Zeven steden van Cibola

Berichtdoor Henrieke » za maart 01, 2008 6:25 pm

Ik heb al een tijd een plaatje uit de zeven steden van Cibola als bureaubladachtergrond, en nu ik de Engelse versie aan het lezen was viel me iets op:

http://img146.imageshack.us/img146/2093/image25rl0.jpg

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... la/21.html

In de Nederlandse versie mist het tweede plaatje, de anderen zijn omhoog geschoven. Is dit tweede plaatje er later door Barks tussengevoegd, of hebben de Nederlanders het weggehaald en de hoek aan de grote plaat vastgetekend? En zien alle Nederlandse uitgaves er zo uit? De enige versie die ik heb, is het miniboekje uit de jaren '90.

Weet iemand ook wie deze versie heeft ingekleurd? Het ziet er prachtig uit!
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo maart 02, 2008 4:06 am

In de albumversie uit 'De Beste Verhalen' (124: Als groentje) ziet het er uit zoals jij beschrijft: met het tweede plaatje verwijdert en de andere omhoog geschoven. Vreemd. Niet dat dat tweede plaatje nou nuttige informatie bevat, maar toch raar.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Elco8183 » zo maart 02, 2008 12:00 pm

In het Oom Dagobert album nummer 7 uit 1979 staat ook de versie zonder plaatje 2 erin. Ik ga straks even naar andere versies zoeken.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Elco8183 » zo maart 02, 2008 12:21 pm

Ik heb het nagezocht. De versies die ik heb, AKV 8, OD 7, DDC 32, BV 124 en weekblad 22-1968 bevatten allemaal de versie zonder plaatje 2.

Ik Donald Duck 2 daarintegen (IKDD 2) bevat plaatje 2 wél. Das dan ook de enige Nederlandse uitvoering waar het in staat, weliswaar in het 12-plaatjes-per-bladzijde principe, maar goed.

In de Carl Barks Library deel 3 staat hij ook mét plaatje 2.

Ik denk dat de Nederlanders die het hebben hertekend vonden dat de grote plaat veel beter tot z'n recht kwam, indrukwekkender. Vind ik eigenlijk ook wel ;)

Hebbne jullie National Treasure 2 trouwens al gezien met Nicholas Cage? Daarin gaat hij ook op zoek naar Cibola. Zitten heel veel herkenningspunten in. Zou de regisseur door Barks zijn geïnspireerd? :p
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Henrieke » ma maart 03, 2008 11:56 am

Bedankt voor het zoeken!
Ze hebben de plaatjes goed aangevuld dan, want het ziet er echt mooi uit. Ik kan tijden naar dat plaatje kijken :) Weet iemand nog iets over de inkleuring? (misschien moeten we eens een apart topic openen over de inkleuring van strips?)

Elco8183 schreef:Hebbne jullie National Treasure 2 trouwens al gezien met Nicholas Cage? Daarin gaat hij ook op zoek naar Cibola. Zitten heel veel herkenningspunten in. Zou de regisseur door Barks zijn geïnspireerd? :p

Hij kan best er door geïnspireerd zijn. De over-beroemde Indiana Jones scene is immers ook op dit verhaal gebaseerd!
Even off-topic, zat in Nederland het Goofy-filmpje in de voorvertoning bij deze film?
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » di maart 04, 2008 2:13 pm

Henrieke schreef:Even off-topic, zat in Nederland het Goofy-filmpje in de voorvertoning bij deze film?

Niet toen ik 'm heb gezien.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten