Goudglans schreef:Ik ben met Rockerduck eens dat veel verhalen van Rosa een slechte verhaallijn hebben, maar dat merk ik vooral bij de verhallen waarin rosa allerlei Barks of historische feiten wil verweken. De meer doorsnee verhalen hebben vaak een betere kwaliteit (niet allemaal) die vaak naar mijn mening toch onderschat wordt.
Goudglans schreef:Rosa tekenwerk vind ik zeer afwisselend. De ene keer goed de andere keer teleurstellend. Zijn tekenwerk in The prisoner of the wite agony creek was bijvoorbeeld erg slecht als je verglijkt met zijn andere werk.
DD schreef:Eerlijk gezegd vind ik barks verhalen leuk noch mooi getekend. Ik denk dat ik me met deze mening tegen het overgrote deel van jullie keer. Maar dat vind ik echt. Rosa integendeel, tekent naar mijn mening perfect En wat ik ook zo goed aan hem vind is dat hij dat hele Levensverhaal van Dagobert heeft bedacht. Mooie momenten als Donald Duck als kind komen voor etc. Dat had Barks als bedenker moeten doen vind ik.
DubbelD schreef:Ik vind het een beetje verdrietig hoe mensen zich helemaal uitleven op een schrijver/tekenaar. En waarom? Ik weet het eigenlijk niet, kan iemand hier antwoord op geven?
DubbelD schreef:Ik geef toe dat Rosa als persoon misschien niet prettig is (misschien, want ik ken hem als persoon niet). Ik vind persoonlijk zijn verhalen geniaal en vind hem een hele goede tekenaar. De kleine details die hij 'verstopt' in zijn strips leiden jammer genoeg tot perverse oude-mannen grappen als 'tussen de benen'. Ook vind ik dat blote mensen, hoe klein dan ook, niet in strips horen. Hier zijn trouwens nog wat details om je op af te zeiken:
Na het plaatje met de po zie je een man met een bloot bovenlichaam, en het onderlichaam is (gelukkig) niet te zien. In het plaatje met de po zie je twee stemmen, waarvan een gil (een vrouw dus) en een wat moet dat, wat waarschijnlijk de blote man was. Smakeloze suggestie.
In 'verschikkelijke oplosmiddel' zie ook een man gluren naar een blote vrouw op een dak van een gebouw. Tja, wat moet men daarvan zeggen. Rosa doelt duidelijk vooral op ouder publiek, maar dat zet zijn 'misstappen' niet recht. Hoe Stuck on Duck het ook zei: Ik ben fan van de verhalen van Rosa, maar niet van hemzelf. Ik vind het dan ook jammer dat'ie stopt.
Rockerduck schreef:Maarre, ik ben blij. Ik heb de champagne al laten knallen. Proost!
Goudglans schreef:Maar als rosa toch stopt had hij beter eerder kunnen stoppen. The prisoner of the wite agony creek was niet meer dan een verpesting van eeen Barks verhaal. Hopelijk stopt hij nu ook met het bemoeien met Duck zaken.
Rockerduck schreef:DubbelD schreef:Wat verpest Rosa dan precies (even afgezien van PoWAC)?
Daarover bestaat op het oude McDuck-forum een discussie van 256 pagina's.
Rockerduck schreef:DD schreef:Ik vind het jammer, zijn verhalen zijn echt topkwaliteit..
Waarom zijn de verhalen dan als gatenkaas: onlogisch en vol plotgaten? Vergelijk dat eens met Barks, waarvan Rosa zegt dat het zijn voorbeeld is. Waarom klopt er vaak feitelijk heel veel niet, terwijl Rosa zo kan opscheppen over hoe hij alles checkt?
H@gar schreef:De meest voorkomende kritiek op Rosa is dat hij zich niet aan zijn eigen regeltjes houdt.
Persoonlijk bekijk ik elk van zijn verhalen los, en kan ik meestal behoorlijk genieten.
En aangezien Barks ook nou niet bepaald een vast karakter voor Dagobert had (van bange schijtert tot dappere avonturier, van harteloos tot sentimenteel, van iemand die geen cent wil uitgeven tot iemand die graag met zijn geld wappert om zijn rijkdom te benadrukken....) kan ik niet vallen over die inconsistenties van Rosa.
H@gar schreef:Qua tekenstijl waardeer ik Rosa zeer (inderdaad enkele uitzonderingen, PoWAC op nummer 1...) en Barks minder (ook hier uitzonderingen).
H@gar schreef:Maar ik zal nooit snappen waarom Rosa de grond wordt ingetrapt, maar mindere goden die de DD Extra volkladden (om te huilen, hoewel wederom, met uitzonderingen) ongestoord hun gang kunnen gaan.....
H@gar schreef:Ik oordeel niet over de persoonlijkheden van Barks of Rosa. Als Rosa graag mensen zwart maakt, moet hij weten, ik lees dat niet, want het interesseert me niet.
H@gar schreef:Je punten over inconsistenties of nuanceringen vind ik onzin. Dagobert was bij Barks echt totaal verschillend per verhaal, al naar gelang wat hem uitkwam, heeft niets met nuanceringen te maken.....
H@gar schreef:Niet erg, het diende leuke verhaallijnen, maar neem dan Rosa niet kwalijk dat hij de tijdlijnen laat verschillen, al naar gelang het hem uitkomt.
H@gar schreef:Dat er bij Rosa geen grijze gebieden zijn tussen sentimenteel of chagrijnig doet mij je ook verwijzen naar de Rosa verhalen... Eerst nog maar eens goed gaan lezen dan....
H@gar schreef:Ik geef wel toe dat hij zonder meer beperkter is dan bij Barks. Maar ja, hoe genuanceerd is Kuifje? Lucky Luke? Asterix? Het is een eigenschap van een stripfiguur. Sommige stripfiguren stijgen boven dat niveau, maar het is voor mij geen vereiste om iets leuk te vinden.
H2gar schreef:Dat ik strips alleen op tekenwerk beoordeel is niet iets wat jij uitmaakt, Rockerduck, daarvoor ken je me niet goed genoeg....
H@gar schreef:Ik ben 2 jaar lid geweest van de DDX, en ik gooide ze niet ongelezen weg.... Ik las ze eerst, en gooide ze dan weg omdat het poep was.... Wederom, uitzonderingen daargelaten....
Rockerduck schreef:Dat kan zijn, maar het is wél een antwoord op je vraag waarom Rosa "de grond in getrapt wordt".
Rockerduck schreef:Bovendien werkt Rosa's persoonlijke chagrijn door in zijn verhalen, die vol zitten me soap-achtige familieruzies -en gevechten. Kijk nou naar zo'n chagrijnige, verbitterde Mathilda (Doortje) in 'A letter from home'. Wat is daar nou leuk aan? Dat pas misschien in 'Goede Tijden, Slechte Tijden', maar niet in een Disney-strip...
Rockerduck schreef:Je mag het gerust onzin vinden; dat wil niet zeggen dat het niet waar is. Als jij meent wat je zegt, heb je volgens mij de Dagobert van Barks nooit echt goed begrepen. Dagobert is geen statisch figuur bij Dagobert, maar kent vele schakeringen. Ook binnen een verhaal kan Dagobert heel anders zijn. Bekendste voorbeeld daarvan is denk ik de klassieker 'Back to the Klondike', waarin Dagobert zich hardvochtig voordoet, maar ondertussen wél Goldie laat winnen, uit medelijden (niet omdat er een romance in het spel zou zijn). Zo'n afgerond karakter zie ik in Rosa's verhalen niet terug.
Rockerduck schreef:Mijn punt is dat het Rosa zélf is die keer op keer opschept over zijn eigen kunnen; over zijn eigen 'consistente' verhaallijn. En als iemand Rosa dan op een fout wijst, ligt het volgens Rosa aan de lezer zelf, of aan een vertaalfout of taalbarriére... Zo heeft Rosa altijd wel een smoesje klaar. Maar het gaat er óók om dat Rosa om *dezelfde* redenen Barks afkraakte, bijv. dat hij een "slechte dag" zou hebben gehad toen hij de opgezette eende tekende in 'The gilded man'.
Rockerduck schreef:Geloof me, ik ben jarenlang een trouw en fervent Rosa-lezer geweest, én groot fan... Maar als je de verhalen echt goed gaat bestuderen, en legt langs verhalen van écht goede vertellers als Barks, Jippes, Kruse etc., valt het verschil in kwaliteit echt meteen op.
Rockerduck schreef:Je vergelijking gaat niet op. We hebben het hier over Duck-strips en over de manier waarop verschillende auteurs met dat universum en de karakters om gaan. Anderse stripseries zijn daarvoor niet relevant. Maarre, het zal je verbazen hoe genuanceerd Kuifje, Asterix en Lucky Luke kunnen zijn. Alledrie zijn afgeronde karakters, hoewel we van alledrie bar weinig weten. Maar hun gedragingen beperken zich niet tot één of twee handelingen, zoals de Dagobert van Rosa.
Rockerduck schreef:Jij had het over tekenwerk, hoor.
H@gar schreef:Touche! DAT vroeg ik oorspronkelijk inderdaad, en dat kan een antwoord zijn, ja. In dat geval zou het jammer zijn dat de man alleen daarop afgerekend wordt, en niet gewoon op zijn werk. Echter, dat is niet het geval, want ook zijn werk wordt afgekraakt. En wat dat betreft blijf ik bij mijn standpunten: bekijk de verhalen los, zoals je dat ook bij Barks doet, negeer de commentaren die de auteur erover maakt, en je houdt in het gros van zijn verhalen leuk leesvoer over. Maar dat wordt vergeten....
H@gar schreef:Wat is daar leuk aan? Goeie vraag. Maar ik maak maar weer eens een vergelijking (die achteraf vast weer niet op zal gaan, as usual...) met iets anders: Neem Wolverine van Marvel. Jaren lang wordt diens mysterieuze verleden geheim gelaten. Opeens komt er een origin-story, en dat wordt het best verkopende verhaal van de afgelopen jaren. [...]
Rockerduck schreef:Dagobert is geen statisch figuur bij Dagobert, maar kent vele schakeringen.
H@gar schreef:Mooi voorbeeld! Ik noem het Australische deel van het Levensverhaal, waarin Dagobert twijfelt een opaal mee te nemen, en het uiteindelijk niet te doen.. Of Hearts of the Yukon. Heeft in mijn optiek meer diepte dan dat ene verhaal.
H@gar schreef:Of het Koning Scrooge verhaal, waarin hij per ongeluk expres zijn akte verbrand.
H@gar schreef:Dat ik Barks' Dagobert niet begrijp klopt. In elk verhaal is het een andere Dagobert. Zoals ik al uitlegde.
H@gar schreef:En mijn punt is dat je eens het werk leest, en niet de interviews.... Over soaps gesproken....
H@gar schreef:Ik moet toegeven, ik ken andere auteurs niet goed. Ik ken Barks, omdat ik de reguliere Donald Duck reeks in huis heb staan. Ik ken Rosa, omdat diens verhalen me opvielen. De rest valt dus in het niet. Als ik iets zou lezen dat me meer dan gemiddeld interesseert, zou ik ernaar op zoek gaan wie het maakte. Gebeurt niet veel.....
H@gar schreef:Maar knappe jongen die Kuifje en Lucky Luke als 'afgeronde karakters' kan zien. In mijn optiek de standaard 2-Dimensionale helden. Zoals bijna elke stripheld.
H@gar schreef:Daarbij, discussies over tekenwerk waren ook al te lezen hier.... Ik BEGON er niet over.... Ben er wel op doorgegaan....
Rockerduck schreef:'A letter from home' is helemaal één grote gatenkaas, waar Daniël ooit 45 gaten in heeft kunnen ontdekken.
Ei schreef:In een bericht van 15-07-2005 21:41:49 in het topic 'Rosa en Barks' op McDuck somt "Rita" 35 vragen op:
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=27027#p27027
35 vragen. Dat is alles wat Ei zo gauw kan vinden.
Date: Mon, 21 Jul 2008 14:45:25 -0400
From: "Don Rosa"
Subject: RE: DCML Digest, Vol 65, Issue 3
To: [dcml]
From: "JOHN CHADWICK" [...]
Subject: Rosa's on the guest list!
I see that Don Rosa has been added to the guest list for Dragon*Con. Should
we take that as meaning that recovery is going well?
I remain silent until asked a direct question, and I guess this qualifies...
Recovery stopped. That gas bubble in my eye went away and the vision in that
eye was cloudy and blurry (even through my glasses), but I was told this was
somewhat to be expected and I would need an examination to determine a new
eyeglass lens prescription for that eye and determine when I might have
cataract-removal and (eyeball) lens replacement surgery to clear up my
vision. (These are out-patient surgeries... not uncommon, not as serious as
the retinal-detachment surgery.) I did not do this immediately because I had
agreed to attend a comics festival in Copenhagen at the end of May and the
gas bubble (which would prevent me from flying) only disappeared barely a
week before that, which was very fortunate. So I did not want to risk
another surgery which would wreck the plans of the nice festival folks when
I could just wait until I got back home. (European comics festivals are
usually just hope-to-break-even affairs, like American shows of 35-40 years
ago, so I felt a certain responsibility.)
Anyway, that trip went fine... I could see well enough to sign my name and
draw big scribble Duckheads for fans. But by the time I went back in for the
next post-op eye exam, I had already begun to notice a problem which the doc
confirmed. My retina reattached at a skewed angle. About 10 degrees off
horizontal as well as somewhat warped on the right half (of the left eye)
where the retina detached. Therefore, I can no longer line up the images
from both eyes together. I have essentially one-eye vision, though the
blurry & crooked image in the left eye at least gives me a bit of depth
perception on closer objects.
I finally did some art a few weeks ago, the first careful to-be-published
art since before my retinal-detachment, this piece being the cover for the
next ROSA HALL OF FAME #7. Covers usually took me 2 days (pencil one day,
ink the next) which is already two or three times longer than it takes
others (because I was already slow and getting slower due to old eye
trouble). But this job took a full work week. It required removing my
glasses, covering the bad eye, and drawing with my nose virtually touching
the paper. That's actually not so unusual for me... during the last year
that I was drawing stories, I would draw without my glasses and with my nose
nearly on the paper... so it's just doing it now with one eye that is the
only new difficulty, but it was plenty.
I don't think a cockeyed retina can be repaired. And if I have cataract
surgery to clear up my left vision, that might only make my inability to
line up both eye-images much more annoying (or impossible?) since both
images would then be sharp, perhaps to the point where I'll need to make
that left vision blurry again by having plain glass or a weak prescription
put in my left eyeglass. Right now it's just annoying, like watching TV with
a bad ghost-image. But in another month or two I'll go back and consult with
the surgeon again.
"Cockeyed" retina? We've always heard that word as a joke-adjective, like I
was just using it. But my left eye is actually cocked 10 degrees. Now I
guess I really am cockeyed, eh?
Anyway, yes, my good friends at Dragon*Con invited me again, and I'll be
there on that Friday through Sunday (Aug. 29-31, not Monday). As in
Copenhagen, I can still easily see well enough to sign and scribble, so I'll
be there. Dragon*Con is always great fun!
Don Rosa schreef:I did not do this immediately because I had agreed to attend a comics festival in Copenhagen at the end of May and the gas bubble (which would prevent me from flying) only disappeared barely a week before that, which was very fortunate. So I did not want to risk another surgery which would wreck the plans of the nice festival folks when I could just wait until I got back home.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten