Ferdi F schreef:Ik heb via via ooit vernomen dat alle heisa rond 'Somewhere in Nowhere' vooral een publiciteitsstunt is geweest en dat de inbreng van Barks twijfelachtig is. Of dat waar is blijft natuurlijk gissen net als de informatie die Lustig gegeven heeft. Het feit dat Lustig zelf achteraf twijfels had bij zijn eerste versie, versterkt mijn twijfel alleen maar. Maar als Barks inderdaad de wijzigingen aan zijn synopsis prima vond, dan zou je inderdaad wel kunnen stellen dat de Jippes-versie uiteindelijk niet de 'betere' versie om te plaatsen is. In zo'n geval zou het misschien interessanter zijn beide versies in de Beste Verhalen te plaatsen met een mooie inleiding.
Beide versies plaatsen, daar kan Ei zich wel in vinden.
Pat Block schrijft over suggesties van Barks:
Carl heavily edited John Lustig's first draft. I have a copy of the notes John received, and there are quite a number of very "classic" Carl suggestings ....the Nodding Naphound, the hot-peppered blubbersicles, and a great deal of good solid writing advice, things like "concentrate on Donald, not the other characters" and "make the dogs cute and give them funny gags", were typical advice in these notes. Carl might have been in his mid nineties, but he still knew exactly what was needed in a story, and he forcefully presented what he thought all along the way.
bron:
http://www.cbarks.dk/themeetingsblock.htmEr lijkt dus geen twijfel te zijn over Barks's inbreng. Het was blijkbaar geen manager Grandey die zelf iets verzint en doet alsof het van Barks is.
Verschil met 'Horsing Around' is een co-auteurschap. Het is niet alleen Barks, maar Barks in samenwerking. In die zin is het geen puur Barksverhaal. Misschien dat daar de controverse om was?
Helaas is 'Somewhere in Nowhere' niet of amper op DCML behandeld. Als je daar de naam 'Carl Barks Studio' liet vallen, werd je al gauw als steunbetuiger gezien. In elk geval door Don Rosa. En je wil niet weten hoe Rosa tegen John Lustig tekeer is gegaan, buiten DCML om. Rosa noemde 'Somewhere in Nowhere' een fiasco en wenste geen contact meer met Lustig, vanwege diens samenwerking met de Carl Barks Studio.
Voor het perspectief: het Rosa-kamp zag het bezoek van Barks aan Europa, in 1994, als mogelijk een actie gericht tegen Rosa. Barks deed dat door Rosa te beconcurreren, die Europa ook bezocht. En Barks had toentertijd zowat een misdaad begaan, een nieuw verhaal ('Horsing') te maken.
Is 'Somewhere in Nowhere' terecht als een twijfelachtig, te duur produkt genegeerd? Of heeft het verhaal nooit echt de aandacht gekregen die het verdient? Omdat je, als je het verhaal goed vindt, automatisch de foute managers van Barks steunt?
Waar Ei aan twijfelt, is hoe Barks onwetend in een nieuw verhaal zou kunnen zijn gelokt, denkend dat het een verhaal voor Lustig is. Misschien kan een journalistieke McDraker navraag doen bij Lustig of Block?
Over Barks's nieuwe produkten in de jaren 90, van de Carl Barks Studio, is lang niet altijd vriendelijk gereageerd. Maar wat wil je, met Bruce Hamilton (Gladstone-uitgever) en Don Rosa als opponenten. Achteraf vindt Ei dat de foute Carl Barks Studio toch best wat interessante produkten heeft opgeleverd. Ook al zijn er nare geruchten over hoe slecht Barks is behandeld door zijn managers, die hem isoleerden. Ze zouden hem zelfs een keer gedreigd hebben van de trap te duwen, als hij niet deed wat ze zeiden. (De trap naar zijn werkkamer.) Barks's laatste schilderij zou praktisch onder dwang zijn gemaakt.
Met zulke nare geruchten is het moeilijk om van een produkt als 'Somewhere in Nowhere' te genieten.
Die managers waren overigens een stel omhooggevallen fans, die Barks's aandacht trokken met hoge prijzen voor zijn schilderijen. Blijkbaar kon je daarmee vrienden worden van Barks.
Ei heeft begrepen dat de managers (Grandey en Morby) aanvankelijk goede mensen leken. Garé Barks zou een samenwerking hebben voorgesteld. Na verloop van tijd, zeker na Garé's overlijden, werd de situatie grimmig.
Ferdi F schreef:Ik ga volgende week nog wel eens vragen naar de plannen voor dit verhaal en Thom op de hoogte brengen van wat ik hier gelezen heb. Dat wil overigens niet zeggen dat het verhaal ook geplaatst gaat worden, want het blijft natuurlijk zijn beslissing.
Ei vreest dat Oom Thom het tekenwerk van Block niet ziet zitten. De 8 pagina's Rosa zijn nog wel te pruimen. Maar 28 pagina's Block?
We zullen zien of Oom Thom zich op feiten of op "persoonlijke voorkeur" gaat baseren. Het uur van de waarheid!
Ferdi F schreef:In het verleden stonden in de Vakantie- en Winterboeken zelfs nieuwe Hollandse verhalen die Thom nota bene zelf heeft aangekocht , dus ik weet niet of je kunt stellen dat de redactie deze uitgaven minderwaardig vindt.
Wat Ei vergat: een nadeel van een Winterboek is dat het door opdruk van een jaartal slechts een korte periode te koop is. 'Somewhere in Nowhere' in Winterboek 2002 is voor veel lezers onbereikbaar.
Ei heeft een topic aangemaakt voor Vakantie- en Winterboeken in het algemeen:
Vakantie- en Winterboekenhttp://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1452