Music Hath Charms: Mau Heymans of Daan Jippes?

Berichtdoor Dubbelduck » ma dec 28, 2009 6:28 pm

Carl Barks heeft het jonge woudlopers verhaal Music Hath Charms geschreven. Kay Wright heeft het getekend. Uiteraard is hier ook weer een remake van gemaakt door Daan Jippes. Maar er is een tweede remake, namelijk die van May Heymans. Mijn vraag is: Welke is beter: Heymans' remake of Jippes' remake?. Ik heb geen van beide verhalen dus kan ik daar niet over oordelen. Maar andere Mcdrakers kunnen dat hopelijk wel.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ei » di jan 12, 2010 9:55 pm

De remake van Mau Heymans is de oudste van de twee. Stammend uit een tijd toen Jippes gestopt was met de remakes.

Ei vindt de versie van Jippes over het algemeen de beste. Al heeft Donald een rare nek in plaatje 1.1.

Plaatje 1.2 is opmerkelijk in de verschillende versies.
Bij Jippes glimlacht Donald.
Bij Kay Wright ("origineel") is Donald's uitdrukking neutraal, enigszins fronsend.
Bij Mau Heymans is de uitdrukking boos.
In Barks's schetsen lijkt Donald te glimlachen, zoals bij Jippes. Hoewel een verticale streep tussen de ogen dit wat lijkt te neutraliseren, richting een fronsende blik.
Ei vindt dat Donald bij Jippes iets minder blij had mogen kijken. Minstens zoals bij Kay Wright.

Mau's versie bevat wat vrijheden ten opzichte van Barks's lay-out. Een aantal plaatjes is veranderd.

Iemand heeft ooit gezegd dat Mau's versie tot zijn beste tekenwerk behoort. Mau zou meer remakes gaan maken. Maar hij was er naar verluidt, naar eigen zeggen nog niet aan toe. Later is Jippes bij Egmont verder gegaan met de remakes. Zodoende is het bij een enkele remake van Mau gebleven.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Dubbelduck » wo jan 13, 2010 7:29 pm

Ik vind de uitdrukking op het gezicht van Donald beter door Mau getekend. Voor zover ik begrijp gaat het over de vele medailles die de neefjes hebben gekregen. Bij Jippes versie kijkt Donald trots, bij Mau's versie kijkt hij boos, omdat de neefjes zoveel medailles hadden. Dat sluit niet uit dat hij niet trots is. Maar bij Jippes versie gaat de uitdrukking van trots (plaatje 1.2) naar boos (plaatje 1.3).
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm


Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron