Een tweede Barks?

Berichtdoor mcDuck King » za jun 06, 2009 5:32 pm

huugduck schreef:Ze zeggen wel eens Rosa loopt in de voet sporen van carl barks dit vind ik dus echt NOT. Ten eerste Barks kan beter teken. Ten tweede de tekenstijlen van de twee tekenaars lijken helemaal niet op elkaar ten derde Dan vind ik Daan jippes nog meer in de buurt komen.

Dat 1e weet ik nog niet, maar Barks kan wel beter figuren tekenen en vormgeving.
2e daar heb je gelijk in.
3e Omdat Jippes stijlm er meer op lijkt, lijkt hij gelijk belangrijk, dat vindt ik vreemd.

Maar waarom is Barks eigenlijk beroemd geworden, er zijn vele andere mensen die ook een passende bijdrage hebben geleverd, als Strobl, Vicar, Talifornio, enz. hoe komt dat nou?
Wie volgt Barks het meest op van Horn, Jippes of Rosa?
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jun 06, 2009 6:53 pm

Ik zeg Henrieke.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ega Bevan » za jun 06, 2009 10:14 pm

mcDuck King schreef:Wie volgt Barks het meest op van Horn, Jippes of Rosa?

Van deze drie Jippes, vind ik. van Horn en Rosa hebben zowel qua tekenen als qua schrijven een totaal andere stijl dan Barks.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 07, 2009 2:31 am

mcDuck King schreef:Maar waarom is Barks eigenlijk beroemd geworden, er zijn vele andere mensen die ook een passende bijdrage hebben geleverd, als Strobl, Vicar, Talifornio, enz. hoe komt dat nou?

Ik denk dat het komt door de uitstekende kwaliteit van de verhalen. Zelfs toen Barks nog helemaal niet bekend was en niemand wist wie de verhalen maakte, haalden lezers verhalen van hem er altijd meteen uit. Daarom noemden ze hem "the good artist" (= "de goede tekenaar"). Toen Barks begin jaren '60 tijdelijk stopte met het maken van korte Donald Duck verhalen, om zich te concentreren op de lange Oom Dagobert-verhalen, kreeg de uitgever heel veel brieven van lezers die eisten dat "the good artist" terug kwam. Zelfs zonder Barks te kennen wisten lezers zijn unieke manier van vertellen te herkennen.

In de verhalen van Barks is een bepaalde oprechtheid te vinden die in veel andere verhalen ontbreekt. Barks vertelde, vooral in zijn verhalen van 10 pagina's met Donald Duck, over het echte leven. Vaak vertelde hij alledaagse situaties die hij zo grappig mogelijk maakte. Dat zorgde blijkbaar voor veel herkenning. Andere schrijvers en tekenaars zochten het toch vaak wat verder weg. Ook in de pockets zie je bijvoorbeeld dat de verhalen heel vergezocht zijn. Ook maakte Barks nooit kinderachtige verhalen. Volwassenen kunnen ze ook waarderen op een niveau dat je niet vindt bij de meeste andere schrijvers en tekenaars. Het Duckstad van Barks is een beetje een afspiegeling van de echte wereld. Ik denk dat dat mensen aanspreekt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » zo jun 07, 2009 8:12 am

Ja, je ziet kiosk, enz. Dat zie ik niet meer in nieuwe strips, maar inderdaad zijn die lange Dagobert verhalen echt knap werk.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Robb_K » zo jun 07, 2009 9:53 am

mcDuck King schreef:Wie volgt Barks het meest op van Horn, Jippes of Rosa?

Daan Jippes!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor mcDuck King » zo jun 07, 2009 12:33 pm

Ik vindt het flauw, omdat Daan Jippes zijn tekenstijl een beetje op Barks lijkt (En daar hoeft die niet eens tijd in te steken) en dan Don Rosa die wel zijn best moest doen om zijn verhaallijnen bijna zoals Barks te krijgen is wel veel werk (Ouwe Barks strips lezen, daar mee verlies je werktijd, enz.) daarom vindt ik de beste opvolger van Barks *trommel, trommel* ... Toch Rosa en Jippes, want Jippes kan zijn tekenstijl toch goed na bootsen. :P
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Vorige

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten