De grappigste verhalen van Donald Duck 22

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr aug 15, 2008 2:09 pm

Een deel over Don Rosa. Met in dit deel onder andere 'Geld als water' in kleur; een verhaal dat alleen nog in zwart-wit in een winterboek was verschenen. Nog een ingekleurd verhaal uit een winterboek; 'Terug naar Xanadu'. En het verhaal over de drie cabballero's die alleen in mini-boekjes was verschenen. De redactie heeft deze verhalen dus toch nog voor een album van stal gehaald.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » vr aug 15, 2008 8:34 pm

De 'Grappigste Avonturen'-serie wordt steeds vreemder. Men had hier ook een Dagobert-album van kunnen maken. Maar goed, ik heb voor het eerst sinds deel 16 dit deel wél gekocht! Omdat die oude verhalen van Rosa wél goed zijn, en het laatste verhaal is toch van de hand van Kruse.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor bolderbast » vr aug 15, 2008 10:14 pm

Rockerduck schreef:De 'Grappigste Avonturen'-serie wordt steeds vreemder. Men had hier ook een Dagobert-album van kunnen maken. Maar goed, ik heb voor het eerst sinds deel 16 dit deel wél gekocht! Omdat die oude verhalen van Rosa wél goed zijn, en het laatste verhaal is toch van de hand van Kruse.

Voor een veteraan in Duck zaken koop je wel weinig. De weekbladen koop je niet, je abonnement op Donald Duck Extra heb je opgezegd en de albums koop je ook nog maar sporadisch.
De Dagobert-reeks is gestopt. Als er alleen maar Donald-verhalen in dit album hadden moeten staan dan hadden ze óf heel recente verhalen moeten pakken óf verhalen moeten pakken die al in de Dagobert-reeks hebben gestaan. Het is niet snel goed bij jou, he?
bolderbast
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: wo mei 02, 2007 10:26 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za aug 16, 2008 10:56 am

Hij bedoelt denk ik dat de Dagobert-reeks de Rosa-verhalen netjes op een rijtje afdrukte. Ik denk niet dat het hem verder wat uitmaakt of er Donald-verhalen in de Dagobert-reeks staan en Dagobert-verhalen in de Donald-reeks. Dat gebeurt al jaren heel veel, omdat de albumreeksen nu eenmaal over bepaalde auteurs gaan.

Ik was ook verbaast dat er geen nieuw Dagobert-album van gemaakt werd, gewoonweg omdat daar de Rosa-verhalen in verzameld werden. Maar ik ben wel heel blij dat de oude zeldzame Rosa-verhalen die moeilijk te vinden waren omdat ze alleen zwart-wit in oude vakantieboeken stonden voor de fans nu toch nog mooi ingekleurd in een nieuw album komen. Ook netjes dat er geen verhalen uit de Dagobert-reeks in staan, ook leuk voor de fans. Die kunnen dan in ieder geval dit album als aanvulling op hun Dagobert-reeks kopen. Verder, als de Dagobertreeks toch gestopt is, wel aardig om Rosa ook een deel in deze reeks te geven. En de covers zijn ook nog van Rosa. Dus betreffende dit album wel lof.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » za aug 16, 2008 10:58 am

O, commentaar op Rockerduck over wat hij wel/niet koopt lijkt me niet zo gepast. Hij moet ook op zijn geld letten en kijkt nu eenmaal kritisch. Dan zou je wat hij niet koopt ook kunnen wijten aan de staat van de producties die uitkomen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » ma aug 18, 2008 4:38 pm

bolderbast schreef:Voor een veteraan in Duck zaken koop je wel weinig.

Zulke ondertitels moet je met een flinke lading zout nemen. Als je alles letterlijk neemt, zou je nog kunnen gaan denken dat stripfiguren Donald Duck en Rockerduck écht op dit forum posten.

bolderbast schreef:De weekbladen koop je niet, je abonnement op Donald Duck Extra heb je opgezegd en de albums koop je ook nog maar sporadisch.

Als je echt had opgelet, had je geweten dat ik sporadisch nog Weekbalden koop, ik koop nog steeds de Extra's en alle Beste Verhalen-albums. Maar wie ben jij eigenlijk dat ik me bij jou zou moeten verantwoorden?

bolderbast schreef:De Dagobert-reeks is gestopt. Als er alleen maar Donald-verhalen in dit album hadden moeten staan dan hadden ze óf heel recente verhalen moeten pakken óf verhalen moeten pakken die al in de Dagobert-reeks hebben gestaan.

Huh? Ik bedoelde dat men deze verhalen ook in een album van 'De reisavonturen van Oom Dagobert' hadden kunnen zetten. En Rosa heeft als Donald-verhaal alleen recent nog maar 'The magnificent seven (minus four) Caballero's' gemaakt.

bolderbast schreef:Het is niet snel goed bij jou, he?

Waar zeg ik dan dat dit album niet goed is? Ik schreef dat ik het album gekocht heb, omdat ik de verhalen goed vind. Wat is jouw probleem eigenlijk?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor bolderbast » ma aug 18, 2008 7:39 pm

Rockerduck schreef:Zulke ondertitels moet je met een flinke lading zout nemen. Als je alles letterlijk neemt, zou je nog kunnen gaan denken dat stripfiguren Donald Duck en Rockerduck écht op dit forum posten.

Net zoals je dat bij mijn post ook zou kunnen doen, ja!

Rockerduck schreef:Als je echt had opgelet, had je geweten dat ik sporadisch nog Weekbalden koop, ik koop nog steeds de Extra's en alle Beste Verhalen-albums. Maar wie ben jij eigenlijk dat ik me bij jou zou moeten verantwoorden?

Het valt me op dat je alleen maar loopt te mopperen over alles wat uitgebracht wordt en zelden (ik zeg dus niet nooit) iets positiefs te melden hebt. Vandaar mijn opmerking over je ondertitel. Koop je voor een 'échte Duck-veteraan dan niet erg weinig?

bolderbast schreef:De Dagobert-reeks is gestopt. Als er alleen maar Donald-verhalen in dit album hadden moeten staan dan hadden ze óf heel recente verhalen moeten pakken óf verhalen moeten pakken die al in de Dagobert-reeks hebben gestaan.

Rockerduck schreef:Huh? Ik bedoelde dat men deze verhalen ook in een album van 'De reisavonturen van Oom Dagobert' hadden kunnen zetten. En Rosa heeft als Donald-verhaal alleen recent nog maar 'The magnificent seven (minus four) Caballero's' gemaakt.

Die serie is gestopt en daarom heeft men er dus kennelijk voor gekozen deze verhalen in de Grappigste Avonturen-reeks te plaatsen. Zoals je zelf dus al aangeeft, was er verder weinig ander materiaal om dit album mee te vullen.

Rockerduck schreef:Waar zeg ik dan dat dit album niet goed is? Ik schreef dat ik het album gekocht heb, omdat ik de verhalen goed vind. Wat is jouw probleem eigenlijk?

Rockerduck schreef:De 'Grappigste Avonturen'-serie wordt steeds vreemder.

Helemaal niet zo vreemd dus, want Don Rosa was in deze serie nog niet aan bod gekomen. Men had er ook voor kunnen kiezen om allerlei GRAPPIGE verhalen te gebruiken die al in Dagobert-albums hebben gestaan, maar er is juist gekozen voor (met name spannende) verhalen die nog niet in albumvorm zijn verschenen. Persoonlijk vind ik de keuze dus helemaal niet vreemd, want echte fans die (bijna) alles al hebben, krijgen dus "zeldzamere" (ingekleurde) verhalen.
Van wie zou jij zelf nog graag een Grappigste avonturen zien verschijnen?
bolderbast
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: wo mei 02, 2007 10:26 pm

Berichtdoor Rockerduck » di aug 19, 2008 2:35 am

bolderbast schreef:Het valt me op dat je alleen maar loopt te mopperen over alles wat uitgebracht wordt en zelden (ik zeg dus niet nooit) iets positiefs te melden hebt.

Je kritiek op mij is fair. Het klopt dat ik vaak nagatief ben over de publicaties van Sanoma in Nederland. Dat geef ik ruiterlijk toe. Ik heb nota bene op McDrake zelf gewag gemaakt van mijn negativisme. Echter, ik vind dat ik de publicaties beoordeel naar hun inhoud. Als de inhoud naar mijn mening onder de maat is, laat ik dat inderdaad in ongezouten bewoordingen weten. Maar ik vind dat een onofficëel forum over Disney zich daar ook voor leent. Het is niet bedoeld om de hielen te likken van de redactie/uitgevers van Duck in Nederland. Als er positieve zaken te melden zijn, dan meld ik ze. Het zal je verbazen hoe vaak ik de publicaties niet het voordeel van de twijfel geef.

Elk verhaal heeft twee zijden. Zo is er ook de zijde van de uitgever. Ik zie boekjes verkocht worden voor € 4,95 die, ik citeer 'Stripschrift', eruit zien als "hap-snap-wat hebben we nog liggen?" met voorop een "koffiemok of dekbedovertrek illustratie". Boekjes waarvoor uit pure gemakzucht en vrekkerigheid verhalen worden gekozen die amper een jaar geleden nog in één van de bladen hebben gestaan. "Het mag blijkbaar allemaal niks kosten" reageerde 'Stripschrift' en dat ben ik met hen eens.

Met het blad 'Katrien' heeft men het helemaal bont gemaakt. Daarbij legt men gewoon complete nummers onder de copieërmachine en verkoopt ze vervolgens als nieuw. Ondertussen lopen redactieleden op dit forum te zeggen dat ze "met liefde voor de zaak" hun werk doen. Moet ik dat dan met de mantel der liefde toedekken? Moet ik mijn mond houden terwijl men Donald Duck uitwringt?

bolderbast schreef:Vandaar mijn opmerking over je ondertitel. Koop je voor een 'échte Duck-veteraan dan niet erg weinig?

Wat is 'weinig' en wat is 'veel'? En hoeveel moet je kopen om een 'Duck-veteraan' te zijn? Wat is het quotum? Wie stelt dat vast? Een 'veteraan' is met name iemand die zijn sporen al verdiend heeft. Ik kan bogen op een erg uitgebreide Duck/Disney-verzameling. Maar... wat is de bedoeling? Dat we tegen elkaar op gaan bieden wie de meeste spullen heeft, of wie er de grootste 'fan' is? Is dat niet een beetje kinderachtig?

bolderbast schreef:Die serie is gestopt en daarom heeft men er dus kennelijk voor gekozen deze verhalen in de Grappigste Avonturen-reeks te plaatsen. Zoals je zelf dus al aangeeft, was er verder weinig ander materiaal om dit album mee te vullen.

Een dubbeldik Dagobert-album telt 80 pagina's. Dit album telt 96 pagina's. Genoeg materiaal dus om een Dagobert-album mee te vullen, zeker aangezien twee zogenaamde 'Donald'-avonturen in dit album eigenlijk 'Dagobert'-verhalen zijn. En dan blijven er nóg verhalen over van Rosa die niet in de Dagobert-serie gepubliceerd zijn.

Wat interessant is, is dat men met de Dagobert-reeks is gestopt omdat die niet goed verkocht. Ze hebben met een Vicar-deel nog geprobeerd om de boel op te krikken, maar dat is (blijkbaar?) ook niet gelukt. Het interessante is dat Thom Roep op McDuck.nl nog liet weten dat hij het verhaal 'Cash Flow' uit het Winterboek niet kon inkleuren, omdat hij zulke kosten niet mocht maken voor de Dagobert-reeks. Nu staat dat verhaal wél ingekleurd en wel in dit album, plús nog een ander voorheen zwart-wit verhaal. Dat doet me vermoeden dat de verkoop niet zozeer te maken heeft met het al dan niet van Rosa's hand zijn van het werk, zoals Roep beweerde, maar meer met de serie-naam. Dagobert verkoopt blijkbaar niet zo goed als Donald.

bolderbast schreef:Helemaal niet zo vreemd dus, want Don Rosa was in deze serie nog niet aan bod gekomen.

Ik vind het wel vreemd, omdat Rosa met de Dagobert-reeks zijn eígen serie had.

bolderbast schreef:Men had er ook voor kunnen kiezen om allerlei GRAPPIGE verhalen te gebruiken die al in Dagobert-albums hebben gestaan, maar er is juist gekozen voor (met name spannende) verhalen die nog niet in albumvorm zijn verschenen. Persoonlijk vind ik de keuze dus helemaal niet vreemd, want echte fans die (bijna) alles al hebben, krijgen dus "zeldzamere" (ingekleurde) verhalen.

'De Grappigste Avonturen' is gewoon een naam. Het heeft met de inhoud weinig te maken. Als ze écht de grappigste avonturen hadden willen gebruiken, hadden ze niet in zoveel delen zoveel willekeurig gekozen verhalen (en auteurs) gekozen. Denk hierbij aan de albums van Branca, Santanach, Bradbury, Strobl. Bij de eerste twee ging het om een willekeurige greep uit oude Extra's. Bij de laatste twee kozen ze verhalen zie de laatste drie jaar ook al in de Extra's hebben gestaan. De serie is gebaseerd op wat men nog heeft liggen; wat het goedkoopst is om in elkaar te zetten.

bolderbast schreef:Van wie zou jij zelf nog graag een Grappigste avonturen zien verschijnen?

Er zijn veel overbodige albums geweest, wat mij betreft. Zo snap ik niet wat Branca-imitator en jonge hond Gattino met verhalen van één jaar geleden in de serie doet. Ook Murry vond ik een vreemde keuze, omdat dat toch bij uitstek een Mouse-tekenaar is. Santanach valt er nog het meest buiten, met zijn lopende band werk.

Er zijn veel tekenaars die een tweede album verdienen. Met name van de Nederlandse auteurs Verhagen, Mau en Bas Heymans, De Jonge, Jippes en de door Milton voor Nederland gemaakte Duck-verhalen zou ik graag een tweede album zien. Wat mij betreft hebben zij tussen pakweg 1975-1995 de beste Duck-verhalen gemaakt sinds Carl Barks.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di sep 09, 2008 9:11 pm

Ik snap niet waarom ze Rosa nu pas doen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo sep 10, 2008 8:33 am

Tja, de meeste verhalen waren al in de Dagobert-reeks verschenen. Nu die een poosje gestopt is en ze wat Rosa-verhalen bij elkaar verzameld hadden kon het wel weer eens.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » za sep 13, 2008 3:31 am

Aangezien dit een deel is uit de 'Grappigste' avonturen van *Donald* Duck, hebben ze een kans gemist om één van Rosa's grappigste te plaatsen, waarin Donald wél de hoofdrol speelt:

'The Duck Who Never Was'
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+93574
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo sep 14, 2008 8:25 pm

Oooooooooooooooooo wat zou ik dat verhaal graag eens willen lezen!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma sep 15, 2008 2:42 pm

Die staat in een vakantieboek uit 1994 of 1995, geloof ik. Inderdaad een leuk verhaal.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Goudglans » ma sep 15, 2008 3:41 pm

Vakantie boek 1995. Dis is trouwens het enige Rosa verhaal dat alleen gepubliceerd is in een vakantieboek.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Michiel P » ma sep 15, 2008 3:45 pm

"The Duck Who Never Was" staat inderdaad in Vakantieboek 1995,

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl%2fDDVB+1995

dat opent met het volgende verhaal van Vicar,

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+92193

waarbij Don Rosa de volgende cover heeft getekend:

Afbeelding

Hee, dat is toevallig! En zien jullie dat ze het tóch weer niet konden laten iets aan die cover van Rosa te veranderen? Het kaartje aan Donalds petje is verdwenen. Zeker omwille van de herkenbaarheid. Maar daardoor wordt de cover wel onduidelijker. Wat heeft Donald met die bus met mensen te maken?

Nog zoiets: Rosa's zelfportret op bladzijde 2 hebben ze óók overgetekend. Daarvan kunnen ze toch moeilijk beweren dat het veranderd moest worden omwille van de verkoopbaarheid. Of is het een rechtenkwestie ofzo?

Het begeleidende tekstje doet zelfs aan een milde vorm van Rosa-bashen. 'Ook heeft hij Dagobert twee zusters gegeven, waarvan er één de moeder van Donald zou zijn.' Hoezo 'zou zijn'? Ik vind het maar vreemd.

Ten eerste: Sinds wanneer twijfelt de Duck-redactie aan de inhoud van de verhalen die ze publiceren? Als iets in een verhaal staat, dan is dat toch zeker gewoon zo?

Ten tweede: Prima als je Rosa's Levensverhaal in twijfel trekt, maar dan moet je niet bij die zussen beginnen, want dat heeft Rosa letterlijk overgenomen uit die stamboom van Carl Barks. Als Carl Barks zegt dat Donald's moeder een zus van Dagobert is, dan ga je daar als Duck-redactie toch niet aan zitten twijfelen?

En als je die stamboom van Barks niet als officieel beschouwd, is er nog altijd Barks' "Race to the South Seas":

Donald: "And my uncle on my mother's side is Scrooge McDuck, the richest man in the world!"

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... 26_03.html

P.S. "The Duck Who Never Was" staat hier online:

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... nails.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Volgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten