Herdrukken van Barks-verhalen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do maart 04, 2010 9:43 pm

Rockerduck heeft het al vaak gezegd, en nu Rubberduck ook al, hij hoeft niet "weer" Barks-herdrukken. Ridder ter Geit vindt dat juist niet, het krikt het nieveau juist een beetje op. Daar ben ik het mee eens. En zo erg is het nog niet eens: Neem "Kerstvakantie op de Berenberg" eens. In Nederland 5 keer gepubliceerd.
-in het weekblad, 1974
-in een Oom Dagobert, zeldzame uitgave, 1985
-luxe uitgave, 1987
-andere luxe uitgave, 1992
-in een Beste Verhalen, 1998
-in de Lekturama reeks, 2002
Dus zonder die luxe uitgaven heeft het gewone publiek alleen dat verhaal gelezen in 1974, 1985 en 1998. Tijd om het nog eens te publiceren, of niet?
Maar neem nu het andere uiterste: Duitsland. Heeft het verhaal 17 keer gepubliceerd. GEEN ENKEL VERHAAL IS IN NEDERLAND 17 KEER GEPUBLICEERD.
Het is gepubliceerd in 1957, 1974, 1975, 1983 (herdruk van 1975), 1993, 1994, 1995, 1997, 2001, nog eens 2001 (herdruk van 1957), 2006, 2007, 2009 (herdruk) en nog 4 herdrukken zonder datum. Da's weer eens wat anders! Dus - wat vinden jullie?

Ik vind dat een Barks herdruk op z'n tijd best wel mag. Zonder de Lekturama reeks en de luxe uitgaven of de Facsimiles is "De Vossenjacht" het laatste verhaal dat in Nederland is gepubliceerd, in 1975. Dat wil ik nog wel eens zien. Hoewel er wel talloze (een stuk of 25) herdrukken zijn van die uitgave.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr maart 05, 2010 8:58 am

Precies. Het hoeft nieuw materiaal heus niet in de weg te staan als het er af en toe tussen staat. Omdat het er in hoort. Omdat het de standaard kan zetten.
Desnoods kunnen ze dan minder herdrukken van minder geliefde verhalen doen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Dubbelduck » vr maart 05, 2010 8:01 pm

De herdrukken van de Willie Wortels verhaaltjes in het weekblad hoeft van mij niet per se. Er zijn ook nog Barks verhalen van de Ducks die nog nooit in het weekblad gepubliceerd zijn. Een voorbeeld is Avontuurbij de tegenvoeters, gepubliceerd in Beste verhalen 9. En er zullen er vast nog wel meer zijn.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor admin » zo jun 27, 2010 4:10 pm

Uit het topic 'DD 2010-26':
2010-06-27 12:56:54, Michiel P schreef:
Duckfan van Down Under schreef:En de laatste keer dat Barks in de Duck stond zonder miniboekje, wanneer was dat?

Dat was in DD 2010-09, met "King Scrooge the First" en een Willie Wortel-verhaaltje ("The Cat Box"). Wat ik overigens toejuich, want die Willie Wortel 4-pagers zijn vaak ontzettend grappig.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=25637#p25637


Uit het topic 'Slechtste Disney-strip ooit':
2010-06-27 15:38:24, Duckfan van Down Under schreef:[Hoe vaak zie je Barks nog?] Ja, in het begin van het jaar nog. Het LEEK een goede start.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=25657#p25657
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo jun 27, 2010 4:31 pm

Ridder ter Geit schreef:Precies. Het hoeft nieuw materiaal heus niet in de weg te staan als het er af en toe tussen staat. Omdat het er in hoort. Omdat het de standaard kan zetten.

Natuurlijk staan herdrukken het nieuwe materiaal in de weg. Waar een herdruk staat, kan geen nieuw materiaal staan.

Dubbelduck schreef:De herdrukken van de Willie Wortels verhaaltjes in het weekblad hoeft van mij niet per se. Er zijn ook nog Barks verhalen van de Ducks die nog nooit in het weekblad gepubliceerd zijn. Een voorbeeld is Avontuurbij de tegenvoeters, gepubliceerd in Beste verhalen 9. En er zullen er vast nog wel meer zijn.

De wanhoop om het gebrek aan goede verhalen loopt zo uit de hand, dat men vraagt om verhalen die men al heeft. Verhalen die reeds in album in de kast staan, wil men alsnog op pulppapier door de brievenbus krijgen!

Zo opvallend, dat men herdrukken ziet als een oplossing. Herdrukken is de dood in de pot.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » zo jun 27, 2010 6:49 pm

Je moet twee dingen in gedachten houden: hoe lang geleden is het verhaal voor het laatst gepubliceerd? Als dat 20 jaar is, en de doelgroep is niet ouder dan 12, dan hebben zij dat verhaal wellicht nog nooit gelezen. En het tweede is dat niet iedereen de kast vol heeft staan met Duck-albums (en dat zijn er heel wat). De kans is behoorlijk groot dat de gemiddelde lezer een oud verhaal nog niet is tegengekomen.

Herdrukken kunnen ook obscuriteit tegengaan. Zo zijn de Dagobert-albums met het levensverhaal nog maar moeilijk te verkrijgen.

En wat is er tegen op het herdrukken van strips in het algemeen? Het gebeurt met boeken, muziek en films vaak genoeg. Hoeveel versies zijn er niet van Dracula of Frankenstein? Hoeveel bewerkingen van Star Wars? Geremasterde versies van Beatles-albums? Waarom zou een strip daar een uitzondering op moeten zijn?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor huugduck » za jul 31, 2010 5:57 pm

Herdrukken is prima met maate. Maar het moet echt niet te veel gebeuren. Casper heeft wel gelijk als niet een echte verzamelaar bent heb je de kans om deze verhalen mis te lopen. Maar de genen die alleen weleens het weekblad leest weet niet een van die verhalen. En doet er ook geen moeite voor. Want als je echt het verhaal wil lezen dan lukt dat heus wel. Ook al is het de afgelopen 10 jaar niet meer geherdrukt. Dus ik zeg een keer in de tien jaar herdrukken is genoeg. Want anders heb straks het verhaal 10 keer.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 31, 2010 9:45 pm

Redmess schreef:Geremasterde versies van Beatles-albums? Waarom zou een strip daar een uitzondering op moeten zijn?

Waar zie jij geremasterde strips? Was het maar waar, dat men een collectie met geremasterde Barks uitbracht! De meeste herdrukken van Barks zijn gebaseerd op versies die zomaar ergens vandaan zijn geplukt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » za jul 31, 2010 10:47 pm

Dat is niet het punt. Wat ik bedoelde dat heruitgaven, al dan niet verbeterd, in andere media aan de orde van de dag zijn. Daar verdient men immers geld aan. Dus waarom zou dat bij strips niet zo zijn.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor huugduck » zo aug 01, 2010 12:16 pm

Omdat, als je een strip koopt je liever een nieuwe strip hebt in plaats van weer een herdruk. Voor mijn gevoel ligt dat bij muziek en films anders.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo aug 01, 2010 1:40 pm

Strips kun je opnieuw lezen. Muziek kun je opnieuw beluisteren. Allebei zovaak je wilt. Wat is het verschil?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor huugduck » zo aug 01, 2010 1:57 pm

Voor mij ligt dat anders ik luister vaker het zelfde liedje dan dat ik de zelfde strip nog een keer lees. Als je te vaak gaat herdrukken is dat gewoon lamlendigheid. Vind ik
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Robb_K » zo aug 01, 2010 7:53 pm

huugduck schreef:Voor mij ligt dat anders ik luister vaker het zelfde liedje dan dat ik de zelfde strip nog een keer lees. Als je te vaak gaat herdrukken is dat gewoon lamlendigheid. Vind ik

Dat geldt zeker voor de meeste mensen. Er zijn zoveel subtiliteiten in muziek, dat elke keer luisteren kan een nieuwe ervaring worden. Dat is niet zo waar voor het lezen van comic book verhalen, vooral voor de gemiddelde lezer. De woord formulering wordt perfect snel bekend. Dan is er niets nieuws om er ervaring. Het is alleen de tekenaar en kenner van de tekenen dat misschien ook zou willen het kunstwerk inzage over en voorbij. Maar, zoals een lezer of bewonderaar hoeft niet te betalen voor een herdruk om dat te doen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor McDuck Menu » zo aug 01, 2010 11:30 pm

Ik kan sommige verhalen wel vaker lezen, maar bijna nooit vlak achter elkaar. Soms lees ik in een week de hele serie Asterix weer uit, terwijl ik goed drie jaar niet er naar omgekeken kan hebben. Bij muziek kan ik wel eens 3 keer hetzelfde nummer luisteren.
Barks heeft wel die kwaliteit dat het leuk is om een verhaal opnieuw te lezen, vooral als je wat meer op de tekeningen let. Vaak begin ik ook te denken hoe Barks op de ideeën is gekomen, en let ik een beetje op wat zijn verhalen en tekeningen zo uniek maakt, de sfeer, de technieken, verhaaltechnieken, etc. Dus in dat opzicht is het ook weer leuk om te herlezen.
Ik vind dat herdrukken wel belangrijk zijn. Kinderen van nu moeten ook kennis kunnen maken met Barks, vind ik. Hoe moeten ze dat anders doen?
Het is misschien voor iemand die al jaren lid is wat minder interessant, en neemt plek in voor iets nieuws. Maar ik denk dat het merendeel niet zo fanatiek is zoals bijvoorbeeld wij op het forum.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Redmess » zo aug 01, 2010 11:40 pm

Ik denk dat herdrukken in het blad inderdaad waarde hebben om nieuwe lezers in aanraking te brengen met grote tekenaars als Barks. Want inderdaad: waar moeten ze het anders vandaan halen? Aan de andere kant word bij strips niet eens de naam van de tekenaar of schrijver vermeld. Ik weet dat veel van jullie tekenaars op afstand herkennen, maar de meeste mensen hebben geen idee. Ik denk dus dat als je herdrukken doet, je er de naam van de tekenaar/schrijver bij moet zetten. (net als bij zo'n beetje elke andere niet-Disney strip overigens. Een overblijfsel van het strikte Disney-regime?)
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Volgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron