Fantagraphics- Terror of the Beagle Boys (vol. 10, mei 2016)

Fantagraphics- Terror of the Beagle Boys (vol. 10, mei 2016)

Berichtdoor MeneerJansen » wo jul 06, 2016 4:51 pm

Er is weer een nieuw volume verschenen in de Fantagraphics reeks van Carl Barks' verhalen in chronologische volgorde (er verschijnen er 2 per jaar).

Het is volume 10 in de reeks dat uitkwam in mei 2016 en is getiteld "Terror of the Beagle Boys". Let op: de volumes verschijnen niet in oplopende volgorde. Het eerste volume was nummer 7 ("Lost in the Andes", december 2011). Er zijn er al 10 verschenen en het totaal zal op ongeveer 30 delen uitkomen. De volgende is gepland voor december 2016 en is getiteld "The Ghost Sheriff of Last Gasp". Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Compl ... ey_Library

Dit volume bevat niet echt een zeer in het oog springend verhaal. Het bekendste is misschien "Knightly Rivals" waarin Donald en Guus Geluk elkaar de loef af proberen te steken voor Katrien op het toneel. Verscheen in NL o.a. in Doald Duck nr. 32 in 1977 en in "De beste verhalen - DD als dubbelganger" uit 1982 (met het befaamde lange verhaal over DD's dubbelganger in het Oude Perzië). Dit deel is meer voor de completist. De info over dit deel zal binnenkort staan op Inducs want ik heb het net geïndexeerd. Zie: https://coa.inducks.org/publication.php?c=us/CBDL

Mijn aanraders in deze reeks zijn:

Ik denk dat ze, net als meer van dit soort chronologische uitgaven van Barks' complete werk, niet erg lang makkelijk verkrijgbaar zullen zijn. Dus ik koop ze maar zo spoedig mogelijk, in de hoop dat ze de reeks ook daadwerkelijk afmaken. :)
Avatar gebruiker
MeneerJansen
Carl Barks fan
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za dec 26, 2015 4:00 pm

Re: Fantagraphics- Terror of the Beagle Boys (vol. 10, mei 2

Berichtdoor Oom Paspasu » do jul 07, 2016 11:31 am

In dit deel staat wel meer verzamelwaardigs dan alleen "Knightly Rivals". "Pool Sharks" met het banaanvormige zwembad is fantastisch, "Billions to Sneeze At" is heerlijk en "A Financial Fable" is misschien wel Barks zijn beste werk.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Fantagraphics- Terror of the Beagle Boys (vol. 10, mei 2

Berichtdoor Ui » vr jul 08, 2016 2:08 pm

Jammer van de vreselijke inkleuring. (huil huil)
Wat dat betreft vindt Ui het zwart-wit (tekenwerk zonder inkleuring) van 'The Carl Barks Library' nog altijd superieur,
al zijn ook daar wat verhalen ingekleurd. (snik)

Ui ziet het tekenwerk het liefst zoals oorspronkelijk aangeleverd, zonder kleur.
Als de kindertjes dat minder aantrekkelijk vinden, maken ze er maar een kleurboek van. Haha! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Fantagraphics- Terror of the Beagle Boys (vol. 10, mei 2

Berichtdoor MeneerJansen » vr jul 08, 2016 4:39 pm

Ui schreef:Jammer van de vreselijke inkleuring. (huil huil)
Wat dat betreft vindt Ui het zwart-wit (tekenwerk zonder inkleuring) van 'The Carl Barks Library' nog altijd superieur,
al zijn ook daar wat verhalen ingekleurd. (snik)

Ui ziet het tekenwerk het liefst zoals oorspronkelijk aangeleverd, zonder kleur.
Als de kindertjes dat minder aantrekkelijk vinden, maken ze er maar een kleurboek van. Haha! (snif)

Over het inkleurwerk v/d CBDL heb ik reeds menige discussie gevoerd op internet. Ik vind het een schande dat ze de zee groen kleuren en vissen blauw. Soms vliegen er rode vogels door de lucht, houten schuttingen die wit zijn, etc. etc. etc. Maar de Amerikanen zijn ten eerste ape-trots op de Dell Comics tijd uit de 50-er jaren en willen deze "originele" brakke inkleuring in stand houden en ten tweede houden Amerikanen nu eenmaal van contrasterende kleuren (vaak groen naast rood gebruiken etc.). De inkleuring uit de jaren '70 in Nederland was beter. Zonder inkleuring hoeft van mij ook niet: ik vind een goede inkleuring met kleurschakeringen best meerwaarde hebben. Maar alleen de off-set druktechniek 4 kleuren uit de jaren '50 gebruiken is niet om aan te zien. De CBDL gebruikt alleen de basiskleuren en kleurschakeringen zijn er niet bij (bergen die stuk voor stuk rood, blauw en geel zijn in plaats van schakeringen grijs bijvoorbeeld).

Het is inderdaad om van te huilen. :(

Maar ja, wat moet ik dan? De Beste Verhalen v. DD verzamelen? Die zijn soms ook brak ingekleurd. En het is denk ik geen doen om die nog allemaal compleet te krijgen. En ik vind het in chronologische volgorde hebben v/d verhalen echt heel fijn. Ik heb er ooit nog wel eens over gedacht om de BV (beste verhalen v. DD, Oberon) te verzamelen, uit de kaft te snijden en in chronologische volgorde in te laten binden. Ik heb ook een deel v/d Nederlandse "Alle Klassieke Verhalen van Carl Barks" uit de 80-er jaren. Zwart wit en alle pagina's zijn vergeeld! Da's niet plezierig lezen voor mij. Bovendien zijn in het Nederlands de woordgrappen van Barks niet leuk. De Gemstone kleuren serie heruitgaven leek mij ook wel wat, maar die zijn uit de jaren '90, worden niet of nauwelijks in NL verkocht en zijn denk ik ook niet meer compleet te krijgen. Bovendien is van die reeks de inkleuring geloof ik gedaan met een "airbrush" methode (klopt dit?) die ook gaat irriteren na verloop van tijd.

Zie voor een vergelijking v/d Gladstone serie bijv. deze Inducks links van "Trick or Treat":


Ik snap niet goed wat de gedachte achter de Gladstone serie was. Moest het Barks toegankelijker maken? Moest het wat goedkoper per deel (want: tijdschrift formaat zonder echte kaft)? Verscheen het in chronologische volgorde?

Wat ook jammer is van de huidige heruitgave van Barks' werk in chronologische volgorde is dat de schat aan schetsen en olieverf schilderijen er niet tussen zit. Dat vond ik zo mooi aan de Another Rainbow uitgaven toen ik ze een keer door mocht bladeren. Die uitgave met alle olieverf schilderijen is natuurlijk niet te betalen en niet meer aan te komen, neem ik aan? Op Catawiki kan ik het helaas niet vinden...
Avatar gebruiker
MeneerJansen
Carl Barks fan
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za dec 26, 2015 4:00 pm

Re: Fantagraphics- Terror of the Beagle Boys (vol. 10, mei 2

Berichtdoor Big Bad Wolf » za jul 09, 2016 10:14 pm

Techniesxh helaas niet altijd perfect en spijtig genoeg na 91 afleveringen gestopt, maar de Gesammelte Werke is ook zeker de moeite waard: https://coa.inducks.org/publication.php?c=de/CBGW
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Re: Fantagraphics- Terror of the Beagle Boys (vol. 10, mei 2

Berichtdoor MeneerJansen » zo jul 10, 2016 3:21 pm

Big Bad Wolf schreef:Techniesxh helaas niet altijd perfect en spijtig genoeg na 91 afleveringen gestopt, maar de Gesammelte Werke is ook zeker de moeite waard: https://coa.inducks.org/publication.php?c=de/CBGW

Ik zie dat die ergens begin jaren '80 gestopt zijn. Zaten er bij die Duiste reeks (Inducks zegt dat ze in Engels waren) ook extra artikelen die de moeite waard zijn? De artikelen van de CBDL van Fantagraphics zijn waardeloos. Een "expert" vertelt in woorden het verhaal van de Barks strip, zonder extra info. Tja, het verhaal zelf kan ik gewoon lezen in de strip, info over de inspiratiebron, voorstudies, schetsen etc. daar zit ik op te wachten. Ik had de indruk dat dit bij de Another Rainbow serie uit de jaren '80 beter was. Weet iemand of de Gladstone "tijdschriften" in kleur ook die artikelen en schilderijen bevatten? Want ik lees dat Gladstone is ontstaan uit Another Rainbow. En ik zie op Catawiki dat er best nog wat tijdsxchiften uit de Galdstone reeks te koop zijn voor een acceptabel bedrag! :)
Avatar gebruiker
MeneerJansen
Carl Barks fan
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za dec 26, 2015 4:00 pm

Re: Fantagraphics- Terror of the Beagle Boys (vol. 10, mei 2

Berichtdoor Big Bad Wolf » zo jul 10, 2016 7:46 pm

De uitgevers waren Duits (hoewel Schröder in Zweden woonde), maar de platen zijn in het Engels.
Dee uitgave bevat alleen de platen zelf. Geen verdere informate.
Wat ik van Schröder destijds begreep is dat hij het niet af heeft kunnen maken vanwege problemen met de rechten (gezien het verloop bij de Amerikaanse uitgevers verbaasd me dat niet).
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am


Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron