Wat is nou het eerste Barks duck verhaal?

Berichtdoor DuckBoy » di dec 22, 2009 3:58 pm

wat is nou het eerste duck verhaal die Barks heeft gemaakt?

De schat van piraat Morgan

of


Dan verhaal over een konijnenpootje?
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di dec 22, 2009 4:09 pm

Het eerste verhaal door Barks getekend met de Ducks is ¨Het goud van de piraat Morgan¨ (¨Donald Duck Finds Pirate Gold!¨, 1942).
Het eerste verhaal door Barks geschreven is ¨A Hole in One¨ (Taliaferro, 1938). Dit verhaal is (nog) niet in Nederland verschenen. Wel zijn 2e krantenstrip, ¨The Sheriff goes Crabing¨, in Donald Duck van dag tot dag 1938.
Het eerste verhaal helemaal alleen door Barks geschreven en getekend is ¨The Victory Garden¨ (WDC 32, 1943). Het stond pas nog in de DD 75 jaar.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DuckBoy » di dec 22, 2009 4:28 pm

Maar dat verhaal over een konijnen pootje ofzo dan?
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor DuckBoy » di dec 22, 2009 4:29 pm

DAT WAS MIJN 500ste BIJDRAGE
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Rubberduck » di dec 22, 2009 5:02 pm

Dat Barks twee (of meer) Taliaferro-stripjes heeft geschreven, is iets wat ik eigenlijk alleen maar op McDrake heb gelezen. Heeft Barks die rechtstreeks voor Taliaferro geschreven? Het eerste Disney-verhaal dat Barks heeft getekend (samen met Jack Hannah) is Pluto redt een schip. (In een miniboekje bij Beste Verhalen 100.) Het eerste Donald Duck-verhaal waar Barks aan getekend heeft, is Het goud van piraat Morgan, ook samen met Jack Hannah. Het verhaal was geschreven door Bob Karp, die ook voor Taliaferro de krantenstrips schreef. Het was gebaseerd op een afgekeurd filmscript. Het eerste verhaal dat Barks zowel geschreven als getekend heeft, is The Victory Garden.

DuckBoy schreef:Maar dat verhaal over een konijnen pootje ofzo dan?

Ik snap de verwarring wel. Ik heb ook meerdere keren gelezen dat het verhaal met het konijnepootje het eerste verhaal is dat Barks geschreven en getekend zou hebben. Maar dat bleek niet correct te zijn. Zo zijn er vroeger wel meer dingen geschreven over Barks die achteraf niet bleken te kloppen (en niet alleen over Barks, trouwens). ;) Zo heb ik ook wel eens gelezen dat 'De ring van de mummie' het eerste verhaal was dat hij zelf had geschreven.

Hier staan alle verhalen die Barks heeft getekend in chronologische volgorde:
http://disneycomics.free.fr/index_barks_date.php
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Michiel P » di dec 22, 2009 5:30 pm

Rubberduck schreef:Dat Barks twee (of meer) Taliaferro-stripjes heeft geschreven, is iets wat ik eigenlijk alleen maar op McDrake heb gelezen. Heeft Barks die rechtstreeks voor Taliaferro geschreven?

Barks heeft die gags geschreven toen hij nog aan de tekenfilms werkte. De krantenstrip werd getekend op een andere afdeling in hetzelfde gebouw. Volgens mij kreeg hij betaald voor die grappen, dus het was een manier om extra geld te verdienen, maar ook om te laten merken dat hij een waardevolle medewerker was.

Meer informatie: http://sekvenskonst.blogspot.com/2008/0 ... trips.html

During his time as an employee at the Disney Studios from 1935 to 1942 Carl Barks would occasionally contribute ideas and gags for other departments. It was a common practice back then - encouraged by Walt Disney himself - that the employees were free to provide different sorts of relevant ideas for their colleagues in other offices. Barks did so several times, but exactly which ideas and gags he provided - and how many of them were actually used - will forever remain unknown.

Bron: http://www.cbarks.dk/thestripgags.htm
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DuckBoy » di dec 22, 2009 5:56 pm

Rubber duck, bedankt voor de informatie!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Re:

Berichtdoor Jop Duck » ma mei 28, 2018 7:09 pm

Rubberduck schreef:Dat Barks twee (of meer) Taliaferro-stripjes heeft geschreven, is iets wat ik eigenlijk alleen maar op McDrake heb gelezen. Heeft Barks die rechtstreeks voor Taliaferro geschreven? Het eerste Disney-verhaal dat Barks heeft getekend (samen met Jack Hannah) is Pluto redt een schip. (In een miniboekje bij Beste Verhalen 100.) Het eerste Donald Duck-verhaal waar Barks aan getekend heeft, is Het goud van piraat Morgan, ook samen met Jack Hannah. Het verhaal was geschreven door Bob Karp, die ook voor Taliaferro de krantenstrips schreef. Het was gebaseerd op een afgekeurd filmscript. Het eerste verhaal dat Barks zowel geschreven als getekend heeft, is The Victory Garden.

DuckBoy schreef:Maar dat verhaal over een konijnen pootje ofzo dan?

Ik snap de verwarring wel. Ik heb ook meerdere keren gelezen dat het verhaal met het konijnepootje het eerste verhaal is dat Barks geschreven en getekend zou hebben. Maar dat bleek niet correct te zijn. Zo zijn er vroeger wel meer dingen geschreven over Barks die achteraf niet bleken te kloppen (en niet alleen over Barks, trouwens). ;) Zo heb ik ook wel eens gelezen dat 'De ring van de mummie' het eerste verhaal was dat hij zelf had geschreven.

Hier staan alle verhalen die Barks heeft getekend in chronologische volgorde:
http://disneycomics.free.fr/index_barks_date.php

Je bedoelt geschreven.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa


Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten