Een tweede Barks?

Berichtdoor DisneyRemc°o° » za jan 06, 2007 6:18 pm

De meningen in dit topic zullen waarschijnlijk ver uiteenlopen, want de 1 zal waarschijnlijk vinden dat Barks werk niet te verbeteren is, terwijl de ander er misschien iets soepeler over denkt.

Carl Barks wordt uiteraard gezien als de 'vader' van de Donald Duck stripverhalen. Hij maakte daarbij ook waarschijnlijk de meest avondtuurlijke, volwassen verhalen. Maar is er volgens jullie iemand die ooit zijn werk heeft kunnen benaderen? Don Rosa? Of vinden jullie Rosa's stijl toch te afwijkend om daarvoor in aanmerking te komen?
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Eider » za jan 06, 2007 6:49 pm

Don Rosa vind ik totaal geen 2e Barks, dan Jippes nog meer.
Eider
Member
 
Berichten: 119
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:08 pm

Berichtdoor Devin » zo jan 07, 2007 12:08 am

Ik vind het heel goed dat je bij Donald Duck niet dezelfde situatie krijgt als bij Suske en Wiske, waarbij elke tekenaar opgeleidt wordt om exact in dezelfde stijl te tekenen. Dat verschil in stijl onder de Duck tekenaars geeft juist z'n charme, al denk ik dat de redactie van het Donald Duck weekblad het effect van 'een andere tekenaar' erg onderschat. Vandaar dat (vanwege een goede prijs?) zo Vicar een hele tijd constant gepubliceerd wordt. Geen vervanger voor Barks, al tekent Daan Jippes hetzelfde. Jammer dat hierbij een eigen stijl voor Jippes ontbreekt. Tja, wat is het beste? Barks is niet heilig, ook al menen velen van wel. Ik vindt vooral dat hedendaagse tekenaars wat meer langere verhalen zouden moeten maken, in plaats van de ontelbare maximaal 10 pagina's tellende huis/tuin/keuken verhalen. Laat de Ducks lekker op reis gaan en avondturen beleven, DAAR was Barks (en Rosa) vooral goed in. Avontuur! Spanning! Geen lauwe Bolderbast conversaties of Duckstad perikelen. Maar ja, dat is mijn mening...
Devin
New member
 
Berichten: 7
Geregistreerd: vr jan 05, 2007 10:48 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 07, 2007 3:16 am

Ik vind Daan Jippes duidelijk (heel) verschillend van Barks. Jippes tekent zijn Ducks met veel meer schwung; veel meer zwierigheid. Jippes' stijl wordt ook wel eens 'Barkser than Barks' genoemd. Ik vind hem wel in tekenstijl het dichtst bij Barks komen. In vertelstijl vind ik de Nederlanders in de late jaren '70 tot vroege jaren '90 het dichtst bij Barks komen, zowel in lange als korte verhalen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » zo jan 07, 2007 5:03 am

Rockerduck schreef:Ik vind hem wel in tekenstijl het dichtst bij Barks komen. In vertelstijl vind ik de Nederlanders in de late jaren '70 tot vroege jaren '90 het dichtst bij Barks komen, zowel in lange als korte verhalen.

Ik ook, in het bijzonder, de samenwerken van Daan Jippes en Freddy Milton in de late jaren '70 en eerste paar jaren '80.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor De steenrijke eend » ma jan 08, 2007 4:42 pm

Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Luigi » vr jan 19, 2007 8:40 pm

Ik denk dat niemand een 2e Barks is en ooit zal worden. Barks is Barks, daar valt niks aan te verbeteren. Het zou waarschijnlijk niet goed zijn om te proberen ook. Don Rosa wijkt veel te veel af qua tekenstijl. Het enige wat Rosa met Barks verbindt is dat hij met zijn verhalen inhaakt op die van Barks. Jippes tekenstijl vind ik veel te losjes om in aanmerking te komen voor een 2e Barks. Hij is goed, uiteraard, maar voor een 2e Barks zeg ik nee ;)!
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Berichtdoor Hans » za jan 20, 2007 10:10 am

Eider schreef:Don Rosa vind ik totaal geen 2e Barks, dan Jippes nog meer.

Helemaal met je eens, we hadden het toch over tekenaars ?????

Deze (rosa) hoort in het rijtje amateurs thuis lijkt mij :)
Hans
Member
 
Berichten: 168
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 3:23 am
Woonplaats: 15 km van Belgie

Berichtdoor Caspar » wo feb 21, 2007 2:47 pm

Jippes met Milton in de jaren '70 en '80.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Henrieke » wo feb 21, 2007 11:42 pm

Caspar schreef:Jippes met Milton in de jaren '70 en '80.

Komt zeker in de buurt, als je van die tekenstijl houdt. Hilarisch zijn die verhalen in ieder geval wel! En die snavels... Mau Heymans is er niets bij :p
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Caspar » wo feb 21, 2007 11:45 pm

Henrieke schreef:
Caspar schreef:Jippes met Milton in de jaren '70 en '80.

Komt zeker in de buurt, als je van die tekenstijl houdt. Hilarisch zijn die verhalen in ieder geval wel! En die snavels... Mau Heymans is er niets bij :p

Vooral het verhaal waarin de neefjes een verjaardagscadeau voor Donald gaan kopen, en dat dat sigaren zijn, staat me nog helemaal bij.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Gijs gans » za feb 24, 2007 10:56 pm

Carl Barks is niet te verbeteren
hij steekt er serieus met veer en snavel bovenuit;)
waar kan je trouwens zien in donaldduck weekblad wie wat heeft gemaakt?
Gijs gans
Member
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr feb 23, 2007 9:18 pm

Berichtdoor Caspar » za feb 24, 2007 11:00 pm

Dat staat niet in het weekblad. Wel kan je kijken op [url=coa.inducks.org]Inducks[/url] ;)
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Gijs gans » za feb 24, 2007 11:04 pm

en waar moet je dan precies op klikken??
Gijs gans
Member
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr feb 23, 2007 9:18 pm

Berichtdoor Caspar » za feb 24, 2007 11:08 pm

Gijs gans schreef:en waar moet je dan precies op klikken??

REchts klik je ergens op publicaties, dan druk je op Nederland, kies je uit welke uitgave je de inhoud van wilt zien (in dit geval het weekblad). Dan krijg je een lijst met alle nummers, en als je er op klikt zie je een index van het weekblad.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Volgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten