Carl Barks en DuckTales

Berichtdoor DD » wo feb 27, 2008 9:50 pm

Weet iemand of carl barks ook ducktales avonturen heeft geschreven?


EDIT: Titel van topic gewijzigd. Was 'Carls Barks'.
Laatst bijgewerkt door DD op vr feb 29, 2008 7:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » do feb 28, 2008 10:08 am

Hij heeft ze voor zover ik weet niet zelf geschreven, maar een aantal afleveringen zijn op strips van hem gebaseerd, zoals die met die lemming en het medaillon.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Robb_K » vr feb 29, 2008 7:12 am

Ridder ter Geit schreef:Hij heeft ze voor zover ik weet niet zelf geschreven, maar een aantal afleveringen zijn op strips van hem gebaseerd, zoals die met die lemming en het medaillon.

Jawel! Barks heeft NIET EEN Ducktales verhaal geschreven. Maar, het heel Ducktales televisie serie (en dus ook het "Ducktales" stripboek verhalen) is van zijn stripboek verhalen gebaseerd.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor H@gar » vr feb 29, 2008 11:26 am

Niet elke aflevering is gebaseerd op een Barks strip. Ook de film ervan niet.

Het concept Ducktales, mocht je dat bedoelen, is natuurlijk wel gebaseerd op Barks, omdat Duckstad, Dagobert, Willie Wortel etc. figuren en ideeen van Barks zijn.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr feb 29, 2008 8:47 pm

Meer over Carl Barks en Duck Tales:

Let it be known right away: Carl Barks had nothing to do with any elements of the Disney franchise DuckTales. DuckTales started in 1987 as a television series and later gave birth to the usual string of merchandise that follows a Disney success - comic books, videos, and video games, to name a few. Still, Barks was, in fact, credited for Story in some of the TV shorts simply because the stories to some extent were built on his comic book storylines. But he never received any kind of royalty.

Barks did once comment on DuckTales by simply stating that 'They are good for the business', but that they were cramming too many ideas into too short a time: 'Sometimes I feel that they are not using the ducks!' No doubt, Barks did not like the DuckTales very much which is also emphasized by the fact that he never owned a television set until he was well up in his seventies. He simply never got used to the staggering fast pace of the cartoons and the never-ending rapid cuts.

Meer: http://www.cbarks.dk/theducktales.htm
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DD » za maart 01, 2008 5:00 pm

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zie dat het boek Ducktales ook in het Engels bestaat. Waren de Nederlandse versie slechts vertalingen of waren ze helemaal anders?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » zo maart 02, 2008 4:03 am

DD schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Ik zie dat het boek Ducktales ook in het Engels bestaat. Waren de Nederlandse versie slechts vertalingen of waren ze helemaal anders?

De Nederlandse stripboekjes van DuckTales bevatten alleen vertalingen van Amerikaanse en Deense verhalen. Ze waren nooit helemaal gelijk aan buitenlandse uitgaven, maar altijd een bundeling van verschillende verhalen hier en daar vandaan gehaald en vertaald. De Nederlandse boekjes waren ook anders dan die uit bijv. de V.S., omdat behalve DuckTales er ook veel andere verhalen instonden, zoals TaleSpin en Rescue Rangers.

(Maar dit is eigenlijk al off-topic.)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » zo maart 02, 2008 7:38 pm

Van dezelfde website, meer vragen en antwoorden over de betrokkenheid van Carl Barks bij 'DuckTales':

Do you know if Carl Barks ever expressed in detail his opinions on the TV series Ducktales? He obviously wrote most of the ideas for that show. Did he get royalties? Did he ever visit the Disney animation studios while Ducktales was being produced? I am left to wonder what Barks thought of all the changed history that went on with Ducktales. I am also left thinking that he must have got really aggravated when the Disney writers chopped up his storys to fit a half hour kids show.

What was the deal with Huey, Dewey and Louie and the shirt colors? Take Dubious Doings at Dismal Downs and then compare it to Lavender and Old Lace for example. I always thought that the official colors for the lads were Red=Huey, Blue=Dewey, and Green=Louie. But apparently not. I guess Barks just put them in whatever color shirt he
saw fit at the time. Even more complicated is the fact that their shirts were all originally black in the comics.

Mike Matei (New Jersey, USA)

First of all it is very important to bear in mind that none of the characters Barks drew - and invented - were owned by him. They all belong to Disney's. This also means that Barks did not receive any kind of royalty for Ducktales although some of the storylines come from 'his' comics.
Barks did once comment on Ducktales and as the polite man he was he just said that he liked them, but that they were cramming too many ideas into too short a timespan. No doubt that Barks did not like Ducktales very much which is also emphasized by the fact that he never owned a television set until he was well up in his seventies. He never got used to the staggering fast pace of the cartoons and the never-ending rapid cuts.
After his retirement in 1966, Barks went once or twice a year to Disney's just to have a look around, but he was not involved in any of the cartoons (for example Scrooge McDuck and Money from 1967). However, in 1955 he was approached by the animation studio to write a script for a Scrooge animated short. In reply, Barks wrote a full manuscript in just a few days. Upon receipt Disney's suddenly decided to shelve it. The official explanation was that they would rather concentrate on the new media - television - instead. Sadly, the script has since been lost although the synopsis still exists.

In the comics the nephews' shirts are usually black but when Barks took up painting he began to 'dress' the boys in differently coloured shirts. This also happened in the pastels. The decision for doing so is really quite natural, because a lot of black colours would not look that appealing on a canvas. Besides, Barks experimented intensely with his colouring in the paintings. Take for instance the ducks themselves: They are not pure white as in the comic books.
Up until the creation of Ducktales, neither Disney nor Barks distinguished any differences in the three nephews in any way. They all had the same personality. Barks drew all the comics in black and white. Different colourists at Western would add the colours and they were never careful about what they were doing. So Huey might have a blue hat on the first page and a red hat on the second.
When Ducktales was created, the studio decided to give the three nephews distinctive colours so Huey wears red, Dewey is in blue and Louie is in green.
In his paintings Barks liked to experiment with different, bright colours, and he had nothing against going against convention. One of the most steadfast surely is Donald's blue cap in the comics. Even that one was toyed with by Barks in the paintings. You will see it in white several times and even in fluorescent green in Leaving Their Cares Behind!!!

Bron: http://www.cbarks.dk/theletterbox.htm
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » do apr 23, 2009 4:39 pm

IK vind die verhalen van Barks naar DUcktales super slecht.
Alles is veranderd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor mcDuck King » wo jun 17, 2009 8:22 pm

Kennen jullie dit filmpje van Ducktales http://www.youtube.com/watch?v=a_DJSmgDrDY nou waar is dat verhaal op gebaseerd, ik dacht eerst dat het op deze gebaseerd zou zijn toen ik het verhaal alleen had door gebladerd http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++189-02 , maar dat is dus niet zo welk verhaal is het dan?
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jun 17, 2009 8:39 pm

Weten jullie dat Rosa z'n levensverhaal ook een beetje op Ducktales heeft gebaseerd? Nu zijn ze wel beide gewoon op Barks gebaseerd, maar toch... Kijk eens naar het Geluksdubbeltje-aflevering.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » wo jun 17, 2009 8:50 pm

mcDuck King schreef:Kennen jullie dit filmpje van Ducktales http://www.youtube.com/watch?v=a_DJSmgDrDY nou waar is dat verhaal op gebaseerd, ik dacht eerst dat het op deze gebaseerd zou zijn toen ik het verhaal alleen had door gebladerd http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++189-02 , maar dat is dus niet zo welk verhaal is het dan?

Zou die DuckTales-aflevering ('The Curse of Castle Mcduck') misschien gebaseerd kunnen zijn op Barks's 'Hound of the Whiskervilles'?
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++29-04

Er is een andere DuckTales-aflevering die gebaseerd is op Barks-verhaal 'The Old Castle's Secret'. Rockerduck weet vast wel hoe die heet. Hoeft Ei niet te zoeken. :P

Wat was DuckTales overigens leuk!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jun 17, 2009 10:15 pm

Ei schreef:Zou die DuckTales-aflevering ('The Curse of Castle Mcduck') misschien gebaseerd kunnen zijn op Barks's 'Hound of the Whiskervilles'?
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++29-04

Lang niet alle DuckTales-afleveringen waren gebaseerd op een bestaand (Barks-)stripverhaal. Volgens mij 'The Curse of Castle McDuck' een origineel scenario.

Ei schreef:Er is een andere DuckTales-aflevering die gebaseerd is op Barks-verhaal 'The Old Castle's Secret'. Rockerduck weet vast wel hoe die heet. Hoeft Ei niet te zoeken. :P

Wat zijn we weer lui. 'Hotel Strangeduck' heet de aflevering die, zij het zeer losjes, gebaseerd is op 'Old Castle's Secret'.
http://www.youtube.com/watch?v=_bRrXxlzWhE
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » do jun 18, 2009 3:33 am

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Zou die DuckTales-aflevering ('The Curse of Castle Mcduck') misschien gebaseerd kunnen zijn op Barks' 'Hound of the Whiskervilles'?

Lang niet alle DuckTales-afleveringen waren gebaseerd op een bestaand (Barks-)stripverhaal. Volgens mij 'The Curse of Castle McDuck' een origineel scenario.

Volgens mij was "The Hound of the Whiskervilles" wel degelijk het uitgangspunt voor "The Curse of Castle McDuck". De belangrijkste overeenkomst is dat beide verhalen eindigen met een vriendschappelijke overeenkomst tussen Dagobert en de slechterik. De hond is geen man in een pak, zoals bij Barks, maar een échte hond met een fluorescerende vacht, zoals de oorspronkelijke Hound of the Baskervilles, uit het Sherlock Holmes-verhaal waar Barks naar verwijst.

Duckfan van Down Under schreef:Weten jullie dat Rosa z'n levensverhaal ook een beetje op Ducktales heeft gebaseerd? Nu zijn ze wel beide gewoon op Barks gebaseerd, maar toch... Kijk eens naar het Geluksdubbeltje-aflevering.

Je bedoelt "Once Upon A Dime"? http://www.youtube.com/watch?v=mNzvfoA7OLo

Die aflevering is uit 1987, maar je zou zweren dat ze de eerste twee hoofdstukken van het Levensverhaal hadden verfilmd. Dat kan niet, dus moet het andersom zijn. Don Rosa werkte pas vanaf 1991 aan zijn Levensverhaal én hij vond DuckTales een leuke serie. You do the math. De meest opvallende overeenkomst is het gegeven dat het Amerikaanse geluksdubbeltje Dagobert inspireerde om naar Amerika te vertrekken.

Het bewijst ook dat de makers van DuckTales niet alleen goed op de hoogte waren van de verhalen van Carl Barks. Het gegeven dat Dagoberts zijn dubbeltje verdiende door de modderige laarzen van een greppelgraver ("ditchdigger") schoon te poetsen, is afkomstig uit een verhaal van Tony Strobl ("Getting That Healthy, Wealthy Feeling").

Andere overeenkomsten tussen DuckTales en het Levensverhaal:

- Dagobert vertelt de neefjes hoe hij zijn geluksdubbeltje verdiende ("Of Ducks and Dimes and Destinies")
- Haardracht van Dagoberts vader (éérste optreden van Dagoberts ouders!)
- Roerend afscheid bij Dagoberts vertrek per schip
- Vroege kennismaking met de Zware Jongens
- Dagobert krijgt een baan bij zijn oom Catfish (oom Krent/uncle Pothole)
- Bootrace op de Mississippi
- Oom Catfish geeft Dagobert "a shiny half dollar" en belazert hem tegelijkertijd (min of meer, bij Rosa)
- Dagobert stuurt zijn ouders geld
- Goudzoeker in Klondike
- Belazerd door Soapy Slick-achtig figuur in Klondike
- Vindt diamanten in Afrika (bij Rosa nog aanwezig in de schetsen voor Hoofdstuk 11)
- Weekmakend einde waarin Dagobert zich pas werkelijk rijk voelt door het contact met zijn familie

Sommige overeenkomsten heb ik er met de haren bijgesleept (diamanten), andere liggen nogal voor de hand (afscheid, geld sturen) en sommige gaan rechtstreeks op Barks terug (Klondike). Met andere woorden, niet van elke overeenkomst kun je zonder meer stellen dat Rosa jatwerk heeft gepleegd. Toch ontstaat de indruk dat deze aflevering grote invloed op Don Rosa heeft gehad. Er is daar trouwens op DCML al wel eens een vraag over gesteld.

De bootrace op de Mississippi is afkomstig uit "The Great Steamboat Race" van Carl Barks. Hij vertelt daarin over een bootrace tussen Pothole McDuck en Porker Hogg, die onbeslist is geëindigd. De DuckTales-aflevering verandert de namen van deze personages (en de uitkomst van de race) en laat Dagobert getuige zijn van deze wedstrijd. In het Levensverhaal heeft die race plaatsgevonden vóór Dagobert naar Amerika kwam. Toch schotelt Don Rosa ons een bootrace voor, want volgens "Hall of the Mermaid Queen" heeft Dagobert in 1880 deelgenomen aan een bootrace. Rosa's verhaal is dus bijna geheel op Barks te herleiden. De enige verdachte overeenkomst met DuckTales is het feit dat Dagobert werk vindt bij zijn oom Pothole. Op grond van Barks had Rosa daar helemaal niet voor hoeven kiezen. Misschien is dit gegeven dan toch geïnspireerd door DuckTales?

Rockerduck schreef:'Hotel Strangeduck' heet de aflevering die, zij het zeer losjes, gebaseerd is op 'Old Castle's Secret'.

Met een vleugje "Mystery of the Ghosttown Railroad", dan toch. (Overigens heeft Don Rosa dit verhaal heel slecht verwerkt in zijn Levensverhaal. Dagoberts beschrijving komt niet overeen met wat Rosa er van maakt.)

Misschien ben je nu sneller geneigd te geloven dat "The Curse of Castle McDuck" inderdaad op "The Hound of the Whiskervilles" gebaseerd is? Van "The Old Castle's Secret" is immers ook niet veel overgebleven.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jun 18, 2009 9:23 am

Is dat op DCML gevraagd? Jammer dat die archieven zo uitgebreid zijn dat ik daar niet een-twee-drie doorheen kom, want dat lijkt me wel zeer vermakelijk, gezien hoe Rosa over DuckTales praat op DCML. DuckTales zou een 'fictieve' serie zijn, niet trouw aan Barks, iets wat de kinderen in Duckstad op tv keken, voordat Dagobert het van de zender haalde. Laat me raden: Rosa was beledigd en zéér verbaasd. Hij meldde dat hij ALLEEN door Barks geinspireerd was, dat de DuckTalesmakers ongetwijfeld niet of nauwelijks van Barks gehoord hadden en dat hier dus geen sprake van kon zijn.
Maar ik zie dus dat Rosa DuckTales verkeerd beoordeeld heeft; DuckTales is heel wat meer door Barks geinspireerd dan wat hij doet denken.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Volgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron