Katrien pockets???!!!

Berichtdoor Kwekje » vr nov 27, 2009 10:00 pm

Michiel P schreef:
Michiel P schreef:"Il dottor Paperus" van Luciano Gatto (Avonturenserie 27)

Moet zijn: "Il dottor Paperus" van Luciano Bottaro (Avonturenserie 26). Lekker bezig weer. :rolleyes:

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++188-AP

26 , 27, wat maakt het uit :/
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Ei » za nov 28, 2009 6:19 pm

Big Bad Wolf schreef:Alleen jammer dat het technisch weer niet helemaal lekker is. Lijkt wel of ze nieuwe medewerkers bij Sanoma hebben die niet snappen dat je een boek soepel moet kunnen openslaan, zonder dat je het verbouwd.
Met de Jonge Woudlopers-reeks is het zo, en nu weer. Zeer onplezierig om te lezen als je niet wilt dat het er straks als een vodje uitziet.

Ja, dat is een nadeel van deze Katrien pocket. Moeilijk open te vouwen. Pagina's vallen deels weg in de vouw. Je moet de pocket zowat uit elkaar trekken om 'm te lezen.
Afgaande op jouw informatie is dit een langer bestaand probleem. Waarom doet de redactie er dan niets aan? Leest men zelf de pockets niet?

Ridder ter Geit schreef:Volgens mij is dat in alle Donald Duck pockets zo'n beetje gangbaar. Een hele vrije creatieve aanpak, veel ruimte voor sprookjes en optredens van figuren als Ega Beva, de Zwarte Schim, Diederik, Brigitta, Otto...

Er gaat een wereld open voor Ei. Dit soort verhalen zijn vanwege bureaucratische redenen in Nederlandse productie niet mogelijk.

Michiel P schreef:Leest Ei wel eens de reguliere DD pockets? In de pockets staan voornamelijk Italiaanse verhalen. Daar zitten hele goede tekenaars tussen. Ik vind de Italiaanse stijl vele malen aantrekkelijker dan het standaard Egmont-tekenwerk, om van de tegenwoordige Nederlandse productie nog maar te zwijgen.

Ei kent alleen de pockets tot en met pakweg 1988. Ei vindt de verhalen in die oude Donald Duck pockets vaak van een beduidend mindere kwaliteit dan die in de Katrien pocket.
Neem bijvoorbeeld pocket 2e reeks #37 'Donald en de Duivelsberg', van februari 1988. Ei herinnert zich deze pocket als bijzonder vaag en flauw. De verhalen daar zijn aan elkaar gepraat als zijnde dromen. Dus je zit honderden pagina's te lezen over een slapende eend die wazige toestanden meemaakt. Dan gaat Ei liever zelf een uiltje knappen. :)
De Katrien pocket is een wereld van verschil, in vergelijking met die oude pocket. Het lijkt zowat alsof de Nederlandse en de Italiaanse productie van plaats hebben gewisseld, wat betreft zwakke verhalen. Of is de Katrien-pocket een bovengemiddeld goede pocket?

Hieronder Ei's oordeel over de twee verhalen die Ei tot dusver heeft gelezen:

Een Oscar voor Zwarte Magica.
Un Oscar per Amelia. 24 pagina's, 3 stroken. Tekst Caterina Mognato, tekeningen Marco Meloni.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+MI++++6-2

Leuk verhaal. Mooi tekenwerk en best een goed verhaal. Geeft inzicht in de film-industrie, m.b.t. stand-ins en diva-gedrag. Ei vindt de eindgrap leuk, met die monsters die kwaad zijn op Magica. De afronding had beter gekund. Op de een-na-laatste pagina zit de climax, die vervolgens op de laatste pagina flauwtjes eindigt in het wegvluchten van Magica. Maar op zich een geslaagd plot.

In het verhaal is een personage te zien dat Roberta heet. Blijkbaar een vriendin van Magica.
http://coa.inducks.org/character.php?c=Roberta

Vraagje. In panel 11.4 (blz 13) zegt Magica: "Ik sta niet toe dat een stom ongeluk het werk van zoveel mensen verknalt!" Is Magica zo begaan met de mensheid? Is ze daar niet te egoïstisch en kwaadaardig voor?
Had ze niet beter aan alleen zichzelf kunnen denken? Dus: "Ik sta niet toe dat een stom ongeluk mijn pleziertje verknalt!" Dat vindt Ei meer bij Magica passen.

Brigitta en Dagobert - De bruiloft.
Brigitta e Paperone oggi sposi. 6 pagina's, 3 stroken. Tekst Antonella Pandini, tekeningen Marco Pavone.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+2212-3

Grappig plot. Mooi tekenwerk. Beetje zoals Taliaferro in jaren 50 en 60. In elk geval Dagobert. Dialoog is helaas wat mager. Korte, weinigzeggende teksten. Bijna steno. Beetje knullig. Hoewel het verhaal weinig dialoog nodig heeft, had de weinige tekst wat levendiger gekund. Verder een heel leuk verhaaltje, met hoofdrollen voor Dagobert en Brigitta. Ook Diederik is te zien (en te horen). Ja, leuk. Om vrolijk van te worden!

[SPOILER]
Vraagje. Waarom heeft de regisseur zo'n grote mond tegen Dagobert, die blijkbaar zijn opdrachtgever is?
Opmerking. De bedoelde anti-climax aan het einde lijkt een tikje op dat van de Monty Pyhton's film 'The Holy Grail'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Python_and_the_Holy_Grail
[/SPOILER]
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Otto » wo dec 02, 2009 2:10 am

Ei schreef:Lusky? Wie is Lusky?

Ah, je bedoelt dit personage:
http://coa.inducks.org/character.php?c=Lusky

Nooit van gehoord. Nooit eerder gezien. Ei raakt "out of touch". :)

Deze personage komt regelmatig in de Pockets voor... hij is de assistent van Rockerduck..
W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N
Otto
Member
 
Berichten: 249
Geregistreerd: wo sep 16, 2009 10:25 pm

Berichtdoor Ei » za dec 12, 2009 8:31 pm

Vervolg van Ei's bericht van 2009-11-28 17:19:49.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=19672#p19672

Hieronder Ei's oordeel over de resterende verhalen in de Katrien pocket.

De woelige jaren van Clarabella Koe - De Maltezer adelaar.
L'aquilone maltese. 25 pagina's, 3 stroken. Tekst Claudia Salvatori, tekeningen Marco Mazzarello.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+M++++40-2

Volgens Michiel een parodie op de film "The Maltese Falcon" (1941). Wat Ei niets zegt.
Mooie tekeningen. Leuk idee om Clarabella en Karel te koppelen als speurneuzen. Maar van het plot kan Ei geen chocolade maken.
Er zijn de o.a. volgende personages:
- een verzamelaar Archibald Juweel
- bandiet Jim Cocorina
- inspecteur Frank Steenmans
- notaris Stofmans
- een naamloze handlanger van Cocorina
- Jim Cocorina Senior
Ei raakt het spoor bijster in de personages. Op de een of andere manier zorgt Jim Cocorina Senior voor "de grap van de eeuw". Wil iemand zo vriendelijk zijn om die aan Ei uit te leggen?

Oom Dagobert - Goud en familie.
Zio Paperone... oro & famiglia. 21 pagina's, 3 stroken. Tekst Nino Russo, tekeningen Alessandro Barbucci.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+2013-6

Mooie tekeningen. Leuk plot. Maar Dagobert bemoeit zich wel heel erg met het liefdesleven van Donald en Katrien. Als Donald en Katrien sinds hun kuikentijd onafscheidelijk zijn en zo bij elkaar horen, waarom heeft Dagobert dan geen problemen met (in dit verhaal afwezige) Guus? Alhoewel Dagobert in dit verhaal vooral bezig is, zijn verstoring van de relatie van Donald en Katrien te corrigeren.

Uit het dagboek van Katrien - De Kroet.
Il Bambalione. 20 pagina's, 3 stroken. Tekst Nino Russo, tekeningen Silvia Ziche.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+2079-4

Mooie tekeningen. Sterk plot. Waren er in Nederland nog maar verhalen met zulke sterke ideeën. In dit verhaal wordt opschepper Donald verteld over een fictieve diersoort. Donald wil zich niet laten kennen en beweert verstand te hebben van deze diersoort. Wat niet kan, omdat de diersoort verzonnen is. Aan het einde volgt een verrassende wending.
Ei vindt dit een van de beste verhalen in de pocket.

Uit het dagboek van Katrien - De eerste liefde vergeet je nooit!
Dall'album di Paperina: Il primo amore non si scorda mai. 23 pagina's, 3 stroken. Tekst Bruno Concina, tekeningen Andrea Freccero.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+2118-4

Mooie tekeningen. Weinig plot, maar wel leuk. In dit verhaal blikken Donald en Katrien terug op hun jeugd, waarin elk een eigen versie van het gebeurde heeft. Uiteindelijk moet Oma Duck uitkomst bieden.

Katrien - Daar kun je de klok op gelijkzetten.
Paperina e i puntuali ritardi. 14 pagina's, 3 stroken. Tekst Alberto Savini, tekeningen Lorenzo Chiavini.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+2263-5

Mooie tekeningen. Sterk plot. Weer een idee dat tegenwoordig in Nederland gemist wordt. Katrien baalt dat Donald steeds te laat komt. Waarop Donald haar uitdaagt om zelf op tijd te komen, in vier pogingen.
Een van de beste verhalen in de pocket.

Otto en Brigitta - Het perfecte koppel.
Pico e Brigitta coppia perfetta. 22 pagina's, 3 stroken. Tekst Carlo Gentina, tekeningen Carlo Limido.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+2286-2

Mooie tekeningen. In principe een goed plot, maar slap uitgewerkt. Dagobert koppelt Brigitta en Otto aan elkaar, voor Otto's wetenschappelijke expeditie in Australië. Op deze manier is Dagobert van beiden verlost. Ei vindt de hagedis grappig, hoe hij zich koel houdt. Het wordt een beetje Monty Python-achtig ('The Holy Grail') als Otto zich afvraagt waar de hagenis een blad vandaan haalt in de woestijn. Helaas stopt de melige zoektocht daarna vrij snel, bij het zandhoen.
[SPOILER]
Aan het einde wordt het verhaal slap en vaag. Dagobert spreekt de teruggekeerde Brigitta en Otto via een videoscherm toe. Dagobert vertelt dat Otto een geschikte partner voor Brigitta is. Waarop Brigitta verliefd achter Otto gaat aanrennen. Ei mist in dit verhaal een karaktergroei, of hoe het ook heten mag. Het contact tussen Brigitta en Otto blijft tijdens de expeditie oppervlakkig. Pas als Dagobert een videotoespraak houdt is Brigitta ineens op slag verliefd op Otto, en is ze Dagobert ineens vergeten. Dat gaat te makkelijk. Of hoort dit bij Brigitta's karakter?
[/SPOILER]

Katrien en de bijzondere baan.
Paperina e l'insolito lavoro. 12 pagina's, 3 stroken. Tekst Daniele Regolo, tekeningen Claudio Panarese.
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+2681-3

Mooie tekeningen. Sterk idee, maar wat gebrekkig uitgewerkt. In dit verhaal is Katrien muntenpoetser van Dagobert. Maar ze voelt zich schuldig tegenover Donald, wiens plaats ze inneemt. Dit blijft echter vaag in de plaatjes. Donald is tot en met dat moment nog afwezig en geen muntenpoetser. Katrien denkt slechts aan hem, in alleen maar tekst. Dat is een zwakke uitwerking. Want strips zijn een visueel medium.
Katrien als muntenpoetser. Zo'n eenvoudig doch sterk idee.
Had een van de beste verhalen in de pocket kunnen zijn.


Ei heeft enorm genoten van de Katrien pocket. Alsof je na jaren woestijn een frisse regenbui voelt. Ei vindt de verhalen, of tenminste hun sprankelendheid, verfrissend. Alsof men in Italië wel met plezier en nieuwsgierigheid met strips bezig is.

Wat een contrast met Thom Roep's Donald Duck Weekblad. We zitten hier in een achterlijk, achtergebleven, afstervend gebied. Hier moeten wij lezers smeken om Otto, Diederik en Brigitta. Hier worden we dom en leeg aangekeken door Thombie de Zombie. Terwijl de Italianen en ook de Denen (Egmont) laten zien dat we gelijk hebben. 't Is toch een veel leukere, levendige wereld daar?

Jammer dat we om Oom Thom's kerkhof heen, aan zulke levendige verhalen moeten komen. Wat een geluk dat de pockets grotendeels door het buitenland worden samengesteld.
Ei begrijpt nu waarom de pockets zo populair zijn. Ze léven.

Conclusie: kopen deze pocket!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo dec 13, 2009 2:14 am

Ei schreef:Ei kent alleen de pockets tot en met pakweg 1988. Ei vindt de verhalen in die oude Donald Duck pockets vaak van een beduidend mindere kwaliteit dan die in de Katrien pocket. [...] De Katrien pocket is een wereld van verschil, in vergelijking met die oude pocket. Het lijkt zowat alsof de Nederlandse en de Italiaanse productie van plaats hebben gewisseld, wat betreft zwakke verhalen.

Grappig. Ik vind juist dat het omgekeerde waar is. De oude pockets (deels kleur, deels zwart-wit) bevatten langere, avontuurlijker verhalen van de "goede, oude tekenaars". Die verhalen waren ook klassiek getekend. Tegenwoordig ligt de nadruk op korte verhalen die vooral humoristisch i.p.v. avontuurlijk zijn, met heel overdreven tekenwerk. Met de serie pockets in kleur ben ik opgehouden bij nummer 100. Ik verzamel nog wel de oude pockets. Er zitten natuurlijk ook wel eens flauwe verhalen tussen, maar die kun je in elke serie aantreffen. Ik vind dat de huidige Italiaanse verhalen nog maar weinig doen met de personages. Ze plaatsen liever een personage in een bepaalde situatie en kijken dan hoe ze dat leuk kunnen maken, i.p.v. dat ze vanuit de personages schrijven.

Dat wil niet zeggen dat er in de kleurenpocket-reeks (1992-nu) geen goede delen zijn verschenen. Het verbaast me dat Ei geen van deze uitgaven kent. Vooral omdat Diederik en Otto er vaak in voorkomen. De 'Katrien'-pocket komt op mij over als uitmelking van een formule. Eerst de pockets, dan dubbelpockets, minipockets en nou óók nog een Katrien-pocket?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo dec 13, 2009 2:32 am

Ei schreef:Mooie tekeningen. Sterk plot. Waren er in Nederland nog maar verhalen met zulke sterke ideeën. In dit verhaal wordt opschepper Donald verteld over een fictieve diersoort. Donald wil zich niet laten kennen en beweert verstand te hebben van deze diersoort. Wat niet kan, omdat de diersoort verzonnen is. Aan het einde volgt een verrassende wending. Ei vindt dit een van de beste verhalen in de pocket.

Dat klinkt als de beschrijving van een plot van een oude aflevering van Cheers: Sam en de jongens maken de opschepperige psychiater Frasier wijs dat er zoiets bestaat als een "snipe", waarop ze regelmatig jagen. Vervolgens wil Frasier ook mee en eindigt alleen en verlaten met zijn jachtgeweer in de bossen, op zoek naar een niet-bestaande diersoort.

Cheers- The heart is a lonely snipe hunter
http://www.youtube.com/watch?v=IP25WVAOrTM
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ei » zo dec 13, 2009 6:12 pm

Rubberduck schreef:[Katrien pocket vs oude pockets] Grappig. Ik vind juist dat het omgekeerde waar is.

Ei zal hierop reageren in het nieuwe topic:

Kwaliteit van pockets
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1337

Rubberduck schreef:[Uit het dagboek van Katrien - De Kroet] Dat klinkt als de beschrijving van een plot van een oude aflevering van Cheers: Sam en de jongens maken de opschepperige psychiater Frasier wijs dat er zoiets bestaat als een "snipe", waarop ze regelmatig jagen. Vervolgens wil Frasier ook mee en eindigt alleen en verlaten met zijn jachtgeweer in de bossen, op zoek naar een niet-bestaande diersoort.

Cheers- The heart is a lonely snipe hunter
http://www.youtube.com/watch?v=IP25WVAOrTM

Bij het het derde deel staat het volgende commentaar:
benarielraven (2 weken geleden)

Apparently, in Scotland, they do a very similar thing, but it's called a Haggis Hunt. It's done on unsuspecting tourists who think that they're being taken into the woods to catch their very own haggis for supper, only to be left all alone when the locals run off. Also, haggis hunters are usually given, rather than a bag, a net on a long pole, which I thought was also the traditional implement used to catch snipe, though I may be wrong, given that I've never managed to catch a single snipe. :D

bron: http://www.youtube.com/comment_servlet?all_comments&v=w5Sr8SpTYl8&fromurl=/watch%3Fv%3Dw5Sr8SpTYl8%26feature%3Drelated

Wikipedia meldt:
A snipe hunt, a form of wild-goose chase that is also known as a fool's errand, is a type of practical joke that involves experienced people making fun of credulous newcomers by giving them an impossible or imaginary task. The origin of the term is a practical joke where inexperienced campers are told about a bird or animal called the snipe as well as a usually preposterous method of catching it, such as running around the woods carrying a bag or making strange noises. Incidentally, the snipe (a family of shorebirds) is difficult to catch for experienced hunters, so much so that the word "sniper" is derived from it to refer to anyone skilled enough to shoot one.[1] [...]

1 ^ Etymonline.com - snipe

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Snipe_hunt
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckie Duck » wo dec 30, 2009 5:22 pm

Volgen er nog Katrien Pockets? En komt er nog een 2e DONALD? Ik kan op internet ook nog steeds niet de komende strips voor 2010 vinden.. hier op de site staat het maar voor een paar maand..
Duckie Duck
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 5:05 pm

Berichtdoor kwok » wo dec 30, 2009 5:30 pm

Weet iemand waar ik de komende strips 2010 kan vinden. En ik zag op zester dat het mogelijk is om abo te nemen duck out. Waarom gebeurt er niks meer op roddelflop disny nieuws en ddweb.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Ei » wo jan 13, 2010 12:32 am

Duckie Duck schreef:Volgen er nog Katrien Pockets?

Ei hoopt van wel! De eerste pocket is Ei goed bevallen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Dubbelduck » wo jan 13, 2010 7:30 pm

Ja. De eerste pocket is mij ook wel goed bevallen. Een tweede pocket staat niet bij de halve lijst van verwachte strips van 2010. Overigens staan daar ook geen Jonge Woudlopers avonturenboeken meer bij. Aan de ene kant kocht ik die nooit, maar aan de andere kant verschijnt er ook steeds een remake in, en die remakes vind ik zeer leuk.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Duckie Duck » vr feb 12, 2010 6:46 pm

De 2e Katrien Pocket is volgende week te koop (zie elders op de site) en de voorkant is al te bekijken op de Abonnee pagina (4) in de donald duck. Laat ik nou net nooit de geluksnummers bij de Donald Duck hebben:( Maar ik ga hem zeker kopen!
Duckie Duck
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 5:05 pm

Berichtdoor Appie Aap » vr feb 12, 2010 7:17 pm

Duckie Duck schreef:De 2e Katrien Pocket is volgende week te koop (zie elders op de site) en de voorkant is al te bekijken op de Abonnee pagina (4) in de donald duck. Laat ik nou net nooit de geluksnummers bij de Donald Duck hebben:( Maar ik ga hem zeker kopen!

Ik ben ook heel benieuwd naar deze pocket. Hoewel ik de eerste nog steeds moet kopen. :P
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Kwekje » za mei 01, 2010 4:08 am

Mmm....

Er is dus wél een tweede deel van Katrientje pientje.

Maar Ze heeft koorts en zal over niet al te lange termijn komen te overlijden.. :(

Maar dat is dan weer niet erg want dat is normaal :)


Het komt Het gaat, maar het leukste (wat Dubbelduck ook al zei) het komt weer terug als "remake" en die zijn inderdaad best leuk ;)




Trusten


Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Appie Aap » za mei 01, 2010 10:25 pm

Weet iemand wanneer nummer 3 zal komen? :)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

VorigeVolgende

Keer terug naar Pockets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten