Wanneer komt er weer eens iets nieuws van Don Rosa?

Berichtdoor DD » vr jun 13, 2008 12:58 am

Eerlijk gezegd vind ik barks verhalen leuk noch mooi getekend. Ik denk dat ik me met deze mening tegen het overgrote deel van jullie keer. Maar dat vind ik echt. Rosa integendeel, tekent naar mijn mening perfect En wat ik ook zo goed aan hem vind is dat hij dat hele Levensverhaal van Dagobert heeft bedacht. Mooie momenten als Donald Duck als kind komen voor etc. Dat had Barks als bedenker moeten doen vind ik.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » vr jun 13, 2008 2:15 am

Goudglans schreef:Ik ben met Rockerduck eens dat veel verhalen van Rosa een slechte verhaallijn hebben, maar dat merk ik vooral bij de verhallen waarin rosa allerlei Barks of historische feiten wil verweken. De meer doorsnee verhalen hebben vaak een betere kwaliteit (niet allemaal) die vaak naar mijn mening toch onderschat wordt.

Rosa hééft verhalen geschreven die goed in elkaar zitten en waar ik intens van kan genieten. 'His majesty McDuck' bijvoorbeeld vind ik een schitterende politieke satire, over Dagobert die zijn eigen koninkrijkje begint. Heel origineel vond ik 'A matter of some gravity' en 'Forget it', waarbij Rosa eindelijk een frisse wind laat waaien door het eeuwige Magica-steelt-dubbeltje motief. 'The son of the sun', zijn debuutverhaal, vind ik zelfs de sfeer van Barks uitademen. Maar Rosa verpest het te vaak en te veel door verhalen af te leveren waarmee hij keer op keer door de mand valt. Zo heeft Daniel ooit 25 (of 45?) punten ontdekt waarom 'A letter from home' als verhaal gebouwd is op drijfzand. Als ik het tussen de 256 pagina's terug kan vinden, zal ik het zeker nog een keer posten...

Goudglans schreef:Rosa tekenwerk vind ik zeer afwisselend. De ene keer goed de andere keer teleurstellend. Zijn tekenwerk in The prisoner of the wite agony creek was bijvoorbeeld erg slecht als je verglijkt met zijn andere werk.

Rosa heeft een lange tijd mooi getekend, naar mijn smaak. Niet in het begin, toen hij nog teveel probeerde Barks na te tekenen; dat was een fiasco. Ook niet in de laatste pakweg 6 jaar. Maar alles wat daar tussen valt, vind ik redelijk tot heel mooi. Erg te spreken ben ik over het tekenwerk in 'The last Lord of El Dorado'. Het is geen Barks, natuurlijk, maar laten we eerlijk zijn: die had ook wel eens zijn dag niet.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr jun 13, 2008 2:23 am

DD schreef:Eerlijk gezegd vind ik barks verhalen leuk noch mooi getekend. Ik denk dat ik me met deze mening tegen het overgrote deel van jullie keer. Maar dat vind ik echt. Rosa integendeel, tekent naar mijn mening perfect En wat ik ook zo goed aan hem vind is dat hij dat hele Levensverhaal van Dagobert heeft bedacht. Mooie momenten als Donald Duck als kind komen voor etc. Dat had Barks als bedenker moeten doen vind ik.

Barks heeft juist uitstekend begrepen dat je helemaal geen 'Levensverhaal' of andere zogenaamd 'mooie momenten' nodig hebt om boeiende verhalen te maken met aansprekende personages. Dat soort derderangs soap-achtige wapenfeiten is aan Rosa besteed. Maar kunnen dergelijke sensationele 'onthullingen' verhullen hoe bar slecht zijn strips verhaal-technisch in elkaar zitten? We noemden o.a. al 'De zwarte ridder', maar wat denk je van 'A letter from home'? Daarin negeert Rosa nota bene zijn *eigen* tijdlijn. Immers, in het 'Levensverhaal' heeft Dagobert brieven van thuis gekregen en Dagobert's pa zegt uitdrukkelijk dat hij trots op hem is, maar Rosa's snotter-verhaaltje gaat er juist over dat Dagobert nooit brieven heeft gehad en niet weet wat zijn vader van hem vond... Als zelfs Rosa zijn eigen verhalen niet belangrijk genoeg vindt, waarom zouden wij dat dan wel moeten vinden?

En dat je Rosa's tekeningen mooier vind dat die van Barks... Hmmm... Nou ja, er zijn ook mensen die Frans Bauer mooier vinden dan Mozart. Maar je moet wel heel erg bezopen zijn om te beweren dat Frans Bauer kwalitatief beter is...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » za jun 14, 2008 2:08 am

DubbelD schreef:Ik vind het een beetje verdrietig hoe mensen zich helemaal uitleven op een schrijver/tekenaar. En waarom? Ik weet het eigenlijk niet, kan iemand hier antwoord op geven?

Eh.. tja, eh...
Dat zouden we aan Rockerduck moeten vragen. Rockerduck, leg neutraal Ei eens uit waarom je je helemaal uitleeft op een schrijver/tekenaar. Waar heeft Rosa dit aan verdiend?

DubbelD schreef:Ik geef toe dat Rosa als persoon misschien niet prettig is (misschien, want ik ken hem als persoon niet). Ik vind persoonlijk zijn verhalen geniaal en vind hem een hele goede tekenaar. De kleine details die hij 'verstopt' in zijn strips leiden jammer genoeg tot perverse oude-mannen grappen als 'tussen de benen'. Ook vind ik dat blote mensen, hoe klein dan ook, niet in strips horen. Hier zijn trouwens nog wat details om je op af te zeiken:
Na het plaatje met de po zie je een man met een bloot bovenlichaam, en het onderlichaam is (gelukkig) niet te zien. In het plaatje met de po zie je twee stemmen, waarvan een gil (een vrouw dus) en een wat moet dat, wat waarschijnlijk de blote man was. Smakeloze suggestie.
In 'verschikkelijke oplosmiddel' zie ook een man gluren naar een blote vrouw op een dak van een gebouw. Tja, wat moet men daarvan zeggen. Rosa doelt duidelijk vooral op ouder publiek, maar dat zet zijn 'misstappen' niet recht. Hoe Stuck on Duck het ook zei: Ik ben fan van de verhalen van Rosa, maar niet van hemzelf. Ik vind het dan ook jammer dat'ie stopt.

Hoe komt het toch dat een schrijver/tekenaar die zulke suggesties doet in zogenaamde eerbetonen aan Barks, tot verhitte discussies leidt waarin voor- en tegenstanders zich uitleven?

Rockerduck schreef:Maarre, ik ben blij. Ik heb de champagne al laten knallen. Proost!

Rockerduck verkeert duidelijk in een ontkenningsfase. Straks dringt tot hem door dat er nooit een verhaal zal komen over de ouders van Donald's neefjes. Of welk ander Rosa-verhaal dan ook. Dan proeft Rockerduck de bittere nasmaak van zijn champagne. Dan komt de kater.
Nooit meer een nieuw Rosa-verhaal...

Goudglans schreef:Maar als rosa toch stopt had hij beter eerder kunnen stoppen. The prisoner of the wite agony creek was niet meer dan een verpesting van eeen Barks verhaal. Hopelijk stopt hij nu ook met het bemoeien met Duck zaken.

Waar zou Rosa zijn zonder The Prisoner of White Agony Creek? Is dat verhaal niet Rosa in een notendop?
Jammer dat dit blijkbaar het laatste Rosa-verhaal is. Rosa wilde zeker op zijn hoogtepunt stoppen.
En zeg nou zelf, hoe is dat verhaal nog te overtreffen?

Rockerduck schreef:
DubbelD schreef:Wat verpest Rosa dan precies (even afgezien van PoWAC)?

Daarover bestaat op het oude McDuck-forum een discussie van 256 pagina's. :P

McDuck: Index » Don Rosa » Rosa en Barks
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=1190

Honderden pagina's met berichten van een Rockerduck die zich uitleeft op Rosa. Waar zou Rockerduck geweest zijn als Rosa er niet geweest was? Wat had hij dan in al die tijd gedaan?
Dan had hij zich waarschijnlijk uit verveling uitgeleefd op bushokjes en bejaarden. Rosa heeft als ware als een kinderoppas gezorgd dat Rockerduck redelijk ongeschonden zijn jeugd is doorgekomen, en wat is nu de dank voor alles?

Laten we inventariseren wat Rosa ons tot dusver heeft gebracht, bijvoorbeeld in dit topic:
Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=37

Rockerduck schreef:
DD schreef:Ik vind het jammer, zijn verhalen zijn echt topkwaliteit..

Waarom zijn de verhalen dan als gatenkaas: onlogisch en vol plotgaten? Vergelijk dat eens met Barks, waarvan Rosa zegt dat het zijn voorbeeld is. Waarom klopt er vaak feitelijk heel veel niet, terwijl Rosa zo kan opscheppen over hoe hij alles checkt?

Zie je wel? Rockerduck's Rosa-hart blijft kloppen van vervoering.
Let op hoe Rockerduck nog in de tegenwoordige tijd schrijft. Alsof Rosa nooit is gestopt. ;)

Maarre... Kan Ei zelf eigenlijk wel geloven dat Rosa is gestopt met verhalen maken?
Is Rosa er écht voorgoed mee gestopt? Of volgt er straks onverwacht "op veler verzoek" een come-back?

Rosa heeft zichzelf diverse malen tegengesproken. Kan het nieuws dat Rosa stopt het omgekeerde betekenen, dat er dus wél een nieuw verhaal komt? :)
Is Rockerduck daarom misschien blij, dat er zodoende nu voor de ware Rosa-verstaander wél een Rosa-nieuw verhaal te verwachten valt? :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor H@gar » ma jun 16, 2008 3:22 pm

De meest voorkomende kritiek op Rosa is dat hij zich niet aan zijn eigen regeltjes houdt.
Persoonlijk bekijk ik elk van zijn verhalen los, en kan ik meestal behoorlijk genieten.
En aangezien Barks ook nou niet bepaald een vast karakter voor Dagobert had (van bange schijtert tot dappere avonturier, van harteloos tot sentimenteel, van iemand die geen cent wil uitgeven tot iemand die graag met zijn geld wappert om zijn rijkdom te benadrukken....) kan ik niet vallen over die inconsistenties van Rosa.
Qua tekenstijl waardeer ik Rosa zeer (inderdaad enkele uitzonderingen, PoWAC op nummer 1...) en Barks minder (ook hier uitzonderingen).
Ik heb dan ook weinig met het bekritiseren van de een en de ander de hemel inprijzen. Barks was erg origineel, getuige zijn waslijst van eigen verzonnen karakters, en Rosa was een sequel-koning, die graag losse eindjes oppakte en op doorborduurde....
Maar ik zal nooit snappen waarom Rosa de grond wordt ingetrapt, maar mindere goden die de DD Extra volkladden (om te huilen, hoewel wederom, met uitzonderingen) ongestoord hun gang kunnen gaan.....
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 16, 2008 10:59 pm

H@gar schreef:De meest voorkomende kritiek op Rosa is dat hij zich niet aan zijn eigen regeltjes houdt.
Persoonlijk bekijk ik elk van zijn verhalen los, en kan ik meestal behoorlijk genieten.
En aangezien Barks ook nou niet bepaald een vast karakter voor Dagobert had (van bange schijtert tot dappere avonturier, van harteloos tot sentimenteel, van iemand die geen cent wil uitgeven tot iemand die graag met zijn geld wappert om zijn rijkdom te benadrukken....) kan ik niet vallen over die inconsistenties van Rosa.

Er is een verschil. Bij Barks was Dagobert een afgerond karakter, met veel verschillende eigenschappen. Dagobert was bij Barks niet beperkt tot maar één of twee karaktertrekken of gemoedstoestanden. Bij Rosa is Dagobert wél zo: óf hij is hartstikke chagrijnig, óf hij is over-sentimenteel. De 'inconsistenties' die jij bij Barks meent te zien, zijn geen inconsistenties maar nuanceringen. Als we het hebben over 'inconsistenties' bij Rosa, hebben we het over tijdlijnen en gebeurtenissen in zijn eigen verhalen die elkaar tegenspreken. "Maar dat deed Barks toch ook de hele tijd?" Ja, maar Barks streefde ook geen 'chronologische', 'kloppende' tijdlijn na, en Rosa wél. Sterker nog, Rosa klopt zichzelf daarover op de borst. Dan mag hij daar ook op afgerekend worden.

H@gar schreef:Qua tekenstijl waardeer ik Rosa zeer (inderdaad enkele uitzonderingen, PoWAC op nummer 1...) en Barks minder (ook hier uitzonderingen).

Hoe kan het toch dat mensen het gekriebel, de stijve eenden en de krasserige arceringen van Rosa mooier vinden dan Barks? Ik snap dat gewoon niet; dat kan gewoon niet...

H@gar schreef:Maar ik zal nooit snappen waarom Rosa de grond wordt ingetrapt, maar mindere goden die de DD Extra volkladden (om te huilen, hoewel wederom, met uitzonderingen) ongestoord hun gang kunnen gaan.....

Dat komt omdat jij blijkbaar alleen maar op de tekeningen let. Zomaar een greep aan streken van Rosa waarop je geen enkele andere tekenaar/schrijver zult betrappen:

-Via e-mails aan DCML opstoken van lezers tegen Barks; noemde hem een "evil genius"
-Beledigen van collega-tekenaars, bijv. William van Horn
-Fans opstoken tegen zijn critici
-Virtueel stalken en bedreigen van zijn critici
-Opscheppen enige ware opvolger van Barks te zijn; vervolgens lezers aansporen veel Barks-verhalen te negeren
-Internet volschrijven met rare theorieën over dood Loebas, niet bestaan 'Magische Zandloper', etc.
-Sexuele perversie in verschillende verhalen, o.a. 'Prisoner of White Agony Creek'
-Dichttimmeren Dagobert's verleden; scenario's collega's worden hierdoor afgekeurd (o.a. van Rob Klein)
-Verkrachten Barks-verhalen en Barks-personages

Voorbeelden te vinden in 256 pagina's belastend bewijs op McDuck.nl, topic: 'Rosa en Barks'.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » di jun 17, 2008 11:25 am

Ik oordeel niet over de persoonlijkheden van Barks of Rosa. Als Rosa graag mensen zwart maakt, moet hij weten, ik lees dat niet, want het interesseert me niet. Mijn kast staat vol met strips, niet met biografien, om de eenvoudige reden dat ik graag strips lees.... ;)

Je punten over inconsistenties of nuanceringen vind ik onzin. Dagobert was bij Barks echt totaal verschillend per verhaal, al naar gelang wat hem uitkwam, heeft niets met nuanceringen te maken.....
Niet erg, het diende leuke verhaallijnen, maar neem dan Rosa niet kwalijk dat hij de tijdlijnen laat verschillen, al naar gelang het hem uitkomt.
Dat er bij Rosa geen grijze gebieden zijn tussen sentimenteel of chagrijnig doet mij je ook verwijzen naar de Rosa verhalen... Eerst nog maar eens goed gaan lezen dan....
Ik geef wel toe dat hij zonder meer beperkter is dan bij Barks. Maar ja, hoe genuanceerd is Kuifje? Lucky Luke? Asterix? Het is een eigenschap van een stripfiguur. Sommige stripfiguren stijgen boven dat niveau, maar het is voor mij geen vereiste om iets leuk te vinden.

Dat ik strips alleen op tekenwerk beoordeel is niet iets wat jij uitmaakt, Rockerduck, daarvoor ken je me niet goed genoeg.... Ik ben 2 jaar lid geweest van de DDX, en ik gooide ze niet ongelezen weg.... Ik las ze eerst, en gooide ze dan weg omdat het poep was.... Wederom, uitzonderingen daargelaten....
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » do jun 19, 2008 2:31 am

H@gar schreef:Ik oordeel niet over de persoonlijkheden van Barks of Rosa. Als Rosa graag mensen zwart maakt, moet hij weten, ik lees dat niet, want het interesseert me niet.

Dat kan zijn, maar het is wél een antwoord op je vraag waarom Rosa "de grond in getrapt wordt". Bovendien werkt Rosa's persoonlijke chagrijn door in zijn verhalen, die vol zitten me soap-achtige familieruzies -en gevechten. Kijk nou naar zo'n chagrijnige, verbitterde Mathilda (Doortje) in 'A letter from home'. Wat is daar nou leuk aan? Dat pas misschien in 'Goede Tijden, Slechte Tijden', maar niet in een Disney-strip...

H@gar schreef:Je punten over inconsistenties of nuanceringen vind ik onzin. Dagobert was bij Barks echt totaal verschillend per verhaal, al naar gelang wat hem uitkwam, heeft niets met nuanceringen te maken.....

Je mag het gerust onzin vinden; dat wil niet zeggen dat het niet waar is. Als jij meent wat je zegt, heb je volgens mij de Dagobert van Barks nooit echt goed begrepen. Dagobert is geen statisch figuur bij Dagobert, maar kent vele schakeringen. Ook binnen een verhaal kan Dagobert heel anders zijn. Bekendste voorbeeld daarvan is denk ik de klassieker 'Back to the Klondike', waarin Dagobert zich hardvochtig voordoet, maar ondertussen wél Goldie laat winnen, uit medelijden (niet omdat er een romance in het spel zou zijn). Zo'n afgerond karakter zie ik in Rosa's verhalen niet terug.

H@gar schreef:Niet erg, het diende leuke verhaallijnen, maar neem dan Rosa niet kwalijk dat hij de tijdlijnen laat verschillen, al naar gelang het hem uitkomt.

Mijn punt is dat het Rosa zélf is die keer op keer opschept over zijn eigen kunnen; over zijn eigen 'consistente' verhaallijn. En als iemand Rosa dan op een fout wijst, ligt het volgens Rosa aan de lezer zelf, of aan een vertaalfout of taalbarriére... Zo heeft Rosa altijd wel een smoesje klaar. Maar het gaat er óók om dat Rosa om *dezelfde* redenen Barks afkraakte, bijv. dat hij een "slechte dag" zou hebben gehad toen hij de opgezette eende tekende in 'The gilded man'.

H@gar schreef:Dat er bij Rosa geen grijze gebieden zijn tussen sentimenteel of chagrijnig doet mij je ook verwijzen naar de Rosa verhalen... Eerst nog maar eens goed gaan lezen dan....

Geloof me, ik ben jarenlang een trouw en fervent Rosa-lezer geweest, én groot fan... Maar als je de verhalen echt goed gaat bestuderen, en legt langs verhalen van écht goede vertellers als Barks, Jippes, Kruse etc., valt het verschil in kwaliteit echt meteen op.

H@gar schreef:Ik geef wel toe dat hij zonder meer beperkter is dan bij Barks. Maar ja, hoe genuanceerd is Kuifje? Lucky Luke? Asterix? Het is een eigenschap van een stripfiguur. Sommige stripfiguren stijgen boven dat niveau, maar het is voor mij geen vereiste om iets leuk te vinden.

Je vergelijking gaat niet op. We hebben het hier over Duck-strips en over de manier waarop verschillende auteurs met dat universum en de karakters om gaan. Anderse stripseries zijn daarvoor niet relevant. Maarre, het zal je verbazen hoe genuanceerd Kuifje, Asterix en Lucky Luke kunnen zijn. Alledrie zijn afgeronde karakters, hoewel we van alledrie bar weinig weten. Maar hun gedragingen beperken zich niet tot één of twee handelingen, zoals de Dagobert van Rosa.

H2gar schreef:Dat ik strips alleen op tekenwerk beoordeel is niet iets wat jij uitmaakt, Rockerduck, daarvoor ken je me niet goed genoeg....

Jij had het over tekenwerk, hoor.

H@gar schreef:Ik ben 2 jaar lid geweest van de DDX, en ik gooide ze niet ongelezen weg.... Ik las ze eerst, en gooide ze dan weg omdat het poep was.... Wederom, uitzonderingen daargelaten....

De uitzonderingen kunnen niet Rosa geweest zijn. Als je ze eens allemaal herleest, zul je zien dat keizer Rosa helemaal geen kleren aan heeft.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » vr jun 20, 2008 4:31 pm

Rockerduck schreef:Dat kan zijn, maar het is wél een antwoord op je vraag waarom Rosa "de grond in getrapt wordt".

Touche! DAT vroeg ik oorspronkelijk inderdaad, en dat kan een antwoord zijn, ja. In dat geval zou het jammer zijn dat de man alleen daarop afgerekend wordt, en niet gewoon op zijn werk. Echter, dat is niet het geval, want ook zijn werk wordt afgekraakt. En wat dat betreft blijf ik bij mijn standpunten: bekijk de verhalen los, zoals je dat ook bij Barks doet, negeer de commentaren die de auteur erover maakt, en je houdt in het gros van zijn verhalen leuk leesvoer over. Maar dat wordt vergeten....

Rockerduck schreef:Bovendien werkt Rosa's persoonlijke chagrijn door in zijn verhalen, die vol zitten me soap-achtige familieruzies -en gevechten. Kijk nou naar zo'n chagrijnige, verbitterde Mathilda (Doortje) in 'A letter from home'. Wat is daar nou leuk aan? Dat pas misschien in 'Goede Tijden, Slechte Tijden', maar niet in een Disney-strip...

Wat is daar leuk aan? Goeie vraag. Maar ik maak maar weer eens een vergelijking (die achteraf vast weer niet op zal gaan, as usual...) met iets anders: Neem Wolverine van Marvel. Jaren lang wordt diens mysterieuze verleden geheim gelaten. Opeens komt er een origin-story, en dat wordt het best verkopende verhaal van de afgelopen jaren.
Vraag het die mensen eens wat daar leuk aan is. In feite zal het antwoord vaak zijn dat het het personage diepte geeft. I would agree.... Aan de andere kant ben ik het ook met jou eens, om de eenvoudige reden dat dit verhaal een van de uitzonderingen is waar ik het steeds over heb. Inderdaad, hier ging Rosa iets te ver... Het verhaal was leuk genoeg van zichzelf, daar was die connectie niet voor nodig.
Plus: We waren het al eens dat Rosa's Dagobert niet enorm diepgaand was. Dit is een poging het tegendeel te bewijzen, en dat werkte even niet. Bij Wolverine wel, hier niet. Helaas. Maar iedereen heeft een mindere dag. Rosa had gewoon een minder decennium.... ;)

Rockerduck schreef:Je mag het gerust onzin vinden; dat wil niet zeggen dat het niet waar is. Als jij meent wat je zegt, heb je volgens mij de Dagobert van Barks nooit echt goed begrepen. Dagobert is geen statisch figuur bij Dagobert, maar kent vele schakeringen. Ook binnen een verhaal kan Dagobert heel anders zijn. Bekendste voorbeeld daarvan is denk ik de klassieker 'Back to the Klondike', waarin Dagobert zich hardvochtig voordoet, maar ondertussen wél Goldie laat winnen, uit medelijden (niet omdat er een romance in het spel zou zijn). Zo'n afgerond karakter zie ik in Rosa's verhalen niet terug.

Mooi voorbeeld! Ik noem het Australische deel van het Levensverhaal, waarin Dagobert twijfelt een opaal mee te nemen, en het uiteindelijk niet te doen.. Of Hearts of the Yukon. Heeft in mijn optiek meer diepte dan dat ene verhaal. Of het Koning Scrooge verhaal, waarin hij per ongeluk expres zijn akte verbrand.
Dat ik Barks' Dagobert niet begrijp klopt. In elk verhaal is het een andere Dagobert. Zoals ik al uitlegde.

Rockerduck schreef:Mijn punt is dat het Rosa zélf is die keer op keer opschept over zijn eigen kunnen; over zijn eigen 'consistente' verhaallijn. En als iemand Rosa dan op een fout wijst, ligt het volgens Rosa aan de lezer zelf, of aan een vertaalfout of taalbarriére... Zo heeft Rosa altijd wel een smoesje klaar. Maar het gaat er óók om dat Rosa om *dezelfde* redenen Barks afkraakte, bijv. dat hij een "slechte dag" zou hebben gehad toen hij de opgezette eende tekende in 'The gilded man'.

En mijn punt is dat je eens het werk leest, en niet de interviews.... Over soaps gesproken.... ;)

Rockerduck schreef:Geloof me, ik ben jarenlang een trouw en fervent Rosa-lezer geweest, én groot fan... Maar als je de verhalen echt goed gaat bestuderen, en legt langs verhalen van écht goede vertellers als Barks, Jippes, Kruse etc., valt het verschil in kwaliteit echt meteen op.

Ik moet toegeven, ik ken andere auteurs niet goed. Ik ken Barks, omdat ik de reguliere Donald Duck reeks in huis heb staan. Ik ken Rosa, omdat diens verhalen me opvielen. De rest valt dus in het niet. Als ik iets zou lezen dat me meer dan gemiddeld interesseert, zou ik ernaar op zoek gaan wie het maakte. Gebeurt niet veel.....

Rockerduck schreef:Je vergelijking gaat niet op. We hebben het hier over Duck-strips en over de manier waarop verschillende auteurs met dat universum en de karakters om gaan. Anderse stripseries zijn daarvoor niet relevant. Maarre, het zal je verbazen hoe genuanceerd Kuifje, Asterix en Lucky Luke kunnen zijn. Alledrie zijn afgeronde karakters, hoewel we van alledrie bar weinig weten. Maar hun gedragingen beperken zich niet tot één of twee handelingen, zoals de Dagobert van Rosa.

Nee, mijn vergelijkingen gaan nooit op.... Weet je toch inmiddels?...
Maar knappe jongen die Kuifje en Lucky Luke als 'afgeronde karakters' kan zien. In mijn optiek de standaard 2-Dimensionale helden. Zoals bijna elke stripheld.

Rockerduck schreef:Jij had het over tekenwerk, hoor.

Goh, goh... Dus ik praat niet over verhalen, dus dat interesseert me niet?! IK ben geen 2-D stripheld, hoor! ;)
Daarbij, discussies over tekenwerk waren ook al te lezen hier.... Ik BEGON er niet over.... Ben er wel op doorgegaan....
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Ei » vr jun 20, 2008 9:13 pm

In het topic 'Dagobert Duck' heeft Ei een reactie geplaatst over Dagobert.
Zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=6891#p6891
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 22, 2008 1:29 am

H@gar schreef:Touche! DAT vroeg ik oorspronkelijk inderdaad, en dat kan een antwoord zijn, ja. In dat geval zou het jammer zijn dat de man alleen daarop afgerekend wordt, en niet gewoon op zijn werk. Echter, dat is niet het geval, want ook zijn werk wordt afgekraakt. En wat dat betreft blijf ik bij mijn standpunten: bekijk de verhalen los, zoals je dat ook bij Barks doet, negeer de commentaren die de auteur erover maakt, en je houdt in het gros van zijn verhalen leuk leesvoer over. Maar dat wordt vergeten....

Normaal gesproken zou ik het werk van een artiest ook los zien van zijn/haar persoonlijke geratel, maar ik vind dat het in het geval van Rosa geoorloofd is om een uitzondering op die regel te maken. Het is immers Rosa zélf die de onophoudelijke behoefte heeft zijn eigen verhalen te becommentarieëren en 'uit te leggen'. En dat op zich is al een goede reden tot kritiek, want goede wijn behoeft immers geen krans, toch? Barks' verhalen hebben nooit een omslachtige 'uitleg' nodig gehad.

Maar, zoals gezegd, óók als je de verhalen los bekijkt blijft er wat mij betreft weinig over van Rosa's verhalen. Heb je bijvoorbeeld de analyse van Frank Jonker ('Keessie') gelezen over 'De Zwarte Ridder'? En dat is nog één van de betere verhalen van Rosa. 'A letter from home' is helemaal één grote gatenkaas, waar Daniël ooit 45 gaten in heeft kunnen ontdekken. 'De kaarten van Columbus' is nog zo'n voorbeeld. Daarin zoekt iedereen zich rot naar oude voorwerpen van vóór de Gouden Helm om eigenaar van Amerika te worden. Terwijl die wet van Karel de Grote pas sinds 792 van kracht is, en speuren naar oudere voorwerpen volstrekt nutteloos is. Daarmee wordt de gehele bodem onder Rosa's verhaal weggeslagen. En wat te denken van 'Hearts of the Yukon', waarin een houten saloon ongedeerd uit een vlammenzee tevoorschijn kan komen en waarin Dagobert en (alweer!) Goldie niet door koolmonoxidevergiftiging het loodje liggen, maar in een brandende saloon een soap-achtig toneelstukje opvoeren?

H@gar schreef:Wat is daar leuk aan? Goeie vraag. Maar ik maak maar weer eens een vergelijking (die achteraf vast weer niet op zal gaan, as usual...) met iets anders: Neem Wolverine van Marvel. Jaren lang wordt diens mysterieuze verleden geheim gelaten. Opeens komt er een origin-story, en dat wordt het best verkopende verhaal van de afgelopen jaren. [...]

Verkoopsucces zegt niet noodzakelijkerwijs iets over kwaliteit. Maar afgezien daarvan, vind ik een 'origine-verhaal' niet zo nodig bij Dagobert. Of het bij Wolverine past, weet ik niet; ik ken die strip niet. Een groot deel van de charme van Dagobert bij Barks is, dat je niet precies weet hoe hij nou zo rijk is geworden. Dat is aan de lezer om zelf in te vullen. Overigens vond ik het oorspronkelijke 'Levensverhaal' niet eens zo slecht (als jong lezertje vond ik het zelfs heel spannend), maar ik heb moeite met hoofdstuk 12, waarin Dagobert een chagrijnige kluizenaar is in een 'Citizen Kane'-achtige setting.

Mijn bezwaar tegen het 'Levensverhaal' is (wederom) dat het niet gaat om Barks, zoals Rosa wél claimt, maar om Rosa. Rosa gebruikt de naam van Barks om gewicht te geven aan zijn verhaal-serie: hij stelt dat alle Barks-feitjes erin zitten (voor zover ze elkaar niet tegenspreken), maar schrapt dan vervolgens essentiële zaken (Miss Penny Wise; de enige vrouw die Dagobert kan ruïneren) onder het motto van (en ik citeer) "to hell with it!". Dan vind ik dat je niet vreemd op moet kijken als Rosa 'de grond in geboord wordt'.

Rockerduck schreef:Dagobert is geen statisch figuur bij Dagobert, maar kent vele schakeringen.

Garbel... Moet zijn: "Dagobert is geen statisch figuur bij BARKS,"

H@gar schreef:Mooi voorbeeld! Ik noem het Australische deel van het Levensverhaal, waarin Dagobert twijfelt een opaal mee te nemen, en het uiteindelijk niet te doen.. Of Hearts of the Yukon. Heeft in mijn optiek meer diepte dan dat ene verhaal.

Ik vind de voorbeelden niet zo sterk. In dat deel uit het 'Levensverhaal' verandert Dagobert van het ene op het andere moment, binnen twee plaatjes. Het gaat in die scène bovendien overduidelijk om de grap. Ik weet niet precies welk moment in 'Hearts of the Yukon' je bedoelt. Ik vind dat het de magie van 'Back to the Klondike' teniet doet, waarin van enige affectie geen sprake is -tenminste niet van de kant van Goldie. Bovendien heeft Rosa zijn eigen 'romantische' moment uit 'Hearts of the Yukon' zelf grondig verpest door de overduidelijke suggestie te wekken dat vóór dat gebeurde Dagobert en Goldie al hadden liggen krikken in Dago's hutje.

H@gar schreef:Of het Koning Scrooge verhaal, waarin hij per ongeluk expres zijn akte verbrand.

'His Majesty McDuck' ('King Scrooge' is van Barks) vond ik een heel sterk verhaal; een intelligente politieke satire. Maar het gebaar van Dagobert ligt er te dik bovenop, en Dagobert kan geen logische verklaring geven aan zijn neven waarom hij de eigendomsakte niet heeft gered. Het komt nogal uit de lucht vallen, terwijl de geheugenpillen in het verhaal van Barks een constante rode draad door het verhaal vormen.

H@gar schreef:Dat ik Barks' Dagobert niet begrijp klopt. In elk verhaal is het een andere Dagobert. Zoals ik al uitlegde.

Dat zie ik dus totaal anders. Barks' Dagobert groeit door de jaren en de verhalen heen. Eerst is het nog een vage rijke oom. In het tweede verhaal wordt al meer over zijn afkomst en familiewortels duidelijk. In het derde verhaal wordt begonnen met in te vullen hoé rijk Dagobert dan wel niet is. Net zo lang tot Dagobert zijn eigen reeks krijgt en dan gaat de ontwikkeling door. Per verhaal wordt Dagobert menselijker: eerst door te hinten naar de manier waarop hij zelf door hard werken zijn geld verdiende, daarna door zijn barmhartigheid jegens Goldie, vervolgens door zijn fortuin te riskeren door de schurk McSchobbejak te redden, etc.

H@gar schreef:En mijn punt is dat je eens het werk leest, en niet de interviews.... Over soaps gesproken.... ;)

Kom op, ik heb nu zoveel voorbeelden uit Rosa's werk genoemd, dat je ze zou moeten kunnen dromen. Dus even geen afleidingen meer in de vorm van: "kijk naar de verhalen". Dat heb ik wel genoeg gedaan. Ik denk dat jij heel erg onderschat welke impact Rosa heeft gehad met zijn jarenlange internet-gestook. Als Rosa zo nodig alles en iedereen wil afkraken, mag hij óók daar op aangesproken worden. Rosa heeft via een uitgekookte publiciteitscampagne heel veel lezers aan zich gebonden. Terwijl kwalitatief goede schrijvers die zich louter concentreren op hun verhalen, door de lezers over het hoofd worden gezien, omdat zij niét uren besteden aan internet-geleuter over hoeveel beter ze wel niet zijn dan hun collega's...

H@gar schreef:Ik moet toegeven, ik ken andere auteurs niet goed. Ik ken Barks, omdat ik de reguliere Donald Duck reeks in huis heb staan. Ik ken Rosa, omdat diens verhalen me opvielen. De rest valt dus in het niet. Als ik iets zou lezen dat me meer dan gemiddeld interesseert, zou ik ernaar op zoek gaan wie het maakte. Gebeurt niet veel.....

Wat mij opvalt, is dat veel mensen Rosa zo hoog aanslaan vanwege die vermeende 'band' met het werk van Barks. Terwijl het gaat om niet meer dan het suf op een rijtje zetten van feitjes en veel name-dropping. De schrijvers en tekenaars die echter op zichzelf staande verhalen maken in de geest en werkwijze van Barks, worden over het hoofd gezien. Alleen maar omdat er niet op iedere pagina een verwijzing staat naar een specifiek verhaal van Barks. Maar als je bijvoorbeeld een album leest van Ben Verhagen, Freddy Milton, Mark de Jonge en Daan Jippes (allen in de reeks 'De grappigste avonturen'), dan zie je dat het uitgerekend de Nederlanders zijn die de geest van Barks lange tijd levend hebben gehouden. Maar dat is helaas ook al enige tijd geleden...

H@gar schreef:Maar knappe jongen die Kuifje en Lucky Luke als 'afgeronde karakters' kan zien. In mijn optiek de standaard 2-Dimensionale helden. Zoals bijna elke stripheld.

Ik vind beiden bedriegelijk in hun eenvoud. Beiden hebben al meer dan de twee standaard-emoties van Rosa's Dagobert. Kijk eens aan. Van beiden weten we toch precies hoe ze zich gedragen, hoe hun aard in elkaar zit. Een Kuifje is hoe dan ook niet te verwisselen met een Robbedoes, bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat Kuifje een heel complex personage is; integendeel. Maar hij is wel afgerond.

H@gar schreef:Daarbij, discussies over tekenwerk waren ook al te lezen hier.... Ik BEGON er niet over.... Ben er wel op doorgegaan....

Gelukkig wel, ik waardeer je inbreng. Ieder zijn smaak, natuurlijk, maar een beetje discussie vind ik altijd wel leuk. :)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » di jul 22, 2008 7:34 pm

Rockerduck schreef:'A letter from home' is helemaal één grote gatenkaas, waar Daniël ooit 45 gaten in heeft kunnen ontdekken.

Overdrijft u niet?
45 gaten?? Waar staat die ontdekking dan?

In een bericht van 15-07-2005 21:41:49 in het topic 'Rosa en Barks' op McDuck somt "Rita" 35 vragen op:
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=27027#p27027
35 vragen. Dat is alles wat Ei zo gauw kan vinden.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 23, 2008 2:03 am

Ei schreef:In een bericht van 15-07-2005 21:41:49 in het topic 'Rosa en Barks' op McDuck somt "Rita" 35 vragen op:
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=27027#p27027
35 vragen. Dat is alles wat Ei zo gauw kan vinden.

Ja, die zocht ik dus. Nou, oké dan, 35 vragen, waarbij de vragen eigenlijk wijzen op de gaten in het verhaal. Minus ongeveer 5 vragen waarvan het antwoord d.m.v lezing van het verhaal duidelijk worden, blijft over: 30 gaten.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo jul 23, 2008 8:18 pm

Afgelopen maandag Rosa een bericht gestuurd naar DCML. Met nieuws over o.m. zijn oogklachten.

Date: Mon, 21 Jul 2008 14:45:25 -0400
From: "Don Rosa"
Subject: RE: DCML Digest, Vol 65, Issue 3
To: [dcml]


From: "JOHN CHADWICK" [...]
Subject: Rosa's on the guest list!
I see that Don Rosa has been added to the guest list for Dragon*Con. Should
we take that as meaning that recovery is going well?

I remain silent until asked a direct question, and I guess this qualifies...

Recovery stopped. That gas bubble in my eye went away and the vision in that
eye was cloudy and blurry (even through my glasses), but I was told this was
somewhat to be expected and I would need an examination to determine a new
eyeglass lens prescription for that eye and determine when I might have
cataract-removal and (eyeball) lens replacement surgery to clear up my
vision. (These are out-patient surgeries... not uncommon, not as serious as
the retinal-detachment surgery.) I did not do this immediately because I had
agreed to attend a comics festival in Copenhagen at the end of May and the
gas bubble (which would prevent me from flying) only disappeared barely a
week before that, which was very fortunate. So I did not want to risk
another surgery which would wreck the plans of the nice festival folks when
I could just wait until I got back home. (European comics festivals are
usually just hope-to-break-even affairs, like American shows of 35-40 years
ago, so I felt a certain responsibility.)

Anyway, that trip went fine... I could see well enough to sign my name and
draw big scribble Duckheads for fans. But by the time I went back in for the
next post-op eye exam, I had already begun to notice a problem which the doc
confirmed. My retina reattached at a skewed angle. About 10 degrees off
horizontal as well as somewhat warped on the right half (of the left eye)
where the retina detached. Therefore, I can no longer line up the images
from both eyes together. I have essentially one-eye vision, though the
blurry & crooked image in the left eye at least gives me a bit of depth
perception on closer objects.

I finally did some art a few weeks ago, the first careful to-be-published
art since before my retinal-detachment, this piece being the cover for the
next ROSA HALL OF FAME #7. Covers usually took me 2 days (pencil one day,
ink the next) which is already two or three times longer than it takes
others (because I was already slow and getting slower due to old eye
trouble). But this job took a full work week. It required removing my
glasses, covering the bad eye, and drawing with my nose virtually touching
the paper. That's actually not so unusual for me... during the last year
that I was drawing stories, I would draw without my glasses and with my nose
nearly on the paper... so it's just doing it now with one eye that is the
only new difficulty, but it was plenty.

I don't think a cockeyed retina can be repaired. And if I have cataract
surgery to clear up my left vision, that might only make my inability to
line up both eye-images much more annoying (or impossible?) since both
images would then be sharp, perhaps to the point where I'll need to make
that left vision blurry again by having plain glass or a weak prescription
put in my left eyeglass. Right now it's just annoying, like watching TV with
a bad ghost-image. But in another month or two I'll go back and consult with
the surgeon again.
"Cockeyed" retina? We've always heard that word as a joke-adjective, like I
was just using it. But my left eye is actually cocked 10 degrees. Now I
guess I really am cockeyed, eh?

Anyway, yes, my good friends at Dragon*Con invited me again, and I'll be
there on that Friday through Sunday (Aug. 29-31, not Monday). As in
Copenhagen, I can still easily see well enough to sign and scribble, so I'll
be there. Dragon*Con is always great fun!

bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2008-July/025525.html

Zou de rest van de wereld ook oogklachten hebben, dat "ROSA HALL OF FAME" met hoofdletters geschreven is?

Ei begrijpt dat Rosa een oogbehandeling uitstelt om zich op te offeren voor aanwezigheid op stripbeurzen:
Don Rosa schreef:I did not do this immediately because I had agreed to attend a comics festival in Copenhagen at the end of May and the gas bubble (which would prevent me from flying) only disappeared barely a week before that, which was very fortunate. So I did not want to risk another surgery which would wreck the plans of the nice festival folks when I could just wait until I got back home.

Moet Ei hier nu een traantje wegpinken, over Rosa's onvoorwaardelijke liefde voor de strips? Als Rosa echt meent dat hij geen operatie wil riskeren omdat hij naar een stripsfestival wil is hij volgens Ei dan een tikje gestoord bezig.

Ei heeft vernomen dat oogklachten zoals die van Rosa kunnen komen door spanning. Wie weet is Rosa een nerveuze man, waar dan ook nog de spanning rondom zijn werk bij komt. En zo prettig is het uitgeverswereldje niet. Het gaat om industrie. De Disneyaanse arbeidsomstandigheden zijn ronduit slecht. Je bent eigenlijk al gestoord als je zulk werk wil. Als Rosa in dat wereldje echt oprecht indruk wil maken en zichzelf (ondanks een teken aan de wand) voorbij loopt, verwoest hij zichzelf. En wie profiteren er het meeste van? De aandeelhouders van de uitgevers.
Rosa als nieuwe Barks. Wie kent de oude nog? Wat heeft Barks nu eigenlijk bereikt voor zichzélf? 't Is dat Barks een blijkbaar veel betere gezondheid had dan Rosa. Barks is pas ver na zijn pensioen miljonair geworden, door op bejaarde leeftijd hard te werken en absurd oud te worden. Rosa is niet eens 60.

Maar goed, de oude opschepper heeft weer ouderwets praats voor tien. En dat rekent Ei voor deze keer als goed nieuws.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo maart 15, 2009 5:49 pm

Ik heb een vraagje. Na 7 lange pagina's door te hebben gelezen met zo'n 70 % geklaag over Rosa, is mijn vraag: waar gaat dit eigenlijk over?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron