Adolf Hitler in Dubbelpocket 27

Berichtdoor Jacobse » ma aug 23, 2010 8:04 pm

Hitler duikt op in Donald Duck-strip
Tekenaar ontslagen na 'ironische grap'
zondag 22 augustus 2010 Auteur: Jonas Truwant

In een stripverhaal rond Donald Duck is een figuurtje opgedoken dat verdacht veel gelijkenissen vertoont met nazidictator Adolf Hitler. Het is niet de eerste keer dat tekeningen of teksten in Disneyproducties ophef veroorzaken.

Het was de 15-jarige Max von Melle, een lezer van de Duitse krant Bild, die het Hitlerfiguurtje plots ontdekte op een plaatje in het stripverhaal De superschurkenschool uit 2007. Het mannetje staat enkele keren op de achtergrond, in een blauw kostuum en met een typisch Hitlersnorretje en -kapsel.

Afbeelding
In de achtergrond van een Donald Duck-verhaal duikt plots... Hitler op. Mammut Comics

Egmont Ehapa Verlag, de Duitse uitgever van de stripboeken, is niet opgezet met het voorval. 'Zo'n figuur hoort niet thuis in een Donald Duck-pocket. Wij bieden dan ook onze verontschuldigingen aan', aldus Elke Schickedans van de uitgeverij.

De strip vertelt het verhaal van vijftien inbrekers die inbreken in de superschurkenschool. 'En blijkbaar was het de bedoeling van onze tekenaar om een ironische grap te maken door deze figuur tussen de superschurken te plaatsen', zegt Schickedans.

Ontslagen

De tekenaar van De superschurkenschool is Pasquale Venanzio (47). De Italiaanse striptekenaar werkte enkele jaren in Kopenhagen voor Disney, en maakte sinds 1991 ruim dertig strips rond Mickey Mouse en Donald Duck. Tot 1997, toen deze strip uitkwam en hij aan de deur gezet werd. 'Het album wordt bovendien niet meer gedrukt en verdeeld', zegt de uitgeefster.

Het is trouwens niet de eerste keer dat er commotie ontstaat omwille van tekeningen in Disney-producties. Op internet wordt hevig gespeculeerd over tal van verborgen woorden en seksueel getinte boodschappen in films of op prenten, en de tekenfilmproducent moest zich zelfs al enkele keren verdedigen in de rechtbank. Zover komt het deze keer wellicht niet.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... =GA12UB9FC
Voâh Vrèhèd en Màgsepèn!
Avatar gebruiker
Jacobse
Vrije jongen
Member
 
Berichten: 63
Geregistreerd: zo aug 26, 2007 6:03 pm
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Jacobse » ma aug 23, 2010 8:56 pm

Vanweige ut serieuze ondâhwerrep schrèf ik tèdelek in Algemein Beschaàf Neidàhlans, voâh de beleifdhèd.

De tekenaar van De superschurkenschool is Pasquale Venanzio (47). De Italiaanse striptekenaar werkte enkele jaren in Kopenhagen voor Disney, en maakte sinds 1991 ruim dertig strips rond Mickey Mouse en Donald Duck. Tot 1997, toen deze strip uitkwam en hij aan de deur gezet werd. 'Het album wordt bovendien niet meer gedrukt en verdeeld', zegt de uitgeefster.

Allemaal flauwekul. Die strip werd getekend in 2007, niet in 1997. En hoezo wordt het verhaal niet meer gedrukt? Ze kunnen zo'n mannetje toch zeker wegwitten? Wat een onzin. Het verhaal heet in het Nederlands trouwens "De boevencursus" en het staat dus in Dubbelpocket 27.

Link: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2004-335

Het is trouwens niet de eerste keer dat er commotie ontstaat omwille van tekeningen in Disney-producties. Op internet wordt hevig gespeculeerd over tal van verborgen woorden en seksueel getinte boodschappen in films of op prenten, en de tekenfilmproducent moest zich zelfs al enkele keren verdedigen in de rechtbank.

Tuurlijk, joh. Want tekenfilms en Disney-strips zijn één pot nat. Gooi het maar op de grote hoop. En dat gemier over verborgen boodschappen in Alladin, De Kleine Zeemeermin en The Lion King is zùlke ouwe koek! Moest dat er nou persé met de haren bijgesleept worden?

Die Carl Barks van jullie maakte trouwens ook al eens een verwijzing naar Hitler. In één verhaal tekende hij het boek "Mein Kampf" op de vuilnisbelt, waar het thuishoort.

Afbeelding

Bron: http://moneybin.at.infoseek.co.jp/mein_kampf.html
Voâh Vrèhèd en Màgsepèn!
Avatar gebruiker
Jacobse
Vrije jongen
Member
 
Berichten: 63
Geregistreerd: zo aug 26, 2007 6:03 pm
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor DordrechtDuck » ma aug 23, 2010 9:28 pm

Je schrijf Algemein Beschaàf Neidàhlans omdat je het hele stuk hebt gekopieerd misschien?

Maar mooi samengevat hoor.


Wel raar dat hij ontslagen is want disney heeft zelf een tekenfilm gemaakt met Donald Duck genaamd der fuhrers face (kijk maar op youtube) Dussssssss, beetje vreemd!
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma aug 23, 2010 10:51 pm

Hij had een stuk gekopieerd en daar zijn eigen commentaar onder gezet, ja. En dus niet iets samengevat, trouwens.

Tja, maar dat filmpje kwam uit de Tweede Wereldoorlog. De nazi's waren toen de realiteit en dat filmpje moest de Amerikanen aanzetten daar tegen in het verweer te komen. Dit filmpje wordt echter niet meer uitgebracht op dvd's of dat soort dingen. Tegenwoordig wil Disney dit soort zaken niet meer zien.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma aug 23, 2010 10:51 pm

De Fuehrer's Face is gemaakt in de oorlog, als oorlogspropaganda. Er zijn er vast nog wel meer. Ook in de Taliaferro-krantenstrips wordt de oorlog er vaak bijgehaald, gewoon omdat het actueel is. Michiel P heeft wel eens daar scans van laten zien. Taliaferro is toch ook niet ontslagen? Of de schirijver, Bob Karp? In de stripboeken uit die tijd (vooral Walt Disney's Comics and Stories) had je ook reclame voor war bonds, stamps and savings, al weet ik niet precies wat dat zijn. Het was toen actueel, net zoals Dagobert nu te maken heeft gehad met de recessie. Pas na de oorlog, in de preutse jaren 50 en 60, werd het taboe. Veel meer trouwens ook. Ik haal er even mijn Carl Barks Library 3 bij, waar ze een lijst van Western hebben in gekopieerd. Handig dingen, die CBL's. Misschien hoort het niet bij dit topic, maar toch is het iets dat wel een leuk triviaatje is om te weten. Welkom in de wereld van Hints on Writing For Dell Comics.

Kijk, en zie dat veel van de dingen die ik nu opnoem ook nog steeds bij Disney als de standaard gelden, gewoon omdat Disney een extreem kindvriendelijk imago heeft en dat graag wil houden. Er staat (vertaald)
Hints on Writing For Dell Comics schreef:8) Taboes - Vermijd geraffineerde en volwassen onderwerpen zoals psychoanalyse. Het grootste deel van onze lezers zijn van 6 tot 16 jaar oud, met pieken rond de 13 en 14. Dit betekent nietdat u "naar onderen" schrijft. Met televisie, radio en films zijn de kinderen van tegenwoordig best slim.
Wij vermijden het laten zien of vertellen over de volgende dingen: iets dat te maken heeft met minder rassen (editor's remark - ??!!), politiek, religie, arbeid, zelfmoorden, dood, handicaps (zoals blindheid), marteling, kidnapping, blackmail, slangen, sex, liefde, vrouwelijke schurken, schurkachtige wetshandhavers of slechteriken van elk ras dat anders is dan het blanke ras. Ten alle tijden houd de verhalen zuiver en met goede smaak.
Maak geen grappen over de wet of schilder wetshandhavers als dom of wreed.
Probeer atoombommen, Communisten en internationale intrigue in het algemeen.

Zo. Probeer eens wat voorbeelden eruit te halen die de regels niet helemaal gevolgd te hebben.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma aug 23, 2010 10:51 pm

De Fuehrer's Face is gemaakt in de oorlog, als oorlogspropaganda. Er zijn er vast nog wel meer. Ook in de Taliaferro-krantenstrips wordt de oorlog er vaak bijgehaald, gewoon omdat het actueel is. Michiel P heeft wel eens daar scans van laten zien. Taliaferro is toch ook niet ontslagen? Of de schirijver, Bob Karp? In de stripboeken uit die tijd (vooral Walt Disney's Comics and Stories) had je ook reclame voor war bonds, stamps and savings, al weet ik niet precies wat dat zijn. Het was toen actueel, net zoals Dagobert nu te maken heeft gehad met de recessie. Pas na de oorlog, in de preutse jaren 50 en 60, werd het taboe. Veel meer trouwens ook. Ik haal er even mijn Carl Barks Library 3 bij, waar ze een lijst van Western hebben in gekopieerd. Handig dingen, die CBL's. Misschien hoort het niet bij dit topic, maar toch is het iets dat wel een leuk triviaatje is om te weten. Welkom in de wereld van Hints on Writing For Dell Comics.

Kijk, en zie dat veel van de dingen die ik nu opnoem ook nog steeds bij Disney als de standaard gelden, gewoon omdat Disney een extreem kindvriendelijk imago heeft en dat graag wil houden. Er staat (vertaald)
Hints on Writing For Dell Comics schreef:8) Taboes - Vermijd geraffineerde en volwassen onderwerpen zoals psychoanalyse. Het grootste deel van onze lezers zijn van 6 tot 16 jaar oud, met pieken rond de 13 en 14. Dit betekent nietdat u "naar onderen" schrijft. Met televisie, radio en films zijn de kinderen van tegenwoordig best slim.
Wij vermijden het laten zien of vertellen over de volgende dingen: iets dat te maken heeft met minder rassen (editor's remark - ??!!), politiek, religie, arbeid, zelfmoorden, dood, handicaps (zoals blindheid), marteling, kidnapping, blackmail, slangen, sex, liefde, vrouwelijke schurken, schurkachtige wetshandhavers of slechteriken van elk ras dat anders is dan het blanke ras. Ten alle tijden houd de verhalen zuiver en met goede smaak.
Maak geen grappen over de wet of schilder wetshandhavers als dom of wreed.
Probeer atoombommen, Communisten en internationale intrigue in het algemeen.

Zo. Probeer eens wat voorbeelden eruit te halen die de regels niet helemaal gevolgd te hebben.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma aug 23, 2010 11:02 pm

Religie: met name Don Rosa wist er wat religieuze verwijzingen in te stoppen, zoals zelfs de Ark des verbonds in 'the old castle's OTHER secret'.
Arbeid: ? Dat is nogal een groot thema in Donald Duck verhalen.
Zelfmoorden: een omstreden oud Mickey verhaal toont een zelfmoordpoging van Mickey. Is nu wel redelijk uitgebannen, ja.
Kidnapping: een bekend gegeven in veel Barks verhalen. Ook in nieuwe Nederlandse verhalen, zoals de nieuwste nog. In Murry-Mickey's komt het ook zo'n beetje in ELK verhaal voor.
Slangen: bekend in veel wild-west verhalen met eenden of muizen.
Liefde: groot thema met Donald, Guus en Katrien, maar ook met Brigitta en vele andere figuren.
Vrouwelijke schurken: komt volgens mij ook weleens voor. Cruella de Vil uit 101 dalmatiers, wel een oude film, maar er zijn nieuwe strips over.
Schurachtige wetshandhavers: corrupte overheidsdienaars komen veelvuldig voor in Donald Duck verhalen.
Slechterikken van een ander ras: met name in Aladdin.
Grappen over de wet en domme en wrede wetshandhavers: komt volgens mij ook regelmatig voor.
Atoombommen en communisten spelen geen rol in Disney strips, voor zover ik weet.
Internationale intrige wel; laatst nog in een paasverhaal, over paaseieren in het buitenland.

Al met al zijn deze richtlijnen wel ERG uitgebreid en zitten ze het maken van goede verhalen danig in de weg. Gelukkig lijken ze ook deels gewoon genegeerd te worden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » di aug 24, 2010 12:46 am

Ridder ter Geit schreef:Atoombommen en communisten spelen geen rol in Disney strips, voor zover ik weet.

In "Donald Duck's Atom Bomb" is Donald de uitvinder van een atoombom die "FUT" in plaats van "BOEM" doet.

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... CGW_Y_1-01

In "A Gold Bargain" wordt Dagobert tegengewerkt door militairen uit Brutopia, een duidelijke verwijzing naar de Russische communisten. De Brutopische leider is een karikatuur van president Nikita Chroestsjov.

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... W_US_17-02

Ik neem aan dat die Pasquale Venanzio daadwerkelijk door Egmont werd ontslagen, want "De boevencursus" is inderdaad het laatste verhaal dat hij tekende, afgaand op de verhaalcode. Maar als hij werd ontslagen vanwege dat Hitler-figuurtje, waarom hebben ze dat verhaal dan toch gepubliceerd, zónder het te censureren? Nogal hypocriet.

Jacobse schreef:Allemaal flauwekul. Die strip werd getekend in 2007, niet in 1997.

Die strip werd voor het eerst gepublicéérd in 2007. Het scenario werd in 2004 aangekocht. We weten niet wanneer de strip precies werd getekend.

Uit de blog en de website van Venanzio blijkt overigens dat hij na het Hitler-debâcle gewoon voor Disney is blijven tekenen, alleen geen Duck-verhalen. Nou is werken voor Disney natuurlijk niet hetzelfde als werken voor Egmont. Maar omdat Venanzio die Disney-stijl ontzettend goed beheerst, zou Disney wel gek zijn als ze hem lieten lopen.

http://pasquale-venanzio.blogspot.com/
http://web.me.com/pvenanzio/pv/Disney_I ... ons_3.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Dubbelduck » za okt 23, 2010 3:57 pm

Michiel P schreef:Ik neem aan dat die Pasquale Venanzio daadwerkelijk door Egmont werd ontslagen, want "De boevencursus" is inderdaad het laatste verhaal dat hij tekende, afgaand op de verhaalcode.

Het is inderdaad waar dat hij ontslagen is. Ik heb onlangs contact met hem gehad en hij ontkent het zelf ook niet.
Of " De boevencursus" echt het laatste verhaal is dat hij tekende, weet ik niet zeker. Hij heeft namelijk ook een script gehad waarvan het één en ander mis aan was, maar wat hij toch helemaal heeft getekend. Het verhaal werd uiteindelijke geschrapt en zal niet meer worden gepubliceerd. Ik weet niet of hij dit verhaal voor of na "De boevencursus" tekende, daarom is het niet zeker of "De boevencurus" het laatste verhaal is dat hij heeft getekend. En anders is het het op-één-na-laatste verhaal.
Overigens kun je op Pasquale Vernanzio's webiste de eerste vier pagina's zien van het geschrapte verhaal. Hij heeft mij het hele verhaal gestuurd (25 blz.), dus als je het in zijn geheel wil zien, moet je mij maar een mailtje sturen.
Pasquale werkt trouwens nog wel voor Disney, maar alleen in consumenten producten.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm


Keer terug naar Pockets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten