Somewhere in Nowhere

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 26, 2010 1:48 am

Caspar schreef:Wel zonde dat er na zo'n lang en interessant bericht meteen twee berichten komen die alleen maar gaan over de langheid van het bericht ;)

Inderdaad, ik had liever een oordeel gelezen van Appie Aap en Duckfan van Down Under over 'Somewhere in nowehere'.

Caspar schreef:Mijn mening is misschien niet van belang tussen de strijd van de forumgiganten, maar ik zal hem toch geven.

Doe niet zo gek; natuurlijk is jouw mening van belang. Alsof Caspar geen 'forumgigant' zou zijn! Was jij niet nog een veteraan van McDuck? ;)

Even zonder dollen: elk lid, nieuw hier of met een lange staat van dienst, is even belangrijk voor het forum.

@ Michiel: Goh, hebben ze je een baantje op de redactie aangeboden, ofzo?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 26, 2010 9:15 am

Na alle argumentatie zie ik het ook wel zitten om 'Somewhere in nowhere' in de album-reeks op te nemen. En ik ben in de eerste plaats blij dat hij vandaag uit komt in de Donald Duck, zodat ik hem kan lezen.

En ik wil trouwens ook wel een baantje op de redactie! Ik wist niet dat dat zo makkelijk ging? Dus ik hoef alleen maar hier in een paar berichten voor een Donald Duck redactielid op te komen?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Fuzzy » vr feb 26, 2010 10:36 am

Ridder ter Geit schreef:Na alle argumentatie zie ik het ook wel zitten om 'Somewhere in nowhere' in de album-reeks op te nemen. En ik ben in de eerste plaats blij dat hij vandaag uit komt in de Donald Duck, zodat ik hem kan lezen.

En ik wil trouwens ook wel een baantje op de redactie! Ik wist niet dat dat zo makkelijk ging? Dus ik hoef alleen maar hier in een paar berichten voor een Donald Duck redactielid op te komen?

Het verhaal Somewhere in Nowhere komt niet vandaag in de duck, dat is het verhaal King Scrooge The First! :)
Hoi :)
Fuzzy
Member
 
Berichten: 82
Geregistreerd: do dec 10, 2009 2:30 pm

Berichtdoor Appie Aap » vr feb 26, 2010 12:32 pm

Rubberduck schreef:
Caspar schreef:Wel zonde dat er na zo'n lang en interessant bericht meteen twee berichten komen die alleen maar gaan over de langheid van het bericht ;)

Inderdaad, ik had liever een oordeel gelezen van Appie Aap en Duckfan van Down Under over 'Somewhere in nowehere'.

Sorry hoor, maar ik weet gewoon te weinig af van het verhaal om er een goed oordeel over te vellen.
En dan nog iets, is het zo'n ramp om na een kilometerslang bericht van Ei (goed geschreven hoor, daar niet van ;) ) zo'n klein berichtje neer te zetten?
Maar over het verhaal: als ik zo de argumenten lees, krijg ik ook het gevoel dat het gewoon in de album-reeks hoort. :P
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr feb 26, 2010 1:29 pm

Ik wel best wel mijn mening over het verhaal zeggen, maar zet dan eerst alsjeblieft de argumenten kort en bondig hier neer. Anders heb ik er weer een dagtaak aan om erdoorheen te zoeken.
Rockerduck schreef:Als je die nonsens maar vriendelijk uitlegt, zijn er immers altijd mensen die er intuinen. Zie kwok, bijvoorbeeld. (Dit principe werkt trouwens ook in de politiek.)

Zeg je nu, net na de val van Balkenende IV over zoiets simpels als "moeten we blijven of vertrekken?".
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 26, 2010 2:11 pm

Geweldig verhaal, trouwens. Leek wel een echte klassieke Barks. Hulde!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 26, 2010 2:45 pm

Ach, ik wordt er hiervoor al op gewezen ja, ik zit twee verhalen door elkaar te halen. Dat komt door al dat gepraat over dit verhaal de laatste tijd :)

Daarom voelde het als een 'echt' Barks-verhaal, dit was ook in z'n geheel door Barks geschetst, maar niet getekend!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » vr feb 26, 2010 5:24 pm

Gaan we het HIER nu over 'King Scrooge the First' hebben??????
Er is nota bene een speciaal topic voor.

King Scrooge the First
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1086
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 26, 2010 8:57 pm

Appie Aap schreef:Sorry hoor, maar ik weet gewoon te weinig af van het verhaal om er een goed oordeel over te vellen.
En dan nog iets, is het zo'n ramp om na een kilometerslang bericht van Ei (goed geschreven hoor, daar niet van ;) ) zo'n klein berichtje neer te zetten?

Het was geen aanval op jou. :) Ik was gewoon benieuwd naar jouw mening.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 1:51 pm

Ei schreef:Wat niet tot je doordringt is dat, zelfs al zou Jippes zich 100% aan het synopsis hebben gehouden, dat het nog steeds alléén het synopsis is. Dus je hoeft Jippes's werk helemaal niet te zien, om te weten dat Block's versie extra bijdragen van Barks heeft. Bijdragen die dus niet in het synopsis staan. Een verhaal kan tijdens een uitwerking gaan afwijken van een synopsis. Dat weet je vast wel. En Barks heeft de resultaten nagekeken en blijkbaar geaccepteerd.

Als je het zo stelt moet ik je eigenlijk wel gelijk geven. Ik heb via via ooit vernomen dat alle heisa rond 'Somewhere in Nowhere' vooral een publiciteitsstunt is geweest en dat de inbreng van Barks twijfelachtig is. Of dat waar is blijft natuurlijk gissen net als de informatie die Lustig gegeven heeft. Het feit dat Lustig zelf achteraf twijfels had bij zijn eerste versie, versterkt mijn twijfel alleen maar. Maar als Barks inderdaad de wijzigingen aan zijn synopsis prima vond, dan zou je inderdaad wel kunnen stellen dat de Jippes-versie uiteindelijk niet de 'betere' versie om te plaatsen is. In zo'n geval zou het misschien interessanter zijn beide versies in de Beste Verhalen te plaatsen met een mooie inleiding.
Ik ga volgende week nog wel eens vragen naar de plannen voor dit verhaal en Thom op de hoogte brengen van wat ik hier gelezen heb. Dat wil overigens niet zeggen dat het verhaal ook geplaatst gaat worden, want het blijft natuurlijk zijn beslissing.

Ei schreef:Vuistregel is dat men in het Winterboek geen nieuwe verhalen gaat plaatsen die goed genoeg worden gevonden voor Donald Duck Weekblad. Blijkbaar vinden jullie het Winterboek zelf minderwaardig.

In het verleden stonden in de Vakantie- en Winterboeken zelfs nieuwe Hollandse verhalen die Thom nota bene zelf heeft aangekocht , dus ik weet niet of je kunt stellen dat de redactie deze uitgaven minderwaardig vindt. Bovendien wordt hier altijd geroepen dat Thom alle Vicar-verhalen in Donald Duck plaatst omdat hij zijn favoriete tekenaar is, terwijl er ook vaak nieuwe Vicar-verhalen in de Vakantie- en Winterboeken worden geplaatst. Vindt Thom Vicar nu geweldig of vindt hij de Vakantie- en Winterboeken nu minderwaardig? Maar goed, dat is misschien een discussie die in een ander topic thuishoort.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ei » za feb 27, 2010 5:54 pm

Ferdi F schreef:Ik heb via via ooit vernomen dat alle heisa rond 'Somewhere in Nowhere' vooral een publiciteitsstunt is geweest en dat de inbreng van Barks twijfelachtig is. Of dat waar is blijft natuurlijk gissen net als de informatie die Lustig gegeven heeft. Het feit dat Lustig zelf achteraf twijfels had bij zijn eerste versie, versterkt mijn twijfel alleen maar. Maar als Barks inderdaad de wijzigingen aan zijn synopsis prima vond, dan zou je inderdaad wel kunnen stellen dat de Jippes-versie uiteindelijk niet de 'betere' versie om te plaatsen is. In zo'n geval zou het misschien interessanter zijn beide versies in de Beste Verhalen te plaatsen met een mooie inleiding.

Beide versies plaatsen, daar kan Ei zich wel in vinden.

Pat Block schrijft over suggesties van Barks:
Carl heavily edited John Lustig's first draft. I have a copy of the notes John received, and there are quite a number of very "classic" Carl suggestings ....the Nodding Naphound, the hot-peppered blubbersicles, and a great deal of good solid writing advice, things like "concentrate on Donald, not the other characters" and "make the dogs cute and give them funny gags", were typical advice in these notes. Carl might have been in his mid nineties, but he still knew exactly what was needed in a story, and he forcefully presented what he thought all along the way.

bron: http://www.cbarks.dk/themeetingsblock.htm

Er lijkt dus geen twijfel te zijn over Barks's inbreng. Het was blijkbaar geen manager Grandey die zelf iets verzint en doet alsof het van Barks is.
Verschil met 'Horsing Around' is een co-auteurschap. Het is niet alleen Barks, maar Barks in samenwerking. In die zin is het geen puur Barksverhaal. Misschien dat daar de controverse om was?

Helaas is 'Somewhere in Nowhere' niet of amper op DCML behandeld. Als je daar de naam 'Carl Barks Studio' liet vallen, werd je al gauw als steunbetuiger gezien. In elk geval door Don Rosa. En je wil niet weten hoe Rosa tegen John Lustig tekeer is gegaan, buiten DCML om. Rosa noemde 'Somewhere in Nowhere' een fiasco en wenste geen contact meer met Lustig, vanwege diens samenwerking met de Carl Barks Studio.
Voor het perspectief: het Rosa-kamp zag het bezoek van Barks aan Europa, in 1994, als mogelijk een actie gericht tegen Rosa. Barks deed dat door Rosa te beconcurreren, die Europa ook bezocht. En Barks had toentertijd zowat een misdaad begaan, een nieuw verhaal ('Horsing') te maken.

Is 'Somewhere in Nowhere' terecht als een twijfelachtig, te duur produkt genegeerd? Of heeft het verhaal nooit echt de aandacht gekregen die het verdient? Omdat je, als je het verhaal goed vindt, automatisch de foute managers van Barks steunt?
Waar Ei aan twijfelt, is hoe Barks onwetend in een nieuw verhaal zou kunnen zijn gelokt, denkend dat het een verhaal voor Lustig is. Misschien kan een journalistieke McDraker navraag doen bij Lustig of Block?

Over Barks's nieuwe produkten in de jaren 90, van de Carl Barks Studio, is lang niet altijd vriendelijk gereageerd. Maar wat wil je, met Bruce Hamilton (Gladstone-uitgever) en Don Rosa als opponenten. Achteraf vindt Ei dat de foute Carl Barks Studio toch best wat interessante produkten heeft opgeleverd. Ook al zijn er nare geruchten over hoe slecht Barks is behandeld door zijn managers, die hem isoleerden. Ze zouden hem zelfs een keer gedreigd hebben van de trap te duwen, als hij niet deed wat ze zeiden. (De trap naar zijn werkkamer.) Barks's laatste schilderij zou praktisch onder dwang zijn gemaakt.
Met zulke nare geruchten is het moeilijk om van een produkt als 'Somewhere in Nowhere' te genieten.

Die managers waren overigens een stel omhooggevallen fans, die Barks's aandacht trokken met hoge prijzen voor zijn schilderijen. Blijkbaar kon je daarmee vrienden worden van Barks.
Ei heeft begrepen dat de managers (Grandey en Morby) aanvankelijk goede mensen leken. Garé Barks zou een samenwerking hebben voorgesteld. Na verloop van tijd, zeker na Garé's overlijden, werd de situatie grimmig.

Ferdi F schreef:Ik ga volgende week nog wel eens vragen naar de plannen voor dit verhaal en Thom op de hoogte brengen van wat ik hier gelezen heb. Dat wil overigens niet zeggen dat het verhaal ook geplaatst gaat worden, want het blijft natuurlijk zijn beslissing.

Ei vreest dat Oom Thom het tekenwerk van Block niet ziet zitten. De 8 pagina's Rosa zijn nog wel te pruimen. Maar 28 pagina's Block?
We zullen zien of Oom Thom zich op feiten of op "persoonlijke voorkeur" gaat baseren. Het uur van de waarheid! :)

Ferdi F schreef:In het verleden stonden in de Vakantie- en Winterboeken zelfs nieuwe Hollandse verhalen die Thom nota bene zelf heeft aangekocht , dus ik weet niet of je kunt stellen dat de redactie deze uitgaven minderwaardig vindt.

Wat Ei vergat: een nadeel van een Winterboek is dat het door opdruk van een jaartal slechts een korte periode te koop is. 'Somewhere in Nowhere' in Winterboek 2002 is voor veel lezers onbereikbaar.

Ei heeft een topic aangemaakt voor Vakantie- en Winterboeken in het algemeen:

Vakantie- en Winterboeken
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1452
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 9:25 pm

Dank voor de informatie over de 'Carl Barks Studio', Ei. Het meeste was nog nieuw voor mij.

Ei schreef:Ei vreest dat Oom Thom het tekenwerk van Block niet ziet zitten. De 8 pagina's Rosa zijn nog wel te pruimen. Maar 28 pagina's Block?
We zullen zien of Oom Thom zich op feiten of op "persoonlijke voorkeur" gaat baseren. Het uur van de waarheid!

Ik weet niet of het dan aan het tekenwerk van Pat Block ligt. Thom is namelijk wel gecharmeerd van Pat Block en heeft bijna hemel en aarde moeten bewegen om aan sommige verhalen te komen. Aangezien Block vooral voor de Amerikaanse uitgevers heeft gewerkt, was het moeilijk om sommige verhalen nog ergens te bestellen.
En er zijn zelfs plannen voor een eigen deel in de 'Grappigste Avonturen'.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za maart 06, 2010 7:58 pm

Meer nieuws over Barks-verhalen! Maar niet echt belangrijk, ik denk niet dat het in de BV hoeft. Barks heeft ooit een grapje naar Jippes gestuurd, en die heeft er nu een 6-pagina verhaal omheen bedacht. Dat was 't wel zo'n beetje.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Dubbelduck » wo maart 17, 2010 6:19 pm

Nieuws over Somewhere beyond Nowhere: Het verhaal is deze week geplaatst in de Finse Donald Duck (Aku Ankka, nummer 2010-11). De uitgave staat nog niet op Inducks, maar ik kijk wel eens op de buitenlandse sites van Donald Duck weekbladen. Toen ik bij http://www.akuankka.fi/kirjasto/julkaisu/numero/1172 keek, viel mij heb bovenste verhaal gelijk op. De tekeningen (Piirtäjä) zijn gemaakt door Daan Jippes en het verhaal is geschreven (Kirjoittaja) door Carl Barks en John Lustig. Het kan niet anders dan Somewhere beyond Nowhere zijn, omdat er geen enkel ander verhaal is waaraan én Carl Barks én John Lustig én Daan Jippes hebben meegewerkt. Het verhaal zal nu vast ook wel binnenkort in de Deense Anders And & Co verschijnen, waarna de Nederlandse redactie het kan aankopen en het verhaal in 2011 in het weekblad/in een extra plaatsen.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Dubbelduck » do maart 18, 2010 6:21 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik denk dat het een D-2008 is. Die stripbeurs was vrij aan het begin van het jaar, en Jippes had alle 8 pagina's al geinkt, en ze waren al verkocht aan iemand (die later Carl Rosa bleek te zijn).

Daar heb je dus gelijk in. De precieze verhaalcode is: D 2008-364, dat staat bij de inmiddels geïndexte Finse Aku Ankka 2010-11 (bovenste verhaal). Byron Erickson zou er ook aan mee hebben gewerkt, volgens de Finnen. Waar we Erickson van kennen? Hij heeft enkele pocketverhalen geschreven, waaronder het frame verhaal Een picknick vol verrassingen uit pocket 162. Hij is ook de schrijver van de Dragonlords verhalen en ook nog andere verhalen, waaronder De gouden handdruk van de wraak uit de eerste extra van dit jaar en het verhaal Schimmige vrienden uit het winterboek van 2006.
Volgens de Finnen komt Keessie trouwens ook voor in Somewhere Beyond Nowhere.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron