Jubileumalbum Mickey Mouse: 80 Jaar

Berichtdoor Rockerduck » zo nov 16, 2008 8:57 pm

Complimenten voor de samenstelling en ontwerp van dit album.

Het ziet er erg aantrekkelijk uit, vanwege de fantastische cover en de niet onaardige achterkant. Dit nodigt meteen uit tot kopen. De cover heeft een mooie combinatie van verschillende fragmenten uit Mickey-verhalen van diverse auteurs, en een expressieve tekening van Mickey en Pluto, plus een passend titelfont. Dit alles tegen een spiegelende rode achtergrond.

Complimenten ook voor de gekozen papiersoort. Bij het jubileumalbum van Dagobert, met eenzelfde opzet, was er nog gekozen voor het droge, stroeve papier dat ook gebruikt werd voor de 'Reisavonturen van Dagobert'-reeks. Hier is echter gekozen voor een aangename papiersoort: glad, maar toch stevig genoeg. Ik zou Sanoma aanraden dit voortaan ook te gebruiken voor hun Beste Verhalen-albums, i.p.v. dat kleffe reclamefolder papier.

Oké, nu over de inhoud: goede afweging in verhalen en auteurs, met hier en daar de onvermijdelijke minpuntjes. In het Dagobert jubileumalbum werden nogal wat verhalen gekozen die vrij recent nog in Weekblad of Extra hadden gestaan. Hier is dat gelukkig niet het geval. Uiteraard zijn het allemaal herdrukken, maar de meeste verhalen zijn al meer dan 10 jaar -en sommige zelfs meer dan 20 jaar- niet herdrukt geweest. Vooral fijn dat jongere lezers nu ook Gottfredson's "Race naar het goud" en Scarpa's "Kinderlijke koning van Bombardije" kunnen lezen. Afwisselend geheel, relevante auteurs, verschillende incarnaties van Mickey (avonturier, detective, huismuis).

Minpuntje: ik vind de selectie van Barks en Jippes nogal vreemd. Ja, hun verhalen zijn erg goed, maar het zijn beiden in de eerste plaats Duck-auteurs en voor de ontwikkeling van Mickey helemaal niet bepalend geweest. Kortom, het lijkt mij een gevalletje van name-dropping. Of misschien denkt men dat een speciaal album altijd Barks en Jippes moet bevatten?!

Jammer ook dat er geen aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van Mickey in recente jaren. De geschiedenis van Mickey houdt in dit album op bij Jippes in de jaren '70. Bij Dagobert was dit niet nodig, omdat die niet meer is veranderd, maar bij Egmont in Denemarken is de laatste pakweg 8 jaar vreselijk veel aandacht besteed aan het opnieuw populair maken van Mickey Mouse. Het idee was, dat Mickey-verhalen weer avonturen-verhalen moesten worden, in plaats van de saaie huis-tuin-en keuken-verhalen die tot dan toe werden gemaakt. Vandaar dat je vanaf toen ook ziet dat Mickey weer consequent in korte rode broek gaat optreden. Jasje, strikje en lange broek zijn bij Egmont verdwenen. Gezichtsbepalende auteurs hierin zijn o.a. Noel van Horn (de zoon van...) en vooral César Ferioli. Beide auteurs hadden in dit album niet misstaan.

Graag hoor ik van andere McDrakers wat zij vinden van dit album.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo nov 16, 2008 9:48 pm

Ziet er leuk uit ja.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo nov 16, 2008 9:57 pm

Ik vind het een mooi album. Die nieuwe Mickey-ondernemingen zouden wellicht ook niet misstaan, maar in Nederland is daar nu eenmaal niets mee gedaan. Misschien was het desondanks wel leuk geweest om de Nederlandse lezer wel te laten zien dat dit bestaat, edoch.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Donald Duck » zo nov 16, 2008 10:41 pm

Heb via, via gehoord dat dit album ook in hardcover is verschenen.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor DD » di nov 18, 2008 8:56 pm

Heb het gisteren bij een benzinepomp gezien. Morgen even kopen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Big Bad Wolf » zo nov 23, 2008 7:07 pm

Donald Duck schreef:Heb via, via gehoord dat dit album ook in hardcover is verschenen.

Iemand dit al kunnen bevestigen?
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Berichtdoor Michiel P » ma nov 24, 2008 12:51 am

In DD 2008-47 (winkel-editie) zit een ledenwerf-foldertje. Bij een nieuw abonnement kun je kiezen voor de hardcover-editie van het Mickey Mouse-boek (foto in folder).

Rockerduck schreef:Minpuntje: ik vind de selectie van Barks en Jippes nogal vreemd.

Mee eens, maar ik kan er niet mee zitten. Mede door de aanwezigheid van Barks en Jippes (maar in de eerste plaats natuurlijk Gottfredson en Scarpa) is het een erg aantrekkelijk album geworden. Misschien ga ik het nog wel kopen. Het Jippes-verhaal is vooral in Jippes-opzicht relevant, omdat het zijn allereerste Disney-verhaal is.

Rockerduck schreef:Het idee was, dat Mickey-verhalen weer avonturen-verhalen moesten worden, in plaats van de saaie huis-tuin-en keuken-verhalen die tot dan toe werden gemaakt. Vandaar dat je vanaf toen ook ziet dat Mickey weer consequent in korte rode broek gaat optreden.

Het was de bedoeling om Mickey Mouse populairder te maken bij een jonger publiek. De Mickey in de detective-verhalen was te saai en te perfect. Daarom werden zijn uiterlijk en karakter aangepast.

De Duitse Mickey-fans hebben een gloeiende hekel aan deze nieuwe Mickey, omdat die nieuwe verhalen nogal kinderachtig zijn en Mickey Mouse zich ook veel kinderachtiger (enthousiaster, minder bedachtzaam) gedraagt. De Duitse fans noemen deze nieuwe Mickey daarom consequent Kaschperlmicky (Jan Klaassen-Mickey).

http://www.duckipedia.de/index.php/Kaschperlmicky
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma nov 24, 2008 8:53 pm

Ik zet deze discussie voort in 'Mickey Mouse 80 Jaar' op subforum 'Personages', omdat ik vind dat het nu meer om het personage gaat dan om dit specifieke boek.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Donald Duck » vr dec 05, 2008 6:51 pm

Ik heb gister de hardcover ontvangen. Mijn vraag is wel, waarom komt er van dit deel wel een hardcover, maar van de uitgave van '75 jaar Dagobert Duck' niet? Terwijl ze beide tot dezelfde reeks behoren.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor DD » vr dec 05, 2008 7:22 pm

Donald Duck schreef:maar van de uitgave van '75 jaar Dagobert Duck' niet?

Je bedoelt 60 jaar ;)

Verder nog twee dingen:

1. Op de rug van het boek staat "Mickey Mouse 80 jaar in Duckstad" maar dat is fout neem ik aan.

2. Zoals Donald Duck al zei behoort het tot dezelfde reeks als die van Dagobert. Nou vraag ik me af of er nog meer boeken uit die reeks bestaan of was die van Dagobert de eerste?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » za dec 06, 2008 2:35 am

DD schreef:1. Op de rug van het boek staat "Mickey Mouse 80 jaar in Duckstad" maar dat is fout neem ik aan.

Hmm, waarom zou dat fout zijn? Mickey Mouse bestaat toch ook 80 jaar? Dat er pas sinds 1944 sprake is van Duckstad (Barks!) weet de doorsnee lezer echt niet.

DD schreef:2. Zoals Donald Duck al zei behoort het tot dezelfde reeks als die van Dagobert. Nou vraag ik me af of er nog meer boeken uit die reeks bestaan of was die van Dagobert de eerste?

Ik geloof niet dat het een echte reeks is. Toevallig zijn er kort op elkaar twee jubileums geweest en heeft men besloten een zelfde soort opzet te hanteren.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Donald Duck » za dec 06, 2008 11:08 am

Volgend jaar hebben we dus weer 75 jaar Donald Duck. Ik verwacht hier dus ook een soft- en hardcover van.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za dec 06, 2008 1:06 pm

Is er een verschil tussen de soft- en hardcover uitgaves?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » za dec 06, 2008 2:40 pm

Duckfan van Down Under schreef:Is er een verschil tussen de soft- en hardcover uitgaves?

Ja, de ene heeft een soft-cover en de ander een hard-cover.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Big Bad Wolf » za dec 06, 2008 5:28 pm

Donald Duck schreef:Volgend jaar hebben we dus weer 75 jaar Donald Duck. Ik verwacht hier dus ook een soft- en hardcover van.

Zou ik niet zomaar vanuit gaan. De wegen des uitgevers zijn wonderlijk en onvoorspelbaar.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Volgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten