Carl Barks Collectie in Nederland (officieel)

Berichtdoor Ei » zo apr 01, 2007 8:34 pm

DisneyRemc°o° schreef:
Ei schreef:En dit dan, op McDrake International?

Ik heb helaas de discussie op McDrake.nl niet gevolgd... :( Is de grap er nu vanaf?

Welke grap? :)

Today 20:19:29, Doctor Witchie Britchie schreef:I would indeed be very interested in hearing more about the Golden Apples story; I still haven't seen Blum's "reconstruction" of it, nor do I plan on doing so. His conceit about being the only person who can somehow "interpet" Barks is very tiresome.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » zo apr 01, 2007 9:14 pm

Ei schreef:Welke grap? :)

De release van een Nederlandse Carl Barks Collectie. Eigenlijk alleen dit topic. Ik heb die andere discussie op McDrake International eerlijk gezegd niet gevolgd. Ik ken het verhaal van de Gouden Appel ook niet. Is het de moeite waard? ;)
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Ei » zo apr 01, 2007 9:27 pm

DisneyRemc°o° schreef:
Ei schreef:Welke grap? :)

De release van een Nederlandse Carl Barks Collectie. Eigenlijk alleen dit topic. Ik heb die andere discussie op McDrake International eerlijk gezegd niet gevolgd. Ik ken het verhaal van de Gouden Appel ook niet. Is het de moeite waard? ;)

Ei kent alleen vage omschrijvingen van het verhaal. Dagobert en Goldie zouden er allebei in te zien zijn. Dagobert gaat voor de gouden appels. Goldie gaat voor Dagobert. Barks zou toentertijd hebben overwogen om haar Mevrouw Scrooge te maken, met ingang van dit verhaal. Tot voor kort was alleen 'Back to the Klondike' bekend als Barksverhaal met Goldie.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Robb_K » zo apr 01, 2007 10:32 pm

Ei schreef:
DisneyRemc°o° schreef:
Ei schreef:Welke grap? :)

De release van een Nederlandse Carl Barks Collectie. Eigenlijk alleen dit topic. Ik heb die andere discussie op McDrake International eerlijk gezegd niet gevolgd. Ik ken het verhaal van de Gouden Appel ook niet. Is het de moeite waard? ;)

Ei kent alleen vage omschrijvingen van het verhaal. Dagobert en Goldie zouden er allebei in te zien zijn. Dagobert gaat voor de gouden appels. Goldie gaat voor Dagobert. Barks zou toentertijd hebben overwogen om haar Mevrouw Scrooge te maken, met ingang van dit verhaal. Tot voor kort was alleen 'Back to the Klondike' bekend als Barksverhaal met Goldie.

Dat is het "versie" van Geoff Blum. Dat lijkt NIET als het versie van Barks!!! Barks heeft niet gebruikt Oom Dagobert of Willie Wortel, of (een) "Goldie".

Het is een totaal NIEUW 14 pagina's verhaal (niet als Walt Disney's Comics and Stories 10-pagina's verhalen).

Het origineel heel beter moet zijn (met maar 10 pagina's).

Blum schrijft niet als Barks!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Robb_K » zo apr 01, 2007 10:35 pm

Rockerduck schreef:Wát een kólder! Als dit waar is, is dit weer typisch de onkunde die ik zo vaak in Nederlandse publicaties zie. Katrien te driftig? Slecht voorbeeld? Joh, er zijn honderden verhalen waarin Katrien driftig is. Wat te denken van die one-pager waarin ze honkballen en tennisrackets naar Donald gooit? En wat van die tenpager waarin ze op het einde met een goedendag achter Donald en de de neefjes aanzit (nadat zij een toneelvoorstelling in de soep hebben laten lopen)? En hoe vaak is Donald wel niet driftig? Alle burenruzies met Bolderbast nog buiten beschouwing gelaten?

Al die verhalen zouden wél gewoon in De Beste Verhalen gedrukt kunnen worden, en een uniek verhalen over Gouden Appels niet? Dat is pure onzin. Ik wil weten wat de échte reden is. Is de échte reden dat het een lokkertje moet zijn voor die nieuwe Collectie? Mensen willen graag iets exclusiefs, zoals dat Barks-verhaal. En als ze eenmaal één deel hebben gekocht, zullen ze vast ook de rest kopen. Is dat de redenatie? Want, zoals ik hierboven al uitéénzette, driftig gedrag in een Duck-verhaal is geen reden om een verhaal niet te plaatsen. Het is eerder een reden om een verhaal wél te plaatsen.

PRECIES! INDERDAAD!

Wij moeten de hele serie kopen voor een 10 pagina's verhaal!!! Wat een ramp!!!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 01, 2007 11:38 pm

Rob, Rob, het is een 1-april grap: april's fool! :(


DisneyRemc°o° schreef:Weet je wat zo jammer is. Dat iedereen zo nuchter reageert. Want nu is het minder leuk om te roepen: 1 april! ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » ma apr 02, 2007 12:33 am

DisneyRemc°o° schreef:Weet je wat zo jammer is. Dat iedereen zo nuchter reageert. Want nu is het minder leuk om te roepen: 1 april! ;)

Ik heb deze post gemist!

Maar vat een interessant idée (van Ei)!!! Misschien dit is goed genoeg voor een roman?

Een Disney tekenaar (goed als Urich Schröder (met Barks-stijl tekenen)) , tekent nieuwe 32-pagina's "Barks" ge-inkt tekeningen van een "verloren" Donald Duck verhaal, uit 1949. Hij wilt het kopen voor een milliard Euros. Maar, een krankzinnig verzamelaar doodt hem, en steelt die tekeningen! Dan hij is erg blij,....... als hij is de enige mens wie kan kijken op de pagina's van dat verhaal!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor bolderbast » ma apr 02, 2007 6:36 pm

Zover ik weet is het niet Goldie die in dit verhaal optreedt, maar Magica omgetoverd als Goldie.
bolderbast
 

Berichtdoor DD fan » ma apr 02, 2007 7:29 pm

Wat is er eigenlijk nog over van dat verhaal? En gaat het ooit nog eens gebupliceerd worden?
DD fan
 

Berichtdoor bolderbast » ma apr 02, 2007 9:07 pm

Daan Jippes heeft het getekend, maar het moet nog in Denemarken gepubliceerd worden. Reken er dus maar op dat het nog wel even duurt voordat het in Nederland verschijnt.
bolderbast
 

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 02, 2007 11:16 pm

Maar wat is er nou waar en niet waar van de omschrijving van Ei van dat verhaal? Goldie? Daar geloof ik niks van. Niet bij Barks in ieder geval.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » di apr 03, 2007 1:31 am

Waarom is het meer dan een jaar na Jippes besluit is. Maar het is nog niet gepubliceerd? Er zijn problemen met het verhaal?
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Daniel73 » di apr 03, 2007 2:41 am

Rockerduck schreef:Grrrr... nu lees ik pas van Remco dat het een 1-april grap is. En Daniël zat natuurlijk in het complot. Maar mijn betoog hierboven blijft wél staan voor de reden waarom Western destijds het verhaal afkeurde: ook kolder natuurlijk.

Remco meldde dat hij de img-tag niet goed had neergezet, en vertelde daarbij dat het om een 1 april grap ging. Anders had ik niets doorgehad. Ik wist niet dat de foto een echte collectie toonde. Ik dacht dat dit onderdeel van de grap was, met dat overdreven BARKS op de cassettes.
Jij had al gereageerd dat je er niet op zat te wachten, dus toen werd het te verlEIdelijk om als "reporter" het "persbericht" aan te vullen met iets gewilds: de gouden appels.
Maar er moest iets mee aan de hand zijn, om het nieuws tegelijkertijd belachelijk en geloofwaardig neer te zetten. Zomaar de gouden appels vinden zou te makkelijk zijn. En dan ontstaat bij mij eh.. Ei al gauw idee na idee.
Het was dus meer een polonaise dan een complot. :)

Op Cacou's board is de grap als volgt gerapporteerd, n.a.v. een grap van Andeby-Online:
Yesterday 03:13, Barko schreef:Well, the joke at McDrake was more succesful. They said that Barks´"Golden Apples" story had been found in the house of a former employee at Western, who took it home to give it to his kids to be used as a "coloring book". It had now been rescued and would appear in a dutch limited edition book. :D

Yesterday 05:00, Robb_K schreef:
Barko schreef:Well, the joke at McDrake was more succesful. They said that Barks´"Golden Apples" story had been found in the house of a former employee at Western, who took it home to give it to his kids to be used as a "coloring book". It had now been rescued and would appear in a Dutch limited edition book. :D

Successful? By whose standards? The perpetrator of that "joke" should be drawn, quartered and keelhauled (maybe beaten with old copies of the old 17-volume black and white Dutch Carl Barks Library)! His irresponsible pitiful attempt at humour might have set off a morbid curse upon the Earth that will not end until there is weeping in many houses. One shouldn't joke about such sacred things as lost Barks pages! If certain, unbalanced Barks fans (and you know they exist!) were to believe lost pages were found, and then you tell them it is just a joke, they might go berserk! There is no telling what they might do, to get even with the World for lifting their hopes so high, and then crashing them through the ground into the abyss of misery. .........BEWARE! ....... BEWARE! Lock your doors and windows, and pray for forgiveness, ...... O ye of little foresight!

http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?pid=439

Vroeger ben ik zelf vreselijk in de maling genomen met de gouden appels, per brief. Toen waren 8 van de 10 pagina's teruggevonden, die met aangevuld tekenwerk binnen enkele weken door Gladstone gepubliceerd zouden worden. Dat niet zomaar het hele verhaal gevonden zou zijn, maar dat het toch helaas nog incompleet is, dat maakt het nieuws overtuigend.
Het is een eh.. Eitje om een dergelijk kletsverhaal op te hangen, maar dan met een merkwaardig kleurfiltering-verhaal omdat het tekenwerk letterlijk door kleuters met viltstiften bekrast zou zijn, die kinderen zijn van een werknemer bij Western. Het hád zomaar gekund.
Van sommige Barksverhalen is door de tijd heen verloren werk teruggevonden. Alleen niet bekrast door kleuters. :D

Ei schreef:Ei kent alleen vage omschrijvingen van het verhaal. Dagobert en Goldie zouden er allebei in te zien zijn. Dagobert gaat voor de gouden appels. Goldie gaat voor Dagobert. Barks zou toentertijd hebben overwogen om haar Mevrouw Scrooge te maken, met ingang van dit verhaal. Tot voor kort was alleen 'Back to the Klondike' bekend als Barksverhaal met Goldie.

Ei's eigen omschrijvingen, zoals deze, zijn kolder.
Misschien had dit een aparte april-grap kunnen worden, dat er zogenaamd werk van "Barks" is met dit soort onzin erin. Maar er ontstaan toch al gauw misverstanden, ook al is het 1 april. :/

bolderbast schreef:Zover ik weet is het niet Goldie die in dit verhaal optreedt, maar Magica omgetoverd als Goldie.

:) Misschien zou dit aardig zijn voor een topic: een zogenaamde ontdekking van Barks-materiaal met een ultra-slecht plot, dat geen Barksfan ooit hoopt te zien.
Dus: Wat voor Duckverhaal van Barks zou je nooit willen ontdekken, zelfs al zou je het ontdekken? :)

De 'DuckTales' televisie-serie heeft een aflevering met een dergelijk idee, met dan met Shakespeare. Er blijkt een verloren toneelstuk te zijn dat slecht is, maar Dagobert is toch geïnteresseerd. Totdat Dagobert het vindt en ontdekt dat het gaat om een hatelijk stuk over de McDuck-familie. ;)

DD fan schreef:Wat is er eigenlijk nog over van dat verhaal? En gaat het ooit nog eens gebupliceerd worden?

Het echte gouden appels verhaal, uit 1952, is nooit gepubliceerd en verloren gegaan. Er is niets meer over bekend dan wat Barks zich ervan herinnerd heeft, in Barrier's boek en in een vage verwijzing in de CBL. Robb_K zegt meer te weten, uit herinnering aan communicatie ooit met Barks.
Dit verhaal is van al het verloren Barks-werk een der Heilige Gralen. Stel je voor dat iemand er toch nog mee opduikt. Maar het is ook waarschijnlijk dat het tekenwerk verbrand is door de uitgever, zoals met veel tekenwerk.

http://coa.inducks.org/s.php/x/CZ+WDC+144
http://www.seriesam.com/barks/comicswdc124.html#ccus_wdc0144-u
http://www.seriesam.com/barks/detc_ccus_wdc0144-u.html

Een ander verloren tien-pagina verhaal gaat over een bobslee race. Mijn persoonlijke theorie is dat dit afgekeurde verhaal is bewerkt naar het Prul-sneeuwpop verhaal. Hoewel Barks dat heeft ontkend op DCML, in reactie op een vaag betoog van mij.

Het sneeuwpop-verhaal lijkt volgens mij verknipt, én het volgt direct na de verloren bobslee race...
"bobsled race": 1955, December 15
http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/CZ+WDC+196
snow statues contest: 1955, December 22
http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/W+WDC+196-02

Misschien zou het interessant zijn om een topic te houden over verloren Barkswerk. Zo is er ook 'Mythtic Mystery', dat in publicatie aan gort is gehakt. En van 'The Madcap Mariner' en 'Stranger Than Fiction' ontbreken elk een pagina aan materiaal, waardoor vooral 'Madcap Mariner' onderuit gaat.

Rockerduck schreef:[gouden appels] Maar wat is er nou waar en niet waar van de omschrijving van Ei van dat verhaal? Goldie? Daar geloof ik niks van. Niet bij Barks in ieder geval.

De omschrijvingen van Ei (op 1 april) zijn kolder. Behalve citaten van Barks, zoals hieronder weergegeven.

As Barks remembers it, the story was a modern version of the myth of Atalanta and the golden apples. In a 1974 interview with Michael Barrier, he said: "I only recall that I had Daisy quite angry with Donald because he was trying to win the hand, I guess, of this queen of the apple festival.... Every time that Donald would be about to catch up with this fleeing queen, or princess, or goddess, whatever she was, she would drop her golden apple and he would pick it up, and then he had to chase her again.... Daisy was so jealous that she was throwing things at Donald, and she was not acting in a ladylike manner. That was the objection.... That was the only excuse they gave me." On another occasion, in an 1976 and/or 1983 interview, Barks has described the story as: "The story of Donald's footrace with Daisy - the one about the golden apples."
http://www.seriesam.com/barks/detc_ccus_wdc0144-u.html

Robb zegt meer te weten, uit herinnering aan Barks's herinneringen. Mij is tot dusver niet duidelijk wat precies, omdat zijn reconstructie ook aangevuld is met eigen ideeën.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor bolderbast » di apr 03, 2007 11:30 pm

Wat ik gezien heb van Jippes' versie krijgt Donald er inderdaad een paar keer flink van langs van Katrien.
bolderbast
 

Vorige

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten