De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Ridder ter Geit » do aug 08, 2013 4:41 pm

Nu in de winkel! Gewijd aan de Italiaan Capri.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Oom Paspasu » do aug 08, 2013 6:06 pm

Carpi. Heb je al gezien wat erin staat?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Ridder ter Geit » do aug 08, 2013 6:35 pm

Er staan lange oude verhalen in. Twee van de vier zijn niet eerder in Nederland gepubliceerd. Er zit een verhaal in dat duidelijk verwijst naar het eerste lange Barks-verhaal, over piraat Morgan, met die papegaai erin.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor deblouw » vr aug 09, 2013 1:47 pm

gaat ongelezen de kast in. laat ze die italiaanse meuk alsjeblieft gewoon beperken tot de pockets.
www.evertkwok.nl - cartoons & illustratie
deblouw
Member
 
Berichten: 22
Geregistreerd: za okt 11, 2008 11:41 pm
Woonplaats: Amersfoort

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Koen » vr aug 09, 2013 2:42 pm

Ridder ter Geit schreef:Er staan lange oude verhalen in. Twee van de vier zijn niet eerder in Nederland gepubliceerd. Er zit een verhaal in dat duidelijk verwijst naar het eerste lange Barks-verhaal, over piraat Morgan, met die papegaai erin.


Maar welke verhalen zij het?

deblouw schreef:gaat ongelezen de kast in. laat ze die italiaanse meuk alsjeblieft gewoon beperken tot de pockets.


Ik ben blij dat jij maar een lezer bent.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Oom Paspasu » vr aug 09, 2013 4:11 pm

Koen schreef:
Ridder ter Geit schreef:Er staan lange oude verhalen in. Twee van de vier zijn niet eerder in Nederland gepubliceerd. Er zit een verhaal in dat duidelijk verwijst naar het eerste lange Barks-verhaal, over piraat Morgan, met die papegaai erin.

Maar welke verhalen [zijn] het?

In ieder geval Bacicin riprende il mare.
Koen schreef:Ik ben blij dat jij maar een lezer bent.

Deblouw zegt toch juist dat hij het album ongelezen in de kast zet? Hoe kan hij dan een lezer zijn?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Koen » vr aug 09, 2013 4:15 pm

Ik neem aan dat hij wel eens Duck-strips heeft gelezen, anders zou hij hier zijn commentaar niet geven op de Italiaanse verhalen.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr aug 09, 2013 6:17 pm

Oom Paspasu schreef:
Koen schreef:
Ridder ter Geit schreef:Er staan lange oude verhalen in. Twee van de vier zijn niet eerder in Nederland gepubliceerd. Er zit een verhaal in dat duidelijk verwijst naar het eerste lange Barks-verhaal, over piraat Morgan, met die papegaai erin.

Maar welke verhalen [zijn] het?


Ja, maar het ziet er wel bijzonder uit. Als je onderin deze induckspagina kijkt zie je de eerste pagina in verschillende uitgaves. Het ziet er uit als die van de Verenigde Staten.

De overige verhalen weet ik niet. Ik denk dat iemand hem nog wel koopt. Anders moet ik in de winkel de codes opschrijven.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Oom Paspasu » ma sep 02, 2013 2:04 pm

Hij is nog niet geïnduckst, dus misschien kan ik jullie verblijden met de inhoud. Er staan vier verhalen in, van vrij onbekende schrijvers, maar natuurlijk allemaal getekend door Carpi.

http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL++542-AP
"De Bob Fingher missie" (1966)

Ook gepubliceerd in Pocket 2e reeks 21 en Dubbelpocket Extra 10 (Misdaad).
Een parodie op de James Bond film Goldfinger. "Fingher" wordt met een h gespeld, omdat Italiaanse kindertjes "Finger" zouden uitspreken als "findzjer". Dit is dezelfde Italiaanse spellingsregel als in "spaghetti", maar in een Engelse naam hoort dit niet thuis. Volgens Inducks heet het verhaal in de Themapocket Misdaad wel "De Bob Finger missie".
Het is wel een leuk en grappig verhaal (het splitsen van de auto vond ik erg leuk), maar het personage Bob Finger (zoals hij zou moeten heten) had beter uitgewerkt kunnen worden. Net als James Bond in de film wordt Donald Duck al snel gevangen genomen en doet hij niets om de ellende tot een goed einde te brengen. Merk op dat Carlo Chendi 31 jaar voor Austin Powers: International Man of Mystery al een parodie op de dodelijke hoed van Oddjob maakte in de vorm van een schoen.

http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL++371-B
"Donald Duck en de Corgi's" (1963)

Uit het verhaal blijkt dat Corgi een hondenras is. http://en.wikipedia.org/wiki/Welsh_Corgi

http://coa.inducks.org/s.php?c=I+AT+++71-B
"Donald Duck vindt weer 'n piratenschat!" (1962)

Zoals Ridder ter Geit al aangaf, is de Amerikaanse inkleuring gebruikt. Het is wel mooi, leuk om eens te zien en zeker beter dan de Nederlandse fantasieloze inkleuringen, maar ik ben hier geen fan van. De schaduwen verduisteren het tekenwerk. Ik zie bovendien het liefst dat de kleurist niet meer en niet minder detail aangeeft dan de tekenaar, maar zich aan de lijntjes houdt.
Niet alleen de kleuren zijn overgenomen van de Amerikaanse versie, de Nederlandse vertaling is op haar gebaseerd. Dat zie je bijvoorbeeld al aan de titel: het Italiaanse origineel heet "Bacicin riprende il mare", wat "Joe Kromsnavel keert terug naar zee" betekent, terwijl de Amerikaanse "Donald Duck Finds Pirate Gold... Again!" heet. Alweer… (zucht). Niet de beste titel.
Ook de tekst in het tweede plaatje komt duidelijk van de Amerikaanse versie, want de Italiaanse leest, vertaald: "Wat is er beter op een boze avond als deze, dan knus in een comfortabel huis te blijven om tv te kijken?…"
De Nederlandse en de Amerikaanse versie hebben beide een toegevoegde tekst boven het verhaal.
Van de Amerikaanse manier van vertalen ben ik ook geen fan. Toegevoegde verwijzingen naar Rosa in Italiaanse strips vind ik meer dan ergerlijk. Maar net zoals het kleuren, was vertalen, als je dat woord nog mag gebruiken, in Amerika een vak. Nederlandse vertalingen zijn, net zoals de kleuren, fantasieloos, kaal en lelijk.
Wanneer je een Amerikaanse vertaling als basis gebruikt voor de Nederlandse, kom je wel erg ver van de bedoeling van de schrijver af te staan. Terug naar de brontekst!

http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL++327-B
"Oom Dagobert op de vlucht" (1962)

Ook gepubliceerd in Dubbelpocket 27. Dit verhaal zit bordevol snavelknobbels.
Oom Dagobert wil geen belasting meer betalen. Dat kan, hij hoeft daar alleen maar burgemeester voor te worden. Belasting bestaat immers omdat de man met de knuppel geen zin heeft om te werken. Het zou dus ook gek zijn wanneer de burgemeester wèl belasting zou moeten betalen, aangezien hij toch de ontvanger van die belasting is.
Oom Dagobert doet mee aan de verkiezingen. Hij is niet de enige: ook Otto Boef is kandidaat en deze blijkt niemand minder te zijn dan één van de Zware Jongens!
Dat klinkt reuzespannend, maar het wordt nog veel spannender! Wat een ontknoping! :lol: Lees dat zelf maar in De grappigste avonturen van Donald Duck, nummer 42!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Hidde » ma sep 02, 2013 2:49 pm

Oei, Oom Paspasu. Je hebt me zo nieuwsgierig gemaakt dat ik hem zo snel mogelijk wil kopen! ::mrgreen:
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Oom Paspasu » ma sep 02, 2013 3:39 pm

Oei! Als dat maar goed gaat!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De grappigste avonturen van Donald Duck nummer 42

Berichtdoor Jordy » ma sep 02, 2013 5:15 pm

Jammer dat er het verhaal ook in de Dubbelpocket extra staat. Deze is nog maar net uitgebracht..
Voor mij een reden om dit album niet te kopen. 2 verhalen dubbel vind ik toch zonde van mijn geld.

Misschien een keertje 2ehands kopen :)
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen


Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten