Vreemde verhalen

Vreemde verhalen

Berichtdoor Klondike1898 » za feb 03, 2018 2:06 am

Hoi hoi,

De meeste van mijn Donald Duck pockets zijn uit de jaren 70/80, eens in de zoveeltijd lees ik die terug en met plezier. De laatste paar jaar heb ik een stuk of 20 nieuwere pockets gekocht omdat ik wel eens op marktjes kom, soms bossen pockets zie liggen en me af vraag hoe de verhalen zijn (als ik DD lees, dan lees ik voornamelijk de gewone weekbladen)

Als eerste valt de veel snellere tekenstijl me op van de nieuwe boekjes. Het valt me op dat eens in de zoveel tijd ik verhalen tegenkom die ik een beetje een creepy gehalte vind hebben en me afvraag of ik die wel door kinderen moet laten lezen. Na het lezen van sommigen voel ik me zelfs licht depressief. Het gekke is dat ik het bij het lezen van het Donald Duck weekblad zo een beetje nooit vage tekenstijl tegenkom, maar zo een beetje alles zeer geschikt vindt voor kinderen

Ter voorbeeld Pocket 188 laatste verhaal Dagobert Duck en de Dubbele Droom. Waarbij Dagobert in een TV uitzending over zijn dromen wordt gevraagd, dan plotseling in een trance schiet en dan droomt op goudzoekersjacht met zijn butler te gaan, maar daarna toch weer niet en het was toch een droom dat hij droomde. Hij voelde dat hij geen fantasie meer had, dat een of ander iets/ iemand erop uit was zijn fantasie te vernietigen, en ging naar een soort Mysticus die hem diepere wijsheden gaf dat hij de controle moest loslaten. Het verhaal eindigt raar, hij wordt wakker maar ik een droom; ik vind dit voor kinderen iets te heftig en uh...ik als volwassene vind het ook een beetje op de edge

Misschien stel ik me aan en ben ik gewoon niet zo veel gewend, ik speel ook geen snelle computer games of kijk veel enge horror dingen :)

Ik kom dus af en toe van dit soort verhalen tegen, sommige echt 'realistische' tekenstijl, anders dan ik van vroeger gewend ben. Iemand ervaring met verhalen die hij 'vaag/ off the edge/ niet voor kinderen' vindt?

Hoor graag jullie meningen

Groetjes,

Chris
Avatar gebruiker
Klondike1898
New member
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr feb 02, 2018 5:47 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vreemde verhalen

Berichtdoor niels20020 » za feb 03, 2018 3:08 pm

Ik snap wat je bedoelt. Ik kom soms ook verhalen tegen (vooral in de pockets) waarvan ik denk 'Is dit echt geschikt voor Donald Duck?'. Zelf heb ik er meestal niet veel problemen mee, maar ik kan goed begrijpen dat jonge kinderen dit toch best eng kunnen vinden.

Zoals ik al zei komen dit soort verhalen bijna altijd voor in pockets, vaak in Italië gemaakt dus. Zou het kunnen dat de gemiddelde leeftijd van de Duck-lezer daar wat hoger ligt of zo? Anders zou ik niet weten waarom je van die enge verhalen voor zo'n (over het algemeen toch jong) publiek zou maken...
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: Vreemde verhalen

Berichtdoor Klondike1898 » zo feb 04, 2018 1:07 am

Thanks voor het begrip. Zo te horen is de keuring van de verhalen voor Donald Duck weeklbad wat milder (als dat het juiste woord is :) dan voor die van de Pockets van de Italiaanse tekenaars. Denk dat het publiek voor de pockets wellicht wat ouder is of het is gewoon lukraak bedoeld voor iedereen. Ik kom ook superoriginele verhalen tegen, bv een schoolreunie van Boris Boef of Dagobert Duck die op een onbewoond eiland zit met een jonge inboorlinge of met Gita een heel avontuur aflegt. Echt waar je van zegt, dat is heel origineel bedacht vanuit nieuw perspectief

Ik heb nog een aantal grote albums van toptekenaars zoals Carl Barks, Daan Jippes of Don Rosa, maar daarin kom ik trouwens nooit verhalen tegen met een soort van 'creepy' gehalte

Groetjes,

Chris
Avatar gebruiker
Klondike1898
New member
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr feb 02, 2018 5:47 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vreemde verhalen

Berichtdoor Jop Duck » wo apr 25, 2018 8:08 pm

Heet jij Chris?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vreemde verhalen

Berichtdoor Dagoduck » vr apr 27, 2018 9:24 pm

Blijkbaar wel
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6


Keer terug naar Pockets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron