Ode aan Barks?

Berichtdoor mcDuck King » zo jul 05, 2009 12:31 pm

Ik zat net op Inducks en vond ik deze serie: http://coa.inducks.org/subseries.php?c=Tribute+to+Barks
De vraag is, wat is deze serie? En waarvoor? Kan hier iemand misschien meer over vertellen?
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jul 05, 2009 1:52 pm

Op een gegeven moment, 100 jaar na Barks geboorte en niet lang na zijn dood (2001), hebben verschillende auteurs een verhaal geschreven met een ode aan een figuur, bedacht door Barks. Een aantal zijn in Nederland uitgekomen in het weekblad en de Extra, te herkennen aan dit figuur op de eerste pagina met een rondje eromheen.
Branca deed Magica, Rosa de Zware Jongens en het geldpakhuis, en iemand deed Guus, ben de naam even kwijt, stond ook in het weekblad. Ik weet niet of alle delen in Nederlandse uitgaves zijn verschenen. In ieder geval niet als reeks en niet met uitleg.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jul 05, 2009 1:56 pm

Overigens; die link van jezelf hierboven geeft een uitgave aan waar ze allemaal in stonden. Hier kun je zien welke schrijver/tekenaar welk figuur deed en waar het uitgekomen is. Handige link!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » zo jul 05, 2009 3:28 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik weet niet of alle delen in Nederlandse uitgaves zijn verschenen. In ieder geval niet als reeks en niet met uitleg.

Ei heeft van Rockerduck begrepen dat de (domme) Nederlandse redactie een door Romano Scarpa aflevering met Brigitta Gans heeft geschrapt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jul 05, 2009 9:20 pm

Ik zie het! Met eronder: bedacht door Carl Barks. Ik zie buurman Bolderbast, de nichtjes, Het Geldpakhuis, de Zware Jongens, Guus Geluk en Magica. Waar blijft Dagobert?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 06, 2009 7:57 am

Ik geloof dat die van Scarpa de Dagobert-strip is.

Dit geeft:

Lizzie, Juultje en Babetje - Tekst: Carol McGreal, Pat McGreal Schetsen: Ignasi Calvet Estéban - verschenen in Katrien 5 van 2008 (met veranderde haarstylen)

Zware Jongens en het geldpakhuis - Don Rosa - Donald Duck Extra 5 van 2002 en Oom Dagobert album 73

Buurman Bolderbast - Daan Jippes - Donald Duck Extra 10 van 2002 en Donald Duck avonturenserie 16

Willie Wortel - William van Horn - Donald Duck Extra 2 van 2002

Guus Geluk - Ceasar Feroli Pelaez - Donald Duck 24 van 2002

Jonge Woudlopers - Kari Korhonen - niet verschenen in Nederland

Oom Dagobert - Romano Scarpa Inkt: Lucio Michieli - niet verschenen in Nederland

Govert Goudglans - tekst: John Lustig, tekeningen: Vicar - Donald Duck 19 van 2005

Lampje - Tekst: Carol McGreal, Pat McGreal Tekeningen: Marco Rota - Donald Duck Extra 11 - 2006

Zwarte Magica - Tekst: Geoffrey Blum Schetsen: Daniel Branca - Donald Duck Extra 7 - 2003


Zo te zien heb ik er nog een paar gemist: Lizzie, Juultje en Babetje, Willie Wortel, Jonge Woudlopers, Oom Dagobert en Lampje.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Caspar » ma jul 06, 2009 12:12 pm

Waarom zijn deze strips niet allemaal bij elkaar geplaatst in 1 speciale ode-aan-Barks uitgave? Ik ken volgens mij alleen het Rosa-verhaal hiervan dus ik zou zo'n uitgave best graag eens lezen!
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor DuckBoy » ma jul 06, 2009 5:53 pm

Het zou inderdaad een idee zijn om alle verhalen samen in een extra dikke uitgave te plaatsen Casper. Op mooi papier in hardcover. Daar wil ik wel de nodige centjes voor over hebben. Maar durft de redactie dat wel aan, stel dat hen iet verkoopt. Of dan heb je nog de andere reden Briggita staat erin!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 06, 2009 7:28 pm

Grappig, ik zat laatst nog te denken aan een speciaal album met alle verhalen uit deze serie. En dan inderdaad mét de Woudlopers- en Dagobert-verhalen erin.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DD » vr jan 01, 2010 10:16 pm

Ridder ter Geit schreef:Jonge Woudlopers - Kari Korhonen - niet verschenen in Nederland

Vanaf heden in DD extra NO. 01 - 10.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor DD » vr jan 01, 2010 10:18 pm

Ridder ter Geit schreef:Overigens; die link van jezelf hierboven geeft een uitgave aan waar ze allemaal in stonden. Hier kun je zien welke schrijver/tekenaar welk figuur deed en waar het uitgekomen is. Handige link!

Ik zie dat er heel veel subreeksen bestaan. Waarom staat er niet in, in welke landen die reeksen zijn uitgekomen? In welke land is die ode aan Barks bijvoorbeeld uitgekomen?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 02, 2010 11:52 am

DD schreef:Ik zie dat er heel veel subreeksen bestaan. Waarom staat er niet in, in welke landen die reeksen zijn uitgekomen? In welke land is die ode aan Barks bijvoorbeeld uitgekomen?

Omdat het vaak gebeurt dat landen maar een deel van een serie uitgeven. Dus in welke landen het verschenen is, verschilt per verhaal.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor DD » za jan 02, 2010 12:40 pm

O, die subreeksen zijn dus geen echte boeken.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ei » wo jan 13, 2010 1:37 am

Ridder ter Geit schreef:Oom Dagobert - Romano Scarpa Inkt: Lucio Michieli - niet verschenen in Nederland

Volgens Inducks heet dit Scarpa-verhaal 'Funny Carrots'. Het bevat Brigitta Gans. Ei vindt de eerste pagina smaken naar meer.
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+2000-188

Laat 2010 het jaar zijn waarin dit verhaal in de Donald Duck Extra verschijnt. Zou dat niet tof zijn?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jan 13, 2010 5:32 pm

Het is al best goed begonnen. Dus laten we het hopen! Ik hoop met je mee.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm


Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron