Pocket 185

Berichtdoor Ui » zo apr 24, 2011 6:07 pm

Donald Duck schreef:Een paar geesten of spoken in een fantasiewereld kan om mij best. Maar het sloeg hier meer op het bezeten raken van Donald Duck. En dat was meer het punt waar ik mij aan stoorde, aangezien er zo een behoorlijk grote nadruk op geesten/bezeten raken, wordt gelegd.

Dubbelduck schreef:Het is een leuk verhaal, maar het hoort niet thuis in een boekje dat oorspronkelijk voor kinderen bestemd is. Ik heb wel vaker het idee dat Egmont schrijvers dit vergeten. Zoals bij dit verhaal: https://coa.inducks.org/s.php?c=D+2009-230. Het RWB verhaal uit pocket 181 ging ook over geesten en er werd ook ergens gezegd, dat als je dood bent dat je ziel dan ergens naartoe gaat. Hoort niet thuis in een kinderboek. Her RWB verhaal uit pocket 175 was dan wel weer leuk, maar dat ging over monsters en die in pocket 181 over geesten. Monsters mogen van mij nog wel, maar geesten en vampiers enzo niet.

Als een verhaal vertelt dat je ziel ergens naartoe gaat als je dood bent, is dat een religieuze uiting. Daar kunnen zowel gelovigen en atheïsten zich aan storen.
Maar gebeurt zoiets niet reeds in Disney-film 'The Lion King'? Is daar geen scène waarin Simba's vader posthuum verschijnt, door middel van een wolk die op hem lijkt? Hoewel men daar dan misschien kan redeneren dat dit slechts een droombeeld van Simba is. In elk geval wordt de suggestie gedaan, dat men met doden kan spreken.

Waarom geen vampiers, maar wel Bombie de Zombie? (snik)

BTW. In Katrien pockets 4 en 5 staat Thom Roep vermeld in het colofon. Hoe is de situatie bij de Donald Duck-pockets?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Dubbelduck » zo apr 24, 2011 8:14 pm

Ui schreef:Als een verhaal vertelt dat je ziel ergens naartoe gaat als je dood bent, is dat een religieuze uiting. Daar kunnen zowel gelovigen en atheïsten zich aan storen.

Ik heb de tekst nog even opgezocht uit pocket 181:

Donald schreef:Als mensen sterven, gaat hun ziel naar de geestenwereld...
...waar ze een nieuw spooklichaam krijgen, dat is gemaakt van ectoplasma

Ikzelf ben een gelovig christen. Ik geloof dus dat je na de dood naar de hemel gaat. Ik stoor me dan wel aan andere opvattingen. Maar eigenlijk beschrijft de schrijver zijn eigen geloof en je moet als christen ook open staan voor andere geloven en andersdenkenden. Hoe ik dan laat zien dat ik ervoor opensta? Door niet snel door te bladeren naar het volgende verhaal, maar het gewoon verder te lezen. Als mensen wat anders geloven dan ik, ben ik daar niet op tegen. Maar ja, ik had liever gehad dat de schrijver het had weggelaten.

Ui schreef:Maar gebeurt zoiets niet reeds in Disney-film 'The Lion King'? Is daar geen scène waarin Simba's vader posthuum verschijnt, door middel van een wolk die op hem lijkt? Hoewel men daar dan misschien kan redeneren dat dit slechts een droombeeld van Simba is. In elk geval wordt de suggestie gedaan, dat men met doden kan spreken.

Dat dode mensen in dromen voorkomen, geloof ik best. In het begin (van een rouwperiode) zie je de overledene natuurlijk nog vaak in je dromen en gedachten. Vooral als het een onverwachte dood is, kan het zo zijn dat je die persoon nog altijd voor je ziet staan. Het lijkt net alsof hij/zij morgen gewoon weer naast je ligt in bed, of morgen weer voor de klas staat, of morgen gewoon weer staat te koken of weet ik veel wat. Maar dat je dan echt een geestesverschijning ziet? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Het geloof zit soms vol twijfels en ook het geloof heeft niet overal een antwoord op.

Ui schreef:Waarom geen vampiers, maar wel Bombie de Zombie? (snik)

Ik had liever gehad dat Barks een ander figuur had gemaakt. Maar nogmaals, ik negeer het personage niet. Ik lees de verhalen met Bombie ook en vind ze zelfs nog leuk ook.

Ui schreef:BTW. In Katrien pockets 4 en 5 staat Thom Roep vermeld in het colofon. Hoe is de situatie bij de Donald Duck-pockets?

Sinds pocket 181 staan er meer credits in de pockets. Voorheen stonden de vertalers er, de coverillustratie, de letterer, de inkleurder van de cover en de druk. Maar sinds pocket 181 staan ook de credits die in het gewone weekblad staan, in de pockets.

Om nog even on-topic te blijven: het hoofdverhaal van pocket 185 was erg leuk.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ui » zo apr 24, 2011 9:42 pm

Dubbelduck schreef:
Ui schreef:Als een verhaal vertelt dat je ziel ergens naartoe gaat als je dood bent, is dat een religieuze uiting. Daar kunnen zowel gelovigen en atheïsten zich aan storen.

Ik heb de tekst nog even opgezocht uit pocket 181:

Donald schreef:Als mensen sterven, gaat hun ziel naar de geestenwereld...
...waar ze een nieuw spooklichaam krijgen, dat is gemaakt van ectoplasma

Ikzelf ben een gelovig christen. Ik geloof dus dat je na de dood naar de hemel gaat. Ik stoor me dan wel aan andere opvattingen. Maar eigenlijk beschrijft de schrijver zijn eigen geloof en je moet als christen ook open staan voor andere geloven en andersdenkenden.

Gelovig christen? Zijn er ook niet-gelovige christenen?
Wat is het verschil tussen "de hemel" (en "de hel") en "de geestenwereld"? De hemel is volgens het christendom toch een wereld waar geesten verblijven?

Hoe dan ook, Ui leest de opmerking van Donald als een religieuze preek, verpakt in pseudo-wetenschappelijke praat. Dat kan ook voor een atheïst ontzettend storend zijn.
Fantasie als werkelijkheid verkopen vindt Ui schadelijk. Daarover zou Ui willen zeggen: dit brengt meer verwoesting in je leven dan je lief is!

Dubbelduck schreef:
Ui schreef:Maar gebeurt zoiets niet reeds in Disney-film 'The Lion King'? Is daar geen scène waarin Simba's vader posthuum verschijnt, door middel van een wolk die op hem lijkt? Hoewel men daar dan misschien kan redeneren dat dit slechts een droombeeld van Simba is. In elk geval wordt de suggestie gedaan, dat men met doden kan spreken.

Dat dode mensen in dromen voorkomen, geloof ik best. In het begin (van een rouwperiode) zie je de overledene natuurlijk nog vaak in je dromen en gedachten. Vooral als het een onverwachte dood is, kan het zo zijn dat je die persoon nog altijd voor je ziet staan. Het lijkt net alsof hij/zij morgen gewoon weer naast je ligt in bed, of morgen weer voor de klas staat, of morgen gewoon weer staat te koken of weet ik veel wat. Maar dat je dan echt een geestesverschijning ziet? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Het geloof zit soms vol twijfels en ook het geloof heeft niet overal een antwoord op.

Ui zegt: echte geestesverschijningen bestaan niet. Het zijn spookverhalen. Spoken bestaan niet.
Die "dode mensen in dromen" zijn inderdaad hallucinaties. Niet elk mens begrijpt dat. Ook omdat het aangenamer kan zijn te denken dat een dood persoon niet echt dood is. Dan wíl men het niet begrijpen, omdat de waarheid te hard is.
Maar misschien zit Ui nu te preken. (snik)

Dubbelduck schreef:
Ui schreef:BTW. In Katrien pockets 4 en 5 staat Thom Roep vermeld in het colofon. Hoe is de situatie bij de Donald Duck-pockets?

Sinds pocket 181 staan er meer credits in de pockets. Voorheen stonden de vertalers er, de coverillustratie, de letterer, de inkleurder van de cover en de druk. Maar sinds pocket 181 staan ook de credits die in het gewone weekblad staan, in de pockets.

Staat Thom Roep sinds pocket 181 vermeld in het colofon? In dat geval kun je hem wel degelijk aankijken op de inhoud.

Dubbelduck schreef:Om nog even on-topic te blijven: het hoofdverhaal van pocket 185 was erg leuk.

De discussie over het spookverhaal in pocket 185 is toch on-topic? We hebben het over de inhoud. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Donald Duck » zo apr 24, 2011 11:15 pm

Kijk, het verschil bij de verhalen met bijv. Bombie de Zombie is dat dit figuur wat op de achtergrond speelt. Het onderwerp 'zombie' en 'voodoo' komt bij deze verhalen veel minder sterk naar voren dan het bijv. bij het laatste verhaal van pocket 185 het geval is. Daar wordt er een grote nadruk gelegd op 'bezeten' worden en het blijven hangen van een geest op deze aarde. Kinderen gaan hier zeker vragen over stellen en wie zal zeggen waar dit naar toe zal leiden?
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Dubbelduck » ma apr 25, 2011 11:26 am

Ui schreef:
Dubbelduck schreef:
Ui schreef:Als een verhaal vertelt dat je ziel ergens naartoe gaat als je dood bent, is dat een religieuze uiting. Daar kunnen zowel gelovigen en atheïsten zich aan storen.

Ik heb de tekst nog even opgezocht uit pocket 181:

Donald schreef:Als mensen sterven, gaat hun ziel naar de geestenwereld...
...waar ze een nieuw spooklichaam krijgen, dat is gemaakt van ectoplasma

Ikzelf ben een gelovig christen. Ik geloof dus dat je na de dood naar de hemel gaat. Ik stoor me dan wel aan andere opvattingen. Maar eigenlijk beschrijft de schrijver zijn eigen geloof en je moet als christen ook open staan voor andere geloven en andersdenkenden.

Gelovig christen? Zijn er ook niet-gelovige christenen?

Nee volgens mij niet. Een gelovig christen is eigenlijk een pleonasme.

Ui schreef:Wat is het verschil tussen "de hemel" (en "de hel") en "de geestenwereld"? De hemel is volgens het christendom toch een wereld waar geesten verblijven?

Er is geen verschil. De hemel is inderdaad een wereld waar geesten verblijven.

Ui schreef:
Dubbelduck schreef:
Ui schreef:Maar gebeurt zoiets niet reeds in Disney-film 'The Lion King'? Is daar geen scène waarin Simba's vader posthuum verschijnt, door middel van een wolk die op hem lijkt? Hoewel men daar dan misschien kan redeneren dat dit slechts een droombeeld van Simba is. In elk geval wordt de suggestie gedaan, dat men met doden kan spreken.

Dat dode mensen in dromen voorkomen, geloof ik best. In het begin (van een rouwperiode) zie je de overledene natuurlijk nog vaak in je dromen en gedachten. Vooral als het een onverwachte dood is, kan het zo zijn dat je die persoon nog altijd voor je ziet staan. Het lijkt net alsof hij/zij morgen gewoon weer naast je ligt in bed, of morgen weer voor de klas staat, of morgen gewoon weer staat te koken of weet ik veel wat. Maar dat je dan echt een geestesverschijning ziet? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Het geloof zit soms vol twijfels en ook het geloof heeft niet overal een antwoord op.

Ui zegt: echte geestesverschijningen bestaan niet. Het zijn spookverhalen. Spoken bestaan niet.
Die "dode mensen in dromen" zijn inderdaad hallucinaties. Niet elk mens begrijpt dat. Ook omdat het aangenamer kan zijn te denken dat een dood persoon niet echt dood is. Dan wíl men het niet begrijpen, omdat de waarheid te hard is.

Een geestesverschijning is dus een hallucinatie. Ja, dat ben ik met je eens.

Ui schreef:Maar misschien zit Ui nu te preken. (snik)

Dominee Ui. Dat klinkt wel aardig ;)
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Donald Duck » ma apr 25, 2011 1:37 pm

Dubbelduck schreef:
Ui schreef:Wat is het verschil tussen "de hemel" (en "de hel") en "de geestenwereld"? De hemel is volgens het christendom toch een wereld waar geesten verblijven?

Er is geen verschil. De hemel is inderdaad een wereld waar geesten verblijven.

Er is geen verschil?! Er is zeker wel een verschil, namelijk dat de Hemel de plek is waar God is. De gelovigen gaan na hun dood meteen naar de Hemel. De ongelovigen gaan naar het dodenrijk (God is hier niet), dus niet naar de Hel! De Hel zal pas geopend worden als Jezus terugkomt op de aarde. De ongelovigen worden dan in deze 'poel van het vuur en eeuwige pijniging' geworpen. Op de 'Jongste Dag' (terugkomst van Jezus) breken de graven open en rijst het stof uit de aarde op om weer een lichaam te worden, namelijk het vernieuwde opstandingslichaam. De ziel, die dan in de Hemel, of in het dodenrijk is, zal dan verenigingd worden met het lichaam. Op dat moment zal God oordelen over de levenden en over de doden (de mensen die weer zijn opgestaan).
Dit oordeel is voor de gelovigen geen bang oordeel meer, omdat ze door Jezus al zijn vrijgesproken, want hij stierf voor de zonden aan het kruis (Goede Vrijdag) en is op de derde dag weer opgestaan uit de doden (1e Paasdag)
Laatst bijgewerkt door Donald Duck op ma apr 25, 2011 2:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor jan Baksteen » ma apr 25, 2011 2:44 pm

Amen! Ik ben het helemaal met je eens Donald Duck!
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor Dubbelduck » ma apr 25, 2011 2:47 pm

Donald Duck schreef:
Dubbelduck schreef:
Ui schreef:Wat is het verschil tussen "de hemel" (en "de hel") en "de geestenwereld"? De hemel is volgens het christendom toch een wereld waar geesten verblijven?

Er is geen verschil. De hemel is inderdaad een wereld waar geesten verblijven.

Er is geen verschil?! Er is zeker wel een verschil, namelijk dat de Hemel de plek is waar God is. De gelovigen gaan na hun dood meteen naar de Hemel. De ongelovigen gaan naar het dodenrijk (God is hier niet), dus niet naar de Hel! De Hel zal pas geopend worden als Jezus terugkomt op de aarde. De ongelovigen worden dan in deze 'poel van het vuur en eeuwige pijniging' geworpen. Op de 'Jongste Dag' (terugkomst van Jezus) breken de graven open en rijst het stof uit de aarde op om weer een lichaam te worden, namelijk het vernieuwde opstandingslichaam. De ziel, die dan in de Hemel, of in het dodenrijk is, zal dan verenigingd worden met het lichaam. Op dat moment zal God oordelen over de levenden en over de doden (de mensen die weer zijn opgestaan).
Dit oordeel is voor de gelovigen geen bang oordeel meer, omdat ze door Jezus al zijn vrijgesproken, want hij stierf voor de zonden aan het kruis (Goede Vrijdag) en is op de derde dag weer opgestaan uit de doden (1e Paasdag)

Je hebt helemaal gelijk. Stom dat ik heb gezegd dat er geen verschil is. Bedank voor de correctie, Donald Duck!
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ui » ma apr 25, 2011 3:09 pm

Donald Duck schreef:Kijk, het verschil bij de verhalen met bijv. Bombie de Zombie is dat dit figuur wat op de achtergrond speelt. Het onderwerp 'zombie' en 'voodoo' komt bij deze verhalen veel minder sterk naar voren dan het bijv. bij het laatste verhaal van pocket 185 het geval is. Daar wordt er een grote nadruk gelegd op 'bezeten' worden en het blijven hangen van een geest op deze aarde. Kinderen gaan hier zeker vragen over stellen en wie zal zeggen waar dit naar toe zal leiden?

Wie zal zeggen "waar dit naar toe zal leiden"? Misschien vergist Ui zich ernstig, maar Ui denkt dat sommige spookverhalen je bang maken.

Dubbelduck schreef:
Ui schreef:Maar misschien zit Ui nu te preken. (snik)

Dominee Ui. Dat klinkt wel aardig ;)

Ui als de tweede Klaas Hendrikse, 'de atheïstische dominee'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klaas_Hendrikse

Donald Duck schreef:
Dubbelduck schreef:
Ui schreef:Wat is het verschil tussen "de hemel" (en "de hel") en "de geestenwereld"? De hemel is volgens het christendom toch een wereld waar geesten verblijven?

Er is geen verschil. De hemel is inderdaad een wereld waar geesten verblijven.

Er is geen verschil?! Er is zeker wel een verschil, namelijk dat de Hemel de plek is waar God is. De gelovigen gaan na hun dood meteen naar de Hemel.

Heeft Dubbelduck dit ergens ontkend? (snik)

Donald Duck schreef:De ongelovigen gaan naar het dodenrijk (God is hier niet), dus niet naar de Hel! De Hel zal pas geopend worden als Jezus terugkomt op de aarde. De ongelovigen worden dan in deze 'poel van het vuur en eeuwige pijniging' geworpen. Op de 'Jongste Dag' (terugkomst van Jezus) breken de graven open en rijst het stof uit de aarde op om weer een lichaam te worden, namelijk het vernieuwde opstandingslichaam. De ziel, die dan in de Hemel, of in het dodenrijk is, zal dan verenigingd worden met het lichaam. Op dat moment zal God oordelen over de levenden en over de doden (de mensen die weer zijn opgestaan).
Dit oordeel is voor de gelovigen geen bang oordeel meer, omdat ze door Jezus al zijn vrijgesproken, want hij stierf voor de zonden aan het kruis (Goede Vrijdag) en is op de derde dag weer opgestaan uit de doden (1e Paasdag)

Poel van het vuur en eeuwige pijniging. Graven die openbreken. Voor Ui komt deze uitleg neer op angst. Het is maar hoe je de Bijbel interpreteert.

Jezus heeft iets gezegd over een rijkaard, die (gelijk een kameel door een naald) onmogelijk in de hemel kan komen. Dus daar zitten we dan met onze Duckverzameling, wat allemaal luxe is. Ui zou zich meer zorgen over rijkdom maken dan over een stel spoken. Terwijl wij rijkaards onze strips zitten te poetsen, sterven er mensen van de honger. Het zal ons een rotzorg zijn. Ga dat maar eens uitleggen aan de hemelpoort! (snotter)
"Ach Heer, ik zat liever stripblaadjes te verzamelen dan dat ik mensenlevens redde. Een eeuwig, mooi leven is voor mij niet genoeg. Ik moest persé in die luttele, tientallen aardse jaren ook feesten. Dat is wat ik met mijn christelijke geloof heb gedaan."
Veel gelovigen nemen als het gaat om luxe, het risico van een "poel van het vuur en eeuwige pijniging" voor lief. Dan zal men ondertussen op de achterste benen staan als iemand een spook bedenkt? Ga mensen helpen die honger lijden, die zijn gegarandeerd echt.

Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’
(Matteüs 19:24) (vgl. Marcus 10:25, Lucas 18:25)

Wie weet laait De Duivel straks het vuur wat extra op, met als brandstof de kastenvol strips die men verzameld en gekoesterd heeft.
Wat dachten jullie daarvan? Is het nu ook "Amen"?

Tot zover de Paaspreek van Ui. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma apr 25, 2011 4:08 pm

Ui schreef:Gelovig christen? Zijn er ook niet-gelovige christenen?

Ja hoor, ik ben zelf een voorbeeld. Ik ben gedoopt en heb de communie gedaan, maar ik geloof zelf helemaal niet in het christendom.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Donald Duck » ma apr 25, 2011 7:25 pm

De discussie gaat nu wel off-topic. Vele Mc-Drake'rs hebben hun punt nu wel duidelijk gemaakt lijkt mij.

Om even off-topic te blijven, het openingsverhaal vond ik erg goed en sterk! Van zulke verhalen zou ik er graag meer zien.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Ui » ma apr 25, 2011 7:44 pm

Donald Duck schreef:De discussie gaat nu wel off-topic. Vele Mc-Drake'rs hebben hun punt nu wel duidelijk gemaakt lijkt mij.

Ja, vlucht maar gauw! Dat doen alle rijkaards, zodra Ui over kamelen en naalden begint! (huil huil) (snotter) (snik)

Donald Duck schreef:het openingsverhaal vond ik erg goed en sterk! Van zulke verhalen zou ik er graag meer zien.

Ui is enorm te spreken over de levendigheid en variatie in de moderne pockets. Daar kan geen Weekblad of Vakantieboek tegenop. Komische verhalen, spannende verhalen, tekenwerk van tekenaars die er zin in lijken te hebben. Het geïllustreerde overzicht op Inducks laat dit in een oogopslag zien:
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/PO3+185
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Donald Duck » ma apr 25, 2011 10:47 pm

Ui schreef:
Donald Duck schreef:De discussie gaat nu wel off-topic. Vele Mc-Drake'rs hebben hun punt nu wel duidelijk gemaakt lijkt mij.

Ja, vlucht maar gauw! Dat doen alle rijkaards, zodra Ui over kamelen en naalden begint! (huil huil) (snotter) (snik)

Donald Duck schreef:het openingsverhaal vond ik erg goed en sterk! Van zulke verhalen zou ik er graag meer zien.

Ui is enorm te spreken over de levendigheid en variatie in de moderne pockets. Daar kan geen Weekblad of Vakantieboek tegenop. Komische verhalen, spannende verhalen, tekenwerk van tekenaars die er zin in lijken te hebben. Het geïllustreerde overzicht op Inducks laat dit in een oogopslag zien:
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/PO3+185

'Vluchten' zou ik het niet willen noemen, het is meer het ontopic houden van dit topic. Maar om even terug te komen op je post, daar heb je wel een groot punt. Wat Jezus in deze gelijkenis vooral bedoeld is dat de hebzucht en het verlangen naar geld niet tussen de gelovige en God in mag staan. Als de hebzucht er tussen in staat is er sprake van een afgod. Dit houdt je dan volkomen bezig.

Je kunt nu natuurlijk zeggen van, ik verkoop alles wat ik heb, tot ik zelf niks meer heb (of in elk geval genoeg om van te leven) maar ik geloof ook niet dat dat beslist de bedoeling is. Wel is het de bedoeling dat de hobby niet een afgod gaat worden, want dan is er wel iets mis. En dan is het inderdaad beter om er maar totaal afstand van te doen.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Michiel Q » di apr 26, 2011 12:15 am

Dubbelduck schreef:Monsters mogen van mij nog wel, maar geesten en vampiers enzo niet.

Wat is het verschil tussen monsters en vampiers? Ze bestaan allebei niet. Geloof jij dan óók in vampiers?

Dubbelduck schreef:
Uit Pocket 181:

Als mensen sterven, gaat hun ziel naar de geestenwereld...
...waar ze een nieuw spooklichaam krijgen, dat is gemaakt van ectoplasma

[...] Maar eigenlijk beschrijft de schrijver zijn eigen geloof en je moet als christen ook open staan voor andere geloven en andersdenkenden.

Als je denkt dat de schrijver hier zijn eigen geloof beschrijft, neem je de tekst te serieus. Het is maar een stripverhaal! Denk je dat de schrijver in pratende eenden gelooft? Natuurlijk niet! Waarom zou hij dan wél serieus zijn wanneer hij over spoken en ectoplasma schrijft? Hij wil gewoon een spannend verhaal vertellen.

Ui schreef:Waarom geen vampiers, maar wel Bombie de Zombie? (snik)

Bombie de Zombie is overigens niet letterlijk een levende dode. Barks moest voorzichtig zijn, want bovennatuurlijke elementen konden bij zijn uitgever niet door de beugel. In het verhaal wordt uitgelegd dat Bombie bedwelmd is door een medicijnman. Het duurt alleen 'n paar eeuwen voor de verdoving uitgewerkt is!

Zie: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... _OS_238-02
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor jan Baksteen » di apr 26, 2011 10:39 am

Donald Duck schreef:'Vluchten' zou ik het niet willen noemen, het is meer het ontopic houden van dit topic. Maar om even terug te komen op je post, daar heb je wel een groot punt. Wat Jezus in deze gelijkenis vooral bedoeld is dat de hebzucht en het verlangen naar geld niet tussen de gelovige en God in mag staan. Als de hebzucht er tussen in staat is er sprake van een afgod. Dit houdt je dan volkomen bezig.

Je kunt nu natuurlijk zeggen van, ik verkoop alles wat ik heb, tot ik zelf niks meer heb (of in elk geval genoeg om van te leven) maar ik geloof ook niet dat dat beslist de bedoeling is. Wel is het de bedoeling dat de hobby niet een afgod gaat worden, want dan is er wel iets mis. En dan is het inderdaad beter om er maar totaal afstand van te doen.

Is het een idee om hier een topic over te beginnen, want ik ben ook christelijk en kan er wel soms tegen aan lopen dat ik alles wil hebben. Er totaal afstand van nemen kan ik dan niet, het liefst moet het gewoon wat minder worden.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Pockets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten

cron