Wat vinden jullie van... Carl Barks

Berichtdoor Bruno » za apr 16, 2011 4:26 am

Rubberduck schreef:Ik weet nog wel een partij waar je kan solliciteren.

Wat vind je zelf nou van deze opmerking? Totaal irrelevant, onnodig en nog belangrijker: onterecht, want in mijn korte reacties heb ik exact hetzelfde gezegd als in die lange reactie, maar je vond het blijkbaar te kort om er aandacht aan te besteden en noemt het maar even een oneliner. En hoe kom je in Gansnaam nou weer van een discussie over Don Rosa en Barks op het mij vertellen dat ik moet solliciteren bij een slecht-debatterende, inhoudsloze politieke partij? Aaaah frustratie!!! Ik voel me nu echt uit de tent gelokt, ik heb gereageerd en jij hebt je zin gekregen. Dus ik zeg alleen nog dit: ga toch fietsen. Ik probeer tenminste positief te blijven tussen al jullie negatieve modder.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » za apr 16, 2011 11:08 pm

Eh... relax, man. Neem een kalmeringsmiddel ofzo. Of een goed glas wijn, zoals Jos Beekman zou zeggen. :P

Bruno Kopsky schreef:Ik vind dat je Don Rosa niet zo moet haten, zelfs niet als je geen fan van hem bent. [...] In elk geval vind ik dat je Don Rosa niet zomaar mag afschilderen als een neppe verpester van Barks z'n universum. Als je er niet van houdt, moet je het maar gewoon niet zoveel aandacht schenken. Barks' universum heeft model gestaan voor Rosa's universum. Probeer ze los van elkaar te zien. Dit antwoord is lang genoeg en nu stoppen met zeuren. Word er een beetje sjacherijnig van.

Ja, dat merken we. We vragen gewoon om een beetje onderbouwing van je standpunt en dat noem jij gelijk al "zeuren". Je zegt dat we geen kritiek op Rosa "moeten" of "mogen" hebben, maar waarom zou dat eigenlijk niet mogen? Iedereen mag toch zijn mening uiten? Ik verbied jou toch ook niet lovend te zijn over Rosa? Maar jij bent wel bezig anderen rond te commanderen: "en nu stoppen met zeuren". Ja, meester! Ik zal ook nog opzitten en pootjes geven, nou goed? Blijkbaar kun jij geen kritiek verdragen op Rosa. Opvallend, want zelf heb je een waslijst aan zwakke punten van Rosa opgenoemd:

- hij is dolgedraaid in de relatie tussen Dagobert en Goldie
- hij tekent gebrekkige eenden
- hij heeft de romantiek van Barks verpest
- hij gebruikt vaak flauwe humor
- hij gebruikt Donald (te) vaak als slapstick-figuur
- zijn precieze berekeningen van wie wanneer geboren/gestorven is zijn "vervelende dingen"

Dat zijn allemaal zaken die jij net zélf hebt opgesomd. Maar als wij het aankaarten, dan heet het "zeuren"? Je enige verdediging van al deze gebreken is dat Rosa wel heus heel goed zijn best heeft gedaan. Ja, dat haalt je de koekoek. Het moest er nog eens bijkomen dat hij opzettelijk de kantjes eraf had gelopen. Verder blijf je steken in algemeenheden (hij heeft Donald een "nieuwe dimensie" gegeven) en nietszeggende lofuitingen ("briljante plots") zonder onderbouwing. Kijk, Ui heeft tenminste een paar zeer specifieke, concrete voorbeelden gegeven van Rosa's falen, uit 'A Letter From Home' en 'Hearts of the Yukon'. Daar kan ik wat mee, dat is te bevestigen of te weerleggen.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor kwuk duck » za apr 16, 2011 11:15 pm

Welke gebrekkige eenden! En als je het zo goed weet doe het hem dan maar eens voor!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Bruno » zo apr 17, 2011 2:00 am

Mijn punt was dat je ondanks je haat op werk van Don Rosa nog wel tenminste wat waardering voor hem kan hebben voor wat hij heeft gedaan. En toen is met name Rubberduck mij gaan irriteren omdat hij dat denk ik niet snapte.
Bruno Kopsky schreef:Ik ben nooit een grote fan geweest van Don Rosa's verhalen maar ik kan ze wel waarderen. Ik bedoel niet dat ze Barks benaderen in zijn klasse en stijl, maar Rosa verzint wel plots waar je u tegen kan zeggen.

Bruno Kopsky schreef:Don Rosa is een beetje op hol geslagen, maar hij heeft alles gedaan als Barksliefhebber. Bovendien is hij belangrijk geweest voor Donald Duck. Zonder Don Rosa was de populariteit nu veel minder groot geweest. Dat mag je ook niet onderschatten. (...)Mijn interesse voor Barks is destijds extra aangewakkerd door Don Rosa's Life & Times.

Rubberduck schreef:Och jongen, ga nou eens één keertje in op de *inhoud* van wat anderen schrijven, in plaats van je er met een gemakzuchtige one-liner vanaf te maken. Voor één keertje maar, please? Dat zou dan gelijk de allereerste keer zijn. Want moet je zó een Rosa-verhaal vol aanwijsbare fouten verdedigen, door anderen te diskwalificeren?

Ik verdedig niet een slecht verhaal door Don Rosa, maar probeer jullie aan te sporen om ondanks haat op verhalen/tekeningen toch blij te zijn over wat wel goed van hem is en wat hij wél leuk heeft gedaan.
Rubberduck schreef:Rosa biedt schijn-diepgang, aan de oppervlakte. Een mooi laagje vernis dat je er gemakkelijk vanaf krast. Maar om dat te doorzien moet de lezer zélf wat dieper kijken en daar heeft de lezer geen zin in. Het zijn toch maar pratende eenden...

Bruno Kopsky schreef:Ik ben het volkomen met jullie eens dat Don Rosa sommige dingen heeft verpest en dat hij vaak verkeerde keuzes heeft gemaakt, maar je kunt zijn verhalen als hardcore Barks-liefhebber wel léren leuk te vinden.

Duckfan van Down Under schreef:
Bruno Kopsky schreef:Zonder Don Rosa was de populariteit nu veel minder groot geweest. Dat mag je ook niet onderschatten. (...)Mijn interesse voor Barks is destijds extra aangewakkerd door Don Rosa's Life & Times.

Daar ben ik het mee eens. Toevallig is mijn interesse voor Barks ook aangewakkerd door de L&T.

En toen komt Ui met een groot verhaal opnieuw Don Rosa afkraken, niet alleen op z'n werk maar ook op de man. Als in: 'hij deed het om zichzelf te laten vereren' en 'dat kan iedereen'.
Ui schreef:Rosa heeft alles gedaan als ROSA-liefhebber. Rosa heeft Barks's werk gebruikt om vooral zichzelf te vereren en laten vereren. Rosa heeft historisch revisionisme toegepast, in de negatieve zin. Barks's eenden werden zoogdieren. Barks's tijdloze eenden werden vastgespijkerd in de jaren 50. Met theorieën op internet over Dagobert die sinds 1967 dood is en zijn geldpakhuis naar de bodem van de oceaan heeft laten zinken.
Duckfan van Down Under schreef:Toevallig is mijn interesse voor Barks ook aangewakkerd door de L&T.

Van Rosa leer je alleen Rosa's beperkte visie op Barks kennen. (snotter)
Ui schreef vanmiddag:
Ui vindt een aantal Rosa-plots goed. Maar de meeste van Rosa's verhalen bestaan uit hergebruikte plots van anderen. (snik)

Maar ja, Rosaïsten kunnen nu eenmaal niet lezen! (huil huil)
Iedereen kan bibliotheekboeken overschrijven. Rosa doet alsof hij die bibliotheek eerst heeft moeten opgraven. Maar je loopt er gewoon naar binnen, pakt een boek en gaat in de leeszaal zitten. Ui ziet al voor zich, hoe Rosa daar als een Indiana Jones komt binnenzetten. (snotter)
(...) Maar goed, er zijn genoeg mensen die een soap realistischer vinden dan een tekenfilm. Want-een-tekenfilm-heeft-getekende-poppetjes-en-geen-echte-mensen.

Bruno Kopsky schreef:Okee, laat maar zitten. Je bent wel consequent, maar verder echt een irritant klein wijsneuzerig ventje met oogkleppen.

Als in: je snapt niet wat ik schrijf en je gaat maar door over wat er allemaal slecht aan is! Wat ik hier bij moet zeggen, is dat ik hier met name het 'wijsneuzerig' en 'met oogkleppen' van belang vind. Dat 'irritant klein ventje' zeg ik wel vaker (in het echt).
Rubberduck schreef:Alweer zo'n pareltje van weldoordachte wijsheid en perfect onderbouwde argumenten. :rolleyes: Zeg, jij moet de politiek in, zeg. Jij debatteert ze vast allemaal onder tafel. Ik weet nog wel een partij waar je kan solliciteren.

Rubberduck schreef:Ik vind het vooral jammer dat je met jou geen normale discussie kunt hebben. Je kunt niet eens aangeven waarom je vindt dat Ui ongelijk heeft over Rosa. In plaats daarvan ga je een potje zitten schelden. Jammer.

'Jammer, jammer.' Ik zeg dus níet dat Ui geen gelijk heeft over Don Rosa, en dat herhaal ik later ook!
Bruno Kopsky schreef:De rollen zijn nu echt omgedraaid hè? Nu ben ik degene die zit te schelden (irritant ventje, wauw). Okee, nog een keer. Ik vind dat je Don Rosa niet zo moet haten, zelfs niet als je geen fan van hem bent. Hij is immers een van de allerbelangrijkste artiesten geweest in de geschiedenis van de Donald Duck.
(...) Ik ben ook geen fan van zijn precieze berekeningen van wanneer wie geboren is en doodging en al dat soort vervelende dingen, maar tegelijkertijd heb ik ook behoorlijk veel waardering voor hem. In elk geval vind ik dat je Don Rosa niet zomaar mag afschilderen als een neppe verpester van Barks z'n universum. Barks' universum heeft model gestaan voor Rosa's universum. Probeer ze los van elkaar te zien.

Rubberduck schreef:We vragen gewoon om een beetje onderbouwing van je standpunt en dat noem jij gelijk al "zeuren". Je zegt dat we geen kritiek op Rosa "moeten" of "mogen" hebben, maar waarom zou dat eigenlijk niet mogen? Iedereen mag toch zijn mening uiten? Ik verbied jou toch ook niet lovend te zijn over Rosa?

Dat ben ik dus niet!
Rubberduck schreef:Maar jij bent wel bezig anderen rond te commanderen: "en nu stoppen met zeuren". Ja, meester! Ik zal ook nog opzitten en pootjes geven, nou goed?

En dit is onnodig irritant en maakt mij dan sjacherijnig, SNAPT U?
Rubberduck schreef:Blijkbaar kun jij geen kritiek verdragen op Rosa. Opvallend, want zelf heb je een waslijst aan zwakke punten van Rosa opgenoemd:
(...)
Dat zijn allemaal zaken die jij net zélf hebt opgesomd. Maar als wij het aankaarten, dan heet het "zeuren"? Je enige verdediging van al deze gebreken is dat Rosa wel heus heel goed zijn best heeft gedaan.

Ja, IK BEN GEEN FAN VAN DON ROSA. Maar ik vind dat je desalniettemin kunt waarderen wat hij heeft gedaan voor Donald Duck, met veel enthousiasme.

Is mijn punt en mijn latere boosheid nu wél duidelijk? Ook al zie ik zelf haast door de bomen het bos niet meer.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » zo apr 17, 2011 2:18 am

Nee, het is mij in het geheel niet duidelijk. Het enige dat je doet, is het onder elkaar zetten van een paar van je eigen quotes en quotes van anderen. Het verband is vaak ver te zoeken. Je boodschap lijkt te zijn: "ook al vind je Rosa's werk k*t met peren, dan moet je toch waardering voor hem hebben." Wel, er zijn wel degelijk verhalen van Rosa die ik zeer waardeer. In mijn persoonlijkheid van 'Rockerduck' heb ik daarvan een opsomming gegeven in dit topic:

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1094

Maar dat maakt je redenering natuurlijk nog niet geldig. Het lijkt erop dat je je persoonlijk aangevallen voelt door kritiek op het werk van Rosa. Waarom zou je anders zo snel geïrriteerd en gefrustreerd raken? Bovendien raken we zo alleen maar off-topic, want dit topic ging over BARKS. ;) En over Barks gesproken: Ui baseert zijn beweringen over Rosa als mens (die het alleen voor eigen eer en gewin zou hebben gedaan) heus niet op gebakken lucht. Rosa heeft op de Disney Comics Mailing List (van Inducks.org) midden jaren '90 een hoop vuiligheid over Barks geschreven. Misschien dat ik die smerigheid nog een keer herhaal in een topic dat over Rosa gaat i.p.v. over BARKS.

kwuk duck schreef:Welke gebrekkige eenden! En als je het zo goed weet doe het hem dan maar eens voor!

Waarom zou ik?! Ik ben geen tekenaar! Rosa krijgt betaald om eenden te tekenen, dan moet hij zijn werk maar goed doen. En volgens Bruno Kopsky heeft hij dat dus niet gedaan.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » zo apr 17, 2011 2:33 am

Rubberduck schreef:Nee, het is mij in het geheel niet duidelijk. Het enige dat je doet, is het onder elkaar zetten van een paar van je eigen quotes en quotes van anderen.

En daarmee aan jou duidelijk maken waarom ik me na mijn normale antwoorden zo ergerde aan jouw beschuldigingen dat ik alleen maar oneliners gebruik, geen normale discussie voer en alleen maar een potje zit te schelden.

Rubberduck schreef:Het verband is vaak ver te zoeken. Je boodschap lijkt te zijn: "ook al vind je Rosa's werk k*t met peren, dan moet je toch waardering voor hem hebben." Wel, er zijn wel degelijk verhalen van Rosa die ik zeer waardeer. In mijn persoonlijkheid van 'Rockerduck' heb ik daarvan een opsomming gegeven in dit topic:

Dit was inderdaad wat ik bedoel en wat ik wou horen.
Rubberduck schreef:Maar dat maakt je redenering natuurlijk nog niet geldig.

Is dit nodig? Waar doel je nu op? Na deze zin ga je zeggen dat het lijkt alsof ik me persoonlijk aangevallen voel door kritiek op het werk van Rosa. Dat maakt welke redenering ongeldig?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » zo apr 17, 2011 3:01 am

Bruno Kopsky schreef:En daarmee aan jou duidelijk maken waarom ik me na mijn normale antwoorden zo ergerde aan jouw beschuldigingen dat ik alleen maar oneliners gebruik, geen normale discussie voer en alleen maar een potje zit te schelden.

Als er één ding duidelijk is geworden door jouw aan elkaar geplak van quotes, is het wel dat ik gelijk had: je gebruikte helemaal geen argumenten, maar enkel one-liners. Nietszeggend. Maar, je lange reply waarin je, ironisch genoeg, zélf Rosa bijna tot de grond toe affikte, is een goede aanzet tot een echt inhoudelijke discussie. :)

Bruno Kopsky schreef:Dit was inderdaad wat ik bedoel en wat ik wou horen.

Oh? Dus het enige wat je wilt horen, is hoe goed Rosa is? :lol:

Bruno Kopsky schreef:Is dit nodig? Waar doel je nu op? Na deze zin ga je zeggen dat het lijkt alsof ik me persoonlijk aangevallen voel door kritiek op het werk van Rosa. Dat maakt welke redenering ongeldig?

Het feit dat ik toegeef dat sommige Rosa-verhalen goed zijn, maakt je redenering dat men Rosa koste wat kost goed moét vinden, omdat hij "zijn best" doet, nog niet geldig.

Maar nu gaat het topic niet meer over Barks, noch Rosa, maar over debattechnieken. :P
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » zo apr 17, 2011 3:12 am

Je denkt nog steeds dat ik een hele grote fan ben van Don Rosa. Ik ben dat niet. Maar ondanks dat ben ik blij dat hij er is geweest. Is dat duidelijk?

Wat ik wou horen is niet dat je Rosa goed vond, maar dat je sommige dingen van hem daadwerkelijk kan waarderen. Snap je wat ik bedoel?

'Ironisch genoeg fikte ik Don Rosa zelf af'. Géén ironie dus. Nogmaals, ik ben ook geen fan van Rosa, maar respecteer hem en zijn werk wel. Zo wel duidelijk?

Ik wil geen discussie over zijn werk, maar ik schrok dat ook HIJ hier een boeman is, net zoals jullie oom Thom. Boeman als in 'kwaad, slecht, hels, fout, verboden, had er nooit geweest mogen zijn'. Begrijp je?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor kwuk duck » zo apr 17, 2011 11:13 am

Rubberduck schreef:
kwuk duck schreef:Welke gebrekkige eenden! En als je het zo goed weet doe het hem dan maar eens voor!

Waarom zou ik?! Ik ben geen tekenaar! Rosa krijgt betaald om eenden te tekenen, dan moet hij zijn werk maar goed doen. En volgens Bruno Kopsky heeft hij dat dus niet gedaan.

nee jij kraakt rosa af!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor MatroosDuck » zo apr 17, 2011 12:28 pm

Ieder zijn eigen smaak!
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Berichtdoor Jacob McDuck » zo apr 17, 2011 4:43 pm

MatroosDuck schreef:Ieder zijn eigen smaak!

Echt hè?
@#$%&! I'll Buy this whole town and trow you all out on your collective ear!
Jacob McDuck
Member
 
Berichten: 35
Geregistreerd: di apr 12, 2011 9:22 pm
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Ui » zo apr 17, 2011 5:22 pm

En we blijven doorgaan over Rosa, onder een topic over Barks. (huil huil)

Bruno Kopsky schreef:Ik vind dat je Don Rosa niet zo moet haten, zelfs niet als je geen fan van hem bent.

Rosa is op de stoel van Barks gaan zitten. Of heeft zich daar laten neerzetten. Rosa heeft zitten oordelen wat van Barks wel meetelt en wat niet. (snik)
En dat moet allemaal kritiekloos de revue passeren? Terwijl Rosa geen blad voor de mond neemt?

Bruno Kopsky schreef:Hij is immers een van de allerbelangrijkste artiesten geweest in de geschiedenis van de Donald Duck. En dat kan je leuk vinden, en dat kan je niet leuk vinden, maar dat maakt niet uit! 't Is zo.

O ja? Toen Rosa begon met Duck-stripverhalen, eind jaren 80, was Donald Duck al tientallen jaren gevestigd. Donald Duck was al gevestigd toen Rosa nog geboren moest worden.

Bruno Kopsky schreef:En iedereen zeurt maar de hele tijd dat hij Donald Duck en Carl Barks heeft verpest, terwijl hij een man was met een normaal betalende baan, die dat in heeft ingeruild om zijn jongensdroom waar te maken: een Dagobert Duckverhaal schrijven en tekenen.

Wie zegt dat Rosa die baan of dat bedrijf had kunnen houden? 't Klinkt romantisch om met goedlopend werk te stoppen omdat je een idool wilt eren, maar het slaat in werkelijkheid natuurlijk nergens op. Dus Ui denkt dat er meer heeft gespeeld dan alleen Barks.

Bruno Kopsky schreef:Dat tegen een salaris van niks en dat kon hij omdat zijn vrouw ook nog een baan had.

Dus je laat je partner voor het inkomen zorgen, terwijl je zelf wat gaat zitten hobbyen? (snotter)

Bruno Kopsky schreef:In het liefdesdrama tussen Dagobert en Goldie is hij ook doorgedraaid, maar ik denk dat dit mede een poging was van hem om zichzelf te uiten. Wie weet had hij ook wel een verloren liefde uit zijn jonge jaren, omdat hij te veel aandacht schonk aan zijn harde werken.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zit een striptekenende Rosa te mijmeren over een verloren jeugdliefde, terwijl zijn vrouw voor het vaste inkomen moet zorgen?

Bruno Kopsky schreef:In elk geval vind ik dat je Don Rosa niet zomaar mag afschilderen als een neppe verpester van Barks z'n universum. Als je er niet van houdt, moet je het maar gewoon niet zoveel aandacht schenken.

Dat zou Rosa zelf ook zeggen. Zelf mag hij vrij zijn gang gaan met Barks en het bekritiseren van mensen, terwijl andersdenkenden moeten zwijgen. (huil huil)

Bruno Kopsky schreef:En toen komt Ui met een groot verhaal opnieuw Don Rosa afkraken, niet alleen op z'n werk maar ook op de man. Als in: 'hij deed het om zichzelf te laten vereren' en 'dat kan iedereen'.

Wat, op de man? Jij zit te fantaseren dat een reden waarom Rosa doordraait met Goldie, misschien zou kunnen zijn dat hij zelf geen oog voor een jeugdliefde had. Jij zit zowat door het sleutelgat van zijn slaapkamer te gluren.
Ui heeft kritiek op een aantal van Rosa's werkwijzen. Dat is een groot verschil.

Bruno Kopsky schreef:Ik wil geen discussie over zijn werk, maar ik schrok dat ook HIJ hier een boeman is, net zoals jullie oom Thom. Boeman als in 'kwaad, slecht, hels, fout, verboden, had er nooit geweest mogen zijn'. Begrijp je?

Zo zwart worden Don Rosa en Thom Roep helemaal niet geschilderd. Ui heeft nooit gezegd: "Och, waren ze nooit geboren." Of het zou een belachelijke overdrijving moeten zijn.
Mensen als Rosa en Roep zijn bureaucraten die de levende wereld van Barks vastpinnen aan beperkingen, onder meer door personages te verbieden. Wat bij Barks succesvol was, kan bij hen verboden zijn. Ook geven ze beiden geregeld foute informatie, als ze hun bekrompen beleid verdedigen. (snik)

Barks's wereld lééft. Dat is wat Ui zo goed aan Barks's wereld vindt.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo apr 17, 2011 11:17 pm

kwuk duck schreef:nee jij kraakt rosa af!

Ja.























































































En dan?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor kwuk duck » ma apr 18, 2011 5:37 pm

Rubberduck schreef:
kwuk duck schreef:nee jij kraakt rosa af!

Ja.























































































En dan?

Jij zegt tegen Bruno dat hij dit doet en staat er zelf schijnheilig bij te kijken!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor MatroosDuck » ma apr 18, 2011 7:35 pm

Koekje!
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron