Donald Duck Jubileumalbum - Schurken in Duckstad

Donald Duck Jubileumalbum - Schurken in Duckstad

Berichtdoor Jordy » do okt 06, 2016 4:05 pm

Afbeelding

In dit jubileumalbum vieren 3 vijanden van Oom Dagobert dit jaar hun jubileum. Govert Goudglans, De Zware Jongens en Zwarte Magica staan centraal in dit album. Aan elke slechterik wordt een stripverhaal gewijd, maar worden ook leuke weetjes gemeld.

Prijs: €5,50
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: Donald Duck Jubileumalbum - Schurken in Duckstad

Berichtdoor Michiel Q » ma dec 05, 2016 9:38 pm

Index: https://coa.inducks.org/issue.php?c=nl%2FJUB2016-1

Met o.a. "Terror of the Beagle Boys", "The Case of the Sticky Money" en "The Second-Richest Duck" ("De kluwen van hebzucht"), het eerste verhaal met Govert Goudglans, in een nieuwe vertaling! Dat is belangrijk, want de versie in de BV-reeks klopt niet. Dagobert en Goudglans kennen elkaar aanvankelijk nog niet in dit verhaal. De vertaling in BV 90 negeert dat. Het verhaal werd aangepast alsof Dagobert en Goudglans elkaar al langer kennen. In de originele versie van dit verhaal is de grap dat Dagobert en Goudglans stuk voor stuk dezelfde bezittingen blijken te hebben. Precies zó en zóveel goudmijnen, fabrieken en bloemenstalletjes, tot op elke centimeter draad van de opgerolde kluwen nauwkeurig. Ze spelen ook allebei even vals. De oude vertaling springt daar veel losser mee om.

Zie ook: http://duckcomicsrevue.blogspot.nl/2009 ... mgold.html
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Donald Duck Jubileumalbum - Schurken in Duckstad

Berichtdoor Oom Paspasu » ma dec 05, 2016 10:06 pm

Dus de nieuwe vertaling past niet bij dit album? Of rekenen we Dagobert ook tot de schurken?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donald Duck Jubileumalbum - Schurken in Duckstad

Berichtdoor Michiel Q » do dec 08, 2016 10:03 am

Oom Paspasu schreef:Dus de nieuwe vertaling past niet bij dit album? Of rekenen we Dagobert ook tot de schurken?

Nee, het verháál past niet bij dit album. Govert Goudglans is in dit verhaal niet slechter dan Dagobert. In zijn tweede verhaal, "The Money Champ", speelt hij vals, maar niet zonder gewetensbezwaren. Pas bij zijn derde optreden, in "So Far and No Safari", blijkt Goudglans een echte schurk. Dagobert is zelf inderdaad óók schurkachtig. Dat blijkt bijv. in "Voodoo Hoodoo".
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Donald Duck Jubileumalbum - Schurken in Duckstad

Berichtdoor Oom Paspasu » do dec 08, 2016 11:53 pm

Dat is mij bekend. Het originele verhaal en de nieuwe vertaling passen niet bij dit album. Maar jij zei:
Michiel Q schreef:[...] Ze spelen ook allebei even vals. De oude vertaling springt daar veel losser mee om.

Ik heb de oude vertaling niet, dus ik weet niet in hoeverre Govert daarin als schurk geclassificeerd kan worden.

In "So Far and No Safari" is Govert Goudglans volgens mij ook geen echte schurk. Hij is daar inderdaad ongelijk aan Dagobert en niet alleen zijn concurrent maar ook een actieve tegenstander die moord en doodslag niet schuwt. Maar:
Dagobert schreef:"This is not the usual way we tycoons try to stop each other! That guy up there is just a little ruder than most!"

Het verhaal eindigt dan ook niet met Goudglans in de gevangenis, maar met beide zakenmannen aan het bieden. In "Voodoo Hoodoo" heeft Dagobert onrechtmatig gehandeld en werkelijk leed met grote gevolgen veroorzaakt, waar hij, omdat het hem niet treft, om kan lachen. In "So Far and No Safari" behoren de kogels en bommen blijkbaar tot wederzijds geaccepteerde middelen in de onderlinge strijd tussen zakenlui.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donald Duck Jubileumalbum - Schurken in Duckstad

Berichtdoor Michiel Q » vr dec 09, 2016 10:08 am

Michiel Q schreef:In de originele versie van dit verhaal is de grap dat Dagobert en Goudglans stuk voor stuk dezelfde bezittingen blijken te hebben. Precies zó en zóveel goudmijnen, fabrieken en bloemenstalletjes, tot op elke centimeter draad van de opgerolde kluwen nauwkeurig. [...] De oude vertaling springt daar veel losser mee om.

Het woord "daar" verwijst naar de exacte overeenkomsten tussen Dagobert en Goudglans. Het valsspelen is er slechts een onderdeel van.

Dagobert schreef:"This is not the usual way we tycoons try to stop each other! That guy up there is just a little ruder than most!"

Een understatement van jewelste! Dagobert als Trump-apologeet avant-la-lettre. :O
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm


Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron