Sommige mensen denken dat Barks...

Berichtdoor Michiel P » wo nov 14, 2007 4:02 pm

De drie muzikanten lijken op de Beatles. Dat komt door hun 'moptops', een kapsel dat populair werd door de Beatles. Ik denk dat de drie langharige muzikanten eerder verwijzen naar de toenmalige popcultuur in het algemeen en niet specifiek naar de Beatles. Als Barks de Beatles had willen parodiëren, had hij dat veel nadrukkelijker kunnen doen.

Donalds houding en kleding doen onmiddellijk denken aan de cover van het Beatle-album Help!. Dit album werd uitgebracht in 1965 en kan dus niet van invloed zijn geweest op Barks' cover. De kostuums van de Beatles op de albumcover zijn trouwens in Nederland gemaakt. De Beatles waren in Nederland op tournee en zagen daar jongeren in dergelijke jassen. Die wilden ze ook hebben!

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo nov 14, 2007 4:04 pm

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo nov 14, 2007 4:22 pm

En andersom: Heeft Barks de Beatles beïnvloed? Henner Löffler meent van wel:

"I hope the kids will feed me when I'm old and poor" sagt Donald in Spoil the Rod (1948). Und da natürlich auch die Beatles so wie Spielberg aufgewachsen sind mit Donald Duck, hatte John Lennon sicherlich den Erpel im Kopf, als er "Will you still need me, will you still feed me, when I'm sixty-four?" rund zwanzig Jahre später zu Papier brachte.

Ik ben niet overtuigd. Löffler kan zijn stelling niet onderbouwen en gebruikt daarom woorden als 'natürlich' en 'sicherlich' om die te bekrachtigen. Misschien is hij niet helemaal serieus.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » wo nov 14, 2007 10:44 pm

Michiel P schreef:Donalds houding en kleding doen onmiddellijk denken aan de cover van het Beatle-album Help!. Dit album werd uitgebracht in 1965 en kan dus niet van invloed zijn geweest op Barks' cover. De kostuums van de Beatles op de albumcover zijn trouwens in Nederland gemaakt. De Beatles waren in Nederland op tournee en zagen daar jongeren in dergelijke jassen. Die wilden ze ook hebben!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/1e/HelpUK.jpg/600px-HelpUK.jpg

Even terzijde: Paul McCartney heeft op de cover van het Beatles-album 'Help!' als enige geen hoofddeksel. Dat betekent natuurlijk dat het 'Paul is dead'-mysterie al begon voordat het twee jaar later (volgens het mysterie) begon. :O
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr nov 16, 2007 8:55 pm

Als Barks echt de Beatles had willen gebruiken, had hij ze wel duidelijker gemaakt, zoals in de Disney-film The Jungle Book. Daar zitten vier gieren in met een Liverpools accent, met onderscheidende kapsels. Volgens mij heeft Michiel P gelijk, en wilde Barks de toen heersende popcultuur in het algemeen neerzetten. Hoe kan de redactie immers ooit achterhaald hebben dat Barks die bepaalde tv-uitzending heeft gezien? Dat kan toch nooit meer bewezen worden.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo aug 13, 2008 7:25 pm

Luuuuk schreef:....Donald Duck heeft BEDACHT!!!!!

hahahah dat is toch dom als je dat denkt???

Dat is zo gek nog niet. Bij het overlijden van Barks noemde het NOS Journaal hem "de geestelijk vader van Donald Duck". En zelfs Donald Duck Weekblad schijnt te denken dat Barks de bedenker is van Donald Duck! Want in een advertentie uit 1999 voor het 100ste album van 'De Beste Verhalen' duikt deze tekst op:

"Alle verhalen die in de serie De Beste Verhalen Van Donald Duck verschenen zijn, werden geschreven en getekend door Carl Barks. Hij bedacht Donald Duck, Duckstad en veel van haar inwoners."

Hier de advertentie:

Afbeelding
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Vorige

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten