Duckstad Pocket 3

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » zo aug 11, 2013 9:35 pm

Door middel van magische munten beleven Donald en de neefjes de geschiedenissen van hun voorvaderen, in verschillende tijden en op verschillende plaatsen. Elke voorvader(groep) heeft een eigen, losstaand verhaal. De laatste twee verhalen in de pocket horen niet bij deze reeks.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ralph » zo aug 11, 2013 9:52 pm

Dat klinkt erg leuk!
Op een Italiaanse site over de Ducks (http://it.paperpedia.wikia.com/wiki/PaperPedia_Wiki) kwam ik heel wat te weten over de serie. Ik las bijvoorbeeld dat oom Dagobert's opa en ouders in de serie voorkomen. Deze hebben natuurlijk een ander uiterlijk en naam dan de versie van Rosa die we in Nederland veel te zien krijgen. Ook bij Rockerduck is dit het geval. Dat is toch best verwarrend?
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » zo aug 11, 2013 10:11 pm

Ja, stom hè, dat Martina en Scarpa in 1970 zich niet hebben gehouden aan Rosa!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ralph » zo aug 11, 2013 10:35 pm

Ik bedoelde eigenlijk: waarom publiceren ze dan deze verhalen én Lo$ in Nederland, als ze er alles aan doen om lastige vragen van lezers te voorkomen? Dit alles neemt trouwens niet weg dat de verhalen me erg leuk lijken.
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ralph » ma aug 12, 2013 2:16 pm

Ik heb hem net bij de Bruna gekocht. Hij ziet er heel erg leuk uit: de inkleuring in deze uitgave is echt heel erg goed. Het achtste verhaal in de pocket (waar Dagoberts ouders in voor komen) was heel interessant. Dagobert's moeder heeft de voornaam die ze ook in Lo$ heeft: Downy (aparte naam eigenlijk :/ ). Je zou denken dat Dagoberts vader dan gewoon Fergus zou heten, maar om het nog verwarrender te maken heet deze gewoon Dagobert van voornaam en heeft hij zijn zoon dezelfde naam gegeven.
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » ma aug 12, 2013 3:08 pm

Downy, 'Donsje', is toch een hele mooie naam voor een eend?

In het Duits heten ze Douglas en Gila.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Koen » ma aug 12, 2013 4:31 pm

Oom Paspasu schreef:Downy, 'Donsje', is toch een hele mooie naam voor een eend?


Veel Nederlanders denken bij naam ''Downy'' natuurlijk meteen aan iemand met het syndroom van Down. Waaronder ik.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ralph » ma aug 12, 2013 6:53 pm

Koen schreef:
Oom Paspasu schreef:Downy, 'Donsje', is toch een hele mooie naam voor een eend?


Veel Nederlanders denken bij naam ''Downy'' natuurlijk meteen aan iemand met het syndroom van Down.

Best disrespectvol zijn we eigenlijk, tegenover mensen die daar natuurlijk niks aan kunnen doen. Maar ik moet toegeven dat ik, door de manier waarop dit woord veel gebruikt wordt, ook hieraan dacht bij het lezen van de naam.
Maar goed: Nu weer On-Topic

In dit topic viewtopic.php?f=3&t=924 vond ik een poster die bij de serie hoort. Jullie hadden hem vast al gezien, maar het leek me toch interessante info.
Afbeelding
Jammer dat deze niet in de pocket staat afgebeeld.
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » ma aug 12, 2013 8:07 pm

Ralph schreef:Best disrespectvol zijn we eigenlijk, tegenover mensen die daar natuurlijk niks aan kunnen doen. Maar ik moet toegeven dat ik, door de manier waarop dit woord veel gebruikt wordt, ook hieraan dacht bij het lezen van de naam.

Respectloos is het woord. Ik heb nog nooit gehoord dat een persoon met het syndroom van Down "Downy" werd genoemd. In mijn tijd heette zo'n iemand een mongooltje. Dat doet mij denken aan een leuke geschiedenis uit mijn leven. Toen ik in Peking was, lieten twee zwaarbepakte Fransen die net uit Mongolië kwamen een aantal spullen in het hostel achter, waaronder het boek "The Memory Keeper's Daughter". Ik nam het mee, om iets te lezen te hebben tijdens de dertig uur durende treinreis naar Ulaanbaatar. Ik moest erg lachen toen ik ontdekte waar het over ging. Eigenlijk zou iedereen die naar Mongolië gaat dat boek moeten lezen.
Ralph schreef:Maar goed: Nu weer On-Topic

Mooie stamboom! Carpi's tekeningen stralen altijd geluk uit.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ralph » di aug 13, 2013 12:47 pm

Oom Paspasu schreef:
Ralph schreef:Best disrespectvol zijn we eigenlijk, tegenover mensen die daar natuurlijk niks aan kunnen doen. Maar ik moet toegeven dat ik, door de manier waarop dit woord veel gebruikt wordt, ook hieraan dacht bij het lezen van de naam.

Respectloos is het woord.

Juist: dat woord zocht ik ;)

Mijn enige kritiek op deze pocket is dat ik het een beetje flauw vind dat ze allemaal per se klonen moeten zijn van Dagobert, Donald en de neefjes. Alle voorvaderen van oom Dagobert lijken precies op hem, inclusief brilletje. Ook zijn zijn voorvaderen allemaal de oom van een eend die precies op Donald lijkt, die op zijn beurt weer voor zijn drie neefjes zorgt, die verdacht veel op Kwik, Kwek en Kwak lijken. Dit is trouwens ook het geval bij Rockerduck, de ZJ, Boris, Goofy, etc. Ook is het gek dat bijv. al Dagoberts voorvaderen 'Dagobert' van voornaam heten (ook zijn opa en vader). Voor de rest vind ik de pocket heel leuk en vermakelijk.
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor DD » di aug 13, 2013 1:38 pm

Eh... Dat is altijd al zo geweest. In alle soorten verhalen lijken de voorvaderen precies op de huidige personages. Alleen de namen willen zo nu en dan wel eens verschillen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Ralph » di aug 13, 2013 1:59 pm

Haha ik snap dat mijn vorige bericht totaal niet volgen is. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik het leuker vind als de voorvaderen allemaal een eigen uiterlijk hebben, zoals bijvoorbeeld Dorus Duck (Seafoam McDuck). Hij is een voorvader van Dagobert in het verhaal 'The Horseradish Story' (http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++495-02), en toch had hij geen bakkebaarden, bril of vier neven nodig om herkenbaar te zijn.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor DD » di aug 13, 2013 2:14 pm

Voorouders als Dorus Duck zijn vaste (Disney) personages geworden die lange geleden zijn bedacht door Barks en Rosa. Omdat zij speciaal zijn bedacht en in meerdere verhalen voorkomen dan wel vaste voorouders zijn met een echte achtergrond, hebben zij de aandacht gekregen om een eigen uiterlijk én persoonlijkheid te hebben zoals in het echte leven. De "voorouders" waar jij het over hebt zijn eenmalig. Zij worden dus niet hergebruikt. Als mijn uitleg niet duidelijk genoeg is kun je het ook op deze manier bekijken: Een verhaal waar bijvoorbeeld Dorus Duck in voorkomt staat op Inducks met Dorus Duck als een van de personages geregistreerd. De verhalen waar jij het over hebt, staan op Inducks met huidige personages als Donald en Dagobert, geregistreerd. Dit omdat de zogenaamde voorouders gewoon als verklede huidige personages kunnen worden gezien. Een personage als Dorus Duck heeft ook een eigen plaats op Inducks. Ofterwijl nogmaals: er is een verschil tussen vaste en "losse" personages.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor Oom Paspasu » di aug 13, 2013 2:47 pm

DD schreef:Voorouders als Dorus Duck zijn vaste (Disney) personages geworden die lang geleden zijn bedacht door Barks en Rosa. Omdat zij speciaal zijn bedacht en in meerdere verhalen voorkomen dan wel vaste voorouders zijn met een echte achtergrond, hebben zij de aandacht gekregen om een eigen uiterlijk én persoonlijkheid te hebben zoals in het echte leven.

Don Rosa en Inducks zijn geen verklaringen voor de waarneming dat Dorus Duck door Carl Barks anders is vormgegeven dan oom Dagobert, in tegenstelling tot Dah-Goh-Berton (wat een stomme naam trouwens!).
Dorus Duck is lang geleden bedacht door Barks, niet door Rosa, ook maar voor één verhaal en dan alleen de voorgeschiedenis van het hoofdverhaal. Het is gebruikelijker varianten van de bekende Disney-personages te gebruiken, vooral wanneer je (een groot deel van) een verhaal in het verleden plaatst, in plaats van een verhaal te maken met allerlei nieuwe figuren. Barks deed dat ook bij "King Scrooge the First" en "Back to Long Ago". Dat zijn dan wel twee verhalen over reïncarnatie en/of genetische herinnering.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Duckstad Pocket 3

Berichtdoor DD » di aug 13, 2013 3:25 pm

Ik zeg ook niet dat Rosa Dorus heeft bedacht. Ik zei figuren ALS Dorus zijn door hen bedacht. Barks heeft geen alledaagse verhalen met gekloond achtige voorouders (zoals Ralph zegt) geschreven. Vandaar dat hij ze een ander uiterlijk en persoonlijkheid heeft kunnen geven. Hij heeft bijvoorbeeld Dorus nodig gehad voor een verhaal, zonder verdere bedoelingen en plannen. In tegenstelling tot Rosa die er een ehele geschiedenis bij bedacht. Nadat deze eenmalige personages door Rosa zijn hergebruikt, zijn het vaste karakters geworden.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Pockets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron