Het afmaken van Barks verhalen

Berichtdoor Super DD Fan » do apr 12, 2007 3:09 pm

Carl Barks heeft veel verhalen getekend maar heeft ook veel schetsen gemaakt, die door andere zijn uitgewerkt. Bij het verhaal http://coa.inducks.org/story.php?c=D+94 ... =+WVH+US+_ vond ik de tekeningen Van Willian van Horn zo on Barks achtig dat het veel minder leuk werd. Zij er nog verhalen waar dat nog meer bij is volgens jullie?
Laatst bijgewerkt door Super DD Fan op do apr 15, 2010 9:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Super DD Fan
New member
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di apr 03, 2007 7:58 pm

Berichtdoor mcprul » do apr 12, 2007 3:51 pm

Kun je nogmaals de link sturen, Super? En dan eerst klikken op 'Antwoorden en dan 'Laat nooit smilies zien voor deze bijdrag' aanvinken.

Gaat die link van jou over het 'Paard van Troje', of een ander verhaal?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor coolojw » vr apr 13, 2007 7:18 pm

Ik vind dat van Horn van 'het paard van troje' een echt van horn verhaal heeft gemaakt.

En de woudlopers verhalen vind ik leuk.Een soort menging van Barks en Jippins.
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Michiel P » za apr 14, 2007 12:41 am

O, dan moet je toch ook Asterix een keer proberen. Echt heel leuk. Een soort mengsel van Goscinny en Uderzoinks.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Henrieke » za apr 14, 2007 10:46 am

Ik vind zelf dat verhaal van Mau Heymans ook heel geslaagd. Een andere tekenaar had het al eens getekend, maar zijn remake vind ik een stuk mooier. Ik moet het verhaal even opzoeken, het gaat er over dat Donald als de rattenvanger van Hameln de neefjes weg wil lokken, om te voorkomen dat ze nóg meer prijzen winnen.
"Ik ben tien jaar en veel te dik, maar bruggen versperren, dat kan ik!"
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » za apr 14, 2007 5:16 pm

Ik vraag me af of dat verhaal nog in de Beste Verhalen-serie zal verschijnen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » za apr 14, 2007 7:19 pm

Rockerduck schreef:Ik vraag me af of dat verhaal nog in de Beste Verhalen-serie zal verschijnen.

Als die van Jippes en Van Horn de in staan, hoort deze er zeker in thuis.

Het verhaal Music Hath Charms, geschreven door Barks, eerst getekend door Kay Wright:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW+++21-01

En de remake van Mau Heymans:
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+92020

De tekenstijl van de remake vind ik erg mooi, ik heb nog wel een scan als iemand die wil zien.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Ei » za apr 14, 2007 10:20 pm

De remake van Mau Heymans bevat bewuste verschillen ten opzichte van wat Barks gemaakt had. Mau wist het blijkbaar beter dan Barks...
Verder laat de remake zien dat Mau geen natuurgebieden kan tekenen. Zie het verschil tussen hoe Jippes een natuurgebied neerzet en hoe Mau dat doet. Mau is misschien aardig in maffe Ducks tekenen, maar daarmee is het meeste gezegd. Zeker als het gaat om natuurgebieden had Mau beter een deel van het tekenwerk aan zijn broer Bas over kunnen laten. Dus Mau de eenden, en Bas de omgeving.
Ei beschouwt de remake van 'Music Hath Charms' als een Mau-verhaal. Voor een Barks-verhaal is het tekenwerk te gebrekkig.

Hopelijk zal er alsnog een remake door Jippes gemaakt worden. Is Jippes nog mee bezig met Woodchuck-scripts van Barks?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Robb_K » zo apr 15, 2007 3:22 am

Ei schreef:De remake van Mau Heymans bevat bewuste verschillen ten opzichte van wat Barks gemaakt had. Mau wist het blijkbaar beter dan Barks...
Verder laat de remake zien dat Mau geen natuurgebieden kan tekenen. Zie het verschil tussen hoe Jippes een natuurgebied neerzet en hoe Mau dat doet. Mau is misschien aardig in maffe Ducks tekenen, maar daarmee is het meeste gezegd. Zeker als het gaat om natuurgebieden had Mau beter een deel van het tekenwerk aan zijn broer Bas over kunnen laten. Dus Mau de eenden, en Bas de omgeving.
Ei beschouwt de remake van 'Music Hath Charms' als een Mau-verhaal. Voor een Barks-verhaal is het tekenwerk te gebrekkig.

Hopelijk zal er alsnog een remake door Jippes gemaakt worden. Is Jippes nog mee bezig met Woodchuck-scripts van Barks?

Ik heb gehoord dat Daan zal ALLE Barks pootlood schrijften tekenen (voor een zelfstandig album). Dus hij moet ook een remake van Maus versie maken. En ja,..... hij heeft werk aan de winkel met 4 of 5 meer Jonge Woudloper verhalen voor Egmont.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ei » vr nov 16, 2007 12:38 am

- - - - - - - - - -

Date: Wed, 14 Nov 2007 17:57:03 +0100 (CET)
From: "Stefan Persson"
Subject: The Pied Piper of Duckburg
To: [dcml]

Today I received my copy of the latest issue of the Swedish Donald Duck
weekly, issue 47 from 2007, containing a Jippes version of The Pied Piper
of Duckburg, and I noticed that it's quite different from Rosa's version.
Barks sketches only tell what is supposed to happen on the first three
pages, so Rosa and Jippes had to come up with the rest of the story
themselves.

The first three pages are mostly the same in both versions, but I found
some differences:
* On page 1, Rosa drew the money bin much closer to Barks' original
sketches, with no grass between the money bin and the street. Jippes, on
the other hand, added a large lawn around the money bin, and drew it more
like the normal money bin, although not on top of a hill. In Jippes
version, it is on the other hand located on top of a hill on a later page
in the story, which looks a little inconsistent.
* On page 2, Gyro's electronic question answerer tells Gyro to blow up a
bridge in Barks' original sketches. In the Rosa version, this was kept,
but in the Jippes version, the answerer tells Gyro to open the bridge
instead. This difference also resulted in quite different bridge designs
in the two versions.
* On page 3, the different money bin designs are shown once again. The
lamp outside of Gyro's laboratory looks different in the two versions,
with Rosa's lamp being closer to the original Barks sketches. There are
also some other minor differences, although nothing important.
* Page 4 and on are completely different, with a completely different plot
in each version. Another difference is the page count: Rosa drew 8 pages,
while Jippes drew 9.

All in all, it was interesting to see this story in a new interpretation.

Stefan

- - - - - - - - - -

bron: DCML
http://nafsk.se/pipermail/dcml
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr nov 16, 2007 8:59 pm

Ha, dan was Rosa toch nog zorgvuldiger dan Jippes met die schetsen!
Wat houdt dat in voor 'King Scrooge the First'? Misschien gaat Jippes wel alle schetsen van Barks heel anders uittekenen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » di dec 11, 2007 8:56 pm

Welke versie van 'Music Hath Charms' vinden jullie eigenlijk mooier?
Die van Mau Heymans of Daan Jippes? (of die van Kay Wright)

Ik heb de Jippes-versie nog niet gelezen maar zo aan de eerste pagina te zien, heb ik liever die van Mau Heymans. Misschien volgt Jippes het script nauwer en lijkt het meer op het tekenwerk van Barks, maar de tekenstijl spreekt me minder aan. Ik houd zelf meer van langere snavels en rondere vormen, en ik vind het inktwerk van Peter Collé ook veel mooier. Het dunne inktwerk van Jippes vind ik vaak nogal druk, ik lees veel liever zijn oudere verhalen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Let ook eens op de verschillen tussen de gezichtsuitdrukkingen van Donald.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Goudglans » di dec 11, 2007 9:18 pm

Ik vind die van Jippes meer op Barks tekenstijl lijken, maar zeker de gezichtsuitdrukingen van Mau zijn beter. Om goed te kunnen vergelijken heb je toch meer plaatjes nodig. Die van Kay vind ik wel duidelijk het minst.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Goudglans » di dec 11, 2007 9:24 pm

Ik heb even gekeken naar de versie van Mau en het tekenwerk vind ik redelijk goed, maar lijkt wel veel af te wijken van Barks zijn stijl. Ook zie je de versie van Mau eigenlijk veel afwijken van de andere twee. Die hebben meer overeenkomsten de kast en de houding van Donald. (zie de scans) Die van Mau wijkt wel af.

Dus het is waar je voor kiest, veel mooie gezichtuitdrukkingen en mooie houdingen (Mau), of meer kijkt naar de benadering van Barks zijn stijl (Jippes)
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Rockerduck » wo dec 12, 2007 12:54 am

Ik vind die kop van Donald in Jippes' versie een beetje raar op het eerste plaatje. Ook klopt Donald's gezichtsuitdrukking op Jippes' tweede plaatje niet. Daar hoort hij de neefjes lachend aan, terwijl hij op het volgende plaatje juist boos wordt over alle medailles die zijn betweterige Woudloper-neefjes hebben gewonnen.

Dus tot zover prefereer ik de versie van Mau Heymans. Maar wat Jippes wel meesterlijk gedaan heeft, is die lelijke lege ruimte bovenin het eerste panel opvullen. Bij Wright and Heymans staat de 'camera' als het ware veel te ver naar boven gericht, waardoor je een heleboel oninteressante lege ruimte boven de hoofden krijgt. Dit is storend en leidt af. Jippes krijgt natuurlijk hulp van Egmont vanwege hun lay-out met de titel, maar lost de overige lege ruimte op door daar een lamp op te hangen die de leegte doorbreekt en door daar weer net boven nog een tekstwolkje te plakken.

Jippes tekent een strip alsof hij cameraman en regisseur in één is. Hulde!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron