De rattenvanger van Duckstad: Don Rosa of Daan Jippes?

Berichtdoor Dubbelduck » ma dec 28, 2009 6:22 pm

Carl Barks heeft ooit een incompleet verhaal van 3 bladzijden geschreven: The Pied Piper of Duckburg. Waarom hij het verhaal nooit af heeft gemaakt is mij overigens niet bekend. Maar twee andere tekenaars hebben dat wel gedaan, namelijk Don Rosa en Daan Jippes. Rosa's afgemaakte verhaal heeft een lengte van 8 bladzijden en Jippes' afgemaakte verhaal heeft een lengte van 9 bladzijden. Het leukste is dat beide tekenaars hetzelfde begin hebben, maar een totaal verschillende verdere verhaallijn en ook het einde is bij allebei heel anders. Mijn vraag aan jullie Mcdrakers is: Welke van de twee vinden jullie beter? Ik heb allebei de verhalen en ik moet zeggen dat ik ze allebei erg leuk vind, maar ik denk dat ik toch de versie van Rosa het leukst vind. En welke vinden jullie leuker?
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor DD » ma dec 28, 2009 7:48 pm

Don Rosa is en blijft de beste he ;)

Maar even iets anders:

Op inducks is de afbeelding van de versie van Don Rosa heel anders dan de versie die wij hier in Nederland hebben in DD 15 - 1990 en Beste Verhalen 133. Iemand hier een verklaring voor?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Dubbelduck » ma dec 28, 2009 8:12 pm

DD schreef:Don Rosa is en blijft de beste he ;)

Maar even iets anders:

Op inducks is de afbeelding van de versie van Don Rosa heel anders dan de versie die wij hier in Nederland hebben in DD 15 - 1990 en Beste Verhalen 133. Iemand hier een verklaring voor?

Heb je wel naar onderen gescrolld? De bovenste scan is een scan uit een Amerikaans blad en onderaan staan scans van DD 15-1990, oom Dagobert 50 en beste verhalen 133.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor DD » ma dec 28, 2009 8:49 pm

O die stukken horen dus helemaal niet bij elkaar.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ei » di jan 12, 2010 10:41 pm

Ei vindt de versie van Don Rosa inhoudelijk de beste. Ondanks zijn geschiedvervalsing een extra pakhuis, op een grasheuvel, in te voegen.

Dit is een van de Barksverhalen waarin Dagobert zijn pakhuis direct aan een straat heeft.
In Jippes's versie is dit pakhuis veranderd in het pakhuis op een grasheuvel. Ook geschiedvervalsing. Rosa laat het pakhuis aan de straat intact. Alleen noemt Dagobert het bij Rosa in panel 1.5 anders dan bij Barks, namelijk "my overflow bin" in plaats van "my money bin".

Rosa's versie en de hilarische eindgrap ervan is Ei tenminste bijgebleven. Ei moet spieken om zich te herinneren wat Jippes deed. Terwijl Ei de Jippes-versie pas een paar maanden geleden heeft gelezen.

Waar ging Jippes's versie heen? Ach, Willie vlucht weg. Een typisch Nederlands einde. Een sterk punt vindt Ei, dat de brug bij Jippes open blijkt te zijn. Ook wel grappig dat Willie het lokmiddel verliest omdat het aan een mast van een passerende boot blijft hangen. Maar daarna wordt het flauwe slapstick. Het lokmiddel wordt domweg bij toeval richting Dagobert's pakhuis gelanceerd, om (zoals bij Rosa) de ratten terug naar het pakhuis te lokken.

Rosa's versie leent een ingrediënt van het Barksverhaal waarin Donald met een kast bijen door de stad loopt. Namelijk een politieagent die wanhopig bezwaar maakt tegen het gedierte. (WDC 158) Willie gaat in paniek terug naar Dagobert. Een kenmerk van paniek is dat men niet meer nadenkt, en dat past hier perfect. Zo weet Rosa met een goede karakter-onderbouwing, de ratten terug naar het pakhuis te krijgen.

Overigens is, voor zover Ei weet, totaal onbekend hoe bij Barks het verhaal bedoeld was te eindigen. Laat het zich misschien raden dat bij Barks de massa ratten wellicht op een of andere naar het pakhuis zouden gaan? Of heeft Jippes dat idee simpelweg van Rosa overgenomen?
Let wel, bij Barks staat het pakhuis aan een straat. Dat spreekt minder dan een pakhuis op een heuvel. En hoe toevallig, dat ook Jippes (zoals bij Rosa) het pakhuis op een heuvel plaatst.

Zou Jippes's versie een slecht gejatte versie van Rosa's uitwerking kunnen zijn?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jan 13, 2010 5:04 pm

Tja, Barks heeft alleen de eerste 3 pagina's geschetst. Ik ga ook voor Rosa's versie. Trouwens, had Barks nou 8 (Rosa) of 9 (Jippes) pagina's in gedachten?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jan 13, 2010 5:42 pm

Ei schreef:Overigens is, voor zover Ei weet, totaal onbekend hoe bij Barks het verhaal bedoeld was te eindigen.

Bekend is dat Barks het verhaal niet afmaakte omdat hij geen zin had om grote hoeveelheden ratten, kinderen en mensen te tekenen. Rosa en Jippes hebben alleen massa's ratten getekend.

In a July 14, 1978 letter to Michael Barrier, Barks explained why he never finished the story: "I shelved the Pied Piper story with Gyro because I felt I was getting into something too involved for such a short story. Also I would have to draw whole swarms of kids and rats and people, and the page rates weren't worth it."

Duckfan van Down Under schreef:Trouwens, had Barks nou 8 (Rosa) of 9 (Jippes) pagina's in gedachten?

According to Geoffrey Blum's article [...] Barks intended the story to be an 8-pager.

In a February 12, 1996 e-mail to the Disney comics Mailing List, Don Rosa mentioned having corresponded about the story with Carl Barks: "I think I looked at the FOUR COLOR issue [OS 1047] and decided the story was originally meant to be 8 pages. Then I wrote to Barks to see if he had any memory of how the story was supposed to end, and he replied that he didn't."

Bron: http://www.seriesam.com/barks/art_dsr.h ... s_os1047-u
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » wo jan 13, 2010 6:03 pm

Michiel P schreef:Bekend is dat Barks het verhaal niet afmaakte omdat hij geen zin had om grote hoeveelheden ratten, kinderen en mensen te tekenen. Rosa en Jippes hebben alleen massa's ratten getekend.

Barks heeft het thema van de rattenvanger later hergebruikt, in JW-verhaal 'Music Hath Charms'.
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+JW+++21-01
In dat verhaal lokt Willie ratten en (per ongeluk) kinderen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Dubbelduck » wo jan 13, 2010 7:17 pm

Ei schreef:
Michiel P schreef:Bekend is dat Barks het verhaal niet afmaakte omdat hij geen zin had om grote hoeveelheden ratten, kinderen en mensen te tekenen. Rosa en Jippes hebben alleen massa's ratten getekend.

Barks heeft het thema van de rattenvanger later hergebruikt, in JW-verhaal 'Music Hath Charms'.
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+JW+++21-01
In dat verhaal lokt Willie ratten en (per ongeluk) kinderen.

De Engelse Inducks beschrijving zegt dat het Donald was, die Willie's uitvinding had geleend.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Michiel P » za jul 17, 2010 7:51 pm

Curieuze quote van DCML, 17 mei 1993:

Don Rosa schreef:My "Pied Piper of Duckburg" story: nobody ever told me that Jippes ever considered finishing the tale. I'd guess his version would be better than mine!

Bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/1993-May/000541.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 17, 2010 8:40 pm

Don Rosa schreef:My "Pied Piper of Duckburg" story: nobody ever told me that Jippes ever considered finishing the tale. I'd guess his version would be better than mine!

Ben ik het wéér niet met Rosa eens! :P
Hoewel Jippes's tekenwerk beter is, vind ik dat Rosa veel meer van het het verhaal gemaakt heeft, in minder pagina's. Daarbij vind ik dat Jippes een belangrijk ingedriënt van Rosa heeft gebruikt, namelijk het heuvelgeldpakuis.

In a July 14, 1978 letter to Michael Barrier, Barks explained why he never finished the story: "I shelved the Pied Piper story with Gyro because I felt I was getting into something too involved for such a short story. Also I would have to draw whole swarms of kids and rats and people, and the page rates weren't worth it."

According to Geoffrey Blum's article [...] Barks intended the story to be an 8-pager.

In a February 12, 1996 e-mail to the Disney comics Mailing List, Don Rosa mentioned having corresponded about the story with Carl Barks: "I think I looked at the FOUR COLOR issue [OS 1047] and decided the story was originally meant to be 8 pages. Then I wrote to Barks to see if he had any memory of how the story was supposed to end, and he replied that he didn't."

Wist Rosa niet van het citaat in Barrier's boek? Barks noemt "whole swarms of kids and rats and people". Die kinderen zijn noch door Rosa noch door Jippes gebruikt. Zonde dat ik dit niet aan Thom Roep heb gemeld, in mijn e-mail van 8 juli 2010 aan hem. Het citaat maakt duidelijk hoever zowel Rosa als Jippes zijn afgeweken van Barks's plot (zoals hij zich dat herinnerde).
Ik had gehoopt dat Jippes wel Barks's herinnering zou volgen. Maar misschien loopt Jippes liever achter Rosa aan!
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Re: De rattenvanger van Duckstad: Don Rosa of Daan Jippes?

Berichtdoor Scrooge$ » ma dec 31, 2012 11:08 pm

ikzelf vind de tekeningen van Rosa juist mooier dan die van Jippes ze komen bijv. meer naar voren.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: De rattenvanger van Duckstad: Don Rosa of Daan Jippes?

Berichtdoor Robb_K » wo jan 02, 2013 12:43 am

Ik vind de tekiningen van Jippes heel mooier dan Rosas. Maar ik denk de beide einden van Rosas en Jippes' verhalen lijken NIET als Barks verhalen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re:

Berichtdoor MatroosDuck » za jan 12, 2013 7:10 pm

Ik vind de Rosa versie het leukste. Al blijf ik erbij dat het verhaal veel leuker was geworden als Barks hem zelf had afgemaakt.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: De rattenvanger van Duckstad: Don Rosa of Daan Jippes?

Berichtdoor Oom Paspasu » ma nov 25, 2013 3:46 pm

Robb_K schreef:Maar ik denk de beide einden van Rosas en Jippes' verhalen lijken NIET als Barks verhalen.

Daniel73 schreef:Het citaat maakt duidelijk hoever zowel Rosa als Jippes zijn afgeweken van Barks's plot (zoals hij zich dat herinnerde).

Het is duidelijk dat Rosa en Jippes er allebei iets heel anders van hebben gemaakt dan Barks had gedaan. Hoe Barks het verhaal had laten verlopen weten we niet, op een opmerking van twintig jaar later tussen neus en lippen door na. Ook al waren de "whole swarms of kids and rats and people" zijn oorspronkelijke idee (die kinderen horen bij de oorspronkelijke Rattenvanger, met zijn magische fluit, en verwacht je niet bij deze kaas), dan zou dat nog steeds niet hetgeen zijn wat hij aan een ander zou aanraden, omdat de paginaprijs het niet waard is.
Een belangrijk verschil tussen de beide versies is dat bij Rosa de brug opgeblazen dient te worden, maar bij Jippes opgehaald. Ik weet niet welke van de twee nu absurder is. Is het bij Jippes de bedoeling dat de brug nooit meer omlaag mag?
Ik heb geen toegang tot de schetsen, maar uit de geïnkte versie van Robb_K blijkt dat Jippes ook hier een aanpassing heeft gemaakt:
Afbeelding

Bij Rosa wordt Willie met het absurde van het plan geconfronteerd door de politieman: "WAT? Je mag deze brug niet opblazen! Dit is GEMEENTE-EIGENDOM!" Ik vraag me af of Barks het zover had laten komen. Als we dit verhaal vergelijken met "Lost Beneath the Sea", zien wij ook daar een absurd plan, waar echter iets anders tussen komt dan de confrontatie met de onmogelijkheid ervan.
Misschien vinden we hierin een hint naar een mogelijk verhaalverloop in de stijl van Barks.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am


Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron