Pocket 185

Berichtdoor Ui » di apr 26, 2011 2:58 pm

Michiel Q schreef:
Dubbelduck schreef:Monsters mogen van mij nog wel, maar geesten en vampiers enzo niet.

Wat is het verschil tussen monsters en vampiers? Ze bestaan allebei niet. Geloof jij dan óók in vampiers?

Volgens Van Dale kan een monster een "mismaakt, misvormd levend wezen" zijn. En een vampier een "Zuid-Amerikaanse, van bloed levende vleermuis". (snik)
Maar Ui begrijpt wat je bedoelt.

Michiel Q schreef:
Dubbelduck schreef:
[Pocket 181] Als mensen sterven, gaat hun ziel naar de geestenwereld...
...waar ze een nieuw spooklichaam krijgen, dat is gemaakt van ectoplasma

[...] Maar eigenlijk beschrijft de schrijver zijn eigen geloof en je moet als christen ook open staan voor andere geloven en andersdenkenden.

Als je denkt dat de schrijver hier zijn eigen geloof beschrijft, neem je de tekst te serieus. Het is maar een stripverhaal! Denk je dat de schrijver in pratende eenden gelooft? Natuurlijk niet! Waarom zou hij dan wél serieus zijn wanneer hij over spoken en ectoplasma schrijft? Hij wil gewoon een spannend verhaal vertellen.

Zo lust Ui er nog wel een paar. En ja hoor, daar is weer de kreet "het-is-maar-een-stripverhaal". (huil huil)
Over die pratende eenden zal niemand zich afvragen of ze echt bestaan. Dus van religie is dan geen sprake. Er zijn daarentegen wel mensen die in het bestaan van geesten geloven, al dan niet met quasi-wetenschappelijke theorieën over ectoplasma. Ui vindt de religieuze uitleg van Donald storend. Want Donald brengt de religieuze uitleg niet als religie, maar als (zogenaamd) wetenschappelijk feit. Dat is een sluwe manier om religie geloofwaardig te maken. Of de Disney-schrijver dat zo bedoeld heeft of niet, is bijzaak.

"Hij wil gewoon een spannend verhaal vertellen." Hoe weet je de motieven van de schrijver?

Michiel Q schreef:['Voodoo Hoodoo'] Bombie de Zombie is overigens niet letterlijk een levende dode. Barks moest voorzichtig zijn, want bovennatuurlijke elementen konden bij zijn uitgever niet door de beugel. In het verhaal wordt uitgelegd dat Bombie bedwelmd is door een medicijnman. Het duurt alleen 'n paar eeuwen voor de verdoving uitgewerkt is!

Dat is waar. Maar dit verhaal staat of valt bij de aanname dat zombies echt kunnen bestaan. Ook wordt verwezen naar de religie voodoo.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » di apr 26, 2011 4:11 pm

Nog iets:
jan Baksteen schreef:[religie en hebzucht] Is het een idee om hier een topic over te beginnen, want ik ben ook christelijk en kan er wel soms tegen aan lopen dat ik alles wil hebben.

Religie en verzamelen
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1964
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Rubberduck » di apr 26, 2011 7:18 pm

Ui schreef:Volgens bovenstaand criterium horen veel meer verhalen niet thuis in de wereld van Donald Duck. Geesten en demonen zijn namelijk hetzelfde als spoken. Om te beginnen is de Disney-film 'Sneeuwwitje' ongeschikt, vanwege de geest in de spiegel.

Ha! Dat is kinderspel! Wat dacht je van de film Fantasia, waarin de duivel in eigen persoon opduikt (hier Chernabog geheten, zijn Slavische naam)?

Fantasia- Night on Bald Mountain
http://www.youtube.com/watch?v=nYSbxRiUgOo
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za mei 07, 2011 6:31 pm

wat me ook opviel, het heet nu: sanoma media! vanaf nr.185. en het was altijd sanoma uitgevers!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor jan Baksteen » za mei 07, 2011 11:39 pm

Als je het nieuws hebt gevolgd zou je gehoord kunnen hebben dat Sanoma wat met televisie wil gaan doen, vandaar dat de naam iets veranderd is.
John de mol heeft hierin een rol gespeeld.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo mei 08, 2011 8:23 am

ik volg het nieuws wel, maar dat is me even ontschoten!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » do sep 15, 2011 10:04 pm

Nogmaals blijf ik hierbij dat Thom niet aan de christen denkt etc. met zijn halloween specials.

ach, je kunt het die man ook niet kwalijk nemen...... hij is ook al bijna 60!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 16, 2011 7:34 am

Halloween is van oorsprong christelijk. Het heeft die lading nu niet meer, maar is ook niet voor alle christenen aanstootgevend. Ik heb er niets mee en doe er ook niets aan, maar vind het concept niet per see storend (lijkt op Sint Maarten). Ik vind het gewoon onnodig feesten uit Amerika te halen terwijl we er genoeg van onszelf hebben.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » vr sep 16, 2011 6:13 pm

Ridder ter Geit schreef:Halloween is van oorsprong christelijk. Het heeft die lading nu niet meer, maar is ook niet voor alle christenen aanstootgevend.

In de Telegraaf van 14 mei 2011, baseerde Oom Thom zich op een Halloween dat gaat over "geesten en verafgoding van duistere symbolen".

"We hebben nummers gehad waarin Donald en de neefjes Halloween vierden. Daarop kregen we veel boze reacties van de christelijke gemeenschap. Dat feest gaat over geesten en verafgoding van duistere symbolen. Wie ben ik dan om door te zetten? Maar omdat we spannende Halloweenverhalen hadden, hebben we er een speciale boekuitgave van gemaakt, die los van het weekblad staat."

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=36312#p36312

Wat een ander er ook van mag vinden, Oom Thom hanteert zelf een zware, duistere definitie van Halloween. Hij doet in de krant alsof hij rekening houdt met klagende christenen en duwt ze vervolgens Halloween-pocket 190,5 door de strot, die tegen de afspraak (een overzicht) niet eindigt op reguliere pocket 191. (snik)

Inmiddels er is een topic over die Halloween-pocket:

Pocket 190 1/2
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=2212
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo sep 18, 2011 11:28 pm

nee het klopt van geen kanten.

bji pocket 174 kwam opeens een 174,5 bij. en nu is in het jaar bekend dat er ook nog een 190,5 bij kwam.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: Pocket 185

Berichtdoor Jop Duck » za maart 31, 2018 8:42 am

Michiel Q schreef:['Voodoo Hoodoo'] Bombie de Zombie is overigens niet letterlijk een levende dode. Barks moest voorzichtig zijn, want bovennatuurlijke elementen konden bij zijn uitgever niet door de beugel. In het verhaal wordt uitgelegd dat Bombie bedwelmd is door een medicijnman. Het duurt alleen 'n paar eeuwen voor de verdoving uitgewerkt is!

Maar er is wel gif bij betrokken die je kan laten krimpen als je erin knijpt.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Vorige

Keer terug naar Pockets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron