Donald Duck Winterboek 2008

Berichtdoor Rockerduck » za nov 15, 2008 6:54 pm

Ik heb een paar probleempjes met dit Winterboek.

1.) Een volle 89 pagina's bestaan uit herdrukken. Blijven over: slechts 55 pagina's. Trek daar de puzzelpagina's en Woudloperspagina's van af en je houdt over: slechts 41 pagina's nieuwe strips in dit Winterboek.

2.) Zelfs de puzzelpagina's zijn herdrukken uit het Weekblad. Evenzo de Woudloperspagina's.

3.) De opzichtige, gruwelijke vormgeving van de titels bij de nieuwe verhalen. En aangezien de doelgroep niet hoogbejaard en slechtziend is, vraag ik me af wie heeft verzonnen dat er gigantische, lelijke hoofdletters gebruikt moeten worden in de balloons. Al sinds jaar en dag vraag ik me af waarom nieuwe verhalen in boeken niet op dezelfde manier gelay-out worden als verhalen in Weekblad en Extra.

4.) Het Mau Heymans-verhaal. Net als 'het verhaal van de geelgebekte trompetbekkwekker', dat onlangs in een Vakantieboek is herdrukt, hoort het 'snorren-oorlog verhaal' natuurlijk in een volgend deel van "De grappigste avonturen". Het feit dat beide verhalen in Vakantie/Winterboeken zijn opgenomen (vlak nadat ze geroemd zijn op McDrake en gevraagd is om een heruitgave), doen me vermoeden dat een tweede deel voor Heymans er niet komt. Het her en der herdrukken van deze verhalen komt op mij raar over.

Ik heb een paar goede dingen te melden over dit Winterboek.

1.) Ik vind de cover leuk. Broer Konijn op de achterkant in vakantiekleding en kaart in z'n hand, die duidelijk een verkeerde route heeft gegraven, doet me denken aan Bugs Bunny in de klassieke Warner Bros. cartoons ("I knew I should've taken that left turn at Alberquerque").

2.) Herdruk van het Gottfredson-verhaal. Weliswaar een herdruk, maar daar klaagde ik ook niet over met 'Het vreemdelingenlegioen' vorig jaar, omdat ik die niet kende. 'Glimmie de juwelendief' kende ik al uit "Duck Tales 50", maar deze herdruk is opnieuw ingekleurd en geletterd en het ziet er schitterend uit! Bovendien één van Gottfredson's beste verhalen.

3.) De verhalen van Milton en Heymans zijn dan wel herdrukken en horen m.i. in een andere albumserie, maar ze zijn wel steengoed! En tenslotte al respectievelijk 21 en 13 jaar geleden dat ze voor het eerst werden gepubliceerd en aan die Weekbladen is moeilijk te komen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Big Bad Wolf » zo nov 16, 2008 1:27 pm

Wat mij wel vaker opvalt is dat commentaar op het forum gegeven wordt op een manier zoals alleen “fanaten” (niet lelijk bedoeld, ik ben er zelf ook ééntje) dat zullen geven. Waar echter vaak geen rekening mee wordt gehouden is dat veel uitgaven niet bedoeld zijn voor deze doelgroep maar voor een andere, vaak jonger, publiek.
Dat er teveel herdrukt wordt (eigelijk mag zelfs het tempo van alle uitgaven wel een tandje minder) ben ik het ook wel mee eens, maar wij zijn veelal niet de doelgroep voor de uitgever. Het is voor Sanoma alleen wel leuk meegenomen dat er voldoende gekken zijn die gewoon alles toch wel kopen.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am


Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten