Duckstad Pocket 3

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Karel Paardepoot » di aug 13, 2013 5:47 pm

Toevallig heb ik deze net gekocht, hij zit nog in de verpakking, maar ik ga hem even doorbladeren, mij lijkt ''droomtijd'' het leukste verhaal.
Barks, Gottfredson, Rosa en Jippes.
Avatar gebruiker
Karel Paardepoot
http://www.catawiki.nl/verzameling/Strips/a/6
Member
 
Berichten: 221
Geregistreerd: ma aug 12, 2013 8:35 pm
Woonplaats: Friesland

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ae Daily » wo aug 14, 2013 12:26 am

Noemt men ze Duckstad-pockets, speelt het merendeel van de verhalen zich in deze in andere landen in het verleden af... ;)

Ik heb zelden veel aan de "historicals" gevonden, en de "Donaldus Duckus" en "Dah-Goh-Berton" nep-Dagoberts en nep-Donalds en dergelijke interesseren me in het geheel helemaal niet.

Zou iemand toch de rugtekening te kaal hebben gevonden? Nu is de lucht boven Duckstad opeens vol met van alles. Het minimalistische had wel wat, maar dit zal misschien leuker in de kast staan.
Avatar gebruiker
Ae Daily
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: wo jun 12, 2013 3:11 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » wo aug 14, 2013 3:31 am

Barks gebruikte in de verhalen die ik noemde wel "gekloonde" voorouders. Of die verhalen alledaags zijn of niet heeft er niets mee te maken. Het kan ook niet zo zijn dat figuren er anders uitzien, omdat ze veertig jaar later "vaste personages" worden.

Rosa heeft in zijn stamboom en verhalen alle voorouders gebruikt (op Koning Dagobert-sjah en neven na), dus zowel Dorus Duck als Sir Dagobertus McDuck. Omdat deze figuren daardoor meermaals gebruikt zijn, staan ze ook op Inducks. Toch is Sir Dagobertus gewoon een "kloon" van Dagobert. Als de stamboom die Ralph in dit topic heeft laten zien, op Inducks stond, zouden de voorouders daarop ook recht hebben op een eigen figuurpagina. (http://coa.inducks.org/issue.php?c=it/OM+1133#aa)

Het verschil tussen de personages in deze pocket en een personage als Dorus Duck bestaat omdat het gebruikelijk is om in Disney-strips de gebruikelijke Disney-figuren de hoofdrollen te laten spelen. Dorus Duck is een bijfiguur met een kleine rol, terwijl in deze pocket de voorouders de hoofdrol spelen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo aug 14, 2013 7:45 am

Carl Barks heeft ook gebruik gemaakt van 'gekloonde' figuren die wel vaste personages zijn geworden, zoals Kwik, Kwek en Kwak, Lizzie, Juultje en Babetje en de Zware Jongens.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ae Daily » wo aug 14, 2013 12:35 pm

Ridder ter Geit schreef:Carl Barks heeft ook gebruik gemaakt van 'gekloonde' figuren die wel vaste personages zijn geworden, zoals Kwik, Kwek en Kwak, Lizzie, Juultje en Babetje en de Zware Jongens.


Die zijn natuurlijk op een andere manier gekloond - als drieling zijn Kwik, Kwek, en Kwak meer één personage dan drie - "Donaldus Duckus" en dergelijke zijn enkel "Donald-als-Romein", "Dagobert-als-Egyptische-Farao".

Deze "gekloonde" personages zijn niet echt substantieel ontwikkeld te noemen, en we zien ze vaak ook maar in één verhaal - de beter ontwikkelde en uniekere komen misschien vaker voor, al zie ik weinig non-Barks voorouders herverschijnen.

Sir Dagobert McDuck heet in het Engels Sir Malcolm McDuck, en hij lijkt eigenlijk alleen op Dagobert in dat hij ook (grotere) bakkebaarden heeft - Fergus McDuck zou dus ook een "Dagobert-kloon" kunnen worden genoemd, hij heeft zelfs een brilletje.
Avatar gebruiker
Ae Daily
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: wo jun 12, 2013 3:11 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ralph » wo aug 14, 2013 3:45 pm

Ik vind toch wel dat in ieder geval Dah-Goh-Berton/Petronius Dagobertius zijn eigen inducks profiel zou moeten hebben. Volgens inducks krijgt een figuur een plaatsje op de officiële lijst als hij/zij in tenminste 2 verhalen verschijnt (niet alleen genoemd worden: ze moeten in het verhaal te zien zijn). Dah-Goh-Berton, alias Petronius Dagobertius, is de voorvader die het meest in de serie voorkomt. Hij speelt een hoofdrol in de tweede en derde episode uit de serie en heeft een belangrijke bijrol in de derde episode. Ook heeft hij de hoofdrol in een B-hoofdstuk van de serie (http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2569-1), dat in Dubbelpocket 28 staat. Dat zijn maar liefst 4 verhalen, en dan tel ik de voorplaten die bij de serie horen nog niet mee. En hij staat niet op inducks omdat hij op Dagobert lijkt???
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ae Daily » wo aug 14, 2013 4:23 pm

Ieder zijn eigen mening, maar ik vind hem niet op Dagobert lijken, hij is Dagobert. Dat hij toevallig in een ander tijdperk bestaat maakt hem niet anders genoeg om een uniek personage te zijn.
Avatar gebruiker
Ae Daily
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: wo jun 12, 2013 3:11 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » wo aug 14, 2013 4:34 pm

Lees "Back to long ago" er nog maar eens op na en probeer uit te maken of Sir Dagobertus, die daar in het Engels Matey McDuck heet - Malcolm is door Rosa bedacht -, een uniek personage is. Zoals gewoonlijk speelt Barks er een spelletje mee en brengt ons en de personages zelf in verwarring.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ralph » wo aug 14, 2013 5:02 pm

Toch is Sir Dagobertus in slechts twee verhalen verschenen en heeft hij wél een eigen inducks pagina:
http://coa.inducks.org/character.php?c=Malcolm+McDuck
Mijn vraag is dus: wat maakt Sir Dagobertus een 'unieker' personage dan Petronius Paperonius?
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ae Daily » wo aug 14, 2013 6:51 pm

Ralph schreef:Toch is Sir Dagobertus in slechts twee verhalen verschenen en heeft hij wél een eigen inducks pagina:
http://coa.inducks.org/character.php?c=Malcolm+McDuck
Mijn vraag is dus: wat maakt Sir Dagobertus een 'unieker' personage dan Petronius Paperonius?


Ten eerste, natuurlijk, is Sir Malcolm een Barks personage.

Ten tweede, Sir Malcolm is meer dan gewoon "Dagobert-als-Elizabethaans-kapitein" - waar de gemiddelde "Dagobertus Duckus" de meeste punten van Dagobert over zet in tijds-passende analogen (het geldpakhuis wordt bijvoorbeeld doorvertaald als die vaten vol munten), is Sir Malcolm vooral bezig met het beschermen van een schat voor Queen Elizabeth, en zegt niks in het verhaal dat hij meer of minder is dan een kapitein in dienst van het Engelse koningshuis.

Sir Malcolm's uiterlijk is toe te schrijven aan dat het best mogelijk is dat Dagobert de gaten in het verhaal in zijn verbeelding in vult - we zien Sir Malcolm tenslotte alleen in een hypnotisch visioen.

De Nederlandse vertaling van de naam "Sir Malcolm" in "Sir Dagobertus" is, natuurlijk, niet de schuld van Barks.
Avatar gebruiker
Ae Daily
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: wo jun 12, 2013 3:11 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » wo aug 14, 2013 9:17 pm

Ten tweede, Sir Malcolm is meer dan gewoon "Dagobert-als-Elizabethaans-kapitein" - waar de gemiddelde "Dagobertus Duckus" de meeste punten van Dagobert over zet in tijds-passende analogen (het geldpakhuis wordt bijvoorbeeld doorvertaald als die vaten vol munten), is Sir Malcolm vooral bezig met het beschermen van een schat voor Queen Elizabeth, en zegt niks in het verhaal dat hij meer of minder is dan een kapitein in dienst van het Engelse koningshuis.

Dat hij rondloopt met een eend die sprekend op Donald lijkt, is wel een analogie.
Sir Malcolm's uiterlijk is toe te schrijven aan dat het best mogelijk is dat Dagobert de gaten in het verhaal in zijn verbeelding in vult - we zien Sir Malcolm tenslotte alleen in een hypnotisch visioen.

Dat geldt net zo goed voor de voorouders in deze pocket.
Ae Daily schreef:De Nederlandse vertaling van de naam "Sir Malcolm" in "Sir Dagobertus" is, natuurlijk, niet de schuld van Barks.

De naam "Sir Malcolm" ook niet. ;)
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ae Daily » wo aug 14, 2013 10:00 pm

Oom Paspasu schreef:
Ten tweede, Sir Malcolm is meer dan gewoon "Dagobert-als-Elizabethaans-kapitein" - waar de gemiddelde "Dagobertus Duckus" de meeste punten van Dagobert over zet in tijds-passende analogen (het geldpakhuis wordt bijvoorbeeld doorvertaald als die vaten vol munten), is Sir Malcolm vooral bezig met het beschermen van een schat voor Queen Elizabeth, en zegt niks in het verhaal dat hij meer of minder is dan een kapitein in dienst van het Engelse koningshuis.

Dat hij rondloopt met een eend die sprekend op Donald lijkt, is wel een analogie.

Als Dagobert zichzelf in vult in de visie van het verleden, is het niet onredelijk dat hij zijn mede-Elizabethaan in vult met het gezicht van Donald, die wel, inderdaad, vaak de zelfde rol speelt.
Oom Paspasu schreef:
Sir Malcolm's uiterlijk is toe te schrijven aan dat het best mogelijk is dat Dagobert de gaten in het verhaal in zijn verbeelding in vult - we zien Sir Malcolm tenslotte alleen in een hypnotisch visioen.

Dat geldt net zo goed voor de voorouders in deze pocket.

Groot verschil tussen "hypnotisch visioen van een voorouder" en "magisch visioen in munt van voorouders". In mijn hoofd, tenminste.
Oom Paspasu schreef:
Ae Daily schreef:De Nederlandse vertaling van de naam "Sir Malcolm" in "Sir Dagobertus" is, natuurlijk, niet de schuld van Barks.

De naam "Sir Malcolm" ook niet. ;)

Oké, oké, Sir Matey dan, same difference.
Avatar gebruiker
Ae Daily
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: wo jun 12, 2013 3:11 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » za aug 17, 2013 2:57 pm

Ae Daily schreef:Groot verschil tussen "hypnotisch visioen van een voorouder" en "magisch visioen in munt van voorouders". In mijn hoofd, tenminste.

Dus je gelooft niet in hypnose, maar wel in magie? :rolleyes:
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ae Daily » zo aug 18, 2013 1:54 pm

Oom Paspasu schreef:
Ae Daily schreef:Groot verschil tussen "hypnotisch visioen van een voorouder" en "magisch visioen in munt van voorouders". In mijn hoofd, tenminste.

Dus je gelooft niet in hypnose, maar wel in magie? :rolleyes:


Hahaha.

Van magie ben ik gewoon bereid meer te accepteren, denk ik. :)
Avatar gebruiker
Ae Daily
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: wo jun 12, 2013 3:11 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor DD » vr aug 23, 2013 3:19 pm

Leuke serie. Alleen word ik er wel weer aan herinnerd hoe jammer het is dat Disney nooit strenge regels heeft gehanteerd voor de geschiedenis van personages. Hoewel ik Rosa's versie prachtig vind, zou het nooit door Disney mogen zijn goedgekeurd omdat dat verwarring brengt met deze verhalen. En deze serie zou ook "verboden" moeten zijn omdat Barks duidelijk heeft gemaakt dat Dagobert ZELF uit Schotland komt. Verdere kritiek is dat deze serie de familie Duck of eigenlijk Dagoberts voorouders als oplichters neerzet terwijl Barks altijd duidelijk heeft gesteld dat Dagobert (en dus ook zijn voorouders?) zijn (/hun) fortuin ALTIJD eerlijk heeft (/hebben) vergaard. En al zou hij niks over de voorouders hebben gezegd, nog steeds is dit wel in strijd me de richtlijnen van Disney. Mooie serie dus maar helaas niet zonder mankementen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Pockets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron