Familieleden van de Ducks volgens Barks

Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Michiel Q » do feb 09, 2012 12:35 am

Uit het topic "De quiz van Duckstad (en omstreken)":

Michiel Q schreef:- Noem 16 (!) familieleden van de Ducks die zijn gebruikt door Carl Barks, maar die ontbreken op Rosa's Stamboom.

N.B. De vraag gaat uit van deze versie van de Stamboom, dus incl. Katrien en de nichtjes.

Michiel Q schreef:Het aantal is inmiddels opgelopen tot 26! ZES-EN-TWINTIG familieleden die ontbreken op Rosa's stamboom! :shock:

N.B. Het gaat om familieleden die werden getoond of genoemd door Carl Barks.

BARKSIAN FAMILY MEMBERS ABSENT FROM ROSA'S TREE:

A) Familie van Donald Duck & Dagobert Duck:
(18)

- Donald's cousin Mehitabel Mudhen - "Tax Collectors" (1946)
- Diamond Dick & his third wife & her great grandfather - "The Old Castle's Secret" (1948)
- Gladstone's relative Susiebelle Swan - "The Gilded Man" (1952)
- Scrooge's great great grandfather - "The Heirloom Watch" (1955)
- General Stonewall Duck - "The Village Blacksmith" (1960)
- Poncey de Loon - "That's No Fable!" (1960)
- Donald's uncle Ludwig von Drake - "Flowers are Flowers" (1964)
- King Scrooge-Shah & Prince Donduk & 3 unnamed Princes - "King Scrooge the First" (1967)
- Grandma's uncle Eider - "Gold of the '49ers" (1972)
- Donald's ancestors who arrived ahead of the Mayflower (1976) (ILLU.)
- Friar Juicy McDuck & Sir Smokt McDuck - "Dubious Doings at Dismal Downs" (1986) (OILP.)

B) Familie van Katrien Duck: (4)

- Daisy's sister - "Flip Decision" (1953)
- Daisy's aunt Matilda - "Losing Face" (1957)
- Daisy's grandmother - "Donald's Party" (1959)
- Daisy's aunt Drusilla - "The Not-So-Ancient Mariner" (1966)

C) Twijfelgevallen: (4)

- HDL's grandmother - "Volcano Valley" (1947)
- Donald's uncle Marmaduke Mallard - "The Sunken Yacht" (1949)
- Daisy's unspecified elder relative - "Donald's Love Letters" (1949)
- Donald's sainted aunt Pin Tail - "The Village Blacksmith" (1960)

Zie ook: http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?pid=15405#p15405
Laatst bijgewerkt door admin op vr feb 10, 2012 6:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: panelnummers verwijderd uit opsomming A, op verzoek
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Michiel Q » do feb 09, 2012 1:56 am

B) Familie van Katrien Duck: (4)

- Daisy's sister - "Flip Decision" (1953)
- Daisy's aunt Matilda - "Losing Face" (1957)
- Daisy's grandmother - "Donald's Party" (1959)
- Daisy's aunt Drusilla - "The Not-So-Ancient Mariner" (1966)

C) Twijfelgevallen: (4)

- HDL's grandmother - "Volcano Valley" (1947)
- Donald's uncle Marmaduke Mallard - "The Sunken Yacht" (1949)
- Daisy's unspecified elder relative - "Donald's Love Letters" (1949)
- Donald's sainted aunt Pin Tail - "The Village Blacksmith" (1960)

Zie ook: "CARL BARKS - INVENTORY OF DUCK GENEALOGY" op McDrake International. (Overigens niet door mij geraadpleegd voor de quiz.)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Karel » do feb 09, 2012 8:19 am

Don Rosa, de man die alles van Barks na doet, 'vergeet' opeens 26 familieleden, ofzou hij ze er expres niet op hebben gezet?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor snowmansion » do feb 09, 2012 11:45 am

Waarom heeft Don Rosa wel Diederik in de stamboom toegevoegd? Terwijl hij dacht ik dit ook maar als een eropees karakter beschouwde en niet veel mee had?
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Karel » do feb 09, 2012 4:53 pm

Snowmansion schreef:
Waarom heeft Don Rosa wel Diederik in de stamboom toegevoegd? Terwijl hij dacht ik dit ook maar als een eropees karakter beschouwde en niet veel mee had?


Don Rosa maakte een stamboom inclusief Otto van Drakestein. Hij wil zijn stamboom laten publiceren, maar dat mog alleen als hij Otto van zijn stamboom haalt. Oke, vooruit denkt hij en haalt Otto weg. Maar de stamboom is nog niet goed. Hij mag alleen worden uitgegeven als Diederik Duck er op staat. Dat moest omdat Diederik zo vaak voor komt dat hij echt bij de familie Duck hoort. Dus om zijn stamboom te laten uitbrengen moet hij een figuur er bij plaatsen, dus doet hij dat, want anders word de stamboom nooit gepubliceerd. Ook al ontkent Don Rosa het bestaan van Diederik, hij moest op de stamboom!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Ui » do feb 09, 2012 6:36 pm

Karel schreef:Don Rosa, de man die alles van Barks na doet, 'vergeet' opeens 26 familieleden, ofzou hij ze er expres niet op hebben gezet?

Rosa weet heus zoveel niet over Barks als dat men blijkbaar denkt. Rosa heeft al moeite genoeg om zijn eigen wereld te overzien. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor admin » vr feb 10, 2012 6:44 pm

Onderstaandse opsomming had panelnummers, maar deze zijn op verzoek verwijderd.

Michiel Q schreef:A) Familie van Donald Duck & Dagobert Duck:[/b] (18)

- Donald's cousin Mehitabel Mudhen - "Tax Collectors" (7.7) (1946)
- Diamond Dick & his third wife & her great grandfather - "The Old Castle's Secret" (31.5) (1948)
- Gladstone's relative Susiebelle Swan - "The Gilded Man" (27.2) (1952)
- Scrooge's great great grandfather - "The Heirloom Watch" (1.3) (1955)
- General Stonewall Duck - "The Village Blacksmith" (6.7) (1960)
- Poncey de Loon - "That's No Fable!" (1.1) (1960)
- Donald's uncle Ludwig von Drake - "Flowers are Flowers" (1964)
- King Scrooge-Shah & Prince Donduk & 3 unnamed Princes - "King Scrooge the First" (8.1) (1967)
- Grandma's uncle Eider - "Gold of the '49ers" (1.5) (1972)
- Donald's ancestors who arrived ahead of the Mayflower (1976) (ILLU.)
- Friar Juicy McDuck & Sir Smokt McDuck - "Dubious Doings at Dismal Downs" (1986) (OILP.)
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor snowmansion » di feb 28, 2012 1:00 am

Wat ik me afvraag na het lezen van dit topic en de andere topics en posts die hier over gaan. Hoe heeft Barks het bedoeld?

Ik bedoel wordt er soms niet te ver door gedraafd door de fanatici over alle diepgaande vragen over welke relatie alle duck leden met elkaar hebben?

Kijk naar dit filmpje van Barks bezoek in Stockholm.

http://www.youtube.com/watch?v=gPcaKTaPbjg

De strekking van de comments eronder is iets wat ik me ook dan afvraag:

"Barks is like "i don't know, i was high when i invented scrooge. don't take it too seriously". Great because i'ts annoying when nerds make everything too logical."

"Man I feel sorry for him being tortured by geeks who only intrested in bloodlines, like thats what made the stories great..."

De vraag of Donald via de zus of broer van Dagobert familie is wordt beantwoordt door Carl Barks denkend van ja, lekker interessant....dat weet ik niet, en het is ook echt niet heel erg van belang..
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo feb 29, 2012 1:28 am

Ik vind dat een geweldig moment, als ze hem vragen hoe Dagobert aan Donald gerelateerd is:

"Well, it's his uncle, I guess..."
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Ui » wo feb 29, 2012 12:22 pm

snowmansion schreef:"Man I feel sorry for him being tortured by geeks who only intrested in bloodlines, like thats what made the stories great..."

Blijkbaar heeft een aantal mensen moeite met de fantasiewereld. Het gebrek aan fantasie tracht men te compenseren door de fantasie te behandelen alsof het realiteit is. (snik)
Het sprookje van Hans en Grietje waarschuwt om geen snoepjes van vreemden aan te nemen. Maar veel mensen verdwalen in die wereld van pratende vogeltjes en snoephuisjes. De zin van het verhaal gaat aan hen verloren. "Er was eens..." Ja, wanneer dan precies? In welk bos staat dat snoephuisje? Was dat pratende vogeltje misschien een papegaai? En zo ja, wie heeft dat beest zijn tekst geleerd? Welke E-nummers zaten er in de snoep van dat huisje, of gaat het om ambachtelijk snoep? En wat is het ISBN-nummer van het toverboek waarmee dat snoep is gefabriceerd? Verwijst het verhaal misschien naar een crisistijd, of misschien een tijd waarin er meer houthakkers waren dan dat er vraag was naar hout? Zijn er perioden in de geschiedenis die een indicatie geven wanneer en waar het verhaal plaatsgevonden kan hebben? Is de wolf van Roodkapje dezelfde wolf als die van de zeven geitjes? Of zijn ze misschien familie van elkaar? Hoezo, het verhaal gaat over kinderlokkers. Wat vergezocht! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Michiel Q » do maart 01, 2012 3:42 pm

snowmansion schreef:Hoe heeft Barks het bedoeld? [...] Wordt er soms niet te ver door gedraafd [...] over welke relatie alle Duck leden met elkaar hebben? Kijk naar dit filmpje van Barks bezoek in Stockholm.

De vraag van de Zweedse fans heeft te maken met een vertaalprobleem. In het Zweeds bestaat er 'n onderscheid tussen 'n oom van moederskant ("Morbror") en 'n oom van vaderskant ("Farbror"). Oom Dagobert heet in Zweden "Farbror Joakim". Die Zweedse fans zijn daarmee opgegroeid, maar die vertaling blijkt niet kloppen met het origineel, omdat Dagobert en Donald niet dezelfde achternaam hebben. Op die manier ontstaat er discussie over zo'n relatie.

Het is trouwens niet zo dat Carl Barks nooit over die vraag had nagedacht. Barks heeft in de jaren '50 een stamboom getekend waarin de familieverhoudingen van de Ducks keurig zijn uitgewerkt.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor snowmansion » do maart 01, 2012 7:49 pm

Ja, die kende ik al inderdaad die schetsen van Barks met de bloedlijn.

Met het posten van het filmpje en de reactie van Carl Barks wilde ik alleen laten zien dat hij de antwoorden destijds niet wist of niet belangrijk vond omdat hij er een mooie opmerking tegenover plaatst, die Ridder ter Geit ook plaatste. Als Barks misschien destijds wist wat voor serieuze vragen er gesteld werden had hij zich misschien 'beter' kunnen voorbereiden.
Maar dat is gezien zijn leeftijd destijds echt géén kritiek overigens. Ik bedoel hij heeft in de jaren 50 een stamboom getekend, dat maakt hem minimaal, laten we zeggen 49/50 jaar. Anno 1994 maakt dat hem 92/93 jaar. Wellicht is er door de ouderdom ook wat vergetenheid toegeslagen, zeker als je over werkt refereert die hij 40 jaar geleden gemaakt heeft.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Karel » zo jul 15, 2012 1:57 pm

Ik ben nu bezig met een nieuwe stamboom. De stamboom van Don Rosa hou ik zo maar ik maak er alleen maar dingen bij.
Tot nu toe heb ik:
- Otto van Drakenstein er op gezet (als man van Doortje (Mc)Duck)
- Susiebelle Swan er op gezet (als nicht van Guus Geluk. Fortunes Geluk zou een broer hebben die een dochter heeft genaamd Susiebelle. Zij trouwde met een man met de achternaam Swan)
- Oma Duck's oom Eider (als broer van Petronella Prul)
- Friar Juicy McDuck & Sir Smokt McDuck (net als de andere McDucks, zonder echte duidelijke relatie)

- Katrien's zus (als moeder van de nichtjes)
- Katrien's tante Drusilla (als zus van Katrien's vader)
- Katrien's tante Mathilda (als zus van Katrien's vader)
- Katrien's oma (als moeder van Katrien's vader)

De volgende figuren heb ik nog niet geplaatst. Maar heb wel ideeën waar ik ze plaats:
- Donald's cousin Mehitabel Mudhen (misschien dat Oma Duck (toen nog Dora Prul) eerst getrouwd was met iemand anders. Een eend genaamd ... Mudhen. Maar twee jaar na trouwen overlijd hij aan een ziekte. Toch hebben ze nog een zoon gekregen. Die zoon trouwde en samen kregen zij een zoon Mehitabel Mudhen. Maar als dit ''klopt'', dan zou Oma Duck eerst Dora Prul hebben geheten daarna Dora Mudhen en daarna Dora Duck. Misschien is het beter dat ze samen woonde, waardoor Oma Duck haar eigen naam (Prul) hield)
- General Stonewall Duck (als voorouder van Wilhemus Duck?)
- Poncey de Loon (heb geen flauw idee wie dit is, wie kan me dit vertellen? Doordat disney comics eruit ligt kan ik niet kijken, dus kan iemand vertellen wie Poncey de Loon is?)
- Donald's ancestors who arrived ahead of the Mayflower (heb geen idee)
- King Scrooge-Shah & Prince Donduk & 3 unnamed Princes (zet ik ergens naast de McDuck-clan)

- Scrooge's great great grandfather (staat er toch eigenlijk al in, er staan genoeg McDucks op de stamboom)
- Diamond Dick & his third wife & her great grandfather (dit is toch geen familie van Donald?)

Als iemand me een beetje kan vertellen wie de onderstaande figuren precies zijn, want ik kan niet op disney comics:
- HDL's grandmother
- Donald's uncle Marmaduke Mallard
- Daisy's unspecified elder relative
- Donald's sainted aunt Pin Tail
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Ui » zo jul 15, 2012 4:40 pm

Karel schreef:- Otto van Drakenstein er op gezet (als man van Doortje (Mc)Duck)

Dat is volgens Rosa's stamboom. Wat heeft dat te maken met Carl Barks? (snik)

Karel schreef:De volgende figuren heb ik nog niet geplaatst. Maar heb wel ideeën waar ik ze plaats:

Een eigen stamboom is fanfictie. Dat heeft op zich niets te maken met Barks. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Familieleden van de Ducks volgens Barks

Berichtdoor Karel » zo jul 15, 2012 7:07 pm

Ui schreef:
Karel schreef:- Otto van Drakenstein er op gezet (als man van Doortje (Mc)Duck)

Dat is volgens Rosa's stamboom. Wat heeft dat te maken met Carl Barks? (snik)
Als jij een beter idee heb zeg het maar...

Karel schreef:De volgende figuren heb ik nog niet geplaatst. Maar heb wel ideeën waar ik ze plaats:

Een eigen stamboom is fanfictie. Dat heeft op zich niets te maken met Barks. (snotter)

Maar ik moet ze toch ergens plaatsen en wou daarom jullie vragen waar jullie ze zouden plaatsen.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Volgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron