Somewhere in Nowhere

Berichtdoor Carl Rosa » wo okt 28, 2009 11:08 pm

Correctie: Daan Jippes heeft het verhaal Somwhere Beyond Nowhere op scenario van Lustig getekend maar lijkt als twee druppels op Somewhere in Nowhere.
Het verhaal begint met een depri Donald die naar huis sloft na weer een (voor zijn gevoel) rot werkdag.
Hij belandt op De Pool bij arme mensen, komt in conflict met Venijn McSnekke en er wordt geraced met sleehonden.
Dus wel een beetje logisch dat ik in de war was als je het Somwhere in Nowhere verhaal kent.
Overigens is het ge-wel-dig getekend maar nog niet gepubliceerd.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ei » vr okt 30, 2009 9:30 pm

Carl Rosa schreef:Correctie: Daan Jippes heeft het verhaal Somwhere Beyond Nowhere op scenario van Lustig getekend maar lijkt als twee druppels op Somewhere in Nowhere. [...] Overigens is het ge-wel-dig getekend maar nog niet gepubliceerd.

Heeft Jippes zijn versie voltooid? En zo ja, was voordat hij stopte bij de managers van Barks?
Reken maar dat als de versie van Jippes opduikt, de redactie het verhaal opeens wél in de Beste Verhalen-albums wil plaatsen. Dat durft Ei zomaar te gokken. :) Zelfs als Barks de Jippes-versie nooit heeft nagekeken, zoals hij wel bij de versie van Pat Block heeft gedaan.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » za okt 31, 2009 12:41 am

Ei schreef:
Carl Rosa schreef:Correctie: Daan Jippes heeft het verhaal Somwhere Beyond Nowhere op scenario van Lustig getekend maar lijkt als twee druppels op Somewhere in Nowhere. [...] Overigens is het ge-wel-dig getekend maar nog niet gepubliceerd.

Heeft Jippes zijn versie voltooid? En zo ja, was voordat hij stopte bij de managers van Barks?
Reken maar dat als de versie van Jippes opduikt, de redactie het verhaal opeens wél in de Beste Verhalen-albums wil plaatsen. Dat durft Ei zomaar te gokken. :) Zelfs als Barks de Jippes-versie nooit heeft nagekeken, zoals hij wel bij de versie van Pat Block heeft gedaan.

Daan meent dat zijn versie "Somewhere Beyond Nowhere" van Lustig is.
Het is een half jaar oud. Het is 12 pagina's tegen dat van pat Block ruim 20 (ik gok uit mijn hoofd).
Tekeningen zijn écht subliem. Ik zal er eens wat van plaatsen.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Rockerduck » za okt 31, 2009 4:33 am

Ik ben benieuwd. Ik vind Jippes' tekeningen tegenwoordig weinig meer weghebben van Barks. Daarom snap ik die noodzaak ook niet meer om alleen zijn versies te gebruiken. Toen hij nog rechtstreeks voor Nederland tekende, in de jaren '90, toen leek zijn stijl nog wel wat op die van Barks. Nu vind ik het huilen met de pet op. Block's stijl vind ik meer bij Barks liggen (Barks late jaren '40), ook al zijn Block's eenden vaak te stijf.

Ja, Ei, ik denk dat Block's prachtige versie overgeslagen wordt, ook al had hij die gemaakt onder supervisie van Barks.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo nov 01, 2009 2:58 pm

Carl Rosa schreef:Daan meent dat zijn versie "Somewhere Beyond Nowhere" van Lustig is.
Het is een half jaar oud. Het is 12 pagina's tegen dat van pat Block ruim 20 (ik gok uit mijn hoofd).
Tekeningen zijn écht subliem. Ik zal er eens wat van plaatsen.

Jippes's versie "Somewhere Beyond Nowhere" is een half jaar oud? Dus het is van 2009?
Gaat het dan om een voltooiing van eerder werk, of is alles nieuw?
Meent Jippes dat zijn versie alléén van Lustig is, dus zónder bijdragen van Barks?

Rockerduck schreef:Ja, Ei, ik denk dat Block's prachtige versie overgeslagen wordt, ook al had hij die gemaakt onder supervisie van Barks.

Supervisie van Barks zal wel meevallen, gezien de managers die op dubieuze wijze tussen hem en Jippes, Lustig en Block zaten. Het is Ei vaag of Barks toen wist dat dit een nieuw Barksverhaal zou worden, zoals 'Horsing Around With History'. Maar hoe dan ook, hij heeft er aan bijgedragen.
Als de Nederlandse redactie wel de versie van Jippes in de BV-albums gebruikt, maar niet die van Block, laten ze een totale willekeur zien. Want waarom wel twee versies van 'Pied Piper' in BV, en niet van 'Somewhere in Nowhere'?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » do feb 11, 2010 10:06 pm

Uit het topic "de beste verhalen 134":

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Ik zou écht niet weten waarom welke redactie dan ook een nieuwe versie van 'Somewhere in nowhere' zou aankopen. Ik bedoel, dat de Strobl- en Wright-versies van Barks-scripts werden hertekend kan ik me voorstellen, want die waren rotslecht. Maar waarom die van Block, die toch heel hard probeert in Barks' stijl te werken?

Ik denk dat het niet om de tekeningen, maar om het verhaal gaat. Barks leverde een synopsis voor een verhaal van 10 blz. John Lustig heeft dat veranderd en uitgebreid tot een verhaal van 28 pagina's. Misschien is de nieuwe versie van Jippes een poging om zo dicht mogelijk bij Barks te blijven?

Verder denk ik dat Jippes deze nieuwe versie voor Egmont tekent. Zij hebben hem immers ook om een nieuwe versie van "The Pied Piper of Duckburg" en de missende plaatjes uit "How Green Was My Lettuce" gevraagd. Ze zijn daar bezig met een definitieve Barks-collectie. Kennelijk streven ze naar uniformiteit in de aanvullingen van andere tekenaars.

Betekent dit dat Jippes nog andere Barks-opzetjes opnieuw gaat tekenen? Komt er een Jippes-versie van "Hanggliders Be Hanged"? En wat te denken van "Dime and Dime Again" en "Go Slowly, Sands of Time"? Van dat laatste verhaal bestaat een Vicar-versie.

Uit het topic "Ik stop ermee.":

Dhr A. Noniem schreef:Carl Rosa heeft mij vier plaatjes van het verhaal gestuurd. Hieronder staan twee van de vier plaatjes. Het verhaal is prachtig getekend. Kijk daarvoor zelf maar naar de plaatjes. [...]

Afbeelding
Afbeelding

Duckfan van Down Under schreef:Dat Jippes-scenario heb ik trouwens zelf gezien. Lag bij de Jippes-stand op de stripbeurs in Breda, vorig jaar. Heb willen vragen of hij een Duck wilde tekenen, maar hij ging net weg. Desalniettemin heb ik een mooie Mau Heymans-tekening.

- Commentaar van John Lustig:

John Lustig geeft zelf toe dat zijn versie sterk afwijkt van Barks' oorspronkelijke opzet (http://www.lastkisscomics.com/reading/sin.htm):

"Frankly, I think the story would have been much better if we'd kept to Carl's original synopsis for a 10-page story."

Oorspronkelijke synopsis van John Lustig: http://www.lastkisscomics.com/reading/sinsyn.htm

- Commentaar van Pat Block:

Block over de samenwerking met Carl Barks: http://www.cbarks.dk/themeetingsblock.htm

Aanmerkingen van Barks op tekeningen van Block: http://www.cbarks.dk/THELASTHURRAH.htm

Ik ben inmiddels ook van mening dat Block's versie van "Somewhere in Nowhere" gewoon in de Beste Verhalen-reeks moet worden opgenomen. Barks is van begin tot eind bij het verhaal betrokken geweest. Hij heeft er duidelijk zijn stempel op gedrukt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Dubbelduck » vr feb 12, 2010 8:39 pm

Het verhaal dat Carl Rosa op McDrake wilde laten zien en waarvan Dhr A. Noniem al twee plaatjes heeft laten zien is dus Somewhere beyond Nowhere, het door Jippes getekend verhaal dat gebaseerd is op Somewhere in Nowhere, maar wel een stuk korter is. Als het verhaal in 2009 is gemaakt, moet dus de verhaalcode D 2009- of D/D2009- hebben. Helaas kon ik niks op Inducks vinden. Met een beetje geluk wordt het verhaal nog dit jaar in een beste verhalen album gepubliceerd. Ik zal het eens aan de redactie vragen.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 13, 2010 1:47 pm

Ik denk dat het een D-2008 is. Die stripbeurs was vrij aan het begin van het jaar, en Jippes had alle 8 pagina's al geinkt, en ze waren al verkocht aan iemand (die later Carl Rosa bleek te zijn).
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » ma feb 22, 2010 10:34 pm

In het topic 'Vragen aan redactieleden' ontkent Ferdi Felderhof alwéér Barks' rol bij de totstandkoming van het verhaal.

Rockerduck schreef:
Ferdi F schreef:[Somewhere in Nowhere] De inbreng van Carl Barks bij dit verhaal is zo klein, dat dit verhaal waarschijnlijk niet in de Beste Verhalen komt.

Pardon? Barks heeft twee uitgebreide synopsis geschreven voor dit verhaal. Dat is geplaatst op McDrake International:

Daniel73 schreef:Topic about 'Somewhere in Nowhere'. (I TES 3-1)

Here's a transcription of a one-page "Donald Duck synopsis" in two faxed versions. Identified by Bill Grandey to be by Carl (Barks), as written in a note to John (Lustig) above each version.
Xeroxes supplied by John Lustig, received by post on 18 October 2003.

John Lustig, about the versions: I finally mailed you a copy of the SIN synopsis today. Actually, I mailed you two versions. About an hour after Bill Grandey faxed me the first synopsis, he faxed me a second one which had a larger role for Huey, Dewey and Louie. Apparently Carl felt the boys should be the ones to save the day for Donald. I sent you both version.
(Email. Tue, 14 Oct 2003 23:33:44 EDT)

John Lustig, about the final story: Although this synopsis was the starting point of 'Somewhere in Nowhere,' the final story differs from the synopsis because of additional input from the Carl Barks Studio, Carl Barks, John Lustig and Daan Jippes.
(Email. Fri, 7 Nov 2003 14:21:12 EST)

John Lustig's website www.lastkisscomics.com contains information about how 'Somewhere in Nowhere' was created, and it has Lustig's "director's cut" of the plot.
http://www.lastkisscomics.com/readroom.htm (introduction)
http://www.lastkisscomics.com/reading/sin.htm (creation)
http://www.lastkisscomics.com/reading/sinsyn.htm (Lustig synopsis)


- - - - - - - - - - - - -

[First synopsis.]

[Handwritten note on xerox: "First version sent to me. J.L."]


John -
This is Carl's one page synopsis for a 10 page Donald Duck story. Please add to as you like and return for brainstorming editing. Add John Lustig to it. Take it anywhere you want to go. A list of gags to fit will be fun. -Bill

DONALD DUCK SYNOPSIS

Beginning:

HD and L are outside D's house talking with a pig friend. Donald walks by with his head down looking bored. He walks by again with his head down. He walks by a third time. H confesses to his pig friend that D has a very boring job. D is "Sidewalk Superintendent (Inspector)" for Duckburg's McDuck Cement Co. On his most exciting days, D finds a crack in the sidewalk. Not much is expected of D by his boss...Scrooge McDuck. Donald confesses to HD and L that he desperately needs a more exciting job. D puts out job applications everywhere. To H D and Ls' dismay (they want to stay in Duckburg)...In desperation, D decides he'll have to be available to relocate and even leave Duckburg. D finally gets his good news. He receives a contract to deliver mail by dog sled in Alaska.

Middle:

In Bearflanks, Alaska, Donald has three days of humorous happenings delivering mail in record time. Each day he is able to deliver mail faster than the day before. On the third day he is notified that he has set a new delivery record. H D and L are pleased to see D on top of his form. McSwine (appeared in milk man story) is not happy to see D doing so well. He is looking for a way to delay D's mail delivery. Money is in the mail by check. McSwine wants to delay it so he can foreclose on the local Bearflanks oil claim. He slows Ds time with a series of detours and tricks such as sand in the snow, substituting the sled dogs with a rare dog...the "Nodding Nap hound". It has enough hair on the outside to look like a good sled dog...but under X-ray (behind the hair) it looks "Chiwawa like" and is always asleep. D tries eveything, but his sled dogs wont move.

Ending:

D saves the day by getting the mail in before midnight, but has set a new worst record for "late delivery". The town of Bearflanks is mad at D. Three examples of upset people are shown (and why they are mad such as Widow Dish missed the final episode of a soap opera because she missed her TV Guide). D is seen pulling the sled dogs all riding in the sled to finish his route just before midnight. The last panel D is back in Duckburg. H claims to his pig friend that sidewalk superintendent is the most exciting job for D that he can stand. L says he is in suspense about whether D find a crack today...or not. D walks by with his head down on his sidewalk inspecting job.



- - - - - - - - - - - - -

[Second synopsis. This faxed page has 'Carl Barks Studio' logo lettering, with Grandey and Morby mentioned as managers. The bottom of the page contains the adress, telephone number and fax-number.]
[Handwritten note on xerox: "This version with HDL playing a bigger role was sent to me an hour or so after the 1st version. J.L."]


John -
This is Carl's one page synopsis for a 10 page Donald Duck story. Please add to as you like and return for brainstorming editing. Add John Lustig to it. Take it everywhere you want to go. A list of gags to fit will be fun. -Bill

DONALD DUCK SYNOPSIS

Beginning:

HD and L are outside D's house talking with a pig friend. Donald walks by with his head down looking bored. He walks by again with his head down. He walks by a third time. H confesses to his pig friend that D has a very boring job. D is "Sidewalk Superintendent (Inspector)" for Duckburg's McDuck Cement Co. On his most exciting days, D finds a crack in the sidewalk. Not much is expected of D by his boss...Scrooge McDuck. Donald confesses to HD and L that he desperately needs a more exciting job. D puts out job applications everywhere. To H D and Ls' dismay (they want to stay in Duckburg)...In desperation, D decides he'll have to be available to relocate and even leave Duckburg. D finally gets his good news. He receives a contract to deliver mail by dog sled in Alaska.

Middle:

In Bearflanks, Alaska, Donald has three days of humorous happenings delivering mail in record time. Each day he is able to deliver mail faster than the day before. On the third day he is notified that he has set a new delivery record. H D and L are pleased to see D on top of his form. McSwine (appeared in milk man story) is not happy to see D doing so well. He is looking for a way to delay D's mail delivery. Money is in the mail bv check. McSwine wants to delay it so he can foreclose on the local Bearflanks oil claim. He slows Ds time with a series of detours and tricks such as sand in the snow, substituting the sled dogs with a rare dog...the "Nodding Nap hound". It has enough hair on the outside to look like a good sled dog...but under X-ray (behind the hair) it looks "Chiwawa like" and is always asleep. D tries everything, but his sled dogs wont move.

Ending:

HD and L save the day by getting the mail in before midnight to defeat McSwine. Their Junior Woodchuck guidebook tells them about the "Nodding Nap hound". It has a diagram about what these dogs look like under their [fur]. However, D sets a new worst record for "late delivery". The town of Bearflanks is mad at D. Three examples of upset people are shown (and why they are mad such as Widow Dish missing the final episode of a soap opera, because she missed her TV Guide). D and H, D and L are seen pulling the sled dogs all riding in the sled to finish D's route just before midnight. In the last panel D is back in Duckburg. H claims to his pig friend that "Sidewalk Superintendent" is the most exciting job for D that he can stand. L says he is in suspense about whether D will find a crack in the sidewalk today...or not. D walks by with his head down on his sidewalk inspecting job.



- - - - - - - - - - - - -

Transcription notes
corrections by transcriber, in the second synopsis: typo "fir" replaced with "fur"
version: 20061220.01

Bron: http://bb.mcdrake.nl/engdisney/viewtopic.php?id=191

Verder heeft Barks de supervisie gehad over het tekenwerk van Patrick Block. Er bestaan foto's van Barks met de schetsen van het verhaal. Die hebben volgens mij zelfs nog in een Picsou Magazine gestaan. Wat is dit nu weer voor flauwe uitvlucht?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor admin » di feb 23, 2010 5:38 pm

Uit het topic 'Vragen aan redactie-leden':

2010-02-21 20:06:24, Ferdi F schreef:Ik denk niet dat Somwhere in Nowhere en/of Somewhere Beyond Nowhere in de Beste Verhalen geplaatst gaan worden. Barks inbreng in dit verhaal is zo klein (een briefwisseling en een praatje bij een feestje, als ik me goed herinner) dat je het naar mijn mening niet kun bestempelen als een volledig 'Barks' verhaal. Bij de andere verhalen die door Jippes zijn getekend heeft Barks het hele scenario (inclusief schetsen) geschreven, dus dat vind ik toch echt andere koek.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21688#p21688

2010-02-22 21:32:55, Rubberduck schreef:Ik heb een vraag aan de redactie. Waarom blijven de redactieleden liegen over Barks' inbreng in 'Somewhere in nowhere'? Ik gebruik het grote woord "liegen", omdat op McDrake al meerdere malen korte metten is gemaakt met de kletspraat die redactieleden hier over dat verhaal hebben rondgestrooid. In een ander topic heb ik nota bene Ferdi zelf bij moeten spijkeren over dit laatste Barks-verhaal. Het lijkt zo wel een georganiseerde campagne om het verhaal koste wat kost buiten de albumreeks te houden. Wordt nu ook Barks slachtoffer van de 'persoonlijke voorkeur' van Oom Thom?

Hier nogmaals de juiste informatie over Barks' betrokkenheid bij het verhaal, van begin tot eind. Dat Ferdi het heeft over "een praatje op een feestje" duidt op een teleurstellend gebrek aan basale informatie.

[Weggeknipt: citaat volledig bericht van Rockerduck, van 2009-06-19 23:22:29]

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21720#p21720

2010-02-22 23:38:42, Michiel P schreef:
Ferdi F schreef:Ik denk niet dat Somewhere in Nowhere en/of Somewhere Beyond Nowhere in de Beste Verhalen geplaatst gaan worden. Barks inbreng in dit verhaal is zo klein (een briefwisseling en een praatje bij een feestje, als ik me goed herinner) dat je het naar mijn mening niet kun bestempelen als een volledig 'Barks' verhaal.

Ik vind dat "Somewhere in Nowhere" wel degelijk in de Beste Verhalen-reeks thuishoort. De inbreng van Carl Barks in dit verhaal is juist zeer groot. Hij heeft het project aan alle kanten bijgestuurd. Barks heeft op elke pagina zijn stempel gedrukt.

Barks heeft een synopsis geschreven, die door scenarist John Lustig werd uitgewerkt naar een scenario van 28 pagina's. Barks heeft op dat scenario weer allerlei aanmerkingen en aanvullingen gemaakt. Tekenaar Pat Block werd op Barks' suggestie bij het project betrokken. Barks heeft Block's tekenwerk nagekeken en verbeterd.

Pat Block schreef:Carl heavily edited John Lustig's first draft. I have a copy of the notes John received, and there are quite a number of very "classic" Carl suggestings ....the Nodding Naphound, the hot-peppered blubbersicles, and a great deal of good solid writing advice, things like "concentrate on Donald, not the other characters" and "make the dogs cute and give them funny gags", were typical advice in these notes. Carl might have been in his mid nineties, but he still knew exactly what was needed in a story, and he forcefully presented what he thought all along the way. [...]

I finished up the pencils and sent them off to Carl. I really had no idea what he might think of them. I surely kept my finger's crossed. The package came back a week or so later, and I was surprised at not just Carl's drawing suggestions, but at the breadth of the attention he paid to every detail ...the man caught grammatical errors along with my sloppy panel layouts from time to time.
It was exhilerating reading through the drawings that first time ...a little wee money bin by Carl here, a "fine layout" there. He made a sharp editor, and quite a number of my panels were vastly improved by the "Good Artist's" insightful eye. [...]

We got to sit down for a very relaxed look at the now finished story. Carl slowly turned the pages, and it was the highlight of my life as an artist. He would make a comment here and there, chuckling at this or that, and had no complaints. When he came to the big avalanche page, the highlight of the first half of the story, he said, "This is exactly how I would have done it". What more could I possibly have asked for?

Bron: http://www.cbarks.dk/themeetingsblock.htm

Foto's van Barks' aantekeningen bij het werk van Block: http://www.cbarks.dk/THELASTHURRAH.htm

Ferdi schreef:Bij de andere verhalen die door Jippes zijn getekend heeft Barks het hele scenario (inclusief schetsen) geschreven, dus dat vind ik toch echt andere koek.

Voor "Go Slowly, Sands of Time" en "Hang-Gliders Be Hanged" heeft Barks alleen het synopsis geschreven. Deze verhalen werden getekend door Vicar en zijn wél in de BV-reeks opgenomen. Barks' aandeel aan "Somewhere in Nowhere" is groter dan alleen de synopsis. Daarom vind ik dat "Somewhere in Nowhere" óók in de BV-reeks thuishoort.

Meer informatie vind je in het topic "Somewhere in Nowhere".

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21722#p21722

2010-02-23 00:22:32, Michiel P schreef:@ Rubberduck: Ik neem er aanstoot aan dat je zo neerbuigend tegen Ferdi doet. Ferdi is ergens niet van op de hoogte. Soit. Je zou het ook op een beleefde manier kunnen uitleggen.

Rubberduck schreef:Ik gebruik het grote woord "liegen", omdat op McDrake al meerdere malen korte metten is gemaakt met de kletspraat die redactieleden hier over dat verhaal hebben rondgestrooid.

Nu behandel je forumbijdragen van redactieleden alsof het keiharde propaganda is. Een mens kan zich vergissen. Je moet niet elke uitlating gaan fileren alsof er een perfide anti-Barks ideologie achter schuilgaat.

Rubberduck schreef:Dat Ferdi het heeft over "een praatje op een feestje" duidt op een teleurstellend gebrek aan basale informatie.

Rubberduck heeft zijn huiswerk niet gedaan. Dat "praatje op een feestje" is wel degelijk onderdeel van de ontstaansgeschiedenis van "Somewhere in Nowhere". Lees de eerste twee alinea's van onderstaande link maar.

http://www.cbarks.dk/themeetingsblock.htm

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21723#p21723
Laatst bijgewerkt door admin op di feb 23, 2010 5:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » di feb 23, 2010 6:48 pm

Michiel P schreef:Ik ben inmiddels ook van mening dat Block's versie van "Somewhere in Nowhere" gewoon in de Beste Verhalen-reeks moet worden opgenomen. Barks is van begin tot eind bij het verhaal betrokken geweest. Hij heeft er duidelijk zijn stempel op gedrukt.

De enige reden om Barks/Lustig/Block's 'Somewhere in Nowhere' uit de Beste Verhalen-reeks te houden is persoonlijke voorkeur, al dan niet in combinatie met onwetendheid.

Rubberduck schreef:In het topic 'Vragen aan redactieleden' ontkent Ferdi Felderhof alwéér Barks' rol bij de totstandkoming van het verhaal.

2009-06-19 13:17:43, Ferdi F schreef:De inbreng van Carl Barks bij dit verhaal is zo klein, dat dit verhaal waarschijnlijk niet in de Beste Verhalen komt.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=15046#p15046

2010-02-21 20:06:24, Ferdi F schreef:Ik denk niet dat Somwhere in Nowhere en/of Somewhere Beyond Nowhere in de Beste Verhalen geplaatst gaan worden. Barks inbreng in dit verhaal is zo klein (een briefwisseling en een praatje bij een feestje, als ik me goed herinner) dat je het naar mijn mening niet kun bestempelen als een volledig 'Barks' verhaal. Bij de andere verhalen die door Jippes zijn getekend heeft Barks het hele scenario (inclusief schetsen) geschreven, dus dat vind ik toch echt andere koek.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21688#p21688

Zo ziet iedereen, zwart op wit, hoe hardleers een Troep-redacteur kan zijn. Inmiddels is deze redacteur meerdere malen het tegendeel verteld en bewezen, maar hij lepelt na 8 maanden rustig weer dezelfde onzin op. En daar mag je niets van zeggen, want anders gaat hij weg wegens negativiteit.

De Troep-redactie plaatst wel een door Barks afgekeurd, geschetst, half verhaal waarvan het plot verloren is. ('The Pied Piper of Duckburg') In twee versies maar liefst! Eén van Rosa en één van Jippes. Men zoekt redenen om dit zwaar onvoltooide vuilnisbakwerk te plaatsen in Beste Verhalen, ook al is het eindproduct geen echte Barks.
Bij 'Somewhere in Nowhere' zoekt men daarentegen redenen om het verhaal niet te plaatsen. Ook al is Barks betrokken geweest bij het basis-idee en het nakijken van resultaten.
Als de Troep-redactie iets wel wil, verzint men redenen waarom het wel kan. Als men iets niet wil, verzint men redenen waarom het niet kan.

En nu wordt het natuurlijk een erekwestie. Want de Troep-redactie zal zich nooit de les laten lezen op McDrake. Men zet dan de hakken in het zand. Hoe meer je bewijst dat de Troep-redactie slecht is geïinformeerd, hoe meer ze zich als "damage control" (schadebeperking) vastbijten in hun verkeerde informatie. Onder meer door tegensprekers te negeren.

Ferdi F schreef:Barks inbreng in dit verhaal is zo klein (een briefwisseling en een praatje bij een feestje, als ik me goed herinner) dat je het naar mijn mening niet kun bestempelen als een volledig 'Barks' verhaal. Bij de andere verhalen die door Jippes zijn getekend heeft Barks het hele scenario (inclusief schetsen) geschreven, dus dat vind ik toch echt andere koek.

Ferdi zwijgt wijselijk over 'The Pied Piper of Duckburg', dat gegarandeerd niet te bestempelen is als een volledig Barksverhaal. Of is het zwijgen uit domheid? Hoe dan ook, het antwoord is misleidend.

Rubberduck schreef:Ik heb een vraag aan de redactie. Waarom blijven de redactieleden liegen over Barks' inbreng in 'Somewhere in nowhere'? Ik gebruik het grote woord "liegen", omdat op McDrake al meerdere malen korte metten is gemaakt met de kletspraat die redactieleden hier over dat verhaal hebben rondgestrooid. In een ander topic heb ik nota bene Ferdi zelf bij moeten spijkeren over dit laatste Barks-verhaal. Het lijkt zo wel een georganiseerde campagne om het verhaal koste wat kost buiten de albumreeks te houden. Wordt nu ook Barks slachtoffer van de 'persoonlijke voorkeur' van Oom Thom?

Wordt? In Nederland zijn Barks-voorplaten steevast hertekend, sinds jaar en dag. En het geïllustreerde Barks-verhaal 'Go Slowly Sands of Time' wordt door Thom Roep tegengehouden, als zijnde te lelijk.

Misschien heeft Oom Thom te kennen gegeven dat hij 'Somewhere in Nowhere' niets vindt. Dat zou kunnen verklaren waarom de verdere Troep-redactie weigert kennis te nemen van het belang van het verhaal: het wordt toch niet geplaatst.
Aan zo'n situatie kan "comic assistant" Ferdi niets veranderen. Die heeft maar te luisteren naar zijn baas. Zo'n werknemer is beperkt in wat hij openbaar kan zeggen op internet. Misschien krijg je een prive-mail waarin hij je in vertrouwen neemt. Wie weet ga je dan een persoonlijke band met zo'n werknemer voelen, waardoor je aansluit in de rij van zwijgende en goedpratende beschermelingen.

Ei heeft gesteld dat Oom Thom een dictator is. Het zou van ernstige tegenspraak getuigen om te verwachten dat een werknemer iets in Oom Thom's pap te brokkelen heeft. Al zou Ferdi overtuigd zijn van het belang van 'Somewhere in Nowhere', wat kan hij dan doen? Oom Thom keurt ook Ferdi's scenario's af. 't Is alsof je aan het kassameisje vraagt of de supermarkt een bepaald product wil voeren. Zo'n meisje kan niets anders dan haar chef bellen en onderdanig het bericht doorgeven.

Rubberduck schreef:Hier nogmaals de juiste informatie over Barks' betrokkenheid bij het verhaal, van begin tot eind. Dat Ferdi het heeft over "een praatje op een feestje" duidt op een teleurstellend gebrek aan basale informatie.

Let vooral op het neerbuigende verkleinwoord "feestje". Block heeft verteld dat Barks langzaam de pagina's omsloeg. En er zijn voorbeelden waarin Barks suggesties op het potloodwerk heeft geschreven. Een opmerkelijk "feestJE".

Michiel P schreef:Ik vind dat "Somewhere in Nowhere" wel degelijk in de Beste Verhalen-reeks thuishoort. De inbreng van Carl Barks in dit verhaal is juist zeer groot. Hij heeft het project aan alle kanten bijgestuurd. Barks heeft op elke pagina zijn stempel gedrukt.

Dat kun je eindeloos blijven herhalen, maar daar trekt de Troep-redactie zich he-le-maal niets van aan.

Michiel P schreef:Barks heeft een synopsis geschreven, die door scenarist John Lustig werd uitgewerkt naar een scenario van 28 pagina's. Barks heeft op dat scenario weer allerlei aanmerkingen en aanvullingen gemaakt. Tekenaar Pat Block werd op Barks' suggestie bij het project betrokken. Barks heeft Block's tekenwerk nagekeken en verbeterd.

Bewijs maar tot je een ons weegt. Niettemin vindt Oom Thom het geen Barksverhaal. Daar bewijst hij zijn onmetelijke onkunde mee, op het vlak van strips.

Michiel P schreef:
Ferdi schreef:Bij de andere verhalen die door Jippes zijn getekend heeft Barks het hele scenario (inclusief schetsen) geschreven, dus dat vind ik toch echt andere koek.

Voor "Go Slowly, Sands of Time" en "Hang-Gliders Be Hanged" heeft Barks alleen het synopsis geschreven. Deze verhalen werden getekend door Vicar en zijn wél in de BV-reeks opgenomen. Barks' aandeel aan "Somewhere in Nowhere" is groter dan alleen de synopsis.

Dit is Ferdi allemaal al uitgelegd. Maar hij weigert die informatie serieus te nemen. En zelfs al deed hij het wel, hij is Oom Thom niet.

Michiel P schreef:@ Rubberduck: Ik neem er aanstoot aan dat je zo neerbuigend tegen Ferdi doet. Ferdi is ergens niet van op de hoogte. Soit. Je zou het ook op een beleefde manier kunnen uitleggen.

En weer vliegen de lezers elkaar in de haren, ten overstaande van een redactie die maling aan ze heeft.
Men zou ook aanstoot kunnen nemen aan Ferdi's consequente negeren van de informatie die hem ten overvloede is aangereikt. Hoe beleefd is het, om helemaal niets te zeggen als mensen zichtbaar hun best voor je doen? Je kunt je vingers blauw typen, maar Ferdi negeert je en draait na een tijdje weer de oude onzin af. Is dat niet ontzettend onbeleefd? Is dat niet neerbuigend?

Michiel P schreef:Nu behandel je forumbijdragen van redactieleden alsof het keiharde propaganda is. Een mens kan zich vergissen.

Dit is echt niet zomaar een vergissing meer. Zelfs een vergissing zou nu bijzonder ernstig zijn, na zoveel informatie die reeds is gegeven.

Michiel P schreef:
Rubberduck schreef:Dat Ferdi het heeft over "een praatje op een feestje" duidt op een teleurstellend gebrek aan basale informatie.

Rubberduck heeft zijn huiswerk niet gedaan. Dat "praatje op een feestje" is wel degelijk onderdeel van de ontstaansgeschiedenis van "Somewhere in Nowhere". Lees de eerste twee alinea's van onderstaande link maar.

De opmerking "praatje op een feestje" is neerbuigend richting het werk van Lustig, Block en Barks.
Volgens Block heeft men de tijd genomen. Dat doe je niet zomaar, op een "feestje". Daarbij heeft Barks meer moeite gedaan, zoals inmiddels al duizend keer is uitgelegd.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » di feb 23, 2010 9:15 pm

Volgens mij raken we off-topic.

Ei schreef:Zo ziet iedereen, zwart op wit, hoe hardleers een Troep-redacteur kan zijn. Inmiddels is deze redacteur meerdere malen het tegendeel verteld en bewezen, maar hij lepelt na 8 maanden rustig weer dezelfde onzin op.

Meerdere malen? Eén keer, om precies te zijn. Hier beweert Ferdi voor het eerst dat Barks' bijdrage aan "Somewhere" te verwaarlozen zou zijn. Rockerduck corrigeert hem. Je kunt uit het topic niet opmaken of Ferdi de reactie van Rockerduck nog heeft gelezen. Best mogelijk dat hij sindsdien niet meer naar dat topic heeft gekeken. Vervolgens herhaalt Ferdi zijn vergissing in dit topic, waarop Rubberduck hem meteen begint uit te kafferen.

Ei schreef:En daar mag je niets van zeggen, want anders gaat hij weg wegens negativiteit.

Daar mag je zeker iets van zeggen, maar zonder iemand meteen een complot in de schoenen te schuiven. Je kent niet het hele verhaal. Misschien heeft Ferdi dat topic niet meer gelezen. Bovendien rijd je zo jezelf in de wielen, wanneer het je tenminste iets kan schelen of "Somewhere" in de BV-reeks wordt geplaatst. Het lijkt me dat de redactie ontvankelijker is voor redelijke argumenten dan voor dreinen en schelden.

Ei schreef:En nu wordt het natuurlijk een erekwestie. Want de Troep-redactie zal zich nooit de les laten lezen op McDrake. Men zet dan de hakken in het zand.

Vind je het gek, wanneer Rubberduck en Ei de situatie meteen op scherp zetten? Jullie blazen een onbenullige vergissing op tot het formaat van een olifant in een porceleinkast.

Ei schreef:En het geïllustreerde Barks-verhaal 'Go Slowly Sands of Time' wordt door Thom Roep tegengehouden, als zijnde te lelijk.

Ook Ei heeft zijn huiswerk niet gedaan. Uit het topic "Einde aan "beste verhalen" - serie in 2007":

Ferdi F schreef:
Ei schreef:Wat is Roep's mening anno 2009? Maakt 'Go Slowly, Sands of Time' kans op publicatie in tenminste 'Beste verhalen'?

Nog steeds is hij niet erg te spreken over de tekeningen, maar hij is het wel van plan een keer te gaan plaatsen, ja!

Ooooh, wat doet Ei nou toch weer? Negeert hij moedwillig een bijdrage van medewerker Ferdi? Is Ei een boosaardig genie, gebrand op de ondergang van Oom Thom en zijn redactie? Wat gemeen van Ei!

Of zou Ei zich heel misschien toevallig een pietseltje vergist kunnen hebben? Gunnen we hem het voordeel van de twijfel? Heeft Ei dat verdiend, denken jullie?

Ei schreef:Misschien heeft Oom Thom te kennen gegeven dat hij 'Somewhere in Nowhere' niets vindt. Dat zou kunnen verklaren waarom de verdere Troep-redactie weigert kennis te nemen van het belang van het verhaal: het wordt toch niet geplaatst.

Dat zijn aannames. Je hebt geen enkel bewijs voor die stelling.

Ei schreef:Aan zo'n situatie kan "comic assistant" Ferdi niets veranderen.

Precies. Ferdi is ook maar een medewerker. Hij is toch zeker niet in z'n eentje verantwoordelijk voor die BV-reeks? Die reeks bestond al toen Ferdi zelf nog in het ei zat. Màg zo'n jongen zich misschien een keer vergissen? Van Thom Roep zou het kwalijker zijn.

Ei schreef:Ei heeft gesteld dat Oom Thom een dictator is. Het zou van ernstige tegenspraak getuigen om te verwachten dat een werknemer iets in Oom Thom's pap te brokkelen heeft.

Allemaal aannames. Je neemt aan dat Ferdi Rockerduck doelbewust genegeerd heeft. Je neemt aan dat Thom Roep een hekel heeft aan "Somewhere". Je neemt aan dat Ferdi bang is voor Oom Thom. Ferdi heeft niet op Rockerduck gereageerd, dús Thom Roep is een dictator?

Ei schreef:
Rubberduck schreef:Dat Ferdi het heeft over "een praatje op een feestje" duidt op een teleurstellend gebrek aan basale informatie.

Let vooral op het neerbuigende verkleinwoord "feestje".

Over muggenziften gesproken! Pat Block heeft Barks ontmoet en gesproken op een feest dat Steve Geppi voor Barks' verjaardag georganiseerd had. Is dat soms geen "praatje op een feestje"? Hoe moet je het dan noemen?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di feb 23, 2010 10:22 pm

Michiel P schreef:
Ferdi F schreef:
Ei schreef:Wat is Roep's mening anno 2009? Maakt 'Go Slowly, Sands of Time' kans op publicatie in tenminste 'Beste verhalen'?

Nog steeds is hij niet erg te spreken over de tekeningen, maar hij is het wel van plan een keer te gaan plaatsen, ja!

Ooooh, wat doet Ei nou toch weer? Negeert hij moedwillig een bijdrage van medewerker Ferdi? Is Ei een boosaardig genie, gebrand op de ondergang van Oom Thom en zijn redactie? Wat gemeen van Ei!

Of zou Ei zich heel misschien toevallig een pietseltje vergist kunnen hebben? Gunnen we hem het voordeel van de twijfel? Heeft Ei dat verdiend, denken jullie?

Ik geef Thom Roep deze keer het voordeel van de twijfel. Ik heb de tekeningen voor "Go Slowly, Sands of Time" op internet gezien, en Roep heeft gelijk. Zulke lelijke tekeningen horen niet in dezelfde reeks met die mooie verhalen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ferdi F » di feb 23, 2010 11:26 pm

Inmiddels heb ik mijn Amerikaanse uitgave van 'Somewhere in Nowhere' erbij gepakt en de voorwoorden en artikelen nogmaals gelezen. In dit nummer staat ook de synopsis van Barks' versie en ik moet toch concluderen dat deze erg afwijkt van de versie die John Lustig en Pat Block ervan hebben gemaakt. In de synopsis van Barks hebben Kwik, Kwek en Kwak een aanzienlijke rol in de verloop van het verhaal, terwijl ze in de Lustig/Block versie niet eens voorkomen.
Ook heb ik de Jippes-versie van het verhaal bekeken en deze volgt exact de synopsis van Barks.

Grappig is dat John Lustig zelf zijn eigen kanttekeningen heeft bij zijn bewerkte verhaal.
"The result was a plot--about Donald delivering mail in Alaska via dogsled--that would've been far too long for a traditional Disney story. After massive cutting and revising, I got it down to a story that ended up taking 28 pages-with a cliffhanger at the end of Page 14 and a splash panel at the top of Page 15 in case the publisher wanted to run it as a two-part serialized story.

Frankly, I think the story would have been much better if we'd kept to Carl's original synopsis for a 10-page story.

In my opinion, the 28-page version (published by Gemstone on Nov. 2, 2005 in its WALT DISNEY PRESENTS DONALD DUCK AND UNCLE SCROOGE) is beautifully drawn by Pat Block and I hope readers like it. Re-reading it now, though, I think it's too heavy on plot. Even at 28 pages, there's too much story squeezed into too few pages. Quite simply, I cut too many corners to fit everything in and so the pacing is a bit off."

Bron: http://www.lastkisscomics.com/reading/sin.htm

John Lustig heeft uiteindelijk de synopsis bewerkt tot een tweede versie die veel trouwer is naar Barks' verhaal. En deze is dus getekend door Daan Jippes. Persoonlijk vind ik dus dat deze versie best in een deel van de Beste Verhalen geplaatst kan worden. Maar goed, ik ben niet degene die inhoud van de Beste Verhalen bepaalt, dus ik kan niets beloven.
Overigens hebben de Denen in hun complete Barks-collectie dit verhaal ook niet opgenomen.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk/CBSV+29
http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk/CBSV+30


De eerste versie vind ik dusdanig afwijkend dat het eigenlijk niet meer echt bestempeld kan worden als een Barks-verhaal. En dat sommigen daar anders over denken is dan gewoon jammer. Trek Donald Duck Winterboek 2002 uit de kast en ga hem daar in herlezen, zou ik zeggen. Ik vind het overigens wel een plezierig verhaal om te lezen, hoor! Daar ligt het zeker niet aan.

Ei schreef:De Troep-redactie plaatst wel een door Barks afgekeurd, geschetst, half verhaal waarvan het plot verloren is. ('The Pied Piper of Duckburg') In twee versies maar liefst! Eén van Rosa en één van Jippes. Men zoekt redenen om dit zwaar onvoltooide vuilnisbakwerk te plaatsen in Beste Verhalen, ook al is het eindproduct geen echte Barks.

Is Somewhere in Nowhere (de eerste versie) dan wel een echte Barks? Het originele verhaal is dusdanig omgebouwd dat er maar weinig van Barks' originele idee is overgebleven. Is dat omdat Ei 'The Pied Piper' gewoon geen leuk verhaal vindt? Van 'The Pied Piper' heeft Barks de eerste drie pagina's vrij gedetailleerd geschetst en deze zijn zowel door Rosa als door Jippes vrij identiek overgenomen. Maar goed, ik heb al meerdere malen uitgelegd waarom die verhalen in de Beste Verhalen zijn verschenen en ik ben niet van plan om dat weer helemaal opnieuw uit te gaan leggen. Ei is erg goed in oude koeien uit de sloot halen, dus als hij nogmaals antwoord op deze vraag wil hebben, dan mag hij in zijn sloot gaan graven.

Wat betreft de dramatische teneur van Ei kan ik het volgende zeggen: ik probeer in alle vriendelijkheid zo veel mogelijk antwoorden op McDrake te beantwoorden, en nog wel in mijn vrije tijd ook. Kritiek is prima en daar wil ik best op ingaan, maar begrijp wel dat ik ervoor pas om serieus te gaan antwoorden op reacties waarin om de haverklap de term "troep-redactie" wordt gebruikt. Je mag het best met ons oneens zijn en je mag ook vinden dat we het niet goed doen, maar je kunt ook in alles een groot boos complot zien. In plaats van te waarderen dat ik en mijn collega's de moeite nemen om buiten werktijd vragen over ons werk te beantwoorden, ga jij er met een botte bijl op staan inhakken. En dan word je nog boos ook als we verdwijnen. Het is hier een discussieforum, geen tribunaal, lijkt me zo.

Afbeelding
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Michiel P » di feb 23, 2010 11:42 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik heb de tekeningen voor "Go Slowly, Sands of Time" op internet gezien, en Roep heeft gelijk. Zulke lelijke tekeningen horen niet in dezelfde reeks met die mooie verhalen.

Ook gij, Duckfan? Het lijkt wel of iederéén hier peterselie in zijn ogen heeft. Wat schreef Ferdi nou over Thom Roep? Juist.

Ferdi F schreef:Nog steeds is hij niet erg te spreken over de tekeningen, maar hij is het wel van plan een keer te gaan plaatsen, ja!

Is Duckfan ook al niet te spreken over de tekeningen? Welnee, je bedoelt natuurlijk de tekeningen van Vicar! :) De tekeningen van Carl Barks zijn prachtig. Kijk maar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding + Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron