul » wo jul 18, 2007 10:10 am

Rockerduck schreef:Hopelijk krijgen we nog een album 132, want we moeten nog:

'Music hath charms' (script: Barks, tekeningen: Mau Heymans; 16 blz.)
'Music hath charms' (script: Barks; tekeningen: Jippes; 16 blz.)

Dan plaatsen ze vast de Jippes versie. Of zal het dan eerste geplaatst moeten worden in het weekblad? Dan zal het nog wel even duren, want de super mooie Heymans uitwerking is 11 jaar geleden nog gepubliceerd.

AfbeeldingTekeningen Kay Wright.
AfbeeldingTekeningen Daan Jippes.

De versie van Mau Heymans zou ik kunnen inscannen, als er liefhebbers zijn.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor mcprul » wo jul 18, 2007 10:12 am

Oké, nu ik verder lees op dit forum is Rockerduck me al voor geweest. Verdere reacties kun je plaatsen in het topic: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 4294#p4294
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Volgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron