Een tweede Barks?

Berichtdoor Caspar » za feb 24, 2007 11:09 pm

Wacht even, ik zie alleen pockets en reclame daar staan. Nu snap ik het ook niet meer
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Gijs gans » za feb 24, 2007 11:13 pm

ik zie nergens weekblad staan:(
Gijs gans
Member
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr feb 23, 2007 9:18 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo feb 25, 2007 3:03 am

Da's dan een tijdelijke fout. Normaal gesproken werkt het zoals Caspar zegt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Josephine » wo apr 04, 2007 8:41 am

Don Rosa in ieder geval niet. Hij maakt wel leuke verhalen, maar het is toch totaal anders dan Barks. Ik denk niet dat er echt een tekenaar is die je zou kunnen omschrijven als een tweede Barks.:)
Wordt lid van mijn forum: Duckstadonline
Josephine
Member
 
Berichten: 15
Geregistreerd: zo maart 25, 2007 3:59 pm

Berichtdoor Robb_K » wo apr 04, 2007 9:45 pm

Rosa is geen 2de Barks. Hij is een 2de Robert Crumb!!!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor DD » za maart 01, 2008 5:03 pm

Ik vind eerlijk gezegd de verhalen van Barks veel minder boeiend dan die bijv. van Jippes. Die van Rosa zijn vooral ingewikkeld maar wel leuk.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Henrieke » za maart 01, 2008 6:18 pm

DD schreef:Ik vind eerlijk gezegd de verhalen van Barks veel minder boeiend dan die bijv. van Jippes.

Welke van Jippes bedoel je dan precies?
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor DD » do jan 08, 2009 8:51 pm

Het gaat me niet specifiek om een verhaal. Gewoon in het algemeen zijn, zijn verhalen leuker dan die van Barks. Barks' verhalen komen altijd zo somber over. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Michiel P » do jan 08, 2009 9:16 pm

Barks' wereldbeeld is cynisch en inktzwart. Mensen denken alleen aan zichzelf, beleven plezier aan het lijden van anderen (vooral Donald) en zijn niet te beroerd om diegene nog een trap na te geven. Dit alles werkt onweerstaanbaar humoristisch, maar het is wel inktzwarte humor. DD noemt dat 'somber'.

Een kenmerk van de verhalen van Jippes is dat Jippes plezier schept in het in beeld brengen van actie. Zijn verhalen waarin Donald een zweefvliegtuigje of een duikfiets heeft zijn daar een goed voorbeeld van. Een ander verhaal dat vooral om de actie draait is het verhaal met de pelikaan in de vuurtoren. Alleen al door die nadruk op actie ogen Jippes' verhalen energiek en vrolijk.

Dat wil niet zeggen dat Barks geen goede actiesequenties heeft of dat zijn cynisme in alle verhalen even sterk aanwezig is. De humor in "Donald the Milkman" en "Silent Night" is bijzonder naargeestig. Die verhalen zijn niet voor niets oorspronkelijk geweigerd. In zijn latere periode worden Barks' verhalen veel tammer.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DD » do jan 08, 2009 10:23 pm

Michiel P schreef:Een ander verhaal dat vooral om de actie draait is het verhaal met de pelikaan in de vuurtoren.

Is dat verhaal niet toevallig gebasseerd op een tekenfilm van Donald Duck (of andersom)? Ik kan me namelijk vaag een tekenfilm met Donald in een vuurtoren met een pelikaan herinneren.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Goudglans » do jan 08, 2009 10:57 pm

Het verhaal is van Jippes http://coa.inducks.org/story.php?c=D+99104 en lijkt sterk op een tekenfilm, namelijk de tekenfilm 'Lighthous keeping' uit 1946

*EDIT*: smilies-optie uitgezet. vanwege smilie in link.
Laatst bijgewerkt door Goudglans op vr jan 09, 2009 1:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Michiel P » do jan 08, 2009 11:17 pm

"Lighthouse Keeping" op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=CZ3cNmgu7Ts

Behalve de basisingrediënten (Donald, vuurtoren en pelikaan) zijn er nauwelijks overeenkomsten tussen het stripverhaal en de tekenfilm.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DD » vr jan 09, 2009 12:43 am

DD schreef:Is dat verhaal niet toevallig gebasseerd op een tekenfilm van Donald Duck (of andersom)? Ik kan me namelijk vaag een tekenfilm met Donald in een vuurtoren met een pelikaan herinneren.

Het is dom van mij dat ik "andersom" zei. Toen ik dat typte was ik er namelijk met de gedachten bij dat het verhaal van Barks was.

En inderdaad dié tekenfilm bedoelde ik.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 09, 2009 8:52 pm

Michiel P schreef:"Lighthouse Keeping" op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=CZ3cNmgu7Ts

Behalve de basisingrediënten (Donald, vuurtoren en pelikaan) zijn er nauwelijks overeenkomsten tussen het stripverhaal en de tekenfilm.

De strip van Jippes is gebaseerd op een filmpje uit de tv-tekenfilmserie Mickey Mouse Works, de op haar beurt weer gebaseerd was op 'Lighthouse Keeping'. (Uit een interview met Jippes in Stripschrift.)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor huugduck » ma apr 20, 2009 7:20 pm

Ze zeggen wel eens Rosa loopt in de voet sporen van carl barks dit vind ik dus echt NOT. Ten eerste Barks kan beter teken. Ten tweede de tekenstijlen van de twee tekenaars lijken helemaal niet op elkaar ten derde Dan vind ik Daan jippes nog meer in de buurt komen.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten