Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Goudglans » za jun 13, 2009 1:23 pm

Is dat verhaal ook later nog uitgewerkt door Jippes?
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jun 13, 2009 1:31 pm

huugduck schreef:Oja dat is waar die vond ik nog niet eens zo erg. Ik vond die minnie erger

:lol: Je hebt Minnie omgewisseld met dat andere meisje!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » za jun 13, 2009 3:43 pm

mcDuck King schreef:[Horsing Around With History] Het komt misschien ook dat dat verhaal slecht is, omdat William van Horn het heeft uitgewerkt http://coa.inducks.org/story.php?c=D+94003 (De tekeningen.) Ik vindt dit verhaal slecht, eigenlijk weet ik niet welke ik slecht vind (ik ga nog wel in Barks boeken lezen)

Een hoogbejaarde Barks heeft voor dat verhaal een tekstscenario gemaakt dat de plaatjes omschrijft. Als Barks het verhaal ook had uitgetekend, of tenminste geschetst, had hij het meer kunnen kneden. Zoals hij vroeger deed, toen hij nog striptekenaar was. Er zijn een paar gevallen bekend waarin Barks zelfs na het inkten nog een wijziging maakte. Die "finishing touches" ontbreken in het verhaal over het paard van Troje.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcDuck King » za jun 13, 2009 3:49 pm

Goudglans schreef:Is dat verhaal ook later nog uitgewerkt door Jippes?

Nee, jammer genoeg niet, tenminste... Volgens coa.inducks niet.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Scrooge$ » za dec 08, 2012 3:36 pm

ja, sommige verhalen die zijn uitgwerkt door Daan Jippes zijn wat minder zoals enkele woudloperverhalen
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Koen » zo maart 24, 2013 2:44 pm

Zelf zou ik er geen weten, behalve veel verhalen in de periode '56-'60/'61. Verder staat The Riddle of the Red Hat wel in de Inducks Bottom 100, op nummer 32. (http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS+++79-01)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Minder goede Barks-verhalen?

Berichtdoor Michiel Q » zo dec 13, 2015 11:36 pm

Ik vind "Pawns of the Loup Garou" (BV 110) geen goed verhaal, of althans slecht verteld. Barks schreef 't verhaal in 1967, ná zijn pensioen. Het werd destijds getekend door Tony Strobl en voor Nederland hertekend door Daan Jippes. Opmerkelijk genoeg vertellen de tekeningen niet hetzelfde verhaal als de dialogen. Op basis van de tekeningen lijkt het verhaal eenvoudig, maar in de laatste pagina's wordt er in de dialogen ontzettend veel uitgelegd dat in de tekeningen nergens terug te vinden is. Een duidelijke misser is bijv. het feit dat een vluchtende passant op blz. 6 achteraf bezien de hoofdschurk van 't verhaal is. Deze figuur duikt verder niet meer op, wél zijn er nog twee andere passanten, waarvan er één duidelijk een boeventronie heeft. Deze figuur is echter onschuldig.

Op basis van de tekeningen kom ik tot 't volgende verhaal: DD bezorgt met een postvliegtuig in Canada een kist met gereedschap. De man die de kist komt afhalen, is op de vlucht voor een weerwolf en kaapt 't vliegtuig. Hij laat een kist met een gouden beeld achter. Beide kisten worden 's nachts gestolen door de weerwolf, die ze terugbrengt naar zijn hol, dat de ingang van een goudmijn is. De Ducks achtervolgen de weerwolf en dringen het hol binnen. Ze ontdekken een juffrouw die verder werkt aan het (onaffe) gouden beeld. Slechts een volledig afgewerkt beeld kan de betovering van de weerwolf verbreken. Dit lukt. Helaas blijft onduidelijk wat er verder met de weerwolf gebeurt. Op de laatste blz. is hij eenvoudig niet meer in beeld.

Nu moet er natuurlijk 't één en ander uitgelegd worden. Dat gebeurt in de dialogen. De juffrouw is eigenaar van de mijn en heeft gereedschap besteld. De vluchtende man heeft 't gouden beeld gestolen van de juffrouw. Het is wél erg dom dat hij de kist met 't beeld in de sneeuw laat liggen, want op 't moment dat hij bij 't vliegtuig arriveert is die weerwolf in geen velden of wegen te bekennen. Dat zou je een plotgat kunnen noemen.

En de weerwolf? Tja, dat zóu natuurlijk een betoverde mens kunnen zijn. Die juffrouw is dan zijn gevangene. Maar Barks is wars van toverij en komt weer eens met een "geloofwaardige" verklaring voor een bovennatuurlijk fenomeen. De monsterlijke wolf is helemaal geen weerwolf, maar een *gehypnotiseerde wolf die denkt dat hij een weerwolf is*! :O Nou vraag ik je! Het gouden beeld dient dan weer niet om de hypnose te verbreken, maar om te voorkomen dat de wolf bij volle maan een échte weerwolf wordt! :rolleyes: Wat nodeloos ingewikkeld! Wat een zooitje!

De wolf werd gehypnotiseerd door de schurk Gorre Gruw, die de goudmijn van de juffrouw wilde afpikken! Maar de juffrouw heeft boeken gestolen van Gorre Gruw en ontdekt dat je de razernij van een weerwolf kunt beteugelen door een gouden beeld te maken! Ondertussen wist ze het vertrouwen van de wolf te winnen! Daarom helpt de wolf de juffrouw door het gouden beeld terug te stelen! Want Gorre Gruw had het beeld gestolen zodat de wolf haar zou verslinden als hij bij volle maan een echte weerwolf zou worden! En dat allemaal zonder visuele aanwijzingen in éém enkel plaatje! Enkel ellenlange teksten in bomvolle ballonnen, alsof Don Rosa 't geschreven heeft.

Was 't echt te veel gevraagd om bijv. in een plaatje te laten zien dat de naamloze juffrouw en de wolf met elkaar kunnen opschieten? Zoals Glittering Goldie en de beer Blackjack? Je zou haast denken dat er door een verkeerde vertaling een totaal ander verhaal ontstaan is. 't Zou niet de eerste keer zijn.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Double O'Duck » di dec 15, 2015 3:02 am

Ik kan me niet herinneren dat het verhaal zo ingewikkeld in elkaar zat. Ik heb het dan ook maar zeer zelden herlezen. Ik vond er altijd al vrij weinig aan.

Maar... Barks wars van tovernarij? En Zwarte Magica dan? Met haar toverstafje kan ze de elementen controleren en kometen tegen het geldpakhuis aan smijten. Als dat geen tovernarij is...!
formerly known as Rockerduck
Avatar gebruiker
Double O'Duck
Member
 
Berichten: 27
Geregistreerd: do dec 10, 2015 11:23 am

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Michiel Q » di dec 15, 2015 2:56 pm

Double O'Duck schreef:Ik kan me niet herinneren dat het verhaal zo ingewikkeld in elkaar zat.

Uit de plaatjes kun je dat niet afleiden. Feitelijk is 't één lange achtervolging. De ingewikkelde uitleg staat enkel in de tekstballonnen. Bij vluchtig doorlezen maakt dat weinig indruk. Het is dus niet vreemd als je 't snel weer vergeten bent.

Double O'Duck schreef:Maar... Barks wars van tovenarij? En Zwarte Magica dan?

Bij Barks blijkt achter toverkunsten vaak een of ander trucje te zitten. Zo lijkt 't bijv. alsof Zwarte Magica mensen met één handbeweging kan hypnotiseren, maar eigenlijk zit er een apparaatje met batterijtjes in haar mouw. Barks komt met een pseudo-wetenschappelijke verklaring voor vliegende tapijten en Magica's bezem is voorzien van een motor. (Het tapijt vliegt omdat er speciale "geïoniseerde" metaaldraden in zijn geweven, die worden aangetrokken door een reusachtige magneetsteen.) Bombie de Zombie is geen levende dode, maar een slaapwandelaar onder invloed van een langdurig werkend middel.

Misschien deed Barks dit om zich in te dekken bij zijn uitgever, die verhalen met magische elementen weerde, omdat lezers daarover klaagden. Opvallende uitzonderingen zijn "The Golden Christmas Tree" en "Trick or Treat", waarin echte toverheksen voorkomen. Het verhaal met de kometen, "For Old Dime's Sake", is ook zo'n uitzondering.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Double O'Duck » di dec 15, 2015 10:28 pm

Het verhaal met de gouden kerstboom is geloof ik min of meer tegen zijn zin door Barks gemaakt, op verzoek van zijn uitgever. Trick or Treat net zo, dat gebaseerd is op een gelijknamige tekenfilm van Donald Duck.
formerly known as Rockerduck
Avatar gebruiker
Double O'Duck
Member
 
Berichten: 27
Geregistreerd: do dec 10, 2015 11:23 am

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor anders and » wo dec 16, 2015 8:52 pm

Super mooi! Hou nooit zo van die toverkunstjes. Vind het altijd leuk als iets wat onnatuurlijk lijkt wetenschappelijk verklaard kan worden!
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Jop Duck » wo maart 07, 2018 9:23 pm

Ik vind normaal gesproken de kerstverhalen van Barks heel erg leuk. Maar Letter to Santa vind ik best wel slecht, behalve de scène in de rechtszaal.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Dagoduck » wo maart 07, 2018 10:31 pm

Ik vind het een leuk verhaal, wat vind jij er slecht aan?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Jop Duck » do maart 08, 2018 7:15 am

Het bestaat bijna alleen maar uit gevechten. En ik vind het best wel dom dat ze denken dat het gaat om een echte graafmachine.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Dagoduck » do maart 08, 2018 9:31 am

Van die graafmachines is misschien wel dom, maar dat vind ik juist het lachwekkende aan dit verhaal.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

VorigeVolgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast