Het levensverhaal van Dagobert Duck

Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor mirage010 » do aug 25, 2016 1:40 pm

Op één van de eerste bladzijden van deel 1 in de introductie staat te lezen dat de auteur nadrukkelijk heeft vermeld dat hij niet vermeld wil worden met zijn naam in deze editie.

Waarom wil Don Rosa dat niet?
mirage010
New member
 
Berichten: 1
Geregistreerd: do aug 25, 2016 1:26 pm

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Ridder ter Geit » do aug 25, 2016 3:27 pm

Volgens mij komt het erop neer dat als je voor Disney werkt, je één keer betaald krijgt. Daarna mogen ze met je werk doen wat ze willen. Als ze dus een speciale albumreeks geweid aan jouw verhalen maken heb je daar geen enkele inspraak in en krijg je daar ook niets meer voor. Don Rosa was hier op tegen en wil daarom niet in die albums bij naam genoemd worden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor TOMDS » vr sep 30, 2016 7:19 pm

ik wilde die boeken eigenlijk laten tekenen door hem op die beurs waar hij naar toe komt. geen goed idee dan precies ?
TOMDS
Member
 
Berichten: 80
Geregistreerd: za sep 26, 2009 11:09 am

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » ma okt 03, 2016 9:12 pm

Gewoon proberen. Ik verwacht niet dat Don Rosa zal weigeren om een handtekening op een boek te zetten.
Ik zie een redelijke kans dat hij niet weet voor welke dingen hij precies wel en niet betaald heeft gekregen en hij zal het boek echt niet uitvoerig gaan scannen op zijn naam.
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Michiel Q » di okt 04, 2016 6:35 pm

mirage010 schreef:Don Rosa wil niet dat zijn naam vermeld wordt in de Nederlandse uitgave van het Levensverhaal. Waarom niet?

Don Rosa vindt het vervelend dat zijn verhalen eindeloos herdrukt worden zonder dat hij daar iets aan verdient. Daar kan hij niks tegen doen, maar hij kan wel verbieden dat uitgevers zijn naam gebruiken om extra geld te verdienen. Een bekende naam op het omslag zorgt voor hogere verkoopcijfers. Er zijn ook uitgevers die Rosa wél betalen voor zijn medewerking, zoals uitgeverij Fantagraphics.

Zwarte Capihoorn schreef:Ik denk dat Don Rosa niet weet voor welke dingen hij precies wel en niet betaald heeft gekregen.

Don Rosa weet donders goed dat "OOM DAGOBERT" een Nederlandse titel is en ook dat de Nederlandse uitgever hem geen extra geld wil betalen. Ik vermoed dat hij niet zal willen signeren. Hij zal je uitleggen waarom niet en vermoedelijk zul je wel een losse tekening van hem kunnen krijgen.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Jordy » wo okt 05, 2016 9:41 am

Er schijnt nu ook een serie met reisavonturen te zijn: https://duckstadshop.donaldduck.nl/de-r ... erdagobert
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Dagoduck » wo okt 05, 2016 1:49 pm

Hebbe!
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Jordy » wo okt 05, 2016 3:23 pm

Ik wacht liever tot ze bij Kruidvat in de aanbieding liggen ::mrgreen:
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor TOMDS » zo okt 09, 2016 12:24 pm

Zwarte Capihoorn schreef:Gewoon proberen. Ik verwacht niet dat Don Rosa zal weigeren om een handtekening op een boek te zetten.
Ik zie een redelijke kans dat hij niet weet voor welke dingen hij precies wel en niet betaald heeft gekregen en hij zal het boek echt niet uitvoerig gaan scannen op zijn naam.


ben je zeker ? stel dat hij kwaad wordt :)
TOMDS
Member
 
Berichten: 80
Geregistreerd: za sep 26, 2009 11:09 am

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » zo okt 09, 2016 7:01 pm

Ik ben er absoluut niet zeker van. Ik heb geen idee wat voor persoon Don Rosa is. Ik verwacht niet dat hij abrupt over de tafel heen springt om elke onwetende fan die een album wil laten signeren dat niet Rosa-approved is af te rossen.
Wat wel zou kunnen is de situatie die Michiel Q beschreef, waarin Don Rosa zal weigeren het te signeren.
Maar echt kwaad worden om zoiets zou zeer onprofessioneel zijn.

(Mocht hij je wel het ziekenhuis in slaan, stuur dan even het adres door zodat ik je een beterschapskaartje kan sturen ;) )
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor snowmansion » di okt 18, 2016 9:43 pm

Ik heb het even opgezocht. Dit is de gang van zaken omtrent het signeren bij Don Rosa

Tekeningen:
Don Rosa maakt gratis tekeningen voor de fans die in de rij wachten en een signeerticket hebben.
Hij tekent enkel een hoofdje op A4 of in het boek. Dus geen volledige figuren, scènes, … De tekening moet steeds op naam gezet worden “Voor …”
1 tekening per persoon voor het gehele weekend.
Een signeerticket krijg je gratis aan de boekenstand van FACTS in de Artist Alley, maar deze zijn gelimiteerd per dag.
Op het signeerticket zal een tijdstip staan zodat je voldoende tijd hebt om aan te schuiven bij Don en de beurs te bezoeken. Als je niet op tijd bent op het vastgelegde uur, dan verlies je je plek en moet je een nieuw ticket bemachtigen.
Per half uur zijn er 4 plaatsen.
Handelaars worden niet toegelaten.

Handtekeningen
Don Rosa zet per bezoeker maximaal 3 handtekeningen op jouw stukken en extra’s op de aangekochte producten aan zijn stand.
Hij signeert enkel boeken die zijn verhalen of covers bevatten en waarin zijn naam in de credits staan.
Hij signeert geen Nederlandstalige uitgaven en geen uitgaves van Boom! Studios (uitzondering hierin is de integrale van “Life and Time of Scrooge McDuck”)
Hij heeft de finale beslissing om jouw boek te signeren.
Er vinden dagelijks handtekeningsessies plaats.

Signeersessies:
Zaterdag
12u30-13u: handtekeningen
16u-16u30: handtekeningen
Zondag
12u30-13u: handtekeningen
16u-16u30: handtekeningen
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor snowmansion » di okt 18, 2016 10:21 pm

TOMDS schreef:
Zwarte Capihoorn schreef:Gewoon proberen. Ik verwacht niet dat Don Rosa zal weigeren om een handtekening op een boek te zetten.
Ik zie een redelijke kans dat hij niet weet voor welke dingen hij precies wel en niet betaald heeft gekregen en hij zal het boek echt niet uitvoerig gaan scannen op zijn naam.


ben je zeker ? stel dat hij kwaad wordt :)


Dat gaat dus niet lukken.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Ui » wo okt 19, 2016 7:53 pm

Michiel Q schreef:
mirage010 schreef:Don Rosa wil niet dat zijn naam vermeld wordt in de Nederlandse uitgave van het Levensverhaal. Waarom niet?

Don Rosa vindt het vervelend dat zijn verhalen eindeloos herdrukt worden zonder dat hij daar iets aan verdient. Daar kan hij niks tegen doen, maar hij kan wel verbieden dat uitgevers zijn naam gebruiken om extra geld te verdienen. Een bekende naam op het omslag zorgt voor hogere verkoopcijfers. Er zijn ook uitgevers die Rosa wél betalen voor zijn medewerking, zoals uitgeverij Fantagraphics.

Sinds wanneer is "Don Rosa" een bekende naam? (snotter)

Rosa is akkoord gegaan met de contractvoorwaarden. Anders had hij zijn werk niet aan Disney kunnen verkopen.
Die voorwaarden gelden in principe voor iedereen die dat werk doet. Inclusief Barks.
Vervolgens in de media (waaronder internet) gaan rellen over het grote onrecht dat hem is aangedaan, is hypocriet te noemen.

Misschien verwachtte Rosa dat men voor hem, de regels wel even zouden aanpassen.
Zoals hij ook leek te verwachtten, dat Barks jubelend zat te wachten op dat gebrekkige "levensverhaal". (snik)

TOMDS schreef:
Zwarte Capihoorn schreef:Gewoon proberen. Ik verwacht niet dat Don Rosa zal weigeren om een handtekening op een boek te zetten.
Ik zie een redelijke kans dat hij niet weet voor welke dingen hij precies wel en niet betaald heeft gekregen en hij zal het boek echt niet uitvoerig gaan scannen op zijn naam.

ben je zeker ? stel dat hij kwaad wordt :)

Als Rosa tijdens het signeren gestoord gedrag vertoont:
filmen en op Dumpert.nl zetten. Haha! (snif)

Zwarte Capihoorn schreef:Ik ben er absoluut niet zeker van. Ik heb geen idee wat voor persoon Don Rosa is. Ik verwacht niet dat hij abrupt over de tafel heen springt om elke onwetende fan die een album wil laten signeren dat niet Rosa-approved is af te rossen.
Wat wel zou kunnen is de situatie die Michiel Q beschreef, waarin Don Rosa zal weigeren het te signeren.
Maar echt kwaad worden om zoiets zou zeer onprofessioneel zijn.

Don Ruzie... eh... Rosa kan zich zeer onprofessioneel, zeer lelijk gedragen. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor DD » do okt 20, 2016 8:55 am

O, o... Ik bespeur weer eens rocistische geluiden vanuit Ei's kant.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Het levensverhaal van Dagobert Duck

Berichtdoor Big Bad Wolf » do okt 20, 2016 7:23 pm

Ben het volledig met Ui eens.
Krokodillentranen. Don Rosa wist van tevoren waar hij aan begon.
Achteraf zeuren is hypocriet.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Volgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron