Donald Duck schreef:Kijk, het verschil bij de verhalen met bijv. Bombie de Zombie is dat dit figuur wat op de achtergrond speelt. Het onderwerp 'zombie' en 'voodoo' komt bij deze verhalen veel minder sterk naar voren dan het bijv. bij het laatste verhaal van pocket 185 het geval is. Daar wordt er een grote nadruk gelegd op 'bezeten' worden en het blijven hangen van een geest op deze aarde. Kinderen gaan hier zeker vragen over stellen en wie zal zeggen waar dit naar toe zal leiden?
Wie zal zeggen "waar dit naar toe zal leiden"? Misschien vergist Ui zich ernstig, maar Ui denkt dat sommige spookverhalen je bang maken.
Dubbelduck schreef:Ui schreef:Maar misschien zit Ui nu te preken. (snik)
Dominee Ui. Dat klinkt wel aardig
Ui als de tweede Klaas Hendrikse, 'de atheïstische dominee'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klaas_HendrikseDonald Duck schreef:Dubbelduck schreef:Ui schreef:Wat is het verschil tussen "de hemel" (en "de hel") en "de geestenwereld"? De hemel is volgens het christendom toch een wereld waar geesten verblijven?
Er is geen verschil. De hemel is inderdaad een wereld waar geesten verblijven.
Er is geen verschil?! Er is zeker wel een verschil, namelijk dat de Hemel de plek is waar God is. De gelovigen gaan na hun dood meteen naar de Hemel.
Heeft Dubbelduck dit ergens ontkend? (snik)
Donald Duck schreef:De ongelovigen gaan naar het dodenrijk (God is hier niet), dus niet naar de Hel! De Hel zal pas geopend worden als Jezus terugkomt op de aarde. De ongelovigen worden dan in deze 'poel van het vuur en eeuwige pijniging' geworpen. Op de 'Jongste Dag' (terugkomst van Jezus) breken de graven open en rijst het stof uit de aarde op om weer een lichaam te worden, namelijk het vernieuwde opstandingslichaam. De ziel, die dan in de Hemel, of in het dodenrijk is, zal dan verenigingd worden met het lichaam. Op dat moment zal God oordelen over de levenden en over de doden (de mensen die weer zijn opgestaan).
Dit oordeel is voor de gelovigen geen bang oordeel meer, omdat ze door Jezus al zijn vrijgesproken, want hij stierf voor de zonden aan het kruis (Goede Vrijdag) en is op de derde dag weer opgestaan uit de doden (1e Paasdag)
Poel van het vuur en eeuwige pijniging. Graven die openbreken. Voor Ui komt deze uitleg neer op angst. Het is maar hoe je de Bijbel interpreteert.
Jezus heeft iets gezegd over een rijkaard, die (gelijk een kameel door een naald) onmogelijk in de hemel kan komen. Dus daar zitten we dan met onze Duckverzameling, wat allemaal luxe is. Ui zou zich meer zorgen over rijkdom maken dan over een stel spoken. Terwijl wij rijkaards onze strips zitten te poetsen, sterven er mensen van de honger. Het zal ons een rotzorg zijn. Ga dat maar eens uitleggen aan de hemelpoort! (snotter)
"Ach Heer, ik zat liever stripblaadjes te verzamelen dan dat ik mensenlevens redde. Een eeuwig, mooi leven is voor mij niet genoeg. Ik moest persé in die luttele, tientallen aardse jaren ook feesten. Dat is wat ik met mijn christelijke geloof heb gedaan."
Veel gelovigen nemen als het gaat om luxe, het risico van een "poel van het vuur en eeuwige pijniging" voor lief. Dan zal men ondertussen op de achterste benen staan als iemand een spook bedenkt? Ga mensen helpen die honger lijden, die zijn gegarandeerd echt.
Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’(Matteüs 19:24) (vgl. Marcus 10:25, Lucas 18:25)
Wie weet laait De Duivel straks het vuur wat extra op, met als brandstof de kastenvol strips die men verzameld en gekoesterd heeft.
Wat dachten jullie daarvan? Is het nu ook "Amen"?
Tot zover de Paaspreek van Ui. (snotter)