Goede Don Rosa verhalen

Berichtdoor mcDuck King » za jun 13, 2009 6:33 pm

Sommige mcDrake leden houden niet van Rosa verhalen, sommige weer wel. Wat de bedoeling van dit Topic is om een lijst te maken over Rosa verhalen die u wel aanspreekt.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 14, 2009 2:18 am

Eindelijk! Een topic waarin ik ongegeneerd met Rosa mag dwepen! Nu zullen jullie Rockerduck eens van een heel andere kant leren kennen...

- The Son of the Sun (De zoon van de zon)

Zijn allereerste verhaal doet heel erg Barks aan. Niet omdat er allerlei letterlijke verwijzingen in zitten naar Barks-verhalen (wat toen nog origineel was), maar vanwege het uitstekende verhaal, personages in-character, spanning, en ironisch Barks-achtig einde. Een 10!

- Cash Flow (Geld als water)

Eerste echte "typisch Rosa" verhaal, waarin hij speelt met de natuurwetten (zwaartekracht, vastheid etc.), wat hij later nog zal herhalen. Nog wat teveel letterlijk van Barks nagetekende houdingen in de figuren, maar desondanks bijzonder grappig, origineel verhaal. Ook een 10!

- Last sled to Dawson (Laatste slee naar Dawson)

Alleen al omdat het een 'Klondike'-verhaal is waarin Dagobert niét als een verliefde puber in een soaprelatie met Goldie verwikkeld is. Hier zijn nog resten van de Dagobert en Goldie uit Barks' 'Back to the Klondike' te bespeuren. Geweldige verhaalopbouw, voldoende spanning en een ontroerende, verrassende ontknoping. Misschien een beetje zoetsappig en het standbeeld voor het hotel is net iets te veel van het goede. Toch een 9!

- His Majesty McDuck (Zijne majesteit Dagobert)

Summiere verwijzingen naar Dagobert's verleden, eerste aanzet tot geschiedenis van Duckstad, en hommage aan 'Citizen Kane' in de bibliotheekscène. Maar vooral een scherpe, slimme politieke satire. Minpunten voor het te opzichtig tonen van Dagobert's goede hart. Daar was een betere uitleg nodig geweest. Toch nog een 9!

- The Money Pit

Destijds nog in DD Weekblad geplaatst. Treffende satire op de verzamelaarsgekte die destijds (en nog steeds) de (Amerikaanse) stripmarkt teisterde. Spannend ook, met de levensgevaarlijke situatie waarin Donald belandt. Ik kneep 'm echt even. Memorabel einde. Ook een 9!

- On stolen time (Tijd is geld)

Rosa-humor: Willie vindt iets uit waarmee de tijd stil blijft staan. Dus ook personen, oppervlakten, vloeistoffen etc. Waardoor Donald tegen een vlinder oploopt, de Zware Jongens over de hoofden van een menigte lopen en Kwik, Kwek en Kwak het vlijmscherpe gras niet kunnen betreden. Ik heb me slap gelachen. Een 8!

- Island at the edge of time (Eiland op het randje van de tijd)

Weer zo'n verhaal dat alleen Rosa had kunnen bedenken, waarin gespeeld wordt met het fenomeen tijdzones, wat voor een heel creatieve, onvoorziene oplossing aan het einde zorgt, met een tweedubbele bodem. Goed gebruik ook van Goudglans hier. Ook lijkt Rosa ondertussen zijn eigen tekenstijl gevonden te hebben. Ik geef het verhaal een 8!

- Of Ducks, Dimes and Destinies (Van Ducks, Dubbeltjes en Dwaze heksen)

Rosa's eerste duik in Dagobert's jeugd en familie. Maar het verhaal staat op zichzelf en had op zich geen vervolg in 12 delen nodig. Had Rosa het hierbij gelaten, dan waren zijn verhalen veel beter te pruimen geweest. Heerlijk hoe de jonge Dagobert Zwarte Magica zijn toekomstige geluksdubbeltje geeft --en hoe Magica vervolgens beseft dat het dubbeltje niks waard is als Dagobert het niet verdient. Er bestond dus een tijd dat Rosa wel degelijk goede verhalen kon schrijven. Geweldige achtervolging tussen Magica en Fergus, trouwens. Wederom een 8!

- The Duck who never was (De eend die nooit bestond)

Een parodie op 'It's a Wonderful life', met een glansrol voor Donald Duck. Hoe zou Duckstad eruit hebben gezien zonder Donald? Een andere schrijver had er een verzameling flauwe grappen van gemaakt, maar Rosa gaat op respectvolle wijze om met het personage. Al met al misschien toch wat zoetsappig en te expliciet, maar desondanks een ruime 7!

- The Universal Solvent (Het verschrikkelijke oplosmiddel)

Ik herinner me dit verhaal vooral vanwege de spannendste cliffhanger ooit. Althans, in de Egmont-versie zou het cliffhanger zijn geweest, want daar werd het verhaal gesplitst in meerdere delen. Ik heb het over de scène waarin de Ducks in de schacht naar het middelpunt der aarde van boven worden bedreigd door omlaag vallende rotsblokken en van onder oplaaiende gloeiendhete magma. Sowieso is het hele idee van een reis naar het middelpunt der aarde fantastisch. Ja, Jules Verne had het eerder gedaan, maar het combineren van dit soort wetenschappelijk verantwoorde uitleg en een spannend verhaal is een compliment waard. Helaas begint hier ook Rosa's streven naar wetenschappelijke correctheid, wat saai kan worden. Al met al een 7!

- A Matter of Some Gravity (Een zaak van gewicht)

Sterk kort verhaal waarin Rosa het eeuwige Magica-steelt-dubbeltje gegeven weet om te bouwen tot een klopjacht waar ik krom om heb gelegen van het lachen. Wederom gespeeld met de natuurwetten. Deze keer kunnen Donald en Dagobert alleen nog maar op de muren lopen, met alle gevolgen van dien. Had Rosa het maar bij deze originaliteiten gehouden, dan kreeg hij voor alle verhalen een... 7!

- The Sharpie of the Culebra Cut (Topdeal in Panama)

Jaha, een B-hoofdstuk uit Dagobert's Levensverhaal. Maar eerlijk is eerlijk, dit deel is spannend. Het is bij lange niet zo goed als zijn eerdere Levensverhaal-delen, laat staan zo goed als zijn andere verhalen, maar ik vind de situering leuk, de geschiedkundige component spreekt me aan en ik ben erg te spreken over de aanwezigheid van president Theodore Roosevelt. Toch nog een 6, en dat is voldoende!

- Forget it! (De vergeetspreuk)

Rosa's laatste acceptabele verhaal. Wederom slap gelegen van het lachen, alleen is het uitgangspunt in feite een harhaling van 'A matter of some gravity' en zijn sommige grappen wat te vergezocht. Maar ik heb me er mee vermaakt, dus een 6!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » zo jun 14, 2009 8:46 am

Sodeju zeg, ik ken gewoon de helft van al die verhalen niet. Dacht ik dat bijna al het belangrijke van Rosa kende, staan er hier verhalen bij die me echt ontzettend leuk en interessant lijken en die ik nog niet heb. Moet ik toch snel maar weer wat van gaan kopen dan.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 14, 2009 11:45 am

Rockerduck, zou je ook alle verhalen kunnen plaatsen van 5 naar 1? Bijvoorbeeld: Lo$, Schat van Croesus, Zwarte Ridder, enz...
En nu: Mijn punten van verhalen:

"The Son of the Sun" ("De Zoon van de zon")
Rosa's eerste verhaal. Leuk, heel leuk. Ook het einde. Die indiaan wordt een beetje een "running gag" in Rosa's Zuid-Amerikaanse verhalen. En de laatste twee plaatjes:
Goudglans: "DIE LIGT OP DE BODEM VAN HET MEER!"
Indiaan: "Si, dat had ik toch al verteld?"

Indiaan: "Eigenwijze toeristen..."
Als je het verhaal kent vind je dit heel grappig. Een 9.2 voor dit verhaal.

"Nobody's Buisness" ("Donald en Guus in zaken")
Niet echt wat we van Rosa gewnd zijn, maar toch een aardig verhaal. Maar ik denk dat Barks dit beter zelf had kunnen uitwerken. Dit verhaal kan ik niet meer dan een 6.4 geven.

"Mythological Menagerie" ("Dieren versieren")
Dit verhaal von dik normaal niks, totdat ik erachter kwam dat in OD 67 ze wat pagina's gewisseld hebben. Toen werd het verhaal leuk. Een 7.0.

"Recalled Wreck" (geen titel)
Hm. Ik heb niet veel over dit verhaal te zeggen, behalve: een 7.7.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 14, 2009 1:44 pm

Duckfan van Down Under schreef:Rockerduck, zou je ook alle verhalen kunnen plaatsen van 5 naar 1? Bijvoorbeeld: Lo$, Schat van Croesus, Zwarte Ridder, enz...

Hmm, maar dan zou het toch weer een afkraak-topic worden, en dat wilde mcDuck King nou juist voor de verandering eens niet.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » ma jun 15, 2009 7:15 am

Rockerduck schreef:Hmm, maar dan zou het toch weer een afkraak-topic worden, en dat wilde mcDuck King nou juist voor de verandering eens niet.

Verboden af te kraken? Wat een sluwe streek, Ei zo buiten spel te zetten. Nu kan Ei het niet hebben over (censuur) (censuur) (censuur)... Zie je wel, er komt automatisch "censuur" te staan. Die Rosaisten deinzen nergens voor terug! :O

Ei vindt het o.m. het verhaal over Nostrildamus wel te pruimen.
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+143
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DD » ma jun 15, 2009 9:24 am

Rockerduck schreef:The Duck who never was (De eend die nooit bestond)

Een parodie op 'It's a Wonderful life', met een glansrol voor Donald Duck. Hoe zou Duckstad eruit hebben gezien zonder Donald? Een andere schrijver had er een verzameling flauwe grappen van gemaakt, maar Rosa gaat op respectvolle wijze om met het personage. Al met al misschien toch wat zoetsappig en te expliciet, maar desondanks een ruime 7!

De beste der besten. Niet alleen het beste Rosa verhaal. Ook niet alleen het beste Duck of Disney of stripverhaal. Nee. Ik vind dit het beste verhaal aller tijden. :D
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 15, 2009 12:43 pm

Duckfan van Down Under schreef:Rockerduck, zou je ook alle verhalen kunnen plaatsen van 5 naar 1? Bijvoorbeeld: Lo$, Schat van Croesus, Zwarte Ridder, enz...

Om hier nog op terug te komen: in mijn lijst staan de verhalen niet alleen van 10 tot 6, maar ook in chronologische volgorde. Dus wat mij betreft is het heel simpel: ieder volgend verhaal van Rosa werd weer een beetje minder goed. Hij gaat in een bijna rechte lijn naar beneden wat betreft kwaliteit. Natuurlijk vind ik niet álle andere verhalen van Rosa echt slecht, maar de toppers heb ik er nu wel uitgevist. De rest 'kan ermee door' of is inderdad wel onder de maat.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » ma jun 15, 2009 2:47 pm

DD schreef:De beste der besten. Niet alleen het beste Rosa verhaal. Ook niet alleen het beste Duck of Disney of stripverhaal. Nee. Ik vind dit het beste verhaal aller tijden. :D

Het beste verhaal aller tijden?? (censuur) (censuur)
Ei vindt het een van de betere Rosaverhalen. Dat wel.

Ei vindt 'Mythological Menagerie' heel leuk, met die gekke beesten.
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+104
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » ma jun 15, 2009 8:58 pm

Ik vind 'The prisoner of White Agony Creek' heel goed. Begrijp me goed, bepaalde dingen, die op dit forum al uitgebreid zijn besproken, niet, maar de rest wel. vooral het optreden van die rechter is geweldig. Ik heb helemaal dubbel gelegen.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor DD » ma jun 15, 2009 11:13 pm

Ei schreef:
DD schreef:De beste der besten. Niet alleen het beste Rosa verhaal. Ook niet alleen het beste Duck of Disney of stripverhaal. Nee. Ik vind dit het beste verhaal aller tijden. :D

Het beste verhaal aller tijden?? (censuur) (censuur)
Ei vindt het een van de betere Rosaverhalen. Dat wel.

Ei vindt 'Mythological Menagerie' heel leuk, met die gekke beesten.
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+104

Haha nee maar ik meen het echt :D
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor mcDuck King » di jun 16, 2009 12:49 pm

DD schreef:
Ei schreef:
DD schreef:De beste der besten. Niet alleen het beste Rosa verhaal. Ook niet alleen het beste Duck of Disney of stripverhaal. Nee. Ik vind dit het beste verhaal aller tijden. :D

Het beste verhaal aller tijden?? (censuur) (censuur)
Ei vindt het een van de betere Rosaverhalen. Dat wel.

Ei vindt 'Mythological Menagerie' heel leuk, met die gekke beesten.
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+104

Haha nee maar ik meen het echt :D

Smaken verschillen. Maar het verhaal zit er goed uit, complimenten. ;) Maar ik vind het jammer dat ik hem nooit zal lezen, tenzij het verschijnt in het album "Donald Duck 75 jaar" (als ie nooit komt.)
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Carl Rosa » do jun 18, 2009 12:41 am

Moeilijk.... Het probleem bij mij is dat ik ze allemaal gelezen heb bij uitkomst. Dus al vanaf de jaren 80. Ik ben dus wel het één en ander vergeten.
Een verhaal wat ik echt geweldig vond en waar ik bijna uit mijn stoel van viel van verbazing was: Dream of a lifetime.

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2002-033

Het stond in DDE 7 1/2 2003. Ik dacht even dat ik een Kafka boek aan het lezen was (of overdrijf ik nu een beetje?).
Ik heb het hem verteld en hij was zelf ook zeer te spreken over het verhaal waar hij behoorlijk lang mee bezig was geweest en dat wel wat moeite gekost heeft.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Carl Rosa » do jun 18, 2009 12:45 am

Carl Rosa schreef:Moeilijk.... Het probleem bij mij is dat ik ze allemaal gelezen heb bij uitkomst. Dus al vanaf de jaren 80. Ik ben dus wel het één en ander vergeten.
Een verhaal wat ik echt geweldig vond en waar ik bijna uit mijn stoel van viel van verbazing was: Dream of a lifetime.

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2002-033

Het stond in DDE 7 1/2 2003. Ik dacht even dat ik een Kafka boek aan het lezen was (of overdrijf ik nu een beetje?).
Ik heb het hem verteld en hij was zelf ook zeer te spreken over het verhaal waar hij behoorlijk lang mee bezig was geweest en dat wel wat moeite gekost heeft.

De link valt niet goed.
Er staat door de combinatie een smiley in, na de vraagteken komt een = en een D
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Carl Rosa » do jun 18, 2009 12:47 am

Ik wordt gek!

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2002-033

Na de c hoort een = en een D inplaats van een smiley.
Sorry, voor de rommel die ik maak.

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in link.
Laatst bijgewerkt door Carl Rosa op do jun 18, 2009 5:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Volgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten