Donald Duck kerstspecials

Berichtdoor Donald Duck » do dec 06, 2007 9:51 pm

Deze week in de winkels, twee kerstspecials van Donald Duck. Namelijk een album van 'een vrolijke kerst met Donald Duck' en een boekje met zachte kaft van Extra Donald Duck kerstspecial. Heb deze twee meteen gekocht. Wist eerst niet dat er nog een album zou komen van een vrolijke kerst met Donald Duck...
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Spetie » vr dec 07, 2007 2:01 pm

Er verschijnt toch ieder jaar een kerstspecial? Is toch ook een soort van serie, of staan de strips allemaal los van elkaar?
Spetie
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: di sep 25, 2007 12:33 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr dec 07, 2007 8:49 pm

Ik wilde hier al een topic over openen. We worden dit jaar overspoeld met kerst-uitgaves! Twee nog wel, waar is dit goed voor? Een extra Duck en een 'Vrolijke Kerst'-album. Kijk eens naar de inhoud. Beiden bevatten voor de helft herdrukken! Dan hadden ze toch beter één uitgave kunnen maken met alleen nieuwe strips? Dit is alleen maar bedacht om ons meer geld uit de zakken te kloppen. Dit hoort niet bij de kerstgedachte.

Voor de omslag van de kerstspecial is een Italiaanse tekening gebruikt. Dat kun je zien aan de aanwezigheid van Trudy, de vriendin van Boris Boef; Leo de Beo; en Dickie Duck, de kleindochter van Goldie, die te zien is in de linker bovenhoek.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Donald Duck » vr dec 07, 2007 9:56 pm

Ik ben iemand die al jarenlang alles koopt wat uitkomt en de kerstspecial is een boekje dat in een speciale 'special' reeks valt. In 2005 is een Sinterklaasspecial verschenen, in 2006 een kerstspecial en in 2007 weer een kerstspecial! Vrij onregelmatig.

Nu over het album van een vrolijke kerst met Donald Duck. Volgens mij is hier in 2004 nog een deel van verschenen? En daarna niks meer? Ook met een vrolijk Sinterklaasfeest ligt het zo.

Dit is allemaal vrij onregelmatig gehouden. Er zit geen regelmaat in. Het hele overzicht is er zo uit.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Rockerduck » za dec 08, 2007 1:08 am

Ik dacht dat de specials de "Vrolijke Sinterklaas/Kerst" hadden vervangen, maar dit jaar dus twéé uitgaven. Jammer dus van al die herdrukken; dat had van mij niet gehoeven, want ik ken die verhalen allemaal al. Anderen kennen ze natuurlijk nog niet, maar het zijn niet de beste verhalen en dit is wel makkelijk dubbel zoveel geld vangen voor de redactie.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Donald Duck » za dec 08, 2007 10:31 am

Heb even een lijstje gemaakt van de afgelopen 3 jaar:

2005. Een vrolijke Kerst met Donald Duck
Sinterklaasspecial

2006. Kerstspecial

2007. Een vrolijke Kerst met Donald Duck
Kerstspecial

Waar zijn de Sinterklaasspecials gebleven? In 2005 voor het laatst uitgekomen...
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Rockerduck » za dec 08, 2007 8:38 pm

Voor een jaarlijkse Sinterklaas-special hebben ze te weinig materiaal. Die verhalen worden namelijk alleen gemaakt in Nederland (en soms bewerken ze een Amerikaans verhaal, zoals het Mickey-verhaal in de Sinterklaas-special van 2005). Voor de kerstspecials kunnen ze putten uit een grote voorraad buitenlands materiaal.

Inhoud Kerstspecial 2007:

Verhaalcode: D 2004-345
Titel: De bonuspakker
Titelheld: Oom Dagobert
Bladzijden: 12
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Donald Duck, Gijs Gans, Govert Goudglans, Guus Geluk, Katrien Duck, Kwik Kwek en Kwak, Lampje, Oma Duck, Oom Dagobert, Willie Wortel
Writing: Jens Hansegård
Schetsen: Vicar
Ink: ?

Broer Konijn-verhaal "De (kerst)boom in!" met code WDG39 die niet met Inducks te vinden is. 6 pagina's.

Verhaalcode: D 2004-307
Titel: Kerstmis in gevaar
Titelheld: Mickey Mouse
Bladzijden: 12
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Goofy, Kerstman, Mickey Mouse
Writing: Carol McGreal, Pat McGreal
Schetsen: Angel Rodriguez
Ink: ?

Verhaalcode: H 92166
Titel: -
Titelheld: Oom Dagobert
Bladzijden: 4
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Donald Duck, Kwik Kwek en Kwak, Oom Dagobert
Writing: Frank Jonker
Art: Prodima

Een verhaal van de Grote Boze Wolf met code WDC 88, dat met Inducks wéér niet gevonden kan worden. Ook bladeren in de lijst 'Walt Disney's Comics and Stories' levert niets op, want nummer 88 bevatte volgens Inducks geen Wolf-verhaal. 8 pagina's.

Verhaalcode: H 97152
Titel: -
Titelheld: Willie Wortel
Bladzijden: 2
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Lampje, Willie Wortel
Writing: Jan Kruse
Art: José Colomer Fonts

Verhaalcode: D 96108
Titel: Donald Duck en de woeste weldoener
Titelheld: Donald Duck
Bladzijden: 10
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Buurman Bolderbast, Donald Duck
Plot: Stefan Printz-Påhlson
Tekst: Unn Printz-Påhlson
Schetsen: Vicar
Ink: ?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor coolojw » di dec 11, 2007 8:40 pm

Ik vind het ook vreemd,ze hadden net zo goed 1 kerstspecial en 1 sonterklaasspecial kunnen uitgeven.
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Donald Duck » wo dec 12, 2007 5:50 pm

Tsja, de kerstspecials en sinterklaasspecials hebben nog nooit een vaste plek van uitkomen gehad. Zo nu en dan wordt er eens een album uitgegeven.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Rockerduck » di dec 25, 2007 5:42 pm

Wat ik raar vind aan 'Een vrolijke kerst met Donald Duck', is het Franse Mickey Mouse-verhaal dat erin staat. Dit verhaal is al eens eerder verschenen in Nederland, in Groot Winterboek 1996. Het gaat om het volgende verhaal:

Verhaalcode: F JM 95243
Titel: "La légende de Miquet et Dinguenau"
Titelheld: Mickey Mouse
Bladzijden: 8
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Boris Boef, Goofy, Kerstman, Mickey Mouse, Minnie Mouse, Puk en Max
Writing: François Corteggiani
Schetsen: Claude Marin
Ink: Yannick Hodbert

http://coa.inducks.org/story.php?c=F+JM+95243

Wat het vreemde is, is dat dit geen klakkeloze herdruk is --helaas! Normaal zou je denken dat men kosten wil besparen als men een verhaal plaatst wat men al eens eerder heeft gepubliceerd, maar nu is er gekozen voor een nieuwe vertaling... en belangrijker: nieuwe inkleuring! Kijk en vergelijk:

De versie van het Winterboek, met prachtige, sfeervolle, warme inkleuring:

Afbeelding

Afbeelding

En hier is de vreselijke, fletse, 'platte' nieuwe inkleuring:

Afbeelding

Afbeelding

Zeg nu zelf: af en toe is er toch geen touw meer aan vast te knopen waar ze mee bezig zijn?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » wo dec 26, 2007 8:04 pm

Inkleuring kan een hoop verschil maken. Dat winterboek is het enige wat ik heb, en ik kan me dat verhaal nog goed herrinneren- ik vond het zo mooi ingekleurd!
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor DD » vr sep 26, 2008 11:40 pm

Zo te zien komt er dit jaar helemaal nisk uit voor sint en kerst. Volgens DD web dan tenminste.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Donald Duck » vr sep 26, 2008 11:43 pm

Ze zullen vast wel weer uitkomen. Niet alles staat op www.donaldduckweb.nl. Echter blijft het wel elk jaar een verassing wat er uitkomt; een Sinterklaasdeel /special of een Kerstdeel/special
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Big Bad Wolf » zo sep 28, 2008 10:42 am

Je kunt er rustig vanuit gaan dat er in ieder geval een kerstspecial komt. Alleen zal de uitvoering nog een raadsel blijven. Wordt het een album of een tijdschrift in de vorm van een Donald Duck (Kerst) Extra?
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Berichtdoor Donald Duck » vr nov 28, 2008 11:49 pm

Dit jaar weer een Sinterklaasspecial en vanaf vandaag, volgens een advertentie in de Sinterklaasspecial, ook een kerstspecial.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Volgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten