Ferdi F schreef:Rubberduck schreef:Eh... er is ook nog 'Somewhere in Nowhere', waar Barks aan meegewerkt heeft (versie van Lustig & Block). Maar ja, da's de persoonlijke smaak van Oom Thom niet, hè, en die gaat bóven Barks...
Niet alleen van oom Thom, hoor! De Denen hebben 'Somewhere in Nowhere' ook niet herdrukt in hun 'complete Barks-collectie'. Ook bij meerdere Disney redacteuren (in andere landen) wordt, zoals al heeeeel vaak hier besproken, getwijfeld aan Barks inbreng bij dit verhaal, he?
O, dus als een ander in de sloot springt moeten wij dat ook doen? Uit mijn correspondentie met Thom Roep blijkt, dat hij niet op de hoogte is van informatie van tekenaar Pat Block. Het citaat dat hij geeft van Finse hoofdredacteur Jukka Heiskanen gaat er ook niet op in.
Inmiddels is Roep over Block's informatie ingelicht en hij heeft hij deze "erg interessant" genoemd, alvorens hij deze terzijde legde. Blijkbaar maakt ene Heiskanen meer indruk op hem dan medewerker Block.
Heiskanen schreef aan Roep: "our lead story is a much more successful job". Wat bedoelt hij hiermee? Heeft Heiskanen zelf iets te verkopen, aan Roep?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=26043#p26043Dat die managers bij elke redactie geleurd zouden hebben voor een zo hoog mogelijke prijs, vind ik hier niet relevant. Ik snap het verband niet. Mag een manager niet zoveel mogelijk geld vragen voor een produkt waaraan Barks heeft meegewerkt? Men kan niet bezig blijven met gratis tekeningen aan redacties geven.
In Beste Verhalen is tweemaal een uitwerking gepubliceerd van een onvoltooid, door Barks zélf afgekeurd verhaal: 'The Pied Piper Of Duckburg'. Onbekend is wat voor einde Barks voor ogen had. Barks heeft maar 3 pagina's geschetst, waarvan hij ingrediënten heeft hergebruikt in andere verhalen.
In a July 14, 1978 letter to Michael Barrier, Barks explained why he never finished the story: "I shelved the Pied Piper story with Gyro because I felt I was getting into something too involved for such a short story. Also I would have to draw whole swarms of kids and rats and people, and the page rates weren't worth it."
De twee verschillende uitwerkingen, van Rosa en later Jippes, staan geheel los van Barks en gaan volledig voorbij aan de "kids" en "people". Toch komt zulk werk wel in Beste Verhalen, maar 'Somewhere in Nowhere' niet.
Twee keer 'Pied Piper', moeilijk doen over 'Somewhere in Nowhere' en openstaan voor een nieuwe versie van Jippes, die gegarandeerd zonder Barks is gemaakt.
Egmont heeft 'Pied Piper' wel geweigerd in de Barkscollectie, voor zover ik zie. Maar daar wordt in Nederland geen voorbeeld aan genomen. Dan gaat Nederland wel zijn eigen gang.
Als je smaak boven waarheid laat gelden, zeg dat dan gewoon. Voor zover het publiek het zelf niet kan zien aan de publicaties.