Somewhere in Nowhere

Berichtdoor Rockerduck » za aug 04, 2007 11:20 pm

Lange tijd heb ik gedacht dat 'Horsing around with history' het laatste verhaal was waaraan Barks na zijn pensioen had meegewerkt. In 1994 verscheen dat verhaal, getekend door William van Horn, ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van Donald Duck. Maar toen las ik in 2001 in 'Picsou Magazine', een Frans Disney-tijdschrift, het verhaal 'Quelque part, nulle part'. Toen ik verder bladerde stuitte ik op deze informatie:

"Laatste verhaal...

Het eerste verhaal in dit nummer van Picsou Magazine is een historische gebeurtenis! Natuurlijk, het is noch door Carl Barks, noch door Don Rosa getekend, maar dat had je al gemerkt, want je hebt je ogen niet in je zak zitten! [...] Historisch gezien, is dit het laatste scenario dat door Carl Barks is geschreven! Hij heeft het bedacht voor William van Horn in 1994. Het was niet meer dan een vaag idee. Het verhaal had zelfs maar tien pagina's... Afijn, het is dit jaar verschenen in Italië, in 'Tesori tre storie di fantasmi e altro', getekend door de Amerikaan Pat Block. En het is nu 27 pagina's."


Afbeelding

Verhaalcode: I TES 3-1
Titel: Somewhere in nowhere
Titelheld: Donald Duck
Bladzijden: 28
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Donald Duck, Oom Dagobert, Venijn McSnekke
Plot: Carl Barks, John Lustig
Script: John Lustig
Tekeningen: Pat Block

Datum van eerste publicatie: 1 november 2000

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TE ... owhere+++_

In Nederland werd het verhaal weggestopt in een Winterboek. Dat vond ik raar voor een Barks-verhaal, zeker omdat 'Horsing around with history' in het Weekblad was geplaatst met een zeldzame uitleg over het verhaal in de Brievenbus. Zo raar, dat ik hoofdredacteur Thom Roep er destijds een e-mail over heb gestuurd. Die e-mail heb ik niet bewaard, maar de strekking van zijn antwoord was, dat er op de Nederlandse redactie aan getwijfeld werd of Barks wel echt aan het verhaal had meegewerkt, zeker omdat het verhaal zonder verhaalcode zomaar opeens opdook in een Italiaans boek.

Dat vond ik een interessant punt. Waarom heeft het verhaal aanvankelijk geen code meegekregen? Waarom verscheen het voor het eerst in een onopvallende Italiaanse publicatie? Waarom was er geen ruchtbaarheid gegeven aan het laatste scenario waaraan Barks mee zou hebben gewerkt?

Als het verhaal in 1994 voor Van Horn was geschreven, waarom heeft deze het dan niet uitgewerkt? Waarom duurde het zo lang voordat het verhaal afgemaakt werd? Waarom werd de onbekende en onervaren Pat Block aangetrokken voor de klus? Hoe groot was de bijdrage van Barks eigenlijk? Inducks vermeldt bij 'plot' behalve Barks ook John Lustig. Het Franse magazine meldt dat Barks' opzet oorspronkelijk maar 10 pagina's lang was.

Ik heb ooit eens gehoord dat Barks zelf niet wist dat hij aan een nieuw verhaal mee aan het werken was. Zijn managers zouden hem om de tuin hebben geleid om een nieuw 'Barks-script' te kunnen verkopen. (Iets in die trant werd ook gezegd in de e-mail van Roep, althans er was sprake van managers, maar ik kan me met de beste wil ter wereld niet herinneren wát.) Werd Barks door zijn managers bedrogen en wist hij inderdaad niets van een nieuw 'Barks-verhaal'?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo nov 21, 2007 5:51 pm

DisneyNieuws heeft een interview met John Lustig, één van de makers van 'Somewhere in Nowhere'.
http://usr.klumpke.mine.nu/donaldducknet/disney/?p=114 (november 18, 2007)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo nov 21, 2007 11:48 pm

Ei schreef:DisneyNieuws heeft een interview met John Lustig, één van de makers van 'Somewhere in Nowhere'.
http://usr.klumpke.mine.nu/donaldducknet/disney/?p=114 (november 18, 2007)

Wat was uw bijdrage aan ‘Somewhere in nowhere’ (Ijselijke avonturen)?

“Ik werd door de managers van de Carl Barks studio gevraagd om van zijn één pagina idee een langer verhaal te maken. Ik moest het verhaal uitbreiden en veranderingen aanbrengen. Ik verzond een nieuw, langer verhaal met grapjes erin van mezelf. Ik stuurde het verhaal naar Barks en vroeg hem of hij nog ideeën had. Later stuurde de studio van Barks per fax nog wat extra grappen. Toen heb ik het verhaal opnieuw geschreven. Ik hoorde trouwens dat Daan Jippes het verhaal zou tekenen, maar dat is niet door gegaan. Pat Block werd de tekenaar.”

Hmm... zoals ik het verhaal ken, was Barks' opzet al 10 pagina's.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » do nov 22, 2007 3:38 pm

Rockerduck schreef:Hmm... zoals ik het verhaal ken, was Barks' opzet al 10 pagina's.

Waar heb je dat vandaan? Bij Ei's weten heeft Barks via zijn managers een synopsis van 1 tekstpagina geleverd, en een alternatieve versie ervan.

Transcripties van beide versies zijn op McDrake International te vinden:
http://bb.mcdrake.nl/engdisney/viewtopic.php?id=191
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr nov 23, 2007 6:23 pm

Ei schreef:Waar heb je dat vandaan? Bij Ei's weten heeft Barks via zijn managers een synopsis van 1 tekstpagina geleverd, en een alternatieve versie ervan.

Uit de Franse 'Picsou Magazine' waarin het verhaal werd gepubliceerd, zoals ik in de openingspost schreef.

Ei schreef:Transcripties van beide versies zijn op McDrake International te vinden:
http://bb.mcdrake.nl/engdisney/viewtopic.php?id=191

Aha! Heel erg bedankt!

Maar dan heeft Barks eigenlijk maar weinig bijgedragen met z'n ene pagina.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr nov 23, 2007 6:26 pm

We praten langs elkaar heen. In je topic op McDrake International staat:

"This is Carl's one page synopsis for a 10 page Donald Duck story." Zoals in de 'Picsou' stond.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » za nov 24, 2007 3:14 pm

Rockerduck schreef:[één pagina] Maar dan heeft Barks eigenlijk maar weinig bijgedragen met z'n ene pagina.

Barks's werk komt neer op een tekstsynopsis zoals 'Hang Gliders Be Hanged' en 'Go Slowly, Sands of Time'. Het tekstsynopsis voor 'Somewhere in Nowhere' heeft geen titel en is beduidend korter. Daar staat tegenover dat Barks blijkbaar suggesties heeft geleverd voor Block's tekenwerk. Waaronder het toevoegen van mist op het moment dat Donald's honden voor walrussen zijn vervangen, zodat Donald de verwisseling niet ziet. Op internet hebben wat scans gecirculeerd van notities die Barks gemaakt zou hebben op het tekenwerk, toen Pat Block z'n (Block) geïnkte tekenwerk verkocht via Ebay. (Rond 2000?)

Rockerduck schreef:We praten langs elkaar heen. In je topic op McDrake International staat:

"This is Carl's one page synopsis for a 10 page Donald Duck story." Zoals in de 'Picsou' stond.

Er staat "for a 10 page Donald Duck story". Ei weet niet wie dat aantal pagina's zo bepaald heeft. Ook bij 'Hang Gliders' en 'Go slowly' ziet Ei nergens staan wie het uiteindelijke pagina-aantal heeft vastgesteld.

Op McDrake International lijkt John Lustig lid te zijn geworden, gezien het profiel met zijn naam. Wellicht biedt dat mogelijkheden om hem en misschien ook Block te raadplegen. Resultaten kunnen dan op een site verwerkt worden.

Ei betreurt dat een grap van Barks die wel in het synopsis staat, is verwijderd. De grap van de grote hond en het röntgen-apparaat. Dit verdient alsnog gebruikt te worden in een verhaal. Wat jij?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo nov 25, 2007 4:11 am

Mwah, die grap vond ik niet echt sterk, maar hij kan er wel in, denk ik.

De opmerking die ik maakte over Barks' bijdrage had ik gedaan toen ik nog niet het synopsis had gelezen en ervan uit ging dat Barks een idee had geschreven voor een één-pagina strip. Maar nu blijkt het dus te gaan om een synopsis van één pagina voor (vermoedelijk) een 10-pagina verhaal.

John Lustig op McDrake? Interessant!!!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » ma sep 28, 2009 2:51 pm

28-09-2009 12:28:25, Carl Rosa schreef:
Ei schreef:
Carl Rosa schreef:Het verhaal heet trouwens Somewhere Beyond Nowhere.

Somewhere Beyond Nowhere? Waar haal je dat vandaan? Ei kent het verhaal niet anders dan 'Somewhere in Nowhere'.

In Daan Jippes zijn versie heet het Beyond.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=17702#p17702
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di sep 29, 2009 2:04 pm

28-09-2009 20:59:32, Carl Rosa schreef:In het "Somewhere" verhaal van Daan staan mooie plaatjes. Ook in de stijl van Barks.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=17748#p17748

28-09-2009 23:12:15, Inspecteur Zaaks schreef:Dus jij zegt dat Daan Jippes óók een versie van "Somewhere in Nowhere" heeft getekend? Nou, daar staat anders mooi niks van in Inducks! Bewijs het maar eens! Wat heb je daarop te zeggen, huh?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=17751#p17751

29-09-2009 02:54:36, Rockerduck schreef:Ik zou écht niet weten waarom welke redactie dan ook een nieuwe versie van 'Somewhere in nowhere' zou aankopen. Ik bedoel, dat de Strobl- en Wright-versies van Barks-scripts werden hertekend kan ik me voorstellen, want die waren rotslecht. Maar waarom die van Block, die toch heel hard probeert in Barks' stijl te werken?

Zit de redactie soms op meer geklieder van Jippes te wachten en wordt het verhaal daarom uitgesteld? Of toch écht 'afgesteld'?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=17763#p17763
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di sep 29, 2009 2:26 pm

Ei schreef:Ei betreurt dat een grap van Barks die wel in het synopsis staat, is verwijderd. De grap van de grote hond en het röntgen-apparaat. Dit verdient alsnog gebruikt te worden in een verhaal. Wat jij?

Rockerduck schreef:Mwah, die grap vond ik niet echt sterk, maar hij kan er wel in, denk ik.

Geen sterke grap? Is Rockerduck soms aan het verzuren? :) Het gaat om de typische humor zoals we die kennen van Barks. En Rockerduck vindt dat niet echt sterk?


En nu, over Daan Jippes:

Ei heeft vernomen dat Daan Jippes door de Carl Barks Studio (Barks's "managers") is benaderd om het verhaal te co-schrijven en te tekenen. Jippes heeft daar na een tijdje vanaf gezien. Naar verluidt na een onenigheid over geld. Daarna zouden Pat Block en John Lustig zijn benaderd.

It might be interesting to add that Barks' manager Bill Grandey first asked Daan Jippes to do the drawing of the story (and also part of the writing: page layouts etc., like Van Horn did with "Horsing Around with History"), but Jippes found he didn't get enough money for the job.

Reportedly, Jippes has been plotting with Barks and the story went from 10 pages to 25 pages. Donald's profession was changed from mailman to "crack-measurer". After a collision with Barks' managers (about money), Daan Jippes decided to quit working on the story.

Concerning this information the story may have been enlarged from 25 to 28 pages after Jippes departure, but it's also possible that this information isn't fully correct because of being based on indirect communication.

bron: http://www.seriesam.com/barks/detc_cceu_it_tes003-x1.html

Wat Jippes precies heeft gedaan voordat hij met het verhaal stopte, is vooralsnog onbekend bij het publiek. Blijkbaar weet Carl Rosa er meer over. Misschien moet Inspecteur Zaaks hem eens oppakken voor nader verhoor. :)

BTW. Overigens is achter bovenstaande link een foto te zien van Barks met 'Somewhere in Nowhere', Block en Lustig. Er moet minstens nog een foto van zijn.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di sep 29, 2009 6:48 pm

Ei schreef:Wat Jippes precies heeft gedaan voordat hij met het verhaal stopte, is vooralsnog onbekend bij het publiek. Blijkbaar weet Carl Rosa er meer over. Misschien moet Inspecteur Zaaks hem eens oppakken voor nader verhoor. :)

Ik zal zo spoedig mogelijk een verassingsaanval plegen.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Carl Rosa » zo okt 04, 2009 7:23 pm

De versie Somewhere Beyond Nowhere van Daan Jippes en John Lustig is 12 pagina's lang.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ei » zo okt 04, 2009 8:50 pm

Carl Rosa schreef:De versie Somewhere Beyond Nowhere van Daan Jippes en John Lustig is 12 pagina's lang.

Heeft Daan Jippes samengewerkt met John Lustig? Is het dan alleen Pat Block die er later bij is gekomen? Heeft Jippes hetzelfde twee Barks-tekstscenario's (twee versies) ontvangen als John Lustig? Of bestaan er meer versies?

Heeft Jippes ooit contact gehad met Barks? Of werd ook hij op een afstandje gehouden? Ei's indruk is dat de managers, of in elk geval Grandey, als tussenpersoon zorgden dat Barks geen rechtstreeks contact kreeg met Lustig. Barks, of tenminste een vriend van hem, leek aanvankelijk niets te weten over een nieuw verhaal. (Zie DCML.) Barks zou bijvoorbeeld misschien gedacht hebben dat hij een plotje leverde om Lustig (of Jippes??) te helpen. Zoals hij, per brief, ook eens wat ideeën aan Rosa heeft gegeven zonder dat dit gezien werd als nieuw Barksverhaal. Daar zat voornamelijk een plotje bij over het wel/niet geluksdubbeltje. Dit plotje is later, na Barks's overlijden, door Geoffrey Blum uitgewerkt tot een verhaal.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » zo okt 04, 2009 10:15 pm

Ei schreef:
Carl Rosa schreef:De versie Somewhere Beyond Nowhere van Daan Jippes en John Lustig is 12 pagina's lang.

Heeft Daan Jippes samengewerkt met John Lustig? Is het dan alleen Pat Block die er later bij is gekomen? Heeft Jippes hetzelfde twee Barks-tekstscenario's (twee versies) ontvangen als John Lustig? Of bestaan er meer versies?

Heeft Jippes ooit contact gehad met Barks? Of werd ook hij op een afstandje gehouden? Ei's indruk is dat de managers, of in elk geval Grandey, als tussenpersoon zorgden dat Barks geen rechtstreeks contact kreeg met Lustig. Barks, of tenminste een vriend van hem, leek aanvankelijk niets te weten over een nieuw verhaal. (Zie DCML.) Barks zou bijvoorbeeld misschien gedacht hebben dat hij een plotje leverde om Lustig (of Jippes??) te helpen. Zoals hij, per brief, ook eens wat ideeën aan Rosa heeft gegeven zonder dat dit gezien werd als nieuw Barksverhaal. Daar zat voornamelijk een plotje bij over het wel/niet geluksdubbeltje. Dit plotje is later, na Barks's overlijden, door Geoffrey Blum uitgewerkt tot een verhaal.

Jippes is bij Barks thuis geweest maar dat is al weer héél lang geleden. Omtrent het verhaal niet want Daan's versie is niet zo oud.
De versie van Pat Block is inderdaad 2x zo lang, raaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrr.......
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Volgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron